Luchtje of kwade reuk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Chaya » 23 mei 2017 16:00

In Trouw van vandaag las ik:
De Nijkerker dominee die uit zijn gemeente werd gezet omdat hij de historiciteit van Jezus ontkende, is terug op de kansel.

Een erg bloeiend gemeenteleven kent zijn nieuwe kerk niet echt.
quote: Zijn nieuwe gemeente heeft ruim 300 leden. Op zondag komen er daarvan zo'n 30 naar de dienst. unquote

Van der Kaaijs onorthodoxe overtuigingen zijn het resultaat van een ‘open zoektocht’, vertelde hij twee jaar geleden in Trouw. “Ik weet nog dat ik op de bank zat en tegen mijn vrouw zei: 'Wat ik nu toch lees. De historische Jezus heeft nooit bestaan'. Mijn vrouw zag de ellende al komen.” Uiteindelijk gaat het erom dat je ontdekt ‘dat Christus in jezelf bestaat’, vond de predikant. “Het is niet makkelijk om dat te begrijpen, ook voor mezelf niet. Maar volgens mij ben ik uitgekomen in het hart van het christelijke geloof.”
BRON

Een halve waarheid is toch ook een leugen?
Zouden jullie het aandurven om hem een keer te beluisteren wat hij te zeggen heeft, of zeg je: nou, laat maar?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor onesimoes » 23 mei 2017 16:15

Chaya schreef:Zouden jullie het aandurven om hem een keer te beluisteren wat hij te zeggen heeft, of zeg je: nou, laat maar?


Ik zou niet de kostbare tijd verspillen om er naar te luisteren

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor tulp » 23 mei 2017 17:10

Chaya schreef:Zouden jullie het aandurven om hem een keer te beluisteren wat hij te zeggen heeft, of zeg je: nou, laat maar?


Ja hoor, dat durf ik wel, ik hoef alleen niet meer.
Ik ben een keer bij dominee Hendrikse naar de kerk geweest. Zelf sta ik totaal anders in het geloof dan hij en ik was er benieuwd naar hoe hij een kerkdienst invult.
Voor mij heeft dat eigenlijk niks met 'durven' te maken, eerder met belangstelling hoe anderen hun geloof beleven en vorm geven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Chaya » 23 mei 2017 17:18

tulp schreef:Voor mij heeft dat eigenlijk niks met 'durven' te maken, eerder met belangstelling hoe anderen hun geloof beleven en vorm geven.

Volgens mij waarschuwt de Bijbel ons voor dwaalleraren.
Lees 2 Tim 2:

Breng deze dingen in gedachtenis, en betuig voor den Heere, dat zij geen woordenstrijd voeren, hetwelk tot geen ding nut is, dan tot verkering der toehoorders.
Benaarstig u, om uzelven Gode beproefd voor te stellen, een arbeider, die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt.
Maar stel u tegen het ongoddelijk ijdelroepen; want zij zullen in meerdere goddeloosheid toenemen.
En hun woord zal voorteten, gelijk de kanker; onder welke is Hymeneus en Filetus;
Die van de waarheid zijn afgeweken, zeggende, dat de opstanding alrede geschied is, en verkeren sommiger geloof.

Het gaat hier niet over "anders in het geloof staan", het bestaan van Jezus ontkennen is een regelrechte dwaalleer. Van dat "geloof" wil ik niet zoveel weten en zou dus zeker hem niet gaan beluisteren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Nina » 23 mei 2017 18:06

Zò triest vind ik zoiets! Laat die man wat anders gaan doen, want op deze manier misleidt hij mensen.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 23 mei 2017 19:07

Zelf houd ik vast aan de traditionele christelijke leer. Dat betekent geenszins dat ik een aanhanger ben van het moderne fundamentalistische denken, de hemel beware me daarvoor, maar aan de andere kant kies ik ook niet de positie die ds. van der Kaaij inneemt.

Maar niet alleen onze christelijke leer moet op orde zijn, ook ons christelijk leven. De manier waarop in één pennenstreek deze predikant wordt afgeserveerd, geeft blijk van weinig inzicht in de kern van het christelijk geloof. Waarom moeten wij ons persé zo buitengewoon vijandig opstellen tegen deze herder en leraar? Waarom zo nodig medestanders gezocht voor het neersabelen van deze man? Zet het eens op een rij: een hele leugen, regelrechte dwaalleer, misleiding, laat die man wat anders gaan doen, luchtje, kwade reuk, triest. Het zal je maar gezegd worden.

Ja, ik ken de smoes: het wordt zeker weer uit liefde gezegd. :^o

Alleen al om deze ongezouten reacties krijg ik sympathie voor deze predikant. Hij heeft tenminste een zoektocht volbracht. En een conclusie getrokken. Dat kun je van veel christelijke betweters niet zeggen die klakkeloos achter alles aanhollen dat hen in vertrouwde kring wordt meegedeeld.
Dit soort angstig vingerwijzen kan nooit uit een gezond christelijk geloofsleven voortkomen. Veel te krampachtig, veel te bevreesd en veel te onvriendelijk. Dan heeft men de vrede en de rust in eigen hart nog niet gevonden.
Dus wat dit soort stenigingen betreft: nou, laat maar!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 23 mei 2017 19:33

Ik snap het hele verhaal al niet
Het is een dominee en hij leest ergens dat een mens zegt dat Jezus nooit op aarde heeft rondgewandeld en gelooft dat meteen

Als je zo makkelijk de leugens gelooft van de antichrist, want dat is het, het is geen dwaalleer maar de antichrist, dan hoor je al bij die antichrist
[1 Johannes 2:22
Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.

1 Johannes 4:3
En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

2 Johannes 1:7
Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de verleider en de antichrist

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 23 mei 2017 19:42

Bambi schreef: 1 Johannes 4:3
En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

2 Johannes 1:7
Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de verleider en de antichrist

Dit zegt genoeg. Deze man is zonder dat hij het misschien zelf wel terdege goed beseft op een heel verkeerd spoor terecht gekomen.
Satan doet zich soms voor als een engel van het licht, zodat mensen nog menen Gode een eer te bewijzen ook, terwijl ze linea recta tegen het Woord ingaan. Moge we daarvoor maar behoedt worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 23 mei 2017 19:57

Johan100 schreef:Dit zegt genoeg. Deze man is zonder dat hij het misschien zelf wel terdege goed beseft op een heel verkeerd spoor terecht gekomen.
Satan doet zich soms voor als een engel van het licht, zodat mensen nog menen Gode een eer te bewijzen ook, terwijl ze linea recta tegen het Woord ingaan. Moge we daarvoor maar behoedt worden.

Als je als dominee andere geschriften die alles waar Jezus voor staat ontkent, boven de Bijbel gelooft en dan met een verhaaltje komt dat Hij wel in ons leeft, dan heb je Hem nooit gehad.
Plus dat als je ontkent dat Hij op aarde heeft rondgewandeld, ontken je ook dat Hij aan het kruis gehangen heeft etc
Welke Jezus heb je dan in je zoals die dominee zegt te hebben?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Johan100 » 23 mei 2017 20:00

Paulus zegt in 1 Kor. 2 vers 1 En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis Gods.
en vers 2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Ontkennen dat Jezus op aarde is geweest is ook zijn kruislijden ontkennen en dat is nu net wat Paulus het liefste predikte. De mens geworden Christus, het vleesgeworden Woord.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Chaya » 23 mei 2017 20:51

gravo schreef:Waarom moeten wij ons persé zo buitengewoon vijandig opstellen tegen deze herder en leraar? Waarom zo nodig medestanders gezocht voor het neersabelen van deze man? Zet het eens op een rij: een hele leugen, regelrechte dwaalleer, misleiding, laat die man wat anders gaan doen, luchtje, kwade reuk, triest. Het zal je maar gezegd worden.

Omdat je niet eens de moeite hebt gedaan om het artikel te lezen!
Want dan zou je het citaat gezien hebben in grote chocoladeletters:
Een losgemaakte predikant, daar zit natuurlijk een beetje een luchtje aan, dat is een uitspraak van de scriba!
gravo schreef:Alleen al om deze ongezouten reacties krijg ik sympathie voor deze predikant

En niet alleen daarom.
gravo schreef:Dit soort angstig vingerwijzen kan nooit uit een gezond christelijk geloofsleven voortkomen. Veel te krampachtig, veel te bevreesd en veel te onvriendelijk. Dan heeft men de vrede en de rust in eigen hart nog niet gevonden.

Alleen als jij het zegt, is het waarheid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor lekkerbek » 23 mei 2017 21:20

Ik ben het toch wel een beetje met Gravo eens. We moeten niet persoonlijk worden op een forum, maar t bv over predikanten in t algemeen hebben die niet meer in de Heere Jezus geloven.
We kunnen heel goed over anderen praten, dan hoeven we niet over onszelf na te denken.
Soms dan kan alles mij zo benauwen, als ik dit lees dan denk ik: wat zou de Heere hier nu van vinden? Ongetwijfeld zal iedereen dit anders in gaan vullen. Ik denk dat Hij zal zeggen: maar gij, strijdt gij om in te gaan! Laten we elkaar maar aansporen en voor elkaar maar ook voor die predikant bidden. Ik heb veel geleerd van een vroegere evangelische vriendin, als ik negatief over iemand praatte dan zei ze: je kunt beter iemand zegenen dan iemand vervloeken. Ik moet daar vaak aan terug denken als ik weer de fout in ga, dan denk ik had ik nu maar voor haar/hem gebeden ipv dit met een ander te delen. Bidden kan altijd nog maar dan had ik t al wel weer tegen een ander gezegd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor gravo » 23 mei 2017 21:58

lekkerbek schreef:Ik ben het toch wel een beetje met Gravo eens. We moeten niet persoonlijk worden op een forum, maar t bv over predikanten in t algemeen hebben die niet meer in de Heere Jezus geloven.
We kunnen heel goed over anderen praten, dan hoeven we niet over onszelf na te denken.
Soms dan kan alles mij zo benauwen, als ik dit lees dan denk ik: wat zou de Heere hier nu van vinden? Ongetwijfeld zal iedereen dit anders in gaan vullen. Ik denk dat Hij zal zeggen: maar gij, strijdt gij om in te gaan! Laten we elkaar maar aansporen en voor elkaar maar ook voor die predikant bidden. Ik heb veel geleerd van een vroegere evangelische vriendin, als ik negatief over iemand praatte dan zei ze: je kunt beter iemand zegenen dan iemand vervloeken. Ik moet daar vaak aan terug denken als ik weer de fout in ga, dan denk ik had ik nu maar voor haar/hem gebeden ipv dit met een ander te delen. Bidden kan altijd nog maar dan had ik t al wel weer tegen een ander gezegd.

Weet je wat het is lekkerbek, we kennen elkaar niet meer. Als je diametraal verschillende meningen hebt, maar je zit toch in dezelfde kerk (iets dat voor een Nederlander bijna ongehoord is) dan ken je elkaar wel. Je kinderen gaan misschien naar dezelfde school, je klust samen of helpt bij een kerkelijke activiteit, misschien zit je wel op dezelfde gesprekskring, hoe dan ook, je weet meer van elkaar dan alleen het meningsverschil. Je leeft mee met zorgen of ziekten, maar je hoort ook van slagen voor schoolexamens. En de gewone omgang van mens tot mens, daar komt het op aan in het christelijke leven.
Maar christelijk Nederland is een eilandenrijk. Bewoond door zuurpruimen. Ja, die kerkscheuringen hebben wat veroorzaakt, dat kleinburgerlijke eigen gelijk dat zo op de spits gedreven wordt. Het heeft al tot heel wat extremisme geleid. Het gekissebis begint bij de lengte van je rok, springt dan over naar de kleding van de vrouw van de dominee, vervolgens gaat het om de lengte van de preek, dan over de inhoud van de preek, en het eindigt bij ongehoorde veroordelingen, waarin ten lange leste altijd onze grote vrienden de satan en de antichrist weer dankbare rollen vervullen. "Weg 'r mee", dat is dan zo'n beetje het laatste christelijke fatsoen en eerbetoon dat we onze vrienden, waarmee we op geloofsgebied van mening verschillen, toesnauwen, nadat we ze zorgvuldig tot vijanden hebben gemaakt.
En maar denken dat we God een dienst bewijzen, dat we een 10 krijgen op het rapport van orthodoxie en rechtzinnigheid. Dat eiland-leven dat we met elkaar in Nederland hebben gecreëerd, dat gaat onze ondergang worden. Al die scheldwoorden: vrijzinnige, arminiaan, antinominiaan, geestdrijver, hallelujah-christen, noem maar op. Wat een zelfingenomenheid. Er is er een jarig, dat kun je wel zien dat ben ik. Dat soort werk.

"Dank U dat ik niet ben zoals de ander". Wat een vroom gebed, maar niet heus. Het is zoals een diep doorgeleide ouderling uit de Gereformeerde Gemeente het een keer tegen me zei (je kent ze wel, die klassieke ouderlingen met streepjesbroek, zwarte pakken, een waarachtig zaligmakend geloof deelachtig, 3 keer naar de kerk en maar bidden, tranen plengen en zich op de borst slaan vanwege de zonde die hem zo lichtelijk omringt). Hij zei over al die gekwetste vromen, die de fouten zo goed bij een ander konden aanwijzen: "het is allemaal gemalen poppenstront".
"Amen" zei ik stilletjes in mijzelf. Hier sprak een waar kind van God.

Laten we ruimhartig blijven, gunnend, menselijk, uitnodigend. Mensen zijn zo verschillend en hebben zulke diverse achtergronden, ervaringen en levensreizen. Laat de liefde het uitgangspunt zijn. Dat is onze opdracht. Oordeel niet....
Ik zou die dominee van der Kaaij wel eens willen spreken, ondanks mijn bedenkingen.

Je hoeft het niet helemaal met me eens te zijn, een beetje is al goed genoeg.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2017 08:18

Hm, leuk spanningsveld tussen duidelijk zijn (Paulus nam af en toe ook geen blad voor de mond, Jezus ook niet) en tegelijk liefdevol zijn. Het ontkennen van Jezus mag je best veroordelen. Maar als je als christen iets veroordeelt doe je dat op een liefdevolle manier, veroordeel je iemands gedrag of denken maar niet iemand zelf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Luchtje of kwade reuk?

Berichtdoor Bambi » 24 mei 2017 11:44

Ja laten we vooral liefdevol praten over een predikant, die mensen van Jezus af en dus de hel in begeleidt. En dat vooral niet veroordelen

Dat doet hij ook met heel veel liefde, denk ik

Hoe noemde Jezus mensen die een ander de hel in begeleidden, als zijnde leiders vanuit Gods naam?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten