Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor irmo » 28 aug 2017 14:25

eph515 schreef:Ik weet dat het OFF-TOPIC is, maar nog even ingaande op Pcrtje over 1 John. 5:7, Tertullianus heeft deze Schrift aangehaald, een vroege getuige.
Dat het daarna verdwenen is uit de Schrift, is gewoon pure corruptie.


Bewijs? Of is dat gewoon omdat jij dat vindt?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2017 14:34

eph515 schreef:Bambi, je haalt dansen staat in het OT en ik haal aan in het NT staat er helemaal niets over dansen als gebruik in de kerk.
Als het belangrijk was geweest voor de gemeente was het zeker genoemd.
Als er onder de Joden als VOLK gedanst werd, wat heeft dat dan met mij te maken als NIET Jood? De Joden hebben veel gebruiken waar wij niets mee doen. Het VOLK van Israel had ook de gewoonte om er meerdere vrouwen op na te houden, geen expliciet verbod was opgelegd, maar het is een gebruik waarvan God duidelijk heeft gemaakt dat dit NIET Zijn bedoeling is. De Joden wilde perse een koning hebben als VOLK, omdat de volkeren om hun heen dit ook hadden, God liet het toe, maar vanwege hun hardheid van hart. Ik zie dus niet in waarom dansen als gebruik in het OT, popmuziek zou moeten rechtvaardigen.

In het NT wordt helemaal niet over de wijze van musiceren gesproken.
Toch vind jij het belangrijk genoeg om daar filmpjes over te posten.
Uit de psalmen is op te maken dat er verschrikkelijk veel instrumenten gebruikt werden.
Er zijn veel psalmen die beginnen met "bij snarenspel". Welliswaar allemaal oudtestamentisch, maar redelijk duidelijk toch?

Bovendien gaat het in dit topic over popmuziek, en niet over kerkmuziek.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

eph515
Verkenner
Verkenner
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 aug 2017 13:49

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor eph515 » 28 aug 2017 14:39

StillAwake, ben blij dat je de moeite neemt om te kijken.
Ik ben ervan op de hoogte dat bij sommige klassieke componisten ook die invloed aanwezig was, volgens mij hoorde ik, als ik mij niet vergis, over Debussi soortgelijke dingen. Dat soort componisten zou ik zeker mijden ja.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Pcrtje » 28 aug 2017 14:41

eph515 schreef:Ik weet dat het OFF-TOPIC is, maar nog even ingaande op Pcrtje over 1 John. 5:7, Tertullianus heeft deze Schrift aangehaald, een vroege getuige.
Tertallianus citeerde juist niet het comma Johanneum.

eph515 schreef:Dat het daarna verdwenen is uit de Schrift, is gewoon pure corruptie.
Er is geen enkele Bijbelgeleerde die dit standpunt inneemt. Dat het er oorspronkelijk instond en vervolgens is ´verdwnen´ is slechts speculatie.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2017 14:42

eph515 schreef:StillAwake, ben blij dat je de moeite neemt om te kijken.
Ik ben ervan op de hoogte dat bij sommige klassieke componisten ook die invloed aanwezig was, volgens mij hoorde ik, als ik mij niet vergis, over Debussi soortgelijke dingen. Dat soort componisten zou ik zeker mijden ja.

Dat kan kloppen.
Maar waarom mijd je SOMMIGE componisten, maar ALLE popmusici?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

eph515
Verkenner
Verkenner
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 aug 2017 13:49

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor eph515 » 28 aug 2017 14:49

StillAwake, ik denk dat Little Richard, rockpionier bij uitstek het in een helder moment beter omschrijft als ik dat kan:

" Wat ik geloof over Rock 'n' Roll –…: ik geloof dat dit soort muziek demonisch is. ... Veel van de beats in de muziek vandaag de dag zijn
afkomstig uit voodoo, van de voodoo drums. Als je muziek in ritmes bestudeerd, zoals ik heb gedaan, zul je zien dat het waar is. Ik geloof dat
dit soort muziek mensen van Christus af houdt…" Little Richard, quoted by Charles White, The Life and Times of Little Richard, p. 197.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Pcrtje » 28 aug 2017 14:50

eph515 schreef:StillAwake, ik denk dat Little Richard, rockpionier bij uitstek het in een helder moment beter omschrijft als ik dat kan:

" Wat ik geloof over Rock 'n' Roll –…: ik geloof dat dit soort muziek demonisch is. ... Veel van de beats in de muziek vandaag de dag zijn
afkomstig uit voodoo, van de voodoo drums. Als je muziek in ritmes bestudeerd, zoals ik heb gedaan, zul je zien dat het waar is. Ik geloof dat
dit soort muziek mensen van Christus af houdt
…" Little Richard, quoted by Charles White, The Life and Times of Little Richard, p. 197.
(Dikdrukking van mij.) En wat nou als dit soort muziek me juist dichter bij Christus brengt en heeft gebracht?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2017 14:53

eph515 schreef:StillAwake, ik denk dat Little Richard, rockpionier bij uitstek het in een helder moment beter omschrijft als ik dat kan:

" Wat ik geloof over Rock 'n' Roll –…: ik geloof dat dit soort muziek demonisch is. ... Veel van de beats in de muziek vandaag de dag zijn
afkomstig uit voodoo, van de voodoo drums. Als je muziek in ritmes bestudeerd, zoals ik heb gedaan, zul je zien dat het waar is. Ik geloof dat
dit soort muziek mensen van Christus af houdt…" Little Richard, quoted by Charles White, The Life and Times of Little Richard, p. 197.

En hoe verklaar jij dan dat ik je (inclusief mijzelf zeker drie mensen kan aanwijzen die door het beluisteren van Christelijke rock tot bekering zijn gekomen (of op zijn minst op het spoor van een bekering zijn gezet)?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2017 14:53

Pcrtje schreef:(Dikdrukking van mij.) En wat nou als dit soort muziek me juist dichter bij Christus brengt en heeft gebracht?

twee zielen, 1 gedachte, alleen jij typt sneller ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Bambi » 28 aug 2017 14:57

eph515 schreef:Bambi, je haalt aan dansen staat in het OT en ik haal aan in het NT staat er helemaal niets over dansen als gebruik in de kerk.
Als het belangrijk was geweest voor de gemeente was het zeker genoemd.
Als er onder de Joden als VOLK gedanst werd, wat heeft dat dan met mij te maken als NIET Jood? De Joden hebben veel gebruiken waar wij niets mee doen. Het VOLK van Israel had ook de gewoonte om er meerdere vrouwen op na te houden, geen expliciet verbod was opgelegd, maar het is een gebruik waarvan God duidelijk heeft gemaakt dat dit NIET Zijn bedoeling is. De Joden wilde perse een koning hebben als VOLK, omdat de volkeren om hun heen dit ook hadden, God liet het toe, maar vanwege hun hardheid van hart. Ik zie dus niet in waarom dansen als gebruik in het OT, popmuziek zou moeten rechtvaardigen.

Ik word een beetje moedeloos van dit soort ontwijkend antwoorden
Dit topic gaat over popmuziek, jij plaatste een link waarin alles van de popmuziek als slecht wordt gezien en van de duvel
Ik kom met allemaal voorbeelden, waarin je zelfs kan zien dat er op de psalmen gedanst werd en dat er gedanst werd op andere muziek.
En dan kom jij weer met het geijkte antwoord dat het niet in het nieuwe testament staat. Dat antwoord heb ik mijn hele leven al als excuus voor alles gehoord, daar trap ik niet in.

Je kunt ook lezen in het Nieuwe Testament wat er allemaal veranderde en niet toegestaan werd, want dat wordt gewoon vermeld

Lees deze tekst nog maar eens, dansen was gewoon
Richteren 21:21 En let er op, en zie, als de dochters van Silo zullen uitgegaan zijn om met reien te dansen, zo komt gij voort uit de wijngaarden, en schaakt u, een ieder zijn huisvrouw, uit de dochteren van Silo; en gaat heen in het land van Benjamin.

Zelfs zo gewoon dat God het verwerkte in een opdracht voor iets anders

Maar je mag je eigen gelijk vasthouden hoor en dezelfde fout maken als menig refo, namelijk zich onderscheiden in dingen van de heidenen, waarin ze zichzelf niet moeten onderscheiden en zichzelf daarin zelfs verheven voelen boven mede christenen en dingen waarin ze moeten onderscheiden, die vergeten ze
Mijn gelijk krijg je niet en wat God er van vindt, moet je maar aan Hem Zelf vragen

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2017 15:01

Bambi schreef:Maar je mag je eigen gelijk vasthouden hoor en dezelfde fout maken als menig refo, namelijk zich onderscheiden in dingen van de heidenen, waarin ze zichzelf niet moeten onderscheiden en zichzelf daarin zelfs verheven voelen boven mede christenen en dingen waarin ze moeten onderscheiden, die vergeten ze
Mijn gelijk krijg je niet en wat God er van vindt, moet je maar aan Hem zelf vragen

Farizeisme heet dat toch?
De regeltjes zelf maar vast aanscherpen, zodat je ver bij datgene wat daadwerkelijk verboden wordt wegblijft.
En daarmee de letter van de wet naleven, en de geest van de wet gemakshalve vergeten?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Bambi » 28 aug 2017 15:03

Weet je waar ik zo beroerd van wordt, met dit muggenziften enz?

Ik word ook als van de duvel gezien, want ik draag een lange broek, dus ik kan nooit en dan ook nooit een kind van God zijn. Mijn vader ook niet, want hij liep niet in het zwart, dus ook met een ingebeelde hemel naar de hel. Maar wel met teksten ed om de oren slaan die dominees met lang haar (wat dan ineens zo cultuurgebonden was) gezegd hebben. Die zouden dan met dezelfde maatstaven gemeten ook vd duvel zijn, en nooit een kind van God, maar ik zeg maar niks meer

Sorry dat ik het zeggen moet, maar dit is de waarheid in reformatorisch Nederland
kap met dat rotte verstandsgeloof en ga een levende relatie met God Zelf aan en gooi alles waar je je hoofd mee vergiftigd hebt eruit en ga diep in je hart luisteren wat de Heilige Geest daar te zeggen heeft, dan schrik je je kapot, van je eigenwillige Godsdienst

Als kind leer je al dat je om een nieuwe hartje moet vragen
En in de bijbel staat dat de Heilige Geest het hart verandert en daar ook woont.
Het gaat dus van het hart naar het verstand en niet zoals in Refoland, van het verstand naar het hart

Ooit wel eens de liefde en geluk in God gevoeld, diep in je hart?
En begrepen dat je kunt dansen van zielenvreugd?
Dan kom je niet met onzin regels dat je niet mag dansen en al helemaal niet op psalmen
Dan heb je een rot verstandsgeloof wat het hart niet eens raakt

En ik zeg niet dat je sexuele dansen moet goed vinden, das het muggenziften waarbij het hart dichtzit voor de stem vd Heilige Geest
Laatst gewijzigd door Bambi op 28 aug 2017 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2017 15:10

Bambi schreef:Weet je waar ik zo beroerd van wordt, met dit muggenziften enz?

Ik word ook als van de duvel gezien, want ik draag een lange broek, dus ik kan nooit en dan ook nooit een kind van God zijn. Mijn vader ook niet, want hij liep niet in het zwart, dus ook met een ingebeelde hemel naar de hel. Maar wel met teksten ed om de oren slaan die dominees met lang haar (wat dan ineens zo cultuurgebonden was) gezegd hebben. Die zou dan met dezelfde maatstaven gemeten ook vd duvel zijn, en nooit een kind van God, maar ik zeg maar niks meer

Ik herken je klacht. Zeker als je er niet als de doorsnee refo uitziet ben je al snel een heiden.
Als je naar muziek luistert die anderen teveel aan radio 538 (wat ze dus blijkbaar wel kennen) doet denken: je bent een heiden.
Als je pas op latere leeftijd met geloof in aanraking bent gekomen zijn sommigen stikjaloers op het vrije leven wat je geleid hebt.

Het heeft mij en mijn vrouw veel tijd gekost om een kerkgemeenschap te vinden waar deze veroordelingen NIET om je oren vlogen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Bambi » 28 aug 2017 15:28

StillAwake schreef:Ik herken je klacht. Zeker als je er niet als de doorsnee refo uitziet ben je al snel een heiden.
Als je naar muziek luistert die anderen teveel aan radio 538 (wat ze dus blijkbaar wel kennen) doet denken: je bent een heiden.
Als je pas op latere leeftijd met geloof in aanraking bent gekomen zijn sommigen stikjaloers op het vrije leven wat je geleid hebt.

Het heeft mij en mijn vrouw veel tijd gekost om een kerkgemeenschap te vinden waar deze veroordelingen NIET om je oren vlogen.

Ik word er alleen maar verdrietig van, als ik alleen al aan mijn vader denk die daar 75 jaar van zijn leven niet eens die vreugde heeft mogen ervaren, omdat zijn hoofd vol zat met uit verstandsgeloof aangepraatte regels en leugens

Als ik God wil voelen in mijn hart, moet ik verstand en emoties uitschakelen, dan voel ik de liefde van God diep in mijn hart. En de rust van Zijn nabijheid. En dan merk je pas, hoe dingen die je in je verstand geprent zijn, je daarin belemmeren, en welke onzin zijn.
en om zich er dan uit te praten, komen ze met uitwassen in de popmuziek die niet goed zijn. Dat weet ik ook wel, ik selecteer zelf op teksten die niet kunnen en bij mij hoef je ook niet met die sexuele onzin aan te komen, ook niet in dansen
Maar het dansen zoals een kind al automatisch doet, als het muziek hoort, is gewoon keihard door God toegestaan en zelfs ingestudeerde dansen zoals de reidans, die inderdaad wel op linedans lijkt.

En weet je wie me dat allemaal leert?
De Heilige Geest Zelf
En wat wordt dan het argument weer?
Dan heb je de Heilige Geest niet. Nou ik dacht het wel, die vreugde en liefde kan alleen van Hem zijn en die wijsheid, die me alleen naar God toedrijft en Zijn onmetelijke liefde en vergeving waarin Hij iedere keer weer laat voelen en zien hoeveel Hij van mij houdt
Laatst gewijzigd door Bambi op 28 aug 2017 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor irmo » 28 aug 2017 15:33

Ik hoor je Bambi. Ik heb precies hetzelfde. Een van de redenen dat ik niet graag naar de kerk ga.

Voor mensen zoals EPH515 is de kerk bij uitstek geschikt. Stel je voor dat er geen regels zijn, wat moet ie dan?


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten