Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 01 sep 2017 18:55

Cathy schreef:Plus wat denk je van het mestprobleem? Allemaal door dat ene raampje de zee in?
En dat ook nog eens in een hevig wiebelende boot met hooguit wat walmende oliepitjes.


Ja en wat dacht je van een profeet/priester/koning/God die uit de hemel komt en wordt geboren uit een maagd :-& en dan voor alle zonden lijdt en sterft en drie dagen daarna uit de dood opstaat, pfff.. wie gelooft dát nou?!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 01 sep 2017 20:38

rotterdam schreef: 16.000 dieren te eten geven ? 150 dagen ? Iemand een idee ?


Nee, geen idee...................
Misschien het zelfde wonder als toen in de woestijn, toen alle Israëlieten, 40 jaar lang, in een snikhete woestijn, allemaal van drinken werden voorzien?
Geen schoenen die versleten? Geen kleding wat kapot ging? 40 jaar lang een wolk ter bescherming van het felle zonlicht?
God Zelf misschien??????
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 01 sep 2017 21:05

mona schreef:Nee, geen idee...................
Misschien het zelfde wonder als toen in de woestijn, toen alle Israëlieten, 40 jaar lang, in een snikhete woestijn, allemaal van drinken werden voorzien?
Geen schoenen die versleten? Geen kleding wat kapot ging? 40 jaar lang een wolk ter bescherming van het felle zonlicht?
God Zelf misschien??????


Kom op Mona, vandaag aan de dag kunnen we die praat niet meer serieus nemen.
Is allemaal symboliek!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 01 sep 2017 21:31

Ik kijk liever vooruit!
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/180 ... -de-hemel/
O, wat zullen we nog onvoorstelbaar verrast gaan worden!
En dit alles in Geloof!
We hoeven niet alles te weten, maar enkel in Geloof = Vertrouwen mogen we weten dat ons een kroon wacht aan gindse kust en in dit Geloof mogen wij leven en vooral de Heer lofzingen en dankzeggen omdat Hij ons genadig nog altijd is, nog is het tijd.....

1
Er is een overheerlijk land,
een land van zuiver licht,
waar vreugde al ons leed verbant,
de nacht voor eeuwig zwicht,
de nacht voor eeuwig zwicht.


Een kroon zeer schoon wacht ons aan gindse kust:
voor u, voor mij wacht een kroon aan gindse zij,
wacht een kroon aan gindse zij.

2
Daar zien wij 's Heren heerlijkheid
en wacht ons eens de rust;
de smalle doodsrivier slechts scheidt
ons van die zaal'ge kust.

3
Daar zien wij onze dierb'ren weer,
die ons zijn voorgegaan,
en loven saam verheugd de Heer,
als w' om Zijn troon daar staan.

4
O, volgt de Heiland op Zijn stem,
Hem, die voor zondaars stierf!
Komt, laat ons leven hier voor Hem,
die 't leven ons verwierf.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 02 sep 2017 10:45

irmo schreef:Je wil toch niet zeggen dat je zo gek bent dat je dat antwoord gelooft, of wel Chaya?

Misschien ben ik wel knetter, wie zal het zeggen. :lol:
Maar ik heb geen reden om aan de Bijbel te twijfelen en ik denk zo helemaal niet aan de ark of aan de zondvloed.
Als ik dit hoofdstuk lees, word ik allereerst bepaald bij het geduld van God, maar dat er ook een einde aan komt!
Noach ging aan het werk, hij was gehoorzaam en de mensen om hem heen bespotten hem en lachten hem uit.
Moet je je voorstellen!
pindas83 schreef:Ja en wat dacht je van een profeet/priester/koning/God die uit de hemel komt en wordt geboren uit een maagd en dan voor alle zonden lijdt en sterft en drie dagen daarna uit de dood opstaat, pfff.. wie gelooft dát nou?!

Geloof jij dit?

Heel verdrietig om dergelijke reacties te moeten lezen op een so called reformatorisch forum. Volgens de EO zitten hier behoudende christenen.
Maar die geloven niet eens wat er in God's Woord staat! Hoe kun je dan een heiden overtuigen van het Wonder en de kracht van het geloof???

En zij verstonden geen van deze dingen; en dit woord was voor hen verborgen, en zij verstonden niet, hetgeen gezegd werd. Lukas 18 vs 34
Lieve mensen, laat je toch niet meevoeren met de geesteloosheid van deze tijd.
Alles moet wetenschappelijk verklaard kunnen worden, kan dat niet, is het niet waar geweest.

Het allergrootste Wonder is dat God Zijn Zoon naar de aarde gestuurd heeft om voor onze zonden te betalen.
Tijdens de rondwandeling op aarde, konden de mensen Jezus aanschouwen, Hem aanraken en nog geloofden er velen niet.

En wat maakt mij dat nou uit, of er 16.000 dieren of meer of minder en in hoeveel tijd ze aan boord gingen.
Telkens als ik de regenboog zie, als teken van Gods belofte, maakt mij dat zo klein. Het is niet te bevatten.
Of wordt de regenboog hierna wetenschappelijk verklaard, en dus ook van het Wonder der belofte beroofd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 02 sep 2017 10:53

Chaya schreef:Of wordt de regenboog hierna wetenschappelijk verklaard, en dus ook van het Wonder der belofte beroofd?


Voor mij wordt de verwondering alleen maar groter hoe meer we ergens van weten. Het is zo jammer dat anderen zoals jij het blijkbaar ervarern dat als ergens een verklaring voor is, het niet meer wonderlijk is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 02 sep 2017 11:01

Mortlach schreef:Voor mij wordt de verwondering alleen maar groter hoe meer we ergens van weten. Het is zo jammer dat anderen zoals jij het blijkbaar ervarern dat als ergens een verklaring voor is, het niet meer wonderlijk is.

Nee, als het verklaard wordt! Maar het wordt hier onderuit gehaald, want het kan noooooit en het is maar symbolisch.
Echt niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 02 sep 2017 11:16

Chaya schreef:Nee, als het verklaard wordt! Maar het wordt hier onderuit gehaald, want het kan noooooit en het is maar symbolisch.
Echt niet!


Maar zo zit het niet, voor mij niet in ieder geval. Waar het mij om gaat, is dat net wordt gedaan alsof het een antwoord is. Oké, we snappen dat er geen 3,5 miljoen soorten in een boot passen - dus waren het er minder. Goed, 16.000 klinkt al een stuk redelijker en daar is dan alles uit geëvolueerd. Helder, geen vragen meer verder.

Ja maar... ga ik dan. Geen vragen meer verder? Stel dat die 'oersoorten' echt waren, dat er echt 1 paartje kikkers aan boord van die Ark waren en dat alle bestaande en uitgestorven soorten kikkers daar van afstammen. 5000 momenteel bestaande soorten kikkers van padden van 2 kilo tot kikkers kleiner dan een speldenknop. Allemaal ontwikkeld in ongeveer 4000 jaar. Men moet die beesten voor je ogen hebben zien veranderen. Maar stel dat dat inderdaad allemaal zo is gebeurd. Waarom lijkt die evolutie dan nu zo goed als stil te staan?

Je moet gewoon magie op magie op magie stapelen om het allemaal recht te praten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 02 sep 2017 13:06

[quote="Chaya"
Telkens als ik de regenboog zie, als teken van Gods belofte, maakt mij dat zo klein. Het is niet te bevatten.
Of wordt de regenboog hierna wetenschappelijk verklaard, en dus ook van het Wonder der belofte beroofd?[/quote]

Kan je gewoon vinden de wikipedia ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Regenboog_%28optica%29 )

Dat maakt Gods belofte voor mij echt niet kleiner. Integendeel God laat zijn trouw juist zien in gewone dingen zoals een regenboog!


Verklaring

Een regenboog wordt veroorzaakt door breking en weerkaatsing van zonlicht in waterdruppels. Deze zweven of vallen vrij en hebben dankzij hun oppervlaktespanning een bolronde vorm. Het licht breekt bij het binnengaan van een druppel, weerkaatst aan de achterkant van de druppel, en treedt na nog een breking aan de voorzijde uit. De verschillende kleuren in het witte zonlicht breken onder verschillende hoeken, wat een spectrum oplevert. De waterdruppel werkt dus tegelijk als een spiegel en een prisma.
Stralengang
Weg van een zonnestraal in een regendruppel

De (primaire) boog is het gevolg van zonnestralen die in een bolvormige waterdruppel binnendringen, gebroken en volledig gereflecteerd worden, waarna ze weer uittreden en daarbij ook weer gebroken worden.

Als α {\displaystyle \alpha } \alpha de hoek met de normaal is bij intreden en β {\displaystyle \beta } \beta de hoek met de normaal na breking, geldt volgens de brekingswet van Snellius:

sin ⁡ ( α ) sin ⁡ ( β ) = n ( λ ) , {\displaystyle {\frac {\sin(\alpha )}{\sin(\beta )}}=n(\lambda ),} {\displaystyle {\frac {\sin(\alpha )}{\sin(\beta )}}=n(\lambda ),}

waarin n ( λ ) {\displaystyle n(\lambda )} {\displaystyle n(\lambda )} de brekingsindex van water is, die nog afhankelijk is van de golflengte λ {\displaystyle \lambda } \lambda.

Een deel van de invallende bundel zal aan de grens van water en lucht teruggekaatst worden en weer een deel daarvan zal na breking uittreden. Uit de symmetrie van de stralengang volgt dat de hoek γ {\displaystyle \gamma } \gamma tussen de in- en de uittredende bundel gelijk is aan:

γ = 4 β − 2 α = 4 arcsin ⁡ ( 1 n sin ⁡ ( α ) ) − 2 α , {\displaystyle \gamma =4\beta -2\alpha =4\arcsin({\tfrac {1}{n}}\sin(\alpha ))-2\alpha ,} {\displaystyle \gamma =4\beta -2\alpha =4\arcsin({\tfrac {1}{n}}\sin(\alpha ))-2\alpha ,}

met een maximum voor

d γ d α = 4 cos ⁡ ( α ) n 2 − sin 2 ⁡ ( α ) − 2 = 0 , {\displaystyle {\frac {{\rm {d}}\gamma }{{\rm {d}}\alpha }}={\frac {4\cos(\alpha )}{\sqrt {n^{2}-\sin ^{2}(\alpha )}}}-2=0,} {\displaystyle {\frac {{\rm {d}}\gamma }{{\rm {d}}\alpha }}={\frac {4\cos(\alpha )}{\sqrt {n^{2}-\sin ^{2}(\alpha )}}}-2=0,}

dus voor

sin ⁡ ( α ) = 4 − n 2 3 . {\displaystyle \sin(\alpha )={\sqrt {\frac {4-n^{2}}{3}}}.} {\displaystyle \sin(\alpha )={\sqrt {\frac {4-n^{2}}{3}}}.}

Met de brekingsindex n ≈ 1 , 33 {\displaystyle n\approx 1{,}33} {\displaystyle n\approx 1{,}33} voor water, volgt γ ≈ 42 ∘ {\displaystyle \gamma \approx 42^{\circ }} {\displaystyle \gamma \approx 42^{\circ }}. Omdat de uittredende stralen in de buurt van het maximum dichter bij elkaar liggen, wordt de regenboog waargenomen onder deze hoek. Bij grotere hoeken is er geen weerkaatst licht, zodat de hemel buiten de boog donkerder lijkt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 02 sep 2017 13:18

Mortlach schreef:Maar zo zit het niet, voor mij niet in ieder geval. Waar het mij om gaat, is dat net wordt gedaan alsof het een antwoord is. Oké, we snappen dat er geen 3,5 miljoen soorten in een boot passen - dus waren het er minder. Goed, 16.000 klinkt al een stuk redelijker en daar is dan alles uit geëvolueerd. Helder, geen vragen meer verder.

Okay. :D
Mortlach schreef:Je moet gewoon magie op magie op magie stapelen om het allemaal recht te praten.

Nee. Gewoon geloven dat wat in de Bijbel staat, waar is.
Geloven is vaak tegen de rede in moeten.
Daarom is het zo moeilijk voor God om een mens te bekeren. We hebben zoveel jamaars.
Jona kan toch nooit 3 dagen in een walvis gezeten hebben?
Mensen werden spontaan genezen van blindheid, lepra, doden werden opgewekt, ach, allemaal symbolisch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 02 sep 2017 13:23

Chaya schreef:Okay. :D

Nee. Gewoon geloven dat wat in de Bijbel staat, waar is.


Helaas staat nergens in de Bijbel waarom de evolutie van supersnel naar supertraag is gegaan in de afgelopen paar duizend jaar. Dat is waar ik graag antwoord op wil.

Geloven is vaak tegen de rede in moeten.
Daarom is het zo moeilijk voor God om een mens te bekeren. We hebben zoveel jamaars.
Jona kan toch nooit 3 dagen in een walvis gezeten hebben?


Inderdaad. Dat verhaal geloof ik dus ook niet. Trouwens, de keelgaten van walvissen zijn veel te klein om mensen door te laten. Een blauwe vinvis verslikt zich bij wijze van spreke nog in een harinkje.

Mensen werden spontaan genezen van blindheid, lepra, doden werden opgewekt, ach, allemaal symbolisch?


Joh, je zou eens moeten kijken hoeveel doden er rond de tijd van Jezus werden opgewekt. Het is bijna een wonder dat er uberhaupt nog wel eens ieman doodging. Het barstte er destijds van de culten die allemaal mensen genazen/opwekten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 02 sep 2017 13:29

Mortlach schreef:Helaas staat nergens in de Bijbel waarom de evolutie van supersnel naar supertraag is gegaan in de afgelopen paar duizend jaar. Dat is waar ik graag antwoord op wil.

De Bijbel is geen schoolboek, noch een encyclopedie, scriptie of proefschrift.
God heeft er alles in laten optekenen wat belangrijk is voor ons om te weten.
Mortlach schreef:Inderdaad. Dat verhaal geloof ik dus ook niet. Trouwens, de keelgaten van walvissen zijn veel te klein om mensen door te laten. Een blauwe vinvis verslikt zich bij wijze van spreke nog in een harinkje.

Dat bedoel ik. Een grote vis.
Een eenvoudige man zei eens 'Als er nu in de Bijbel had gestaan dat Jona een grote vis inslikte, had ik dat ook geloofd.
Mortlach schreef: Het is bijna een wonder dat er uberhaupt nog wel eens ieman doodging. Het barstte er destijds van de culten die allemaal mensen genazen/opwekten.

Nee dat is niet waar. Er stierven ook toen mensen. Werden zelfs gedood! (steniging van Stefanus, Ananias en Saffira)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cathy » 02 sep 2017 14:02

pindas83 schreef:Ja en wat dacht je van een profeet/priester/koning/God die uit de hemel komt en wordt geboren uit een maagd :-& en dan voor alle zonden lijdt en sterft en drie dagen daarna uit de dood opstaat, pfff.. wie gelooft dát nou?!

Dat is toch van een heel andere orde? Of is dat voor jou hetzelfde?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 02 sep 2017 14:41

Chaya schreef:De Bijbel is geen schoolboek, noch een encyclopedie, scriptie of proefschrift.
God heeft er alles in laten optekenen wat belangrijk is voor ons om te weten.


Hmm, volgens mij zijn er wel wat meer dingen belangrijk die niet in de Bijbel staan. Iets met bacterieën of zo. Maar daar gaat het niet om; het gaat er mij om dat mensen vaak met dit soort halve antwoorden komen om een 'probleem' op te lossen zonder naar de gevolgen van de oplossing te kijken. Dat heet een "ad hoc"-oplossing en ik heb daar meestal wel wat moeite mee. Hetzelfde heb ik ook als mensen even de lichtsnelheid verduizendvoudigen omdat anders het heelal ouder is dan 10.000 jaar. Dat heeft ook onvoorstelbare gevolgen, maar daar hebben ze het dan niet meer over.

Dat bedoel ik. Een grote vis.
Een eenvoudige man zei eens 'Als er nu in de Bijbel had gestaan dat Jona een grote vis inslikte, had ik dat ook geloofd.


Tja, jij vindt die houding misschien lovenswaardig; ik zeer zeker niet.

Nee dat is niet waar. Er stierven ook toen mensen. Werden zelfs gedood! (steniging van Stefanus, Ananias en Saffira)


Waar het mij maar om ging, is dat er destijds allerlei herrijzeniscultussen actief waren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cathy » 02 sep 2017 14:46

Chaya schreef:Nee. Gewoon geloven dat wat in de Bijbel staat, waar is.
Geloven is vaak tegen de rede in moeten.

Wanneer verhalen redelijkerwijs niet kunnen ga ik er vanuit dat er een geloofswaarheid achter zit.
Jona kan toch nooit 3 dagen in een walvis gezeten hebben?

Nee, dat kan ook niet. Dan moet God er iets anders mee bedoelen. Wanneer je daarnaar leert zoeken wordt de Bijbel veel interessanter dan wanneer je het alleen bij de letterlijk lezing houdt.
Is mijn ervaring. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten