De middag/avond kerkdienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2017 14:42

mona schreef:Die zes dagen zijn ook voor de Heere! Alle dagen zijn voor de Heere.

Zeker!
Maar in die dagen moeten we werken om ons brood te verdienen en mogen we daarna uitrusten.
Alles wat we doen moet zijn tot eer van de Heere en daar schieten we schromelijk in tekort.
mona schreef:Altijd dezelfde mensen.
Ook die mensen die je door de week ziet bij aktiviteiten zoals bijbelstudie, gemeenteavond enz.

Opmerkelijk.
Ik vond nog een antwoord van ds Wallet in de vragenrubriek:

Wat is het centrale van de zondag? In de kerkdienst klopt het hart van de zondag. Een zondag is geen zondag zonder de erediensten. Dan gaan we zingend naar Gods huis, zoals de oude kerkgangers al zongen: “Hoe lieflijk hoe vol heilgenot, o Heer’ der legerscharen God, zijn mij Uw huis en tempelzangen.” De kerkdiensten willen een heerlijke ontmoeting zijn met de Heere. Iemand zei eens tegen mij:” ik zeg nooit: Ik ga naar de kerk, maar altijd, ik ga naar de Heere Jezus.” Die man had gelijk, want Jezus zegt Zelf: ”waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, daar ben ik in het midden.” Als je dat beseft ga je met verwachting naar de kerk.

Twee keer? Zo vaak als de kerkenraad roept. Het is geen vrijblijvende zaak. Twee keer? Gelukkig kennen we die in onze traditie. In de morgendienst is er een prediking uit een van de Bijbelboeken. En in de middag/avonddienst? Dan is er de prediking die meer het karakter heeft van een leerdienst.

HET GEHELE ANTWOORD
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor naamloos » 04 jul 2017 16:03

Chaya schreef:Kun je dat uitleggen, kun je teveel van iets goeds krijgen dan?
Net zoiets als twee gezonde maaltijden vlak achter elkaar.
Ik zit regelmatig in mn hoofd ook vol, je moet tijd hebben om een en ander te verwerken.
Chaya schreef:Het gaat erom, waar je hart naar uit gaat, dat bedoelde ik te zeggen. In de kerk wordt je niet afgeleid van hetgeen waar het om gaat.
De zondag (zo je wilt de sabbath) is door de Heere Zelf apart gezet, van de rest van de dagen.
We mogen 6 dagen voor onszelf hebben, daarin kun je alles doen, is Hij het dan niet waard om er 1 dag in zijn geheel aan te wijden, niet alleen met kerkdienst, maar met bijbellezing, zingen, meditatie, een goed (theologisch) boek lezen?
Niet op een wettische manier! Maar uit verlangen om Hem te dienen.
O, in de kerk kun je evengoed afgeleid worden. Thuis ben ik vaak juist minder snel afgeleid.
Verder wat mona zegt, alle dagen zijn voor Hem.
Of je nu eet of drinkt of iets anders doet, doe het al tot de eer van de Heer. Korinthe 11.
God dienen doe je ook gewoon door trouw te zijn in je dagelijkse bezigheden.
Als ik vol in mn hoofd zit dan verlang ik er niet naar om de verdere dag 'vol' te lezen, dan ga ik liever even van de natuur genieten.
kSnap werkelijk waar niet wat dat te maken heeft met "is Hij dat dan niet waard".
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2017 17:24

naamloos schreef:Net zoiets als twee gezonde maaltijden vlak achter elkaar.
Ik zit regelmatig in mn hoofd ook vol, je moet tijd hebben om een en ander te verwerken.

Dat herken ik wel. Maar gelukkig zitten tussen de beide diensten heel wat uurtjes.
En onlangs was het zo warm, ik zocht voor mezelf een reden om niet te gaan.
"Het zou vast pufheet zijn, het is dorstig weer, ik ben best moe van die hitte....."
Maar ik ben toch gegaan, en het was het eerste kwartier best afzien.
Maar toen ging het Woord open en voelde ik de warmte niet meer.
Maar dat is niet altijd hoor.
naamloos schreef:O, in de kerk kun je evengoed afgeleid worden.

Zeker!
Bij ons bidt de dominee vaak in het grote gebed dat voorafgaat aan de preek, of de Heere ons wil bewaren voor afleidende gedachten.
We nemen zo vaak onze problemen en vragen met ons mee en die spoken dan door je hoofd.
Of je hoort een twee- of drietonige hoorn buiten, en hup, weg is je concentratie.
naamloos schreef:Snap werkelijk waar niet wat dat te maken heeft met "is Hij dat dan niet waard".

Zoals ds Wallet zei: die kerkdiensten zijn niet vrijblijvend.
Stel je voor dat de ds 5 minuten voor aanvang zou zeggen: ik kom niet hoor, ik heb er geen zin an. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Race406 » 04 jul 2017 17:57

Chaya schreef:Stel je voor dat de ds 5 minuten voor aanvang zou zeggen: ik kom niet hoor, ik heb er geen zin an. :D
Dan waren we heel snel klaar...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2017 17:59

Race406 schreef:Dan waren we heel snel klaar...

Ligt er bij jullie geen plan B?
Leesdienst bijvoorbeeld?
Bij ons wel, weet ik van de k.r.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Race406 » 04 jul 2017 21:44

Chaya schreef:Ligt er bij jullie geen plan B?
Leesdienst bijvoorbeeld?
Bij ons wel, weet ik van de k.r.
Klopt hoor. We zouden eens een kandidaat hebben, maar die zondagmorgen waaide het heel hard en de beste man was met zijn kleine autootje boven op de vangrail gewaaid. Toen hadden we ook leesdienst. Er ligt altijd een preek klaar inderdaad. Laatst vroeg iemand me of ik zelf ook wel zou kunnen preken. Dat kan ik best wel, maar met die warmte van een paar weken geleden zou ik dan een heel korte preek hebben uitgezocht... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2017 07:46

Twee keer? Zo vaak als de kerkenraad roept. Het is geen vrijblijvende zaak.

En wat dan als de kerkenraad van de kerk waar jij geplaatst bent maar één dienst belegt?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor ajl » 05 jul 2017 09:53

Dan is de kans groot dat ik voor die tijd al een andere kerk gezocht zou hebben. En dan gaat het mij echt niet om de tweede dienst, want ik verzuim die ook nog wel. Alleen zullen er dan ook op andere vlakken dusdanige wijzigingen zijn in leer en liturgie dat ik mij waarschijnlijk niet meer thuis zal voelen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2017 11:00

StillAwake schreef:En wat dan als de kerkenraad van de kerk waar jij geplaatst bent maar één dienst belegt?

Chaya schreef: Zo vaak als de kerkenraad roept.


ajl schreef:Alleen zullen er dan ook op andere vlakken dusdanige wijzigingen zijn in leer en liturgie dat ik mij waarschijnlijk niet meer thuis zal voelen.

Dat gaat samen ja, opmerkelijk genoeg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2017 11:12

Chaya schreef:Dat gaat samen ja, opmerkelijk genoeg.

Ik ben het volledig met je eens, vanuit ons gezin gaat er altijd iemand naar elke dienst die belegd wordt (als we thuis zijn...).
toch hoor ik om me heen steeds meer stemmen opgaan om de middagdienst in zijn geheel te schrappen. Vind ik jammer, al sta ik meer dan open voor een discussie over hoe deze dienst ingevuld zou moeten worden.
Maar mocht de dienst komen te vervallen zie ik zo gauw geen kerkgemeenschap in de buurt waar ik dan 's middags heen zou kunnen (ik weet het, die kerkenraad roept mij niet persoonlijk, maar toch...).
Dat het afschaffen van de middagdienst samengaat met veel andere wijzigingen is wel logisch, het is vaak de laatste stap die gezet wordt in een proces van modernisering...
Jammer, maar helaas een feit.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2017 13:41

StillAwake schreef:Vervalt dan ineens het argument dat het niet goed is de kerkgemeenschap waar je in geplaatst bent te verlaten?

Het blijft nog steeds niet goed. Maar je kunt dan wel een middagdienst in een andere gemeente bezoeken.
StillAwake schreef:Maar mocht de dienst komen te vervallen zie ik zo gauw geen kerkgemeenschap in de buurt waar ik dan 's middags heen zou kunnen

Het hoeft toch niet persé op loop/fietsafstand te zijn?
Met een auto is 30/40 kilometer toch wel te doen?
Wij hebben als experiment een zomer lang avondkerkdiensten gehad, ipv middag. Er kwamen toen wel meer mensen opdagen.
Helaas was het een slechte zomer en hoefden we het niet voor de hitte te doen.
Maar er is blijkbaar een grote groep mensen die de middag voor zichzelf willen houden.
Ik heb een zwager en schoonzus die strandspullen in hun auto gooiden, naar de kerk reden en meteen daarna door gingen naar het strand.
Ik weet niet of het daardoor komt, maar hun kinderen gaan inmiddels geen van allen nog naar de kerk.
Je geeft als ouder daarmee wel een signaal af, toch? Of zie ik dat verkeerd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2017 08:48

Chaya schreef:Het blijft nog steeds niet goed. Maar je kunt dan wel een middagdienst in een andere gemeente bezoeken.

Het hoeft toch niet persé op loop/fietsafstand te zijn?
Met een auto is 30/40 kilometer toch wel te doen?
Wij hebben als experiment een zomer lang avondkerkdiensten gehad, ipv middag. Er kwamen toen wel meer mensen opdagen.
Helaas was het een slechte zomer en hoefden we het niet voor de hitte te doen.
Maar er is blijkbaar een grote groep mensen die de middag voor zichzelf willen houden.
Ik heb een zwager en schoonzus die strandspullen in hun auto gooiden, naar de kerk reden en meteen daarna door gingen naar het strand.
Ik weet niet of het daardoor komt, maar hun kinderen gaan inmiddels geen van allen nog naar de kerk.
Je geeft als ouder daarmee wel een signaal af, toch? Of zie ik dat verkeerd?


Ik heb alle kerken in mijn woonplaats bezocht (op 1 na, maar die is dan ook pas recent opgestart), en vond niet 1 gemeente waarin ik me thuisvoelde.
Daarin merk ik dat ik het persoonlijke contact (noem het de "gemeenschap der Heiligen" als je wilt) voor mij vaak zeker zo belangrijk is als de rest van de dienst.
Na de dienst een bak koffie, en een kwartier napraten is voor mij een essentieel onderdeel van een kerkdienst.
Als je dan een gemeenschap om je heen hebt die 40km verderop zit is dat niet iets waar je in je 'lid van een kerk zijn" veel aan hebt.
Ik wil me niet bij twee gemeenschappen tegelijk als lid gedragen (dan kun je je niet volledig inzetten...), en om alleen als gast langs te lopen bouwt mij persoonlijk ook niet echt op.

Ik hoor genoeg mensen om mij heen dat de zondagen, waarin men de tuin van de ouders niet uitmocht, dermate veel kwaad bloed gezet hebben dat ze de zondag naar hun kinderen anders willen invullen.
Een dag waarop je niets mag kan averechts werken (en heft jeugd bij het geloof weggejaagd), een dag waarop alles kan geeft wellicht ook een signaal af (zoals jij omschrijft).
Gingen die zwager en schoonzus na hun strandbezoek nog wel naar de middagdienst/avonddienst? In dat geval kun je je afvragen of het signal werd gegeven door de invulling van de zondag of juist door het verzuimen van de kerkdienst.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2017 13:04

StillAwake schreef:Ik heb alle kerken in mijn woonplaats bezocht (op 1 na, maar die is dan ook pas recent opgestart), en vond niet 1 gemeente waarin ik me thuisvoelde.

Ik oriënteer me op een andere manier dan jij denk ik. Ik zou in preekbeurten kijken welke dominee er waar preekt.
En ik beperk me tot de rechterflank, dus dan valt er al e.e.a. af.
StillAwake schreef:Daarin merk ik dat ik het persoonlijke contact (noem het de "gemeenschap der Heiligen" als je wilt) voor mij vaak zeker zo belangrijk is als de rest van de dienst.
Na de dienst een bak koffie, en een kwartier napraten is voor mij een essentieel onderdeel van een kerkdienst.

Voor mij niet. Ik heb prima contact met verreweg de meeste gemeenteleden, waar ik zoek hen doordeweeks op.
Na de kerkdienst heb ik behoefte om alles te laten bezinken, het liefst loop (of rijd) ik alleen naar huis.
Het zaad van het evangelie wordt vaak zo snel weggepikt door verschillende vogels.
StillAwake schreef:Als je dan een gemeenschap om je heen hebt die 40km verderop zit is dat niet iets waar je in je 'lid van een kerk zijn" veel aan hebt.

Dat is altijd mijn bezwaar geweest, zeker met opgroeiende kinderen. Je moet dan doordeweeks ook die afstand rijden voor vereniging, catechisatie, k.r. vergadering e.d.
StillAwake schreef:Een dag waarop je niets mag kan averechts werken (en heft jeugd bij het geloof weggejaagd)

Als het een wettische invulling is, jawel, maar ik ben er dan wel een voorbeeld van (en mijn familie en vrienden met mij,)die toch niet veel mochten op zondag. Voor ons heeft het niet in de weg gestaan en nu zie je, nu we allemaal ouder zijn geworden en zelf onze zondag invullen, dat er niemand meer principiële bezwaren heeft tegen zondagsrijden, of bepaalde dingetjes doen op zondag.
Ik vind het flauw als je hoort hoe mensen schamper praten over hun ouders, dat ze niks mochten.
Het was sowieso een andere tijd, het is altijd 30 jaar geleden (of meer). Zie het dan ook in perspectief.
StillAwake schreef:Gingen die zwager en schoonzus na hun strandbezoek nog wel naar de middagdienst/avonddienst?

Uiteraard niet, ze bleven op het strand tot de zon onder ging.
En zelf gaan ze nu te hooi en te gras.
Het ene kind is dan nog voor de vorm in de kerk getrouwd, de ander woont samen en heeft te kennen gegeven niet in de kerk te zullen trouwen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2017 13:22

Chaya schreef:Ik vind het flauw als je hoort hoe mensen schamper praten over hun ouders, dat ze niks mochten.
Het was sowieso een andere tijd, het is altijd 30 jaar geleden (of meer). Zie het dan ook in perspectief.

Op zich met je eens, maar je geeft de ouders wel (impliciet) de schuld van de kerkverlating door de kinderen van je zwager en schoonzus...
Ik zie in mijn schoonfamilie dat de nogal wettische invulling van de zondag veel leden van de huidige generatie de kerk de rug heeft doen toekeren (naar eigen zeggen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De middag/avond kerkdienst

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2017 13:31

StillAwake schreef:maar je geeft de ouders wel (impliciet) de schuld van de kerkverlating door de kinderen van je zwager en schoonzus...

Lees nu eens goed wat iemand schrijft en trek het niet meteen in het zwart/witte.
Dat zeg ik nl. helemaal niet, ik vroeg het me af.
Chaya schreef:Ik weet niet of het daardoor komt, maar hun kinderen gaan inmiddels geen van allen nog naar de kerk.
Je geeft als ouder daarmee wel een signaal af, toch? Of zie ik dat verkeerd?

Er haken kinderen, op latere leeftijd, om 1000 redenen af, echt niet altijd door de schuld van de ouders. Of je moet het wel heel koud en liefdeloos gedaan hebben.
StillAwake schreef:Ik zie in mijn schoonfamilie dat de nogal wettische invulling van de zondag veel leden van de huidige generatie de kerk de rug heeft doen toekeren (naar eigen zeggen).

Iedereen zoekt kennelijk voor zichzelf een legitieme reden. En dan is het makkelijk gezegd dat je wettische opvoeding de schuld is.
Maar als je volwassen bent geworden, kun je het zelf invullen. Dus wat is dan nog de werkelijke oorzaak?
Als je van deze stelling uitgaat: als je gaat geloven moet je heel veel en mag je nog maar weinig, tja, dan wordt het een last ipv een lust.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten