Leerlingen die niet mee mogen doen aan de kerstviering en vaders die leraressen geen hand geven. Het komt allemaal voor op de vmbo-school waar Janine Groen lesgeeft. 'Niet normaal', stelt staatssecretaris Dekker van Onderwijs.
Uit een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek onder 2.200 leraren en schoolleiders in het basis- en voortgezet onderwijs blijkt dat scholen worstelen met integratieproblemen bij leerlingen. Meer dan de helft van de docenten en schoolleiders in de grote steden herkent het beeld van mislukte integratie en scheiding van culturen.
Groen herkent het. Ze wil open vertellen hoe het eraan toe gaat op school, maar zonder haar echte naam om haar school niet in diskrediet te brengen of er onrust te veroorzaken. ,,Ook bij ons worden onderwerpen vermeden, omdat die leiden tot vervelende discussies."
GEHELE ARTIKEL
Geschokte politici.
Kamerleden reageren op het onderzoek met woorden als 'dramatisch', 'heftig' en 'ronduit zorgelijk'. Coalitiepartijen VVD en PvdA, SP en D66 willen dat docenten betere ondersteuning krijgen. ,,Dit is een hardnekkig probleem", stelt PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch. Hij pleit voor 'pedagogische wijken', waar scholen samenwerken met de wijken en gezinnen.
PVV en D66 komen op hun eigen manier tot dezelfde conclusie: de integratie is mislukt.
Er kwamen heel veel reacties op binnen. Dat is natuurlijk wel te verwachten. Veel ouders herkennen het.
Wat vinden jullie, is een docent er alleen voor het lesgeven, moet hij lastige onderwerpen vermijden?
Zoals daar zijn: homoseksualiteit, religie, turkse politiek.
Een citaat van een ingezonden brief van een moeder:
Met kinderen op een basisschool met 97 procent allochtone leerlingen, waarvan zeker 80 procent islamitisch, moet ik beamen dat de integratie is mislukt. Op dit moment wacht mijn dochter op overplaatsing vanwege structurele buitensluiting. Met zinnen als: ‘Je bent een duivelskind want je bent geen moslim’ of ‘Ik mag van mijn moeder niet met jou spelen’ heeft mijn tolerantie de limiet bereikt.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Herkenbaar of helemaal niet?