Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2017 12:18

Leerlingen die niet mee mogen doen aan de kerstviering en vaders die leraressen geen hand geven. Het komt allemaal voor op de vmbo-school waar Janine Groen lesgeeft. 'Niet normaal', stelt staatssecretaris Dekker van Onderwijs.
Uit een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek onder 2.200 leraren en schoolleiders in het basis- en voortgezet onderwijs blijkt dat scholen worstelen met integratieproblemen bij leerlingen. Meer dan de helft van de docenten en schoolleiders in de grote steden herkent het beeld van mislukte integratie en scheiding van culturen.

Groen herkent het. Ze wil open vertellen hoe het eraan toe gaat op school, maar zonder haar echte naam om haar school niet in diskrediet te brengen of er onrust te veroorzaken. ,,Ook bij ons worden onderwerpen vermeden, omdat die leiden tot vervelende discussies."
GEHELE ARTIKEL

Geschokte politici.
Kamerleden reageren op het onderzoek met woorden als 'dramatisch', 'heftig' en 'ronduit zorgelijk'. Coalitiepartijen VVD en PvdA, SP en D66 willen dat docenten betere ondersteuning krijgen. ,,Dit is een hardnekkig probleem", stelt PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch. Hij pleit voor 'pedagogische wijken', waar scholen samenwerken met de wijken en gezinnen.

PVV en D66 komen op hun eigen manier tot dezelfde conclusie: de integratie is mislukt.

Er kwamen heel veel reacties op binnen. Dat is natuurlijk wel te verwachten. Veel ouders herkennen het.

Wat vinden jullie, is een docent er alleen voor het lesgeven, moet hij lastige onderwerpen vermijden?
Zoals daar zijn: homoseksualiteit, religie, turkse politiek.

Een citaat van een ingezonden brief van een moeder:
Met kinderen op een basisschool met 97 procent allochtone leerlingen, waarvan zeker 80 procent islamitisch, moet ik beamen dat de integratie is mislukt. Op dit moment wacht mijn dochter op overplaatsing vanwege structurele buitensluiting. Met zinnen als: ‘Je bent een duivelskind want je bent geen moslim’ of ‘Ik mag van mijn moeder niet met jou spelen’ heeft mijn tolerantie de limiet bereikt.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Herkenbaar of helemaal niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 feb 2017 13:09

Twee voorvallen op een HBO-instituut: docent stuurt te laat binnenkomende studenten de collegezaal uit vanwege verstoren van de les. Protest volgt, maar de docent houdt vol. Één van de studenten roept over de docent naar de rest: "Kijk man, hij is homo!"
Uiteindelijk verlaten de studenten wel de les, maar de docent voelt zich geïntimideerd.
Andere voorval: studente zegt dat de holocaust het werk van Zionisten is. Docent vraagt: "Maar zionisten zijn Joden!" Student: "Ja dat klopt."

Dus ja, herkenbaar.
Als de school geen veilige omgeving biedt voor een leraar om onderwerpen als de holocaust of homoseksualiteit te bespreken, is het inderdaad zaak om te zwijgen. Anders komt je (sociale) veiligheid in gevaar.

Tegelijkertijd is de oplossing van dit probleem voorlichting en onderwijs. En dat maakt het zo ingewikkeld, want als docenten zich niet veilig voelen om deze onderwerpen te bespreken, is er ook weinig kans op verbetering.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor dalethvav » 02 feb 2017 13:28

En dan zijn er nog (prominente) christenen die politiek correct lopen te miepen over het islam-manifest van de SGP.
Wat een zichzelf in een dhimmi-status manoevrerend geleuter zeg. Echt, als ik dit lees:

"Leerlingen die niet mee mogen doen aan de kerstviering en vaders die leraressen geen hand geven. Het komt allemaal voor op de vmbo-school waar Janine Groen lesgeeft. 'Niet normaal', stelt staatssecretaris Dekker van Onderwijs."

en dit:

"Een citaat van een ingezonden brief van een moeder:
Met kinderen op een basisschool met 97 procent allochtone leerlingen, waarvan zeker 80 procent islamitisch, moet ik beamen dat de integratie is mislukt. Op dit moment wacht mijn dochter op overplaatsing vanwege structurele buitensluiting. Met zinnen als: ‘Je bent een duivelskind want je bent geen moslim’ of ‘Ik mag van mijn moeder niet met jou spelen’ heeft mijn tolerantie de limiet bereikt."

en dit:

(HBO)"studente zegt dat de holocaust het werk van Zionisten is. Docent vraagt: "Maar zionisten zijn Joden!" Student: "Ja dat klopt."

In het laatste geval, HBO, HáBéOó!!, heb je het wel over iemand waarvan je enig denkniveau mag verwachten. Niet dus. De blinde haat gaat hier boven alle redelijk denken. En daar moeten we dan me dealen? Never. Dan, om dezelfde woorden als Alain Verheij te gebruiken, schaam ik me kapot. Niet voor de SGP maar voor figuren als Alain Verheij.

Voor alle duidelijkheid: Wilders zal mijn stem nooit krijgen, maar ik maak me soms wel heel erg boos.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 feb 2017 14:10

Ik vond de kritiek van Alain Verheij grotendeels terecht.
Neemt niet weg dat er wel een probleem is in Nederland, maar dat Wilders daar niet bepaald de juiste antwoorden voor heeft.

Ik hoop dat leraren en docenten de moed hebben om niet te zwijgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Chaya » 02 feb 2017 16:11

Wat me opvalt, is dat vooral jongeren in de Randstad, met name in Amsterdam en Rotterdam, bijna geen gezag dulden, aldus Ozcan in het AD.

De leraar is vaak een murw gebeukte idealist, die uit angst voor represailles al helemaal niet meer corrigerend optreedt. Vorige week stond ik voor een klas vol vmbo'ers die allemaal hun mobiele telefoons vasthielden en daar druk mee bezig waren, terwijl hun lerares, een vrouw van 30 jaar, machteloos voor zich uit stond te staren. Af en toe slaakte ze een zucht van wanhoop.

Toen ik haar na de les vroeg waarom ze niet ingreep, vertelde ze dat de kinderen nog drukker worden als ze telefoons afpakt. Een keer had ze tijdens de les gezegd dat ze haar scholieren zonder gewetensbezwaren bij de politie zou aangeven op het moment dat er een bij Opsporing Verzocht in beeld verscheen. Een jongen verzekerde haar dat ze dan verkracht zou worden, door een vriend of een neef.
COLUMN

Je moet een optimist en een ijzeren hein zijn om nog aan een dergelijke baan te beginnen, zou je haast denken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 feb 2017 17:23

Wat zou volgens jullie bijdragen aan een oplossing van dit probleem?
Ik weet niet of topic starter het hiermee eens is, maar ik zou de discussie willen beperken tot rechtmatige maatregelen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor benefietdiner » 02 feb 2017 19:25

Tante Pollewop schreef:Wat zou volgens jullie bijdragen aan een oplossing van dit probleem?
Dat wil jij niet weten en Chaya nog minder. Jullie willen een oplossing die niet bestaat. ](*,)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 feb 2017 19:30

Gezien andere bijdragen van jou kan ik me er een voorstelling van maken. Maar zoals eerder aangegeven zou ik het op prijs stellen als je ook een oplossing aan kunt geven die rechtmatig is.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor benefietdiner » 02 feb 2017 20:13

Tante Pollewop schreef: Maar zoals eerder aangegeven zou ik het op prijs stellen als je ook een oplossing aan kunt geven die rechtmatig is.
De digitale leraar.
Afbeelding
https://www.kennisnet.nl/leren-ict/flip ... classroom/

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 feb 2017 08:39

Dat lijkt me juist het tegenovergestelde van een oplossing.

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Quasi2 » 06 apr 2017 13:03

Misschien wat simpel, maar het eerste wat bij me opkomt als ik het verhaal lees van de docente van 30 jaar oud:

In hoeverre heeft deze docent überhaupt contact met de leerlingen? Alles begint met relatie namelijk in het onderwijs.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor elburger » 07 apr 2017 07:44

Het is zelfs zo dat er basisscholen zijn waar geen kerstviering meer is omdat dat niet past in een andere cultuur.
Volgens mij leven wij toch is een land van vrije meningsuiting en vrijheid van godsdienst?!
Ik vind dit niet kunnen.
Pas u aan zou ik zeggen, en als een klas kerstversieringen in een lokaal wil hangen moet dit kunnen.
Als een school een kerstviering wil houden moet dit mogelijk zijn.
Ga nu niet overal aan toegeven.
Want binnen 100 jaar is het misschien wel zo dat kerstfeest in Nederland een feest is van een minderheid en mogen wij geen kerstfeest meer vieren maar vieren wij andere feestdagen.
En als er een leerkracht valt op iemand van hetzelfde geslacht dan moet dat kunnen.
Ook op een christelijkeschool.
Homoseksualiteit is geen ziekte.
Zolang men het niet uitdraagt zie ik er geen probleem in.
Maar veel van onze medelanders zien er wel een probleem in.
Pas u aan, zou ik zeggen.
Leef in Nederland en leef naar de Nederlandse normen en waarden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Quasi2 » 07 apr 2017 07:53

Waarbij wel de vraag is wat de normen en waarden van het Nederland van nu dan zijn. :-k

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kan leraar maar beter zwijgen voor de klas?

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2017 11:03

Quasi2 schreef:Waarbij wel de vraag is wat de normen en waarden van het Nederland van nu dan zijn. :-k

Inderdaad.
En zoals sommige kerstvieringen ingericht zijn - niet op bijbelse waarde gegrond - is het niet zo erg dat de school er verder geen aandacht aan besteed.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 47 gasten