Kerkelijke achtergrond forummers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ik ben:

PKN (Confessioneel/Vrijzinnig/Gereformeerd)
54
5%
PKN (Gereformeerde Bond)
163
15%
Christelijk Gereformeerd
120
11%
Hersteld Hervormde Kerk
131
12%
Gereformeerd Vrijgemaakt
53
5%
Nederlands Gereformeerd
16
1%
Gereformeerde Gemeenten
278
26%
Gereformeerde Gemeenten in Ned. (binnen- en buitenverband)
41
4%
(Vrije) Oud Gereformeerd
27
3%
Anders Reformatorisch (b.v. thuislezers)
8
1%
Vergadering der Gelovigen
8
1%
Vol Evangelisch
13
1%
Anders evangelisch/Pinkstergemeente
41
4%
Rooms Katholiek
21
2%
Anders gelovig
31
3%
Niet gelovig
31
3%
...anders namelijk (zet je antwoord in een post)
44
4%
 
Totaal aantal stemmen: 1080

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2014 11:56

ineke-kitty schreef:schelpje

Ik heb toch niet gezegd dat ik geen verbondenheid zou hebben met broeders en zusters in de Heer? Ik bezoek Bijbelstudieavonden samen met hen rondom de Schrift.
Dat is voor mij voldoende om opgebouwd te worden in mijn geloof.

Ik kies er dus voor om geen enkele gemeente/kerk te bezoeken, en die persoonlijke keuze gaat niemand wat aan.

Die avonden worden dan bezocht door mensen uit andere kerkverbanden, of (ook) mensen zonder kerkelijk dak boven hun hoofd?
Mis jij dan niets op zondag?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor ineke-kitty » 25 jun 2014 11:57

faramir: "maar denk maar lekker interessant te doen".

:lol:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor ineke-kitty » 25 jun 2014 12:01

schelpje

Die mensen hebben er eveneens bewust voor gekozen zich niet te stellen onder welk kerkverband dan ook.
Uiteraard hebben wij zo onze "kerkelijke" achtergronden, maar ik vind het niet relevant die hier te gaan vermelden.

Overigens "mis" ik niks op zondag, waarom zou ik?
Voor mij is elke dag hetzelfde.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2014 12:06

ineke-kitty schreef:Die mensen hebben er eveneens bewust voor gekozen zich niet te stellen onder welk kerkverband dan ook.
Uiteraard hebben wij zo onze "kerkelijke" achtergronden, maar ik vind het niet relevant die hier te gaan vermelden.
Overigens "mis" ik niks op zondag, waarom zou ik?
Voor mij is elke dag hetzelfde.

Dat herken ik ook wel, dergelijke avonden, die worden hier Evangelisatie of Tijdrede genoemd.
Dan zit je bijv. in een aula van een school, met allerlei soorten mensen.
Wat triestig als elke dag hetzelfde is. :?
Ik vind het jammer dat de zondag steeds meer op een doordeweekse dag gaat lijken, omdat de winkels open zijn en het gewoon net zo druk is met auto's.
Het echte zondag-gevoel gaat helemaal weg.
Ik zou me er persoonlijk niet goed bij voelen als elke dag hetzelfde zou zijn.
Eerst hoor ik de klok van het ene kerkje luiden, dan later de klok van de andere kerk.
In bepaalde dorpen, waar mensen nog lopend naar de kerk gaan, loop je dan in een stroom van mensen mee, dat geeft een verbondenheid, ook al slaat de één rechts en de ander links af.
Ik denk dat je jezelf toch wel tekort doet Ineke-Kitty. Maar je zult er wel je redenen voor hebben. :)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor ineke-kitty » 25 jun 2014 12:26

schelpje

Nee, ik doe mijzelf op geen enkele wijze tekort, als ik niet op zondag een kerk/gemeente bezoek.
Voor mij is het belangrijk met elkaar rondom het Woord te zijn, en of dat nu op een doordeweekse dag, of op zondag is, maakt geen verschil.
En ja, ik heb daar zo mijn redenen voor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2014 12:49

ineke-kitty schreef:schelpje

Nee, ik doe mijzelf op geen enkele wijze tekort, als ik niet op zondag een kerk/gemeente bezoek.
Voor mij is het belangrijk met elkaar rondom het Woord te zijn, en of dat nu op een doordeweekse dag, of op zondag is, maakt geen verschil.
En ja, ik heb daar zo mijn redenen voor.

Dan begrijp ik je. :D

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Robin84 » 16 mar 2016 11:27

ik ben zo'n evangelische snuiter ;-).

Opgegroeid (en als kind gedoopt) in de Gereformeerde kerk (Turfmarktkerk in Gouda), na de sluiting hiervan overgestapt naar de Hervormde gemeente, alwaar ik belijdenis heb gedaan (Westerkerk in Gouda) en sinds ongeveer 2007 lid van de CAMA Evangelische Gemeente Parousia in Gouda, waar ik als volwassene mezelf heb laten dopen.

Dus er kan nog flink gediscussieerd worden over mijn kerkgang ;-).
~ Sola Gratia ~

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2016 13:03

Robin84 schreef:ik ben zo'n evangelische snuiter ;-).

Opgegroeid (en als kind gedoopt) in de Gereformeerde kerk (Turfmarktkerk in Gouda), na de sluiting hiervan overgestapt naar de Hervormde gemeente, alwaar ik belijdenis heb gedaan (Westerkerk in Gouda) en sinds ongeveer 2007 lid van de CAMA Evangelische Gemeente Parousia in Gouda, waar ik als volwassene mezelf heb laten dopen.

Dus er kan nog flink gediscussieerd worden over mijn kerkgang ;-).


Welnee, geen discussie waardig.
Het gaat hierom, als je maar mag weten en de zekerheid hebt dat je gekocht en betaald bent met het Bloed van Christus.
Genade, uit niets verdiend, en toch gekregen... het ligt voor het grijpen.... Gelukkig, Zalig is de mens die dit ook (aan)pakt / aanneemt, het grijpt!
Daar gaat het om: ik ben niet van die of die kerk, Nee, ik ben van Christus, Zijn eigendom.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Robin84 » 16 mar 2016 13:11

MoesTuin schreef:
Welnee, geen discussie waardig.
Het gaat hierom, als je maar mag weten en de zekerheid hebt dat je gekocht en betaald bent met het Bloed van Christus.
Genade, uit niets verdiend, en toch gekregen... het ligt voor het grijpen.... Gelukkig, Zalig is de mens die dit ook (aan)pakt / aanneemt, het grijpt!
Daar gaat het om: ik ben niet van die of die kerk, Nee, ik ben van Christus, Zijn eigendom.


Dat zeg je heel mooi en daar ben ik het van harte mee eens!
~ Sola Gratia ~

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor elburger » 26 mar 2016 12:02

ik ben sinds een jaar overgestapt van de PKN (herv conf gemeente) Elburg naar vrije ger gem Urk. Prima vooruitgang :D
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Jbkb

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Jbkb » 27 mar 2016 14:52

Daar is het toch (bijna) altijd leesdienst?

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor BroerKobijn » 17 aug 2016 20:49

Ik heb 'Anders gelovig' ingevuld. Ik kan niet zeggen dat ik nog echt gereformeerd ben. Ik ben wel gereformeerd gedoopt in een hervormde kerk, maar ik kan in de lijst niet kiezen welke het nu is. Bovendien is er nadat ik God in mijn leven kwijtraakte te veel veranderd. Tevens is het moeilijk een vast geloof te volgen als je (en dat heb ik gehad) voortdurend storende stemmen hoort (psychose of iets anders onbekends). Dat is tegenwoordig met medicijnen en de drie 'R' -en: Rust, Reinheid en Regelmaat. Zo is het onder controle. Maar ik dwaal af.

'Anders gelovig' dus. Ik weet het niet goed: 'Wetenschap' vind ik goed. Het scheppingsverhaal is mij te ver weg alhoewel ik het als symboliek prima vind. Er moet toch één verhaal verteld worden. Volgens een alternatief oud kleitablet uit het midden -Oosten schijnt Eva geschonken te zijn aan Adam door de zonnegodin, als metgezel op zijn reis door de wereld. Adam had in zijn poging (iets met de verboden vrucht) de duivel bijna verslagen, vandaar dus Eva als geschenk. Van hieruit kan ieder esoterisch geloof gehangen worden, dus weet ik daarover ook niet alles.

Geen kerk momenteel dus, wel Jezus en het christelijke woord, geen esoterie, geen filosofie maar wel God. In een notendop.
Come as you are

vreemdeling

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor vreemdeling » 12 sep 2016 22:22

Mijn achtergrond was tot mijn twintigste agnostisch zoekende met ouders die ieder hun eigen kerk verlieten en 'seculier werden' (als je dat zo mag stellen).
Daarna steeds meer verlangend en strevend naar een sterkere, diepere band met God.
Ik voel me verbonden met alle esoterische godsdienstvormen (ook met de leringen van Jesjoea), met de mystiek dus en niet met de exotherische of meer fundamentalistische godsdienstvormen.
In de huidige cultuur voel ik me minder thuis, de liberale genotscultuur die veel kapot maakt stoot me af en verstoort mijn geestelijke evenwicht.

JanZee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2017 18:10

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor JanZee » 01 jul 2017 19:03

HHK - Katwijk aan Zee
Lekkere late reactie :wink:

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Kerkelijke achtergrond forummers

Berichtdoor Radical » 30 jul 2017 19:36

Ik woon in het midden van het land, getrouwd en heb vier kinderen, Ik was lange tijd atheïst mijn vrouw had een refo achtergrond (ook school en derg.)
Wij zijn nu deel van een koninklijke familie ( mooie naam voor kerk ha ha) waar we erg blij mee zijn,
wat ingevuld wordt met samen vaak eten, zondagsdienst, huiskringen, leuke dingen doen, en worship avonden waar ongeveer 250 mensen aan mee doen.

De omschrijving voor wat voor soort kerk dit is, zou ik zeggen pinkster gemeente, met een warfare view , en een kingdom now visie.

Ik hou heel veel van jezus, mijn persoonlijke redder(en nog veel meer dan dat ) mijn vader die ik vaak papa noem, en de heilige geest is mijn beste vriend.
Dit is een Refoweb, en ik weet niet of de combinatie gaat werken, maar ik ga mijn best doen, heb trouwens hele goede vrienden die behoorlijk calvinistisch zijn, en voor de goede vrede wel besloten hebben om het sommige onderwerpen niet meer te hebben.

anderzijds wat mijn naam al doet vermoeden ben ik radicaal en principieel (met heel veel liefde ) en die combinatie werkt weer heel goed.. met refo's.

Ik werk in de hulpverlening heb nu een aantal weken vakantie, ben benieuwd hoe dit werk "een Forum", en hoop een beter begrip te krijgen door gesprekken met jullie te hebben, want vaak is het onwetendheid van jullie standpunt, wat verwijdering gebracht heeft, en dat geldt andersom dan natuurlijk ook.

Maar als laatste: ik heb veel respect voor jullie discipline en trouw, en nog veel meer hele goede dingen die ik herken bij refo's dus petje af..
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten

cron