Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cathy » 04 sep 2017 17:05

Chaya schreef:Ik begrijp niet waarom je mij deze vraag stelt. Oftewel, je legt een verband dat er niet is.

Ik raak het spoor weer bijster. #-o
Maar het is off topic; ik ga er verder niet op in.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 04 sep 2017 18:20

Chaya schreef:
Nee, want er zijn de geopenbaarde dingen EN de verborgen dingen! Die laatste zullen voor ons verborgen blijven, omdat God dit zo wil.
.


Ja beste Chaya, dat weet ik best wel. Het was alleen maar om aan te geven dat nou eenmaal niet alles met het botte verstand te bevatten is.
Je mag de bijbel wel letterlijk lezen, mijn posts daarentegen zijn dat niet altijd hè! :wink:

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 05 sep 2017 09:25

Hier wordt een kerkgenootschap wel heel erg kort door de bocht en m.i. zeer onterecht weggezet (zie hier). Een erg pijnlijk antwoord.
N.B.: Ik ben geen lid van een reformatorische baptistenkerk.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 05 sep 2017 09:33

dalethvav schreef:Hier wordt een kerkgenootschap wel heel erg kort door de bocht en m.i. zeer onterecht weggezet (zie hier). Een erg pijnlijk antwoord.
N.B.: Ik ben geen lid van een reformatorische baptistenkerk.

Viel mij ook op. Blijkbaar gaan de stekels omhoog zodra het woord "Baptist" valt, en wordt er vervolgens niet verder gekeken dan dat.
Wel kenmerkend voor de vragenrubriek: er wordt antwoord gegeven door een "deskundige" die werkelijk geen idee heeft waar hij het over heeft.
Laatst ook al een boekbespreking door iemand die het boek niet gelezen had (niet voor het eerst)...
Je bent blijkbaar al senl deskundige in refoland (en op refoweb).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 05 sep 2017 09:38

dalethvav schreef:Hier wordt een kerkgenootschap wel heel erg kort door de bocht en m.i. zeer onterecht weggezet (zie hier). Een erg pijnlijk antwoord.
N.B.: Ik ben geen lid van een reformatorische baptistenkerk.

Bovendien, er wordt gevraagd naar verschillen in de leer, maar in het antwoord wordt de liturgie ook meegepakt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 05 sep 2017 12:09

dalethvav schreef:Hier wordt een kerkgenootschap wel heel erg kort door de bocht en m.i. zeer onterecht weggezet (zie hier). Een erg pijnlijk antwoord.
N.B.: Ik ben geen lid van een reformatorische baptistenkerk.


ik begrijp het soms niet helemaal. Want de puriteinen waren meestal baptisten, en die heeft men toch erg hoog staan.
Maar in het Nederland van nu, is de geloofsdoop een struikelblok. :-k

Gezien het antwoord van de deskundige is er weinig inhoudelijke kennis van de RefoBaptisten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 05 sep 2017 20:21

Dit las ik net op CIP

Reformatorische baptisten bepleiten de reformatorische genadeleer: de totale verdorvenheid van de mens, de onvoorwaardelijke verkiezing, de beperkte/persoonlijke verzoening, de onweerstaanbare genade en de volharding van de heiligen. Zij staan voor de geloofsdoop door onderdompeling.
https://cip.nl/64141-nieuwe-dominee-voo ... m-g-ezinga

Lijkt mij voluit Reformatorisch.
Nu maar hopen dat ds Schreuders dit ook leest of even op hun website kijkt.
http://www.refbapheuvelrug.nl/visie/

Kleine moeite, beter antwoord.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor GDK » 06 sep 2017 10:12

mona schreef:Lijkt mij voluit Reformatorisch.
Nu maar hopen dat ds Schreuders dit ook leest of even op hun website kijkt.
http://www.refbapheuvelrug.nl/visie/


Van die website:
Als Reformatorische Baptistengemeente Heuvelrug staan wij voor de doop op geloof door onderdompeling. Wij geloven dat de gemeente van Jezus Christus alleen bestaat uit gelovigen die zijn wedergeboren door de Heilige Geest.


Kinderen horen dus niet tot de gemeente? Lees ik dat nu goed?
Vooruit met de geit!

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 06 sep 2017 12:27

Kinderen horen dus niet tot de gemeente? Lees ik dat nu goed?


Nee, dat lees je niet goed, want het stuk zegt hier niets over de positie van kinderen.

De Bijbel zelf zegt dat de gemeente bestaat uit wedergeboren Christenen. Uit andere Bijbelgedeeltes weten we dat de kinderen van de gelovigen geheiligd zijn in hun ouders. (Geheiligd zijn is niet hetzelfde als wedergeboren zijn)

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor GDK » 06 sep 2017 14:49

Nina schreef:Nee, dat lees je niet goed, want het stuk zegt hier niets over de positie van kinderen.

De Bijbel zelf zegt dat de gemeente bestaat uit wedergeboren Christenen. Uit andere Bijbelgedeeltes weten we dat de kinderen van de gelovigen geheiligd zijn in hun ouders. (Geheiligd zijn is niet hetzelfde als wedergeboren zijn)


Wel heilig en niet wedergeboren .... Ik voel een theologische constructie aankomen....
Vooruit met de geit!

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 06 sep 2017 15:11

Heilig en wedergeboren zijn, zijn toch echt twee heel verschillende zaken. Het Joodse volk is een heilig (apart gezet) volk. Maar niet elke individuele Jood is wedergeboren en behouden. Als je je niet bekeert, ga je verloren. Niet voor niets roept God het Joodse volk op om óók het hart te laten besnijden.

Zo baat het een mens niet dat hij gelovige ouders heeft (in wie hij als kind geheiligd is, apart gezet) maar niet zelf wedergeboren is. Het kind heeft een bijzondere positie, door zijn ouders groeit hij op met de Bijbel en heeft het ouders die voor hem bidden, maar als het kind later alles aan de kant schuift, baat het hem allemaal niets.

De Bijbel zegt niet zo heel veel over de positie van kinderen. Wij moeten dan ook niet verder willen gaan dan de Bijbel, en toch een constructie gaan bedenken waarmee we onze kinderen een positie gaan geven waar de Here Zelf over zwijgt.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 sep 2017 13:56

Ik las deze vraag.

Ik vind de houding die deze meneer Rosbergen adviseert best neerbuigend richting de vriend van de vraagsteller.

Advies aan de vraagsteller: probeer gelijkwaardigheid te behouden in jullie vriendschap. Denken 'ik ben niet beter dan jij' doet vermoeden dat er een aanleiding is om te denken dat je wel beter denkt te zijn. Probeer zo veel mogelijk weg te blijven bij die gedachte.

Wat een absolute vriendschaps-killer is: preken over de levenswijze van de ander.
En voor de duidelijkheid: preken is iets anders dan een gelijkwaardig gesprek over keuzes in het leven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2017 14:02

"Wat een absolute vriendschaps-killer is: preken over de levenswijze van de ander"

Inderdaad. Of straks de vriend ergens voor uitnodigen maar laten weten dat zijn partner niet welkom is. Dat gaat ook niet goed komen. Ik vind het altijd zo vreemd dat er christenen zijn die blijkbaar denken dat hun acceptatie bepalend is voor de levenswijze van anderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 08 sep 2017 12:06

Tante Pollewop schreef:Ik las deze vraag.

Ik vind de houding die deze meneer Rosbergen adviseert best neerbuigend richting de vriend van de vraagsteller.

Advies aan de vraagsteller: probeer gelijkwaardigheid te behouden in jullie vriendschap. Denken 'ik ben niet beter dan jij' doet vermoeden dat er een aanleiding is om te denken dat je wel beter denkt te zijn. Probeer zo veel mogelijk weg te blijven bij die gedachte.

Wat een absolute vriendschaps-killer is: preken over de levenswijze van de ander.
En voor de duidelijkheid: preken is iets anders dan een gelijkwaardig gesprek over keuzes in het leven.

Ik schrok ook een beetje van die opmerking.
Als ik naar mijnheer Rosbergen toe ga en stel: "jochie, ik ben echt niet beter dan jij, maareh: dit zijn toch wel zaken die jij anders moet doen" denk ik dat de man mij (terecht) niet serieus neemt.
Toch raad hij dit gedrag aan anderen aan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 13 sep 2017 13:34

Bij steeds meer vragen wordt de reactiemogelijkheid uitgeschakeld.
Jammer.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten