Houston heeft een probleem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Houston heeft een probleem

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2017 20:53

Houston zit zwaar in de problemen. Orkaan Harvey heeft aardig huisgehouden, maar nu blijkt dat de wind het probleem niet was. Het probleem zit hem in de enorme bak met water die de orkaan over de stad uitstort. De laatste schatting is 56 biljoen liter water. 56.000* kubieke kilometer water, en Houston is maar ongeveer 1500 vierkante kilometer groot. En daar wordt 65% van de Dode zee overheen gedumpt.


Ik denk dat er straks heel veel werk verzet zal moeten worden om die stad weer tot leven te wekken, als het uberhaupt mogelijk is.

http://www.iflscience.com/environment/h ... g-houston/


*doorhaling omdat ik niet kan rekenen.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 30 aug 2017 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor Tante Pollewop » 30 aug 2017 07:01

Het is zo ongelooflijk veel water, daar kun je ook niet tegenaan delta-plannen.
Ik hoorde net op de radio dat het risico bestaat dat een of meerdere dammen van waterreservoirs doorbreken.
Dan krijgt de regio nog een flinke slok te verwerken...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2017 07:58

Mortlach schreef:Houston zit zwaar in de problemen. Orkaan Harvey heeft aardig huisgehouden, maar nu blijkt dat de wind het probleem niet was. Het probleem zit hem in de enorme bak met water die de orkaan over de stad uitstort. De laatste schatting is 56 biljoen liter water. 56.000 kubieke kilometer water, en Houston is maar ongeveer 1500 vierkante kilometer groot. En daar wordt 65% van de Dode zee overheen gedumpt.


Ik denk dat er straks heel veel werk verzet zal moeten worden om die stad weer tot leven te wekken, als het uberhaupt mogelijk is.

http://www.iflscience.com/environment/h ... g-houston/

56 biljoen liter is geen 56.000 kubieke kilometer hoor.... factortje duizend....
Anders zou er meer dan 3700 meter water over houston heen geplemt zijn, en dat lijkt me voor een zondvloedontkenner als jij toch lastig te verklaren ;-)

Blijft staan dat het een enorme plas water is, en dat daar onmogelijk een deltaplan-achtige oplossing voor in elkaar gezet kan worden.
Als je dit in bassins van 10 bij 10 kilometer zou willen opvangen moeten ze al 600 meter diep zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2017 08:06

Tante Pollewop schreef:Het is zo ongelooflijk veel water, daar kun je ook niet tegenaan delta-plannen.
Ik hoorde net op de radio dat het risico bestaat dat een of meerdere dammen van waterreservoirs doorbreken.
Dan krijgt de regio nog een flinke slok te verwerken...

en da's vervelender dan die regen. Die regen komt tenminste nog geleidelijk (hoewel het heel snel komt), een damdoorbraak genereert een vloedgolf.
Ik denk (maar ik ben geen civiel ingenieur) dat een gecontroleerde damdoorbraak in een relatief onschuldige richting de meest veilig optie is (daar wordt naar ik heb begrepen nu ook naar gekeken).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2017 09:15

StillAwake schreef:56 biljoen liter is geen 56.000 kubieke kilometer hoor.... factortje duizend....
Anders zou er meer dan 3700 meter water over houston heen geplemt zijn, en dat lijkt me voor een zondvloedontkenner als jij toch lastig te verklaren ;-)


Ja, ik dacht dat het al wat veel was,...om de een of andere reden ging ik uit van 1 kubieke meter = 1 liter. Oeps. 56 kubieke kilometer is inderdaad nog steeds een hoop.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2017 12:53

Mortlach schreef:Ja, ik dacht dat het al wat veel was,...om de een of andere reden ging ik uit van 1 kubieke meter = 1 liter. Oeps. 56 kubieke kilometer is inderdaad nog steeds een hoop.

t' is je vergeven...a
Overigens denk ik dat die 56 km^3 over een veel groter gebied is gevallen. Voor alleen Houston zou dat namelijk nog steeds in een laag water van 37 meter resulteren.
Feit is wel dat er een enorm probleem is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor pindas83 » 30 aug 2017 16:46

Mortlach schreef:Ja, ik dacht dat het al wat veel was,...om de een of andere reden ging ik uit van 1 kubieke meter = 1 liter. Oeps. 56 kubieke kilometer is inderdaad nog steeds een hoop.


Als je dan toch bezig bent gelijk nog even die andere getallen m.b.t. ouderdom van de aarde/evolutie corrigeren: :wink:
Factor: 750.000

4.5000.000.000 / 750.000 = 6000 jaar

Geen dank!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2017 17:00

pindas83 schreef:Als je dan toch bezig bent gelijk nog even die andere getallen m.b.t. ouderdom van de aarde/evolutie corrigeren: :wink:
Factor: 750.000

4.5000.000.000 / 750.000 = 6000 jaar

Geen dank!


ho ho, de fout was een factor van 1000, niet 750 keer zo veel, anders was het me wel opgevallen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor Chaya » 01 sep 2017 15:17

En een nieuwe orkaan, genaamd Irma komt er aan. :(
Ze verwachten categorie 4, hopelijk zwakt ze af als ze aan land komt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor elburger » 04 sep 2017 11:40

Chaya schreef

En een nieuwe orkaan, genaamd Irma komt er aan. :(
Ze verwachten categorie 4, hopelijk zwakt ze af als ze aan land komt.


Texas ligt "voorlopig" niet in de baan van hurricane Irma.

http://www.nhc.noaa.gov/graphics_at1.shtml?cone#contents

Deze gaat hoogst waarschijnlijk via de Nederlandse Antillen "bovenwindse eilanden " via de Dominicaanse republiek en Cuba naar Florida en de oost kust van de USA.
Een koers naar Texas en Louisianna zou echt rampzalig zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor elburger » 04 sep 2017 11:45

Men roept nu na de orkaan Harvey wel dat het mede komt omdat Texas geen dijken heeft.
Wel ik kan zeggen dat dijken goed zijn tegen overstromingen vanuit zee/de oceaan.
Maar de neerslag die viel door Harvey, ik weet niet hoeveel Chaya schreef, viel op het land.
Daar heeft geen dijk iets tegen kunnen doen.
Ik zie het als een vollopende badkuip.
Een systeem van lozingen op zee of opvangbassins op het land - Texas is toch groot genoeg - zou heel veel leed hebben kunnen voorkomen.
Neemt niet weg dat qua infrastructuur er wel dringend het één en ander gedaan moet worden langs de hele zuidkust van de VS.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor StillAwake » 05 sep 2017 09:58

elburger schreef:Men roept nu na de orkaan Harvey wel dat het mede komt omdat Texas geen dijken heeft.
Wel ik kan zeggen dat dijken goed zijn tegen overstromingen vanuit zee/de oceaan.
Maar de neerslag die viel door Harvey, ik weet niet hoeveel Chaya schreef, viel op het land.
Daar heeft geen dijk iets tegen kunnen doen.
Ik zie het als een vollopende badkuip.
Een systeem van lozingen op zee of opvangbassins op het land - Texas is toch groot genoeg - zou heel veel leed hebben kunnen voorkomen.
Neemt niet weg dat qua infrastructuur er wel dringend het één en ander gedaan moet worden langs de hele zuidkust van de VS.

Dijken werken niet alleen voor water vanuit zee/de oceaan Elburger...
Ons eigen kikkerlandje toont aan dat dijken ook tegen rivieren ingezet kunnen worden.
Met je eens dat het, ook als de dijken langs de locale rivieren wel op orde geweest was, een natte bedoening zou blijven, maar heel wat gecontroleerder dan nu het geval is.
Bovendien geeft dat de mogelijkheid om "overloopbassins" in te zetten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Houston heeft een probleem

Berichtdoor elburger » 05 sep 2017 12:12

StillAwake schreef:

Dijken werken niet alleen voor water vanuit zee/de oceaan Elburger...
Ons eigen kikkerlandje toont aan dat dijken ook tegen rivieren ingezet kunnen worden.


Klopt helemaal.
Maar ik reageer vanuit het standpunt wat velen ter sprake hebben gebracht op radio en tv dat als er dijken hadden geweest het nooit zover had gekomen in Texas.
Van een bron ter plaatse vernam ik dat er golven waren van 8 a 12 m hoog.
Stel je hebt een stormvloedkering zoals wij hebben.
Dan sluit je die.
Ten 1e hoop je dat het water er niet overheen rolt.
En ten 2e, al het water wat op het land valt kan zo wie zo niet weg, stormvloedkering of niet want het water in de golf van Mexico heeft dagen lang extreme hoogten bereikt dat lozen vanuit land geen optie was. Vandaar "badkuip situatie"
Moet ik bij aantekenen dat het water waarschijnlijk wel eerder zou zijn gezakt.

Nu is men hier in Nederland nogal anti VS en een kans om het "falend beleid" van Trump te promoten wordt hartelijk geaccepteerd.
Nu, onder Obama is er ook maar bar weinig geld gestoken in kust verdediging.
Het is iets wat "des Amerikaans is.
Schuif het niet af op de zittende president/regering.
Ik hoop echter dat de ogen van velen nu eindelijk eens zijn geopend en dat er serieus werk wordt gemaakt van watermanagement , zowel om water binnen- als buiten de dijken te houden.
Het kost honderden miljarden maar de baten werken niet tegen de kosten op op den lange duur.
En...het levert veel werkgelegenheid op. :-)
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten