God bestaat niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor GDK » 12 sep 2017 15:45

gravo schreef:Voor alles en iedereen die geschapen is, wordt dit geschapen-zijn ervaren als bestaan. Ik besta, jij bestaat, de aarde bestaat, alles bestaat. Zo spreekt de geschapen werkelijkheid over zichzelf: wij en iedereen en alles om ons heen bestaan! Het kenmerk van alles wat geschapen is is...bestaan!

Maar dit geldt natuurlijk niet voor God.


En ook niet voor kabouters. Die zijn wel geschapen maar bestaan niet.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor schaapje » 12 sep 2017 16:05

- Hij moet bovennatuurlijk zijn van aard (want Hij maakte tijd en ruimte).
- Hij moet machtig zijn (onvoorstelbaar).
- Hij moet eeuwig zijn (noodzakelijkerwijs bestaan).
- Hij moet alomtegenwoordig zijn (Hij maakte ruimte en wordt daardoor dus niet beperkt).
- Hij moet tijdloos en zonder verandering zijn (Hij maakte tijd en wordt er niet door beïnvloed).
- Hij moet onstoffelijk zijn (zonder lichaam) omdat hij boven ruimte en fysieke zaken overstijgt.
- Hij moet persoonlijk zijn (het onpersoonlijke kan geen persoonlijkheid scheppen).
- Hij moet oneindig zijn, en de enige oneindigheid, aangezien je geen twee oneindigheden kunt hebben.
- Hij moet divers zijn, en tegelijkertijd eenheid hebben aangezien zowel eenheid als diversiteit bestaan.
- Hij moet intelligent zijn (ongelofelijk). Alleen een bewustzijn kan een bewustzijn scheppen.
- Hij moet doelgericht zijn aangezien Hij bewust alles schiep.
- Hij moet moreel zijn (geen morele wet kan bestaan zonder wetgever).
- Hij moet met Zijn schepping begaan zijn (anders zouden er geen morele wetten gegeven zijn).
Bron
GOT QUESTIONS.
Ik begreep dat gravo bedoelde dat wij God niet als een mens moeten voorstellen, een mens heeft een bestaan, geschapen.
God is nooit geschapen maar IS en Was altijd.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Als ik de Bijbel lees kom ik heel wat raadselen tegen die over God gaan, waar ik met mijn menselijk verstand en voorstellingsvermogen niet bij kan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor benefietdiner » 12 sep 2017 16:10

Chaya schreef:Denk in dit verband iets verder en trek de lijn door naar de heer Kuitert. Ook hij liep erop stuk.
Hij vond dat Hendrikse zelfs niet ver genoeg ging in zijn ontkenning!
Hoe moet het dan zijn om Zijn Schepper te ontmoeten?

Hij is vrijdag 8 september 2017 overleden op 92 jarige leeftijd en het is waar wat het RD schreef: Veelschrijver Kuitert bleef de kerk met bestsellers schokken. https://www.rd.nl/kerk-religie/veelschr ... -1.1428461

Hij schreef: ‘Alle spreken over Boven komt van beneden, ook de uitspraak dat iets van Boven komt.

Nu dat heeft mij best wel aan het denken gezet onder andere dat God nog Jezus geen Bijbelboek(en) geschreven hebben dat is allemaal gedaan door mensen. Natuurlijk mensen door Gods Geest gedreven. Nu…. als je nu Harry zijn uitspraak zo ziet heeft hij gelijk.

Toch was dit ook de man met het Samen op Weg-proces waar uiteindelijk ook de PKN uit voort gekomen is.
Dus wie weet wat we nog van gravo kunnen verwachte. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Boekenlezer » 12 sep 2017 17:05

gravo schreef:Om eens over na te denken.

Het grote kwalitatieve onderscheid tussen ons en God is dat wij geschapen zijn en God niet.
De geloofsbelijdenis van Athanasius zegt: "De Vader is ongeschapen; de Zoon is ongeschapen; de Heilige Geest is ongeschapen".

Niet alleen wij zijn geschapen, maar al het leven is geschapen, al de sterren,de hemel en de aarde. Alles is door God geschapen.

Voor alles en iedereen die geschapen is, wordt dit geschapen-zijn ervaren als bestaan. Ik besta, jij bestaat, de aarde bestaat, alles bestaat. Zo spreekt de geschapen werkelijkheid over zichzelf: wij en iedereen en alles om ons heen bestaan! Het kenmerk van alles wat geschapen is is...bestaan!

Maar dit geldt natuurlijk niet voor God. Op Hem is de term "bestaan" niet van toepassing. Hij is geen onderdeel van het werk van Zijn handen. Hij is Schepper, geen schepsel. Hij neemt geen deel aan het geschapene, aan het bestaan van de schepselen of van de schepping en Hij valt er niet mee samen.

Daarom kun je zeggen dat God niet bestaat.

gravo

PS. Hier is nog wel wat meer over te zeggen. Want de beslissende Bijbelse Boodschap gaat over een grote doorbraak op dit gebied.
Waarom is de komst van Jezus de Zoon van God in het vlees zo onverwacht en baanbrekend?
Omdat God op deze manier deel krijgt aan het geschapen bestaan. De Schepper daalt af in de schepping. Het kwalitatieve onderscheid wordt op één plek opgeheven. Hij wordt in Jezus Christus als ons! Mens!
Dat betekent ook dat dit de enige mogelijkheid is voor ons om werkelijk, in ons bestaan, contact te krijgen met God. God bestaat alleen als Hij mens wordt. Daarom is Jezus de enige Weg tot God, de Deur. "Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard".

Waarom zouden geschapen zijn en bestaan hetzelfde zijn? Je identificeert die twee namelijk met elkaar. Dat is een vraag die als eerste aan dit verhaal gesteld kan worden.

Verder wordt '...ὅτι ἔστιν...' in Hebreeën 11:6 in de NBG-vertaling gewoon vertaald met '...dat Hij bestaat...'. Al kan ik dan wel aantekenen, dat ons begrip 'bestaan' hierbij een te smalle omschrijving van wat de tekst zegt. Ik zie die tekst vooral als een beschrijving van de Godsnaam JHWH. En als het Oude Testament zegt dat God is, is dat niet in onze abstracte zin, maar betekent het dat Hij ook handelend optreedt.

'God bestaat niet', er zijn ook wel mensen die je ertoe verleiden dat te gaan zeggen. Ik bedoel dan van die mensen, die zo gemakkelijk spreken over wat God vindt en denkt, en ondertussen hun eigen gedachten identificeren met God. Dat gebeurde kort geleden, toen er een nieuwtje was op CIP: John Piper ondertekent met 150 predikanten manifest waarin homoseksualiteit als zonde wordt bestempeld. Dan zie ik op Facebook reacties van 'christenen' die precies denken te weten hoe God denkt en zo, en lekker betweterig dit even terechtwijzen, maar ondertussen weinig anders lijken te ventileren dan de gangbare publieke opinie. (En tot overmaat van ramp ook nog iemand anders die het er roerend mee eens is, een meent te moeten opmerken: 'ik herken God in jou.') Dan denk ik bij mijzelf: 'als dat God is, dan bestaat Hij niet'. Want dat is mij veel te makkelijk, als God blijkbaar niet meer is dan de gedachten die iemand in het hoofd heeft, ondertussen zich niet realiserend dat die persoon slechts de cultureel bepaalde publieke opinie naspreekt. (Sowieso, wat is de pubieke opnie nou waard? Die verandert zo onder invloed van allerlei politieke en culturele bewegingen. Die is geen knip voor de neus waard.) Erg veel bijbelse kennis zit er naar mijn indruk ook niet achter, wat dergelijke schreeuwers allemaal uitbraken.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 12 sep 2017 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Boekenlezer » 12 sep 2017 17:08

(Shit, verkeerde knop. En geen mogelijkheid om deze te wissen!)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2017 18:25

schaapje schreef:- Hij moet persoonlijk zijn (het onpersoonlijke kan geen persoonlijkheid scheppen).


Citation needed! Dit lijkt me wel heel erg kort door de bocht en bovendien bijzonder mens-centrisch.

- Hij moet oneindig zijn, en de enige oneindigheid, aangezien je geen twee oneindigheden kunt hebben.


Geen idee wat dit betekent, maar okee, geen twee oneindigheden... Hoezo niet? Als je begint te tellen bij 1, 2, 3... waar kom je dan uit? Oneindig. Maar hoeveel getallen kun je tussen 0 en 1 proppen? 0,1; 0,001; 0;000...1, oneindig veel getallen tussen nul en een. Sterker nog, die oneindige reeks getallen is oneindig maal groter dan de oneindige reeks getallen van 0, 1, 2, 3.

- Hij moet divers zijn, en tegelijkertijd eenheid hebben aangezien zowel eenheid als diversiteit bestaan.


Mag je ook weer eens uitleggen.

- Hij moet intelligent zijn (ongelofelijk). Alleen een bewustzijn kan een bewustzijn scheppen.


Nee.

- Hij moet doelgericht zijn aangezien Hij bewust alles schiep.


Ook weer zo'n vage.

- Hij moet moreel zijn (geen morele wet kan bestaan zonder wetgever).


Hoe moreel is het om 42 kinderen te laten verscheuren door beren omdat ze iemand beledigen? Hoe moreel is het om de gehele wereldbevolking (inclusief nog ongeboren kinderen) op 8 man na uit te roeien? Bovendien loop je ook tegen het Euryptho(geloof ik) dilemma aan: Is iets goed omdat God het wil, of wil God iets omdat het goed is? Beide zijn problematisch en de oplossing blijft toch enigszins gekunsteld aanvoelen.

- Hij moet met Zijn schepping begaan zijn (anders zouden er geen morele wetten gegeven zijn).


Planten hebben geen morele wetten gekregen.

Het komt eigenlijk een beetje op me over als "Hij moet driehoekig zijn, want er bestaan driehoeken en alleen driehoeken kunnen iets driehoekigs maken"; Hij moet een paard zijn, want alleen paarden kunnen paarden voortbrengen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor schaapje » 12 sep 2017 20:12

Als deze dingen waar zijn, moeten we ons nu afvragen of er een religie in de wereld is die zo'n Schepper beschrijft. Het antwoord hierop ja: de God van de Bijbel past perfect bij dit profiel. Hij is bovennatuurlijk (Genesis 1:1), machtig (Jeremia 32:17), eeuwig (Psalm 90:2), alomtegenwoordig (Psalm 139:7), tijdloos/onveranderlijk (Maleachi 3:6), onstoffelijk (Johannes 5:24), persoonlijk (Genesis 3:9), noodzakelijk (Kolossenzen 1:17), oneindig/de enige (Jeremia 23:24, Deuteronomium 6:4), divers maar toch een eenheid (Matteüs 28:19), intelligent (Psalm 147:4-5), doelgericht (Jeremia 29:11), moreel (Daniël 9:14), en begaan met anderen (1 Petrus 5:6-7).

Hier heb de antwoorden op je vragen mortlach.
Verder vind ik een discussie met je zinloos want er is geloof nodig om dit te begrijpen en te aanvaarden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2017 21:31

schaapje schreef:

Hier heb de antwoorden op je vragen mortlach.
Verder vind ik een discussie met je zinloos want er is geloof nodig om dit te begrijpen en te aanvaarden.


Prima hoor. Ik ga uiteraard niet mee in die cirkelredenering.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Teus » 12 sep 2017 23:00

Wat een zinloos, derderangs onderwerp, het laat weer zien waar we staan.
23 reacties in 1 dag tegen 12 berichten in 7 dagen in het topic over de Heilige Geest.

Dus Gravo als men niet met jou verwerpelijke gedachten mee gaat slapen wij. Nou laat mij dan maar lekker slapen, een niets wetende en afvragende houding aannemen, rusten in Jezus Christus.
Wel vraag ik me af hoe je hiertoe komt, wat het je maakt om op deze manier over het bestaan van God te spreken. Ik denk niet uit liefde voor Hem.

Wie Jezus liefheeft ontvangt de Heilige Geest. Wie leeft door de Heilige Geest kan niet in het minste geringste doen laten vermoeden dat iets tegen Gods wil in gaat. Of denk je dat God verheugd is in dit schrijven? Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser!

Je hebt gelijkk Chaya je kunt er 2 kanten mee op, satan gaat er mee aan de haal.

We zetten er gewoon neer, hier op internet, dat God niet bestaat met een uitroepteken erachter om het maar eens te benadrukken. Gravo je wordt misleid, je bent een instrument door satan gebruikt met deze vuile achterbakse list. De wereld, atheïsten spreken weer over die lijpe christenen die een god aanbidden die zoals ze zelf zeggen niet bestaat maar Hij is wel Groot en Machtig. Dit is hun vermaak omdat ze niet verder kunnen/willen kijken in jou kant nog wal rakende topictitel.


Moderator, waarom laat je dit staan? Als het fundament van doctrine met behulp van de Bijbel aan het wankelen gebracht wordt haal je het topic weg, waarom dit niet?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor blijblij » 13 sep 2017 07:21

Teus schreef: satan gaat er mee aan de haal.


Satan bestaat niet!

Ik moet bij een dergelijke stelling ook aan Hendrikse denken en dan vooral aan zn uitspraak: God bestaat niet zoals een appeltaart bestaat.
En daar zal iedereen het roerend mee eens zijn.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor benefietdiner » 13 sep 2017 08:19

Teus schreef:Wat een zinloos, derderangs onderwerp, het laat weer zien waar we staan.

Nou Teus het zeer oude vragenboekje van Hellenbroek ‘voorbeeld van Goddelijke waarheden’ schreef al over het ‘oneigenlijke’ bestaan van God. Oneigenlijk oftewel zoals wij er over praten bestaat God niet. God heeft geen armen en benen terwijl er b.v. in de Psalmen staat: ‘Gods rechterhand is hoog verheven’. Maar God heeft geen rechterhand, wij spreken zo over God om het ons duidelijk te maken, God is een Geest.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Teus » 13 sep 2017 10:38

benefietdiner schreef:Nou Teus het zeer oude vragenboekje van Hellenbroek ‘voorbeeld van Goddelijke waarheden’ schreef al over het ‘oneigenlijke’ bestaan van God. Oneigenlijk oftewel zoals wij er over praten bestaat God niet. God heeft geen armen en benen terwijl er b.v. in de Psalmen staat: ‘Gods rechterhand is hoog verheven’. Maar God heeft geen rechterhand, wij spreken zo over God om het ons duidelijk te maken, God is een Geest.


Als je het dan toch over Hellenbroek hebt.
3. V. Waarin moet God al gekend worden?
A. I. In Zijn Wezen. II. In Zijn Namen. IH. In Zijn Eigenschappen. IV. In Zijn Personen.

En niet dat we een God hebben zonder armen en benen.

Het is wat anders om zeggen dat God anders is dan dat mensen voorstellen. Totaal overbodig voor een oprecht christen overigens.

Het is maar net wat je wil proclameren benefietdiner. We kunnen het overal over hebben maar het is in het geheel niet relevant waar dit topic over gaat. Prima, in een door Gods Liefde overgoten topic waarin we ervaren wie we zijn in Jezus Christus maar wanneer we nog niet over de Heilige Geest kunnen praten.....? Wanneer God het belangrijkste in je leven is, is het belangrijkste dat je Hem vertrouwd en ervaart als je Hemelse Vader. Dan neemt Hij je in Zijn armen, dan praat je met Hem, dan loop je aan Zijn hand en wandel met Hem.
Zoals het bedoeld wordt kun je eens terloops noemen maar een discussie daarover?.,......... Laten we eerst zorgen dat we Hem kennen, proclameer dat Jezus Koning is en vertel rond dat de tijd nog kort is opdat mensen zich bekeren, dat verwacht God van ons.
Het doet afbreuk in wie God is tegenover mensen die hem niet kennen. Dan gaat het over een verre god die de geest verlicht en niet over de Maker, de Schepper van mensen die als een Vader wil Zijn, Die een mens wil leiden tot eer en Glorie van Zijn Naam.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor Chaya » 13 sep 2017 12:43

blijblij schreef:Ik moet bij een dergelijke stelling ook aan Hendrikse denken en dan vooral aan zn uitspraak: God bestaat niet zoals een appeltaart bestaat.
En daar zal iedereen het roerend mee eens zijn.

Ik wil geen stelling van die godloochenaar horen.
En ik ben het er helemaal niet roerend mee eens.
blijblij schreef:Satan bestaat niet!

Dat mag hier gezegd worden op het open gedeelte, want het is maar een mening.
Maar het is dus niet waar.

Verder zou het gravo sieren als hij eens uit zijn hoge toren zou klimmen om het gepeupel te antwoorden.
Het slaat nergens op om een theologisch schrijfsel hier te dumpen en vervolgens te zwijgen.
Ga blogs schrijven!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor mona » 13 sep 2017 13:24

gravo schreef:Om eens over na te denken.

Het grote kwalitatieve onderscheid tussen ons en God is dat wij geschapen zijn en God niet.
De geloofsbelijdenis van Athanasius zegt: "De Vader is ongeschapen; de Zoon is ongeschapen; de Heilige Geest is ongeschapen".

Niet alleen wij zijn geschapen, maar al het leven is geschapen, al de sterren,de hemel en de aarde. Alles is door God geschapen.

Voor alles en iedereen die geschapen is, wordt dit geschapen-zijn ervaren als bestaan. Ik besta, jij bestaat, de aarde bestaat, alles bestaat. Zo spreekt de geschapen werkelijkheid over zichzelf: wij en iedereen en alles om ons heen bestaan! Het kenmerk van alles wat geschapen is is...bestaan!

Maar dit geldt natuurlijk niet voor God. Op Hem is de term "bestaan" niet van toepassing. Hij is geen onderdeel van het werk van Zijn handen. Hij is Schepper, geen schepsel. Hij neemt geen deel aan het geschapene, aan het bestaan van de schepselen of van de schepping en Hij valt er niet mee samen.

Daarom kun je zeggen dat God niet bestaat.

[/i]


God bestaat niet in een uiterlijke verschijningsvorm, Hij heeft Zichzelf niet geschapen, want Hij was er al van eeuwigheid af. Niet te vatten, maar Hij zegt het, dus ik geloof het.
1)Hij openbaart Zich in de schepping, want Hij heeft door Zijn kracht alles geschapen. Daaraan weten we/kunnen we zien/moeten we erkennen dat Hij bestaat.
2)Dat niet alleen, zoals je al hebt gezegd, laat Hij Zich kennen door Zijn Zoon. Die fysiek naar de aarde is gekomen.
3)We hebben de Bijbel. Het levende Woord. (net zo levend als de kracht waarmee Hij de aarde schiep)
4)Zijn Geest getuigt met onze geest dat wij Zijn kinderen zijn.

Vier redenen waarom we het bestaan van God niet kunnen ontkennen, ook al kunnen we Hem niet met onze ogen zien.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: God bestaat niet!

Berichtdoor benefietdiner » 13 sep 2017 18:13

Teus schreef:Als je het dan toch over Hellenbroek hebt.
3. V. Waarin moet God al gekend worden?
A. I. In Zijn Wezen. II. In Zijn Namen. IH. In Zijn Eigenschappen. IV. In Zijn Personen.

En niet dat we een God hebben zonder armen en benen.

Het is wat anders om zeggen dat God anders is dan dat mensen voorstellen.
Is toch wel in principe het zelfde

Teus schreef: Totaal overbodig voor een oprecht christen overigens.

Het is maar net wat je wil proclameren benefietdiner. We kunnen het overal over hebben maar het is in het geheel niet relevant waar dit topic over gaat.
Nou…… in 1 Korinthiërs 2:10 de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten