Johan100 schreef:Kun je voorbeelden noemen van dingen die niet in chronologische volgorde staan in de Bijbel?
Jazeker.
Om te beginnen staan de bijbelboeken niet in chronologische volgorde.
In het Oude Testament (Tenach) is er de onderverdeling
Thora (de 5 boeken van Mozes),
Nebiim (profeten) en
Chetoebim (Geschriften). Die staan onderling niet in chronologische volgorde. Bijvoorbeeld: de profeet Amos staat in onze Bijbel na Daniel, terwijl zijn profetie toch echt voorafgaand aan Daniel opgetekend is.
Hetzelfde geldt voor het Nieuwe Testament. Je hebt eerst de Evangelien, daarna Handelingen, daarna de brieven van Paulus, dan de algemene brieven en dan de Openbaring. De brieven van Paulus zijn gerangschikt op plaats (Romeinen t/m Thessalonisenzen) en daarna personen (Timotheus t/m Filemon). Daarbinnen is de rangschikking op de grootte van de brief (Romeinen is de langste brief van Paulus). Geen chronologie dus.
Maar misschien bedoel je dat niet en doel je op de verhalen in de Bijbel. Welnu, ook daar kan ik een voorbeeld van geven: het boek Genesis is opgetekend in de volgorde van de geschiedenissen van de aartsvaders. Bijvoorbeeld Abraham's geschiedenissen lopen tot en met hoofdstuk 25 (vers 10). Daarna komt een kort stukje over Ismael (tot aan zijn dood Gen. 25:17). Vervolgens worden de geschiedenissen van Izak verteld (toen Ismael nog leefde). Die lopen tot en met Genesis 35. Vervolgens wordt het nageslacht van Ezau vermeld (Genesis 36). Daarna gaan we verder met de geschiedenissen van Jakob (toen het nageslacht van Ezau uiteraard nog leefde). enz.
Johan100 schreef:Ik vind niet dat je hier echt kan spreken van chiasme. Ik denk niet dat het zo bedoeld is.
Een chiasme is een heel eenvoudige tekststructuur die je ook op veel plaatsen in de Bijbel vindt. Van de kerkvaders is bekend dat ze de geloofsbelijdenissen het liefst ook opstelden in een dergelijke stijlfiguur. Je hoeft echt niet gestudeerd te hebben om dit in de geloofsbelijdenis te zien.
Teus schreef:M.i gaat het niet om om de vernedering zoals Elbert zegt. Ik kan het niet in de Bijbel vinden.
Je kunt de vernedering van Christus niet in de Bijbel vinden?
Teus schreef:O ja toch wel, ik zie nog een apart lijntje, zoals je het noemt, betreft de trappen van vernedering en verhoging ben ik het ook niet eens. Ja, ik begeef me op glad ijs maar toch....
In Filippenzen 2 staat “Hij verliet de heerlijkheid van de hemel en heeft Zichzelf ontledigd|”
Hij had een Goddelijke positie, Hij was God. Hij werd bezongen, geloofd, geprezen en aanbeden door miljoenen engelen. Die positie heeft Hij verlaten voor ons en dat was m.i., als je het trappen wilt noemen, de eerste trap van vernedering en niet ontvangen van de Heilige Geest of geboorte.
Het eerste wat Hij aflegde was Zijn Godheid. Het komt in heel het stuk van vernedering niet voor. Maar God zij geprezen, in Zijn Woord wel.
In de eerste plaats heeft Jezus Zijn Godheid niet afgelegd, dat staat niet in de Bijbel. Wat er wel staat is dat Hij Zijn goddelijke
heerlijkheid (of zoals Fil. 2 het zegt: Zijn goddelijke gedaante, gestalte) heeft afgelegd en een mens is geworden. Hoewel Hij God bleef, werd Hij mens. Daarmee heeft Hij zich vernederd, aldus Fil. 2:8. In Fil. 2 (maar niet alleen daar) vind je dus de vernedering en verhoging van Christus terug in de Bijbel. En de geloofsbelijdenis spreekt dat na.
mona schreef:Ik altijd maar denken dat de Apostolische geloofsbelijdenis een eenvoudige (ik bedoel een begrijpelijke) samenvatting was van wat ik als Christen geloof, en dat velen met mij over de hele wereld, dit ook konden begrijpen. Ook zeg maar het eenvoudige boertje uit Rusland, of de arme weduwe in Soedan.
De apostolische geloofsbelijdenis is dan ook een eenvoudige en begrijpelijke samenvatting van wat we geloven. Het heeft ook een heel begrijpelijke structuur. Zo moeilijk is het echt niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)