Vragen bij de erfzonde

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 23 feb 2017 13:54

Zeggen dat een baby een zondaar is vanwege de zonde-natuur is even bizar als zeggen dat iemand een verkrachter is omdat hij het 'materiaal' aan boord heeft.
Zeggen dat iemand die nooit een ander verkracht heeft dezelfde straf verdient als een verkrachter zelf is net zo bizar.
Ik heb nog niemand ontmoet die dit accepteert en het rechtvaardig vindt, waarom dan wel als het om grotere zaken dan dit voorbeeld gaat?
Maar dan hoeven we het opeens niet te begrijpen maar slechts te geloven. :mrgreen:
Als wij, beperkte zelfzuchtige mensen al weten wat goed en recht is, hoeveel te meer onze rechtvaardige God.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor ereunao » 23 feb 2017 14:43

elbert:
Overigens is het geloven dat we in Adam verloren liggen, wel deel van die aparte Godsdaad. Want dat geloven we echt niet vanzelf.


Dat is zonder meer niet waar; een mens kan diepgaande, algemene overtuigingen van zonde hebben zonder de wedergeboorte. gr: ereunao

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor elbert » 23 feb 2017 14:51

naamloos schreef:Zeggen dat een baby een zondaar is vanwege de zonde-natuur is even bizar als zeggen dat iemand een verkrachter is omdat hij het 'materiaal' aan boord heeft.
Zeggen dat iemand die nooit een ander verkracht heeft dezelfde straf verdient als een verkrachter zelf is net zo bizar.
Dit is een drogreden. We hebben het hier niet over verkrachting en dat een baby dat nog niet gedaan heeft. We hebben het ook niet over de zwaarte van de zonden die al dan niet gedaan zijn en de straf die daarbij past. We hebben het over de erfzonde.

We hebben het over de vraag of geboren worden met een zondige aard iemand tot zondaar maakt.
Jij zegt: "nee, zo iemand is geen zondaar. Dat wordt hij pas als hij met de daad zondigt. Tot die tijd hoort hij tot de zondelozen en onschuldigen".
Ik zeg: "ja, zo iemand is een zondaar. Net zoals een jongetje tot het mannelijk geslacht hoort als hij geboren wordt, zo is een zondaar iemand die tot het zondige geslacht behoort."
Van een jongetje verwachten we ook niet dat hij eerst mannelijke dingen moet doen voordat we hem tot het mannelijke geslacht rekenen. Net zomin hoeven we van een zondaar niet te wachten op zondige daden om iemand zondaar te noemen. Wat er in de kern in zit, komt er later gegarandeerd uit.
ereunao schreef:Dat is zonder meer niet waar; een mens kan diepgaande, algemene overtuigingen van zonde hebben zonder de wedergeboorte. gr: ereunao
Behoren die overtuigingen tot het geloof waar bijvoorbeeld de Heidelbergse catechismus over spreekt? Ik denk het niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ereunao

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor ereunao » 23 feb 2017 14:56

learsi:
Kun je svp de zinsnede uit het doopformulier even voluit op schrijven, ik heb het een keer overgelezen, maar kan het zo één twee drie niet vinden. Bij voorbaat dank. h.g.Learsi


…Aangezien zij ook zonder hun weten de verdoemenis in Adam deelachtig zijn en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden.h.g:ereunao.

ereunao

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor ereunao » 23 feb 2017 15:01

elbert:
Van een jongetje verwachten we ook niet dat hij eerst mannelijke dingen moet doen voordat we hem tot het mannelijke geslacht rekenen. Net zomin hoeven we van een zondaar niet te wachten op zondige daden om iemand zondaar te noemen. Wat er in de kern in zit, komt er later gegarandeerd uit.


Dat is een heel goed voorbeeld elbert, mijn compliment. Het gaat bij de geboorte echter niet over erfzonde, maar over de erfsmet, maar dat maakt in de praktijk geen verschil gr: ereunao

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor elbert » 23 feb 2017 15:25

ereunao schreef:Het gaat bij de geboorte echter niet over erfzonde, maar over de erfsmet, maar dat maakt in de praktijk geen verschil gr: ereunao
Is dat zo? Als het alleen om erfsmet gaat en niet om erfzonde (dus ook schuld), waarom sterven baby's dan? Vaak zelfs al in de moederschoot?
Immers: de dood is er gekomen als straf op de zonde. Iemand die nog geen schuld heeft (nog niet dadelijk gezondigd heeft), zou dus eigenlijk niet behoren te sterven. Dat gebeurt toch. Dat is voor mij een aanwijzing dat iets aan deze redenatie niet klopt: ook degenen die niet dadelijk zondigen, zijn behept met zonde en met schuld.
Me dunkt dat er geen straf (de dood) kan volgen als er geen zonde en schuld is.

Daarom: we worden geen zondaren omdat we zondigen, maar we zondigen omdat we zondaren zijn. Dat is nu precies wat er met erfzonde (in het engels: original sin) bedoeld wordt. Alleen van Adam en Eva kon je zeggen dat ze zondaar werden doordat ze zondigden. Daarom noemen we het de zondeval. Voor ons geldt dat we in die realiteit (die val) geboren worden: wij zondigen omdat we zondaren zijn. Het zondaar zijn is er voor ons dus eerst.

De evangelicale theoloog J.I.Packer zegt het als volgt:
(a) sinfulness marks everyone from birth, and is there in the form of a motivationally twisted heart, prior to any actual sins; (b) this inner sinfulness is the root and source of all actual sins; (c) it derives to us in a real though mysterious way from Adam, our first representative before God. The assertion of original sin makes the point that we are not sinners because we sin, but rather we sin because we are sinners, born with a nature enslaved to sin.
Bron

Dan nu het interessante: Christus is, naar het vlees gezien, niet voortgekomen uit een man, maar is ontvangen van de Heilige Geest en geboren uit de maagd Maria. Daarom was Hij van nature niet onderworpen aan de zonde van Adam, in tegenstelling tot ons.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 23 feb 2017 15:57

[doopformulier]…Aangezien zij ook zonder hun weten de verdoemenis in Adam deelachtig zijn en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden.h.g:ereunao.[/quote]

Bedankt voor je reactie.

ereunao schreef: Want erfenis uit Adam is krachtens de natuur......


Het doopformulier spreekt de bijbel na. In Adam
Jij spreekt de bijbel niet na. Uit Adam.

"In Adam" de verdoemenis deelachtig is wat anders dan "uit Adam" een zondige natuur.

Jij legt het "in" Adam uit, als "uit" Adam.
Als er "uit" Adam stond, had je gelijk.
Maar dat staat er dus niet.

ereunao schreef:Want erfenis uit Adam is krachtens de natuur, dat gaat vanzelf, maar voor de wedergeboorte en inlijving in Christus is een aparte Godsdaad nodig.....

Nee dat gaat niet vanzelf.
Bij beide gebeurtenissen is een Godsdaad nodig.
Inlijving "in Adam" door schepping, en inlijving "in Christus", door herschepping.

h.g.
Learsi

ereunao

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor ereunao » 23 feb 2017 19:38

Learsi:
Jij spreekt de bijbel niet na. Uit Adam."In Adam" de verdoemenis deelachtig is wat anders dan "uit Adam" een zondige natuur.

Jij legt het "in" Adam uit, als "uit" Adam.Als er "uit" Adam stond, had je gelijk.Maar dat staat er dus niet.
ereunao schreef:
Want erfenis uit Adam is krachtens de natuur, dat gaat vanzelf, maar voor de wedergeboorte en inlijving in Christus is een aparte Godsdaad nodig.....
Nee dat gaat niet vanzelf.
Bij beide gebeurtenissen is een Godsdaad nodig.
Inlijving "in Adam" door schepping, en inlijving "in Christus", door herschepping.h.g.Learsi


In of uit Adam is slechts een woordspeling die zakelijk geen verschil maakt Het doopformulier volgt hier de S.V. Maar de meeste vert. hebben hier ‘omdat allen gezondigd hebben’. Het gaat er hier over dat wij niet gezondigd hebben in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou’. Rom.5:12. Die zondige daad wordt ons dus niet aangerekend maar de zonde die daardoor in de wereld kwam en tot alle mensen is doorgegaan..
En dat is volgens de wet der natuur, daar is geen aparte Godsdaad voor nodig zoals voor de wedergeboorte en inlijving in Christus. Want die ‘ínlijving in Adam’ van jou is niet door schepping, maar door natuurlijke geboorte

@elbert:Is dat zo? Als het alleen om erfsmet gaat en niet om erfzonde (dus ook schuld), waarom sterven baby's dan? Vaak zelfs al in de moederschoot?
Immers: de dood is er gekomen als straf op de zonde. Iemand die nog geen schuld heeft (nog niet dadelijk gezondigd heeft), zou dus eigenlijk niet behoren te sterven. Dat gebeurt toch. Dat is voor mij een aanwijzing dat iets aan deze redenatie niet klopt: ook degenen die niet dadelijk zondigen, zijn behept met zonde en met schuld.
Me dunkt dat er geen straf (de dood) kan volgen als er geen zonde en schuld is.
Daarom: we worden geen zondaren omdat we zondigen, maar we zondigen omdat we zondaren zijn. Dat is nu precies wat er met erfzonde (in het engels: original sin) bedoeld wordt. Alleen van Adam en Eva kon je zeggen dat ze zondaar werden doordat ze zondigden. Daarom noemen we het de zondeval. Voor ons geldt dat we in die realiteit (die val) geboren worden: wij zondigen omdat we zondaren zijn. Het zondaar zijn is er voor ons dus eerst.

Die redenering gaat niet op, erfsmet is net zo goed schuld als dadelijke zonde. Want het hele uit Adam geboren geslacht mist daardoor het beeld Gods en dat wordt hem als zonde toegerekend. En daarom is de dood tot alle mensen doorgegaan. Christus is het Beeld Gods, daarom wordt Hij de 2e Adam genoemd ( 2Kor.4:4 ) h.gr:ereunao

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 24 feb 2017 06:53

elbert schreef:Hij/zij heeft er verkeerd aan gedaan om als vijand van God geboren te worden doordat hij/zij deelt in de val van Adam in het paradijs.
elbert schreef:Uiteraard overkomt het je, maar we worden wel als vijanden van God geboren en derhalve is de zonde van Adam ook onze zonde. De zonde van Adam wordt ons dan ook aangerekend.
We worden dus schuldig geboren ("in zonden ontvangen en geboren") en zijn daarmee aan de verdoemenis zelf onderworpen, zoals het doopformulier zegt.
naamloos schreef:Zeggen dat een baby een zondaar is vanwege de zonde-natuur is even bizar als zeggen dat iemand een verkrachter is omdat hij het 'materiaal' aan boord heeft.
Zeggen dat iemand die nooit een ander verkracht heeft dezelfde straf verdient als een verkrachter zelf is net zo bizar.
Ik heb nog niemand ontmoet die dit accepteert en het rechtvaardig vindt, waarom dan wel als het om grotere zaken dan dit voorbeeld gaat?

Maar dan hoeven we het opeens niet te begrijpen maar slechts te geloven. :mrgreen:
Als wij, beperkte zelfzuchtige mensen al weten wat goed en recht is, hoeveel te meer onze rechtvaardige God.
elbert schreef:Dit is een drogreden. We hebben het hier niet over verkrachting en dat een baby dat nog niet gedaan heeft. We hebben het ook niet over de zwaarte van de zonden die al dan niet gedaan zijn en de straf die daarbij past. We hebben het over de erfzonde.We hebben het over de vraag of geboren worden met een zondige aard iemand tot zondaar maakt.
Jij zegt: "nee, zo iemand is geen zondaar. Dat wordt hij pas als hij met de daad zondigt. Tot die tijd hoort hij tot de zondelozen en onschuldigen".
Ik zeg: "ja, zo iemand is een zondaar. Net zoals een jongetje tot het mannelijk geslacht hoort als hij geboren wordt, zo is een zondaar iemand die tot het zondige geslacht behoort."
Van een jongetje verwachten we ook niet dat hij eerst mannelijke dingen moet doen voordat we hem tot het mannelijke geslacht rekenen. Net zomin hoeven we van een zondaar niet te wachten op zondige daden om iemand zondaar te noemen. Wat er in de kern in zit, komt er later gegarandeerd uit.
Nee, we hebben het over de vraag of het iemands persoonlijke schuld is om geboren te worden met een zonde-natuur, en daardoor de hel verdient.

Je stelt hier zondaar zijn op 1 lijn met man zijn wat 'neutraal' is.
Inderdaad noem ik niemand een zondaar die nog nooit gezondigt heeft, zoals ik niemand een dronkaard noem die nog nooit te veel heeft gedronken.
Je maakt er een soort van woordspelletje van door de boel om te draaien, het 1 op 1 over te zetten op iets wat geen vooractiviteit impliseert, want je bent een man of dat ben je niet, ook als je nooit mannelijke dingen doet. En zo zit het met zondaar zijn niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor learsi » 27 feb 2017 11:08

ereunao schreef:In of uit Adam is slechts een woordspeling die zakelijk geen verschil maakt

Uit of In is wel degelijk een verschil
Uit Adam is nageslacht van Adam buiten het paradijs.
In Adam is nageslacht in het paradijs.
Woordspeling? Je kunt het in je theologie niet gebruiken, omdat je die anders aan moet passen.

h.g.
Learsi

ereunao

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor ereunao » 28 feb 2017 21:05

learsi:
Uit of In is wel degelijk een verschil
Uit Adam is nageslacht van Adam buiten het paradijs. In Adam is nageslacht in het paradijs.
Woordspeling? Je kunt het in je theologie niet gebruiken, omdat je die anders aan moet passen.
h.g.Learsi.


Adam in het paradijs heeft nooit een nageslacht gehad; al zijn nakomelingen en dus ook wij zijn na de val buiten het paradijs geboren! ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor Johan100 » 29 apr 2018 09:13

Ik ga hier verder Coby, anders gaan we teveel van het onderwerp af.

coby6 schreef:In Adam gezondigd?

Rom. 5:12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

In welken slaat toch op dood, niet Adam. Het onderwerp in het laatste stuk van die zin (na en) is dood, dus welken kan niet op Adam slaan.
De dood is gaan heersen door zijn overtreding. Daarin zijn we gaan zondigen, in de staat van geestelijke dood of zo.
Als het op Adam zou slaan zou er trouwens staan in wie lijkt me, maar ik ben geen expert in oud Nederlandsch.

Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben; want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. Toch heeft de dood als koning geheerst van Adam tot Mozes, ook over hen, die niet gezondigd hadden op een gelijke wijze als Adam overtrad, die een beeld is van de komende.
Romeinen 5:12‭-‬14 NBG51

Goede inbreng, Coby. Dank je!
In het Grieks staat er eph ho. Sommigen vertalen dit als omdat.
Dus Adam zondigde als verbondshoofd en vervolgens zondigde automatisch iedereen.
Dus alzo is de dood doorgegaan, omdat allen zondigden.
Een onreine kan geen reine geven, lezen we in de Bijbel.
Adam en Eva zijn buiten het paradijs gezet en het paradijs is bewaakt door engelen.

Maar je moet alleen wel verder lezen dan vers 12.
In het vervolg legt Paulus uit wat hij bedoelt.
15 Doch niet gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift. Want indien door de misdaad van één velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods en de gave door de genade, die daar is van één Mens, Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
16 En niet gelijk de schuld was door den énen die gezondigd heeft, alzo is de gift. Want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.
17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door dien énen, veel meer zullen degenen die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo ook door één rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien énen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Eén velen tot rechtvaardigen gesteld worden.


Adam heeft gezondigd en heeft schuld op zich geladen.
God eist als schuldeiser gerechtigheid. Adam kon die ene zonde nooit terugbetalen, hij heeft gezondigd tegen een eeuwige God.
Als jouw vader en moeder een schuld hebben en ze komen te overlijden komt de schuldeiser bij jou. Ze willen hun geld hebben, hoe dan ook.

Nu is Christus als tweede Adam gekomen en heeft de wet volkomen gehouden. Nu geloof ik dat Jezus voor alle mensen deze schuld heeft weggenomen. De dood is gebleven, omdat we allen blijven zondigen. Een onreine kan immers geen reine geven. (erfsmet?)
We worden veroordeeld om onze eigen zonde en ongeloof.
Ezechiel 18:20 zegt: De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.

We moeten persoonlijk wedergeboren worden en verzoend met God.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor coby6 » 29 apr 2018 10:46

naamloos schreef:Zeggen dat een baby een zondaar is vanwege de zonde-natuur is even bizar als zeggen dat iemand een verkrachter is omdat hij het 'materiaal' aan boord heeft.
Zeggen dat iemand die nooit een ander verkracht heeft dezelfde straf verdient als een verkrachter zelf is net zo bizar.
Ik heb nog niemand ontmoet die dit accepteert en het rechtvaardig vindt, waarom dan wel als het om grotere zaken dan dit voorbeeld gaat?
Maar dan hoeven we het opeens niet te begrijpen maar slechts te geloven. :mrgreen:
Als wij, beperkte zelfzuchtige mensen al weten wat goed en recht is, hoeveel te meer onze rechtvaardige God.

Nou voor Jezus maakt het niet uit of je overspel pleegt of een vrouw aanziet om te begeren.
Ik geloof niet dat een baby die sterft naar de hel gaat, maar dat komt ook voor die baby door het offer van Jezus. Ik zou een baby geen zondaar noemen. Een Amerikaanse hypercalvinist vertelde me dat het kleine rebellen waren en waarom? Nu komt ie. Ze huilen weleens om aandacht in plaats van eten. Tsja.
Maar dat betekent niet dat een baby compleet heilig is en in staat om nooit te zondigen. Ze zijn onschuldig. En toch is het offer van Jezus nodig voor ze.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor naamloos » 29 apr 2018 11:09

coby6 schreef:Nou voor Jezus maakt het niet uit of je overspel pleegt of een vrouw aanziet om te begeren.
Nou, ik denk dat hem dat wél uitmaakt. Zo staat hij scheiden wel toe als er daadwerkelijk overspel heeft plaatsgevonden, maar ik lees nergens dat hij scheiden oke vindt bij zondige begeerten in het hart. Anders bleef er niet 1 huwelijk in stand denk ik.
Jezus heeft het over de kiem van de zonde van overspel. Jakobus zegt over begeerten: Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht, dan baart ze ​zonde; en is de ​zonde​ volgroeid, dan brengt ze de dood voort.
coby6 schreef:Ik geloof niet dat een baby die sterft naar de hel gaat, maar dat komt ook voor die baby door het offer van Jezus.
Dat geloof ik ook.
coby6 schreef:Ik zou een baby geen zondaar noemen.
Ik dus ook niet.
coby6 schreef:Een Amerikaanse hypercalvinist vertelde me dat het kleine rebellen waren en waarom? Nu komt ie. Ze huilen weleens om aandacht in plaats van eten. Tsja.
Maar dat betekent niet dat een baby compleet heilig is en in staat om nooit te zondigen. Ze zijn onschuldig. En toch is het offer van Jezus nodig voor ze.
Dus ... zo te zien zijn we het, op je eerste zin na, gewoon eens.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: Vragen bij de erfzonde

Berichtdoor ereunao » 30 apr 2018 10:33

Alles overziende denk ik dat wij toch dieper moeten boren om de klem van Paulus’betoog te begrijpen. Hij spreekt in Romeinen 5 afwisselend de joodse en de gelovigen uit de heidenen aan en bewijst eerst dat zij allen, met of zonder de wet,op gelijke wijze onder de zonde zijn; hst. 3:9. Want hoewel de zonde in het intermenselijke verkeer niet blijkbaar als overtreding aangemerkt kan worden als er geen wet is, zijn toch ver voor de wetgeving alle mensen na de val in Adam de dood onderworpen geweest. Dat bewijst dus dat er voor God nog een andere regel dan die van de aan de Joden gegeven wet geldt. En dat is de wet van de erfelijkheid. Want de kiem van de zonde is aanwezig bij alle uit de gevallen Adam geboren mensenkinderen. En juist daarom wordt Christus hier de 2e Adam genoemd, niet uit Adam, maar uit de H.Geest geboren ( Luk 1:35 ) En zo worden in Hem Joden en heidenen op precies gelijke wijze gerechtvaardigd door het geloof in Zijn naam. Het gaat er hier dus om dat zoals ieder mens krachtens zijn natuurlijke geboorte door de [i]ongehoorzaamheid[/i] van Adam tot zondaar gesteld wordt, allen die door het geloof in Chr. door Zijn gehoorzaamheid tot rechtvaardigen gesteld worden. Het is dus zinloos om met God te twisten over de rechtvaardigheid van die toerekening van de val in Adam; Want Hij overwint als Hij oordeelt, hst.3:4. En het gaat hier niet over de zondige daad van Adam, maar over de zondige natuur die op heel zijn nageslacht is overgegaan. Gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten