naamloos schreef:Je karakter kun je niet uitkiezen. Ouders niet voor hun kinderen, en de kinderen zelf natuurlijk ook niet.
In die zin ben je niet verantwoordelijk voor je karakter, je bent wél verantwoordelijk hoe je ermee omgaat.
Vertel eens hoe iemand met een slecht karakter met zijn karakter omgaat.
naamloos schreef:Als jij zegt dat het de schuld van een baby is dat hij een slecht karakter heeft, dan is mijn vraag wat hij verkeerd gedaan heeft en anders had moeten doen. Hij heeft zichzelf niet gemaakt, zijn (voor)ouders niet uitgezocht, en ook niet om zijn bestaan gevraagd.
Hij/zij heeft er verkeerd aan gedaan om als vijand van God geboren te worden doordat hij/zij deelt in de val van Adam in het paradijs.
naamloos schreef:God zal Jood en heiden rechtvaardig oordelen, een ieder vergelden naar zijn werken. Namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven. Hun echter die twistziek zijn en ongehoorzaam aan de waarheid, maar gehoorzaam aan de ongerechtigheid, zal gramschap en toorn vergolden worden. Verdrukking en benauwdheid zullen komen over de ziel van ieder mens die het kwade teweegbrengt, eerst over de Jood, en ook over de Griek, maar heerlijkheid en eer en vrede over ieder die het goede werkt, eerst over de Jood, en ook over de Griek. (niet dat goede daden het eeuwige leven verdienen, want alle verdiensten liggen in Jezus Christus)
O, alle verdiensten liggen in Jezus Christus? Welnu, dat ben ik met je eens. Maar liggen bij onze geboorte dan ook niet al onze kwade daden in Adam? Namelijk het eten van de verboden vrucht in het paradijs. Waarom leg je terecht onze verdiensten in Christus (want daar liggen ze ook, Zijn daden van gerechtigheid worden de onze), maar ontken je dat we van nature delen in de val van Adam en daarmee in de opstand tegen God? Adams daad van ongerechtigheid is de onze, vanaf het begin af aan.
naamloos schreef:God vraagt van ons geloof, en bekering van denken en doen. En God werkt de wedergeboorte, zodat ons hart verandert wordt.
Ben ik met je eens, maar dat is geen antwoord op wat ik zeg. Waarom zou ons hart veranderd moeten worden, als dat niet zondig was?
naamloos schreef:Een baby heeft wel een onrein hart, maar geen zondige daden en is daarom onschuldig.
Onrein betekent in de Bijbel: schuldig. Bijvoorbeeld in Lev. 5:2: zelfs als je niet in de gaten hebt dat je iets onreins hebt aangeraakt, ben je zelf ook onrein en schuldig. Hoeveel te meer als je in ongerechtigheid geboren en in zonde door je moeder ontvangen bent (Ps. 51:7)?
naamloos schreef:Kinderen zijn het eigendom van de Heer Psalm 127. En als zij jong sterven gaan ze naar God door het bloed van het Lam Gods dat de zonde (enkelvoud) van de wereld wegnam.
Is er iemand die dat ontkent? Daarom laten we onze kinderen dopen, nietwaar?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)