Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 31 jul 2017 19:54

Titus schreef:6 Zo iemand moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, gelovige kinderen hebben, die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid.

Hier verbaas ik me ook altijd over.
Wanneer je dit allemaal ook zo letterlijk leest kan iemand in het 'ambt' dus nooit single zijn.
Maar wij hadden een single dominee.
En ik geloof niet dat alle kinderen van onze 'ambtsdragers' nu zo gelovig zijn.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2017 22:00

rotterdam schreef:Dat begrijp ik Meribel, maar, als niet vrijgemaakte, vraag ik je, jullie zijn nu geschorst als lid van de International Conference of Reformed Churches (ICRC). Vind je dat vervelend ? Jullie horen nu echt nergens meer bij. Jullie zijn nu soort klein gereformeerd eilandje geworden.
Waarom zetten jullie niet door en gaan voor samensmelting met de P.K.N. ? Lid van de wereldraad van kerken ?


Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd. Ik denk niet dat er op hele korte termijn een landelijke fusie met de PKN komt maar plaatselijk zag je al een poos meer samenwerking en ik denk dat dit wel ervoor zorgt dat er meer en intensiever samengewerkt gaat worden. Landelijk komt allicht ook wel een keer, hoewel het misschien weer wat moeilijker ligt gezien de grote verscheidenheid in de PKN. En ik denk dat de GKV'er minder het idee heeft op een eilandje te leven dan 30 jaar geleden of zo. ;)
Laatst gewijzigd door Marnix op 01 aug 2017 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jostijn » 31 jul 2017 22:14

Cathy schreef:Hier verbaas ik me ook altijd over.
Wanneer je dit allemaal ook zo letterlijk leest kan iemand in het 'ambt' dus nooit single zijn.
Maar wij hadden een single dominee.
En ik geloof niet dat alle kinderen van onze 'ambtsdragers' nu zo gelovig zijn.


Paulus was zelf ook alleen dus zo strikt moet je het niet lezen.
En Pauslus eist denk ik niet van de kinderen dat ze gelovigen moeten zijn anders kan hun vader geen ambtsdrager zijn,
maar vooral let ook op wat erna staat: die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2017 07:55

Dus de ene helft van wat Paulus daar zegt moet je heel strikt lezen en de andere helft niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jostijn » 01 aug 2017 08:29

Marnix schreef:Dus de ene helft van wat Paulus daar zegt moet je heel strikt lezen en de andere helft niet?


Nee, dat begrijp je verkeerd. Dat ze gelovig moeten zijn kan je ook vertalen met betrouwbaar.
Maar wat ik aangaf is dat ik bedoel dat die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid. een nadere uitleg kan zijn van dat gelovig.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 01 aug 2017 08:34

Jostijn schreef:Paulus was zelf ook alleen dus zo strikt moet je het niet lezen.
En Pauslus eist denk ik niet van de kinderen dat ze gelovigen moeten zijn anders kan hun vader geen ambtsdrager zijn,
maar vooral let ook op wat erna staat: die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid.


Als je kind van de kerk weggaat is dat toch opstandigheid
En wat.is het ergst van alles? Als je het geloof vaarwel zegt

Heb dit altijd als kind al raar gevonden hoor...vele ambtsdragers wiens eigen kinderen al lang niet meer geloven maar die wel een in de kerk besturen. En ook single ambstdragers gehad idd.

Nu begrijp ik wel dat je dan niemand meer overhoud als je je helemaal precies aan die teksten van paulus zou houden dus dat je het soms een beetje moet buigen

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor rotterdam » 01 aug 2017 11:30

Jostijn schreef:Paulus was zelf ook alleen dus zo strikt moet je het niet lezen.
En Pauslus eist denk ik niet van de kinderen dat ze gelovigen moeten zijn anders kan hun vader geen ambtsdrager zijn,
maar vooral let ook op wat erna staat: die niet te beschuldigen zijn van losbandigheid of opstandigheid.


Het blijft vreemd dat je de ene keer wel, en de andere keer niet strikt leest.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2017 13:24

meribel schreef: En er zijn wel onderzoeken en enquêtes geweest maar verreweg de meerderheid van de kerkgangers is voorstander.

Ja,. omdat veel tegenstanders het kerkverband inmiddels hebben verlaten. Ja, zo hou je dus alleen voorstanders over.
Marnix schreef:Je kan de rol van de vrouw in de kerk niet loskoppelen van de rol van de vrouw in de samenleving.

O jawel hoor, is 2000 jaar prima gegaan. En ik zie in veel andere geloofsgemeenschappen ook geen leidende rol voor de vrouw.
Cathy schreef:Hier verbaas ik me ook altijd over.
Wanneer je dit allemaal ook zo letterlijk leest kan iemand in het 'ambt' dus nooit single zijn.

Dat staat er helemaal niet!
Paulus schrijft dat het zelfs goed is om niet te trouwen. Hij was zelf ook niet getrouwd.
meribel schreef:.vele ambtsdragers wiens eigen kinderen al lang niet meer geloven maar die wel een in de kerk besturen

Genade is geen erfgoed!
meribel schreef:u begrijp ik wel dat je dan niemand meer overhoud als je je helemaal precies aan die teksten van paulus zou houden dus dat je het soms een beetje moet buigen

Je kunt beter met een klein groepje bijbelgetrouwe christenen overblijven, dan meebuigen. Daniël boog ook niet voor de afgodenbeelden.

W.b. de ambtsdragers, zij dienen een onberispelijk leven te leiden, omdat het natuurlijk niet zo kan zijn dat hij waarschuwt en vermaant, terwijl zijn eigen gezin een losbandige zooitje is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jesaja40 » 01 aug 2017 13:54

Chaya scheef:

Paulus schrijft dat het zelfs goed is om niet te trouwen. Hij was zelf ook niet getrouwd.


Die uitspraak van Paulus mag je niet doortrekken als een is gelijk teken, iedere leerling van Gamaliël was getrouwd. Dat is ook de reden waarom Paulus deze opmerking maakt. Hij zag de voorbeelden van Mozes, die vele jaren zich moest onthouden van zijn vrouw. Een aantal discipelen waren eveneens getrouwd en toch volgden zij Yeshua.

Voor allen:

Paulus spreekt in paradoxen, dat was heel gebruikelijk onder de rabbijnen in Israël. Dat wordt dus letterlijk lezen in de Bijbel of vanuit het Rabbijnse gedachtegoed. Beheers je die gedachtegang niet dan kan je er gewoon naast zitten.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 01 aug 2017 16:29

Chaya schreef:Dat staat er helemaal niet!

Welles-nietus-welles-nietus-welles......
Genade is geen erfgoed!

https://www.bol.com/nl/p/artios-reeks-g ... _role%3Din
:wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2017 17:13

Cathy schreef:Welles-nietus-welles-nietus-welles......

Geen antwoorden meer?
En prima hoor dat je met een link naar een boekverkoop komt, maar daar kunnen we niet zoveel mee. Dat is maar een titel.
Van belang is om te weten wat het betekent.
Het betekent dat kinderen van gelovige ouders niet automatisch wedergeboren (gelovig) zijn.
Ook voor kinderen die op het erf van het verbond zijn geboren - zo kan het ook worden gezegd - is persoonlijke bekering nodig.
En dan kan het gebeuren dat kinderen van een voorganger afhaken. Daar zijn wel bekende voorbeelden van ja.
Opmerkelijk is dan dat een zoon van een dominee, zelf uiteindelijk toch op een dominee gaat lijken, zelfs in een zekere mate prekerig worden, zij het dan op een andere manier. En dan heet het cabaret.
Jesaja40 schreef:Die uitspraak van Paulus mag je niet doortrekken als een is gelijk teken, iedere leerling van Gamaliël was getrouwd. Dat is ook de reden waarom Paulus deze opmerking maakt. Hij zag de voorbeelden van Mozes, die vele jaren zich moest onthouden van zijn vrouw. Een aantal discipelen waren eveneens getrouwd en toch volgden zij Yeshua.

Het was als reactie op een opmerking. Een voorganger kan dus ongetrouwd zijn, maar mag ook wel getrouwd zijn.
Het gaat meer om het onberispelijke leven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor meribel » 01 aug 2017 17:58

Chaya schreef:
O jawel hoor, is 2000 jaar prima gegaan. En ik zie in veel andere geloofsgemeenschappen ook geen leidende rol voor de vrouw.

.


Ik denk ook beter als we ons tot het kids en huishoudtopic beperken...vind het niet goed als we als vrouw zo prominent mee discussieren hier.
Zou ons meer sieren als we luisteren naar wie daar wat over mag zeggen

Daarom volg ik gewoon het standpunt van mijn man in deze kwestie

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Jesaja40 » 01 aug 2017 19:03

Chaya schreef:
Ook voor kinderen die op het erf van het verbond zijn geboren - zo kan het ook worden gezegd - is persoonlijke bekering nodig.


Dat is een doorlopend proces, het tot inkeer komen en daarbij iedere dag opnieuw om vergeving vragen. Met alle diverse meningen wil ik de kanttekening toevoegen: een heidens karwei, ook om het met elkaar eens te worden of elkaars meningen te respecteren!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Cathy » 01 aug 2017 19:22

meribel schreef:Ik denk ook beter als we ons tot het kids en huishoudtopic beperken...vind het niet goed als we als vrouw zo prominent mee discussieren hier.
Zou ons meer sieren als we luisteren naar wie daar wat over mag zeggen

Daarom volg ik gewoon het standpunt van mijn man in deze kwestie

=D> :lol:
Maar ja, mijn kids zijn het huis uit en het huishoudtopic blinkt uit in onzinnigheid.
Wat nu :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2017 08:46

Chaya schreef:Ja,. omdat veel tegenstanders het kerkverband inmiddels hebben verlaten. Ja, zo hou je dus alleen voorstanders over.


Veel? Zoveel zijn het er niet hoor. Hier en daar is er een kleine afscheiding geweest maar dat was niet zozeer vanwege het vrouwenstandpunt. Als die mensen waren gebleven was nog steeds een meerderheid voor geweest.

O jawel hoor, is 2000 jaar prima gegaan. En ik zie in veel andere geloofsgemeenschappen ook geen leidende rol voor de vrouw.


Nee, want de kerk wordt door mannen geregeerd en loopt traditiegetrouw maar langzaam achter veranderingen aan. Dus je ziet het nu langzaam hier en daar veranderen.

Je kunt beter met een klein groepje bijbelgetrouwe christenen overblijven, dan meebuigen. Daniël boog ook niet voor de afgodenbeelden.


Ik verafgood vrouwen ook niet.... ;) Jammer dat je de GKV hier indirect afgodendienst verwijt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten