Geheiligd?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 15 feb 2017 23:13

Heel veel aandacht wordt er tegenwoordig gegeven aan de heiliging. Christenen doen goede dingen. Op allerlei gebied moet de volmaaktheid worden nagestreefd. We zijn immers christen? Nou, dat kunnen we dus zien aan ons leven. Dat is een heilig leven.
Maar als dat zoveel aandacht heeft, krijg je altijd twee lijstjes:
- Een lijstje van alle dingen die moeten.
- Een lijstje van alle dingen die niet mogen.
En mensen worden vervolgens aan de hand van die lijstjes ingedeeld. Er wordt een oordeel geveld aan de hand van die lijstjes.
En je raadt het al: dat oordeel gaat altijd over de vraag of je nu wel of geen heilig leven leidt.
En dat is dan direct het antwoord op de vraag of iemand nu wel of geen christen is.
Leve de lijstjes.

Ik heb niet zoveel op met het romantische begrip heiliging. Volgens mij roept het allemaal misverstanden op en onterechte oordelen.
Christenen verschillen niet zoveel van andere mensen. Ze hebben zo hun karakter, hun zwakheden, hun gewoonten, hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Ze zijn even zo vaak vriendelijk als niet christenen en ook precies even vaak zo irritant.
Christenen zijn mensen en niet christenen ook. Nou, dan weet je het wel.

Heel die christelijke heiligingscultus is wat mij betreft niet anders dan wat we bij allerlei niet-christelijke character-building-programs zien. Of het nu uit positive thinking onzin voortkomt of uit deze romantische een-christen-leeft-als-een-heilige-en-zo-niet-dan-is-hij-geen-christen praatjes voortkomt.
Het is allemaal ik-gericht. Men wil zichzelf een beter spiegelbeeld aanmeten en zichzelf positiever zien. We willen meer, beter, hoger, dieper, breder, verder komen dan we nu zijn. Heilig is dan het begrip dat er bij gevonden wordt. Christenen worden goddelijk, engelachtig, zondeloos. Nou moe.
De illusie is dat we denken dat we echt, intrinsiek beter worden. Dat we echt veranderen. Dat we van een normaal mens, een heilig mens worden. Liefdevoller, geduldiger, hulpvaardiger dan alle andere mensen. En dat we daarmee opvallen in gunstige zin. Dat je kunt zien wie wel of wie geen christen is. Dat valt in de praktijk erg tegen.

Maar die harde praktijk schept wel mogelijkheden. Als je dat weet en ziet (als je de teleurstelling over veel christenen, inclusief jezelf, hebt meegemaakt), dan schort je je lijstjes en de bijbehorende oordelen namelijk wel op. Zeker als je jezelf een beetje kent, dan weet je dat dat heiligings-ideaal eigenlijk helemaal niet van de grond komt. Daar word je mild van. Je leert dan dat wat een mens allemaal doet en laat, eigenlijk niet zoveel zegt.
Je kunt niet op uiterlijkheden afgaan. Heiligen zijn nauwelijks herkenbaar, omdat ze zich als zondaren kunnen vertonen. En andersom.

Een beter woord is uiteraard: heiligmaking. Dat is de ware christelijke verwoording. Wij worden heilig verklaard. God ziet ons heilig in Zijn ogen. Maar dat zegt niks over wie wij in werkelijkheid zijn: mensen als alle anderen. Met onze ups en downs, met onze hoogtepunten en dieptepunten. Wij veranderen niet naar ons wezen, wij worden alleen wezenlijk anders door God beschouwd. Het is een toegerekende heiliging.

Zo, heerlijk.
Weer eens ouderwets lekker gereformeerd kunnen posten vandaag.
Want ja mensen, het valt niet mee die orthodoxe dogmatiek. Dat willen we niet meer horen tegenwoordig. Dat we zondaars zijn en zo.
Dat voelt natuurlijk als een belediging, als je net lekker op weg bent naar de volmaakte heiliging of naar "het niveau van de bruid".

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geheiligd?

Berichtdoor mona » 16 feb 2017 09:46

..
Laatst gewijzigd door mona op 16 feb 2017 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geheiligd?

Berichtdoor mona » 16 feb 2017 12:21

gravo schreef:Zo, heerlijk.
Weer eens ouderwets lekker gereformeerd kunnen posten vandaag.

Fijn!

gravo schreef:De illusie is dat we denken dat we echt, intrinsiek beter worden. Dat we echt veranderen. Dat we van een normaal mens, een heilig mens worden. Liefdevoller, geduldiger, hulpvaardiger dan alle andere mensen. En dat we daarmee opvallen in gunstige zin. Dat je kunt zien wie wel of wie geen christen is. Dat valt in de praktijk erg tegen.

Als dit jouw gedachte van levensheiliging is, dan snap ik waarom in deze post vooral de nadruk ligt op wat er in jouw ogen mis is.

gravo schreef:Ik heb niet zoveel op met het romantische begrip heiliging.

Romantisch?
Weest heilig, want Ik ben heilig 1Petrus 1 : 16
Deze opdracht ontdekt ons hoe onheilig en zondig onze oude natuur is.
Maar in Christus ligt onze heiliging. Onze nieuwe natuur ligt in Hem.
Het gevormd en gekneed worden naar Zijn beeld, daar is niets romantisch aan, dat is soms een nederig en pijnlijk proces!
Maar wel een onmisbaar proces.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2017 13:51

Hm ik snap het punt van Gravo wel en de tegenreactie van Mona ook. Beiden zijn waar. Mona plaatst terecht een vraagteken: We zijn heilig door Jezus Christus. En we worden ook vernieuwd door de Geest die in ons woont. Als het goed is word je als christen liefdevoller, geduldiger, hulpvaardiger. Als je aan Hem geënt bent draag je ook vrucht. En aan die vrucht herken je de boom.

Tegelijkertijd is er hier geen volmaaktheid, verre van dat. Dat is wat Gravo denk ik bedoelt. Dat we elkaar gaan beoordelen en veroordelen op basis van daden. Als je kijkt naar heiligen in de Bijbel zouden veel christenen ze afschrijven op basis van hun verkeerde daden. Terwijl ze dagelijks vechten met hun daden en af en toe dat gevecht ook verloren. Maar dat God ze vergaf.

Het is een lastig spanningsveld, dat we niet heilig zijn om wat we doen maar om wie we in Christus zijn, maar tegelijkertijd dat geheiligd zijn, wel invloed heeft op je gedrag. Daarom moeten we er ook heel voorzichtig mee omgaan. En we moeten naar de juiste zaken kijken. Niet naar bijzaken. Je kent de verhalen wel waarin mensen anderen veroordelen. Vaak op verkeerde gronden. Omdat je op zondag een ijsje koopt, maar 1x naar de kerk gaat, een te licht pak draagt of geen pak, naar de verkeerde kerk gaan enzovoorts.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geheiligd?

Berichtdoor mona » 16 feb 2017 15:11

mooi samengevat Marnix.
Maar het gaat om het verlangen om heilig te leven. Naar Gods wil te leven. Hem te dienen, aan Hem gelijkvormig te zijn.
Alleen dat uitspreken, dat je daar naar verlangt wekt soms al bevreemding of irritatie op merk ik vaak.
Soms wordt dat als 'romantisch' bestempeld, of vind men je dat je dan te radicaal bent in je keuzes.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Geheiligd?

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2017 19:54

Ik heb in mijn gereformeerde opvoeding geleerd dat heiligmaking niet los verkrijgbaar is van de rechtvaardigmaking en laten we het woord ‘heiligen’ maar snel vergeten of……..

Sterker nog, de rechtvaardigmaking gaat vooraf aan de heiligmaking. Hoe gereformeerd dit ook mag klinken daar ben ik het wel mee eens. Ik denk wel dat er mensen zijn die beginnen met heilig te leven voor God. Misschien is dat nodig voor bepaalde personen zodat ze er achter komen daar geen fluit van terecht kunnen brengen. Zelfs heb ik wel, in de zelfde gereformeerde leer, geleerd dat het nodig is heilig te leven om eens flink op je neus te vallen, zelfs meerdere keren. Zelfs zo erg dat je in de nood terecht komt en het uit gaat roepen ‘God wees mij zondaar genadig’. In wezen is dit een stukje van de rechtvaardigmaking totdat het licht mag opgaan naar de heiligmaking en Christus in je leven intrede mag doen en Hij tegen je persoonlijk zegt: zie hier ben Ik. In Christus kunnen we dan zeker heilig zijn en gaan we zijn voetstappen drukken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2017 23:24

mona schreef:mooi samengevat Marnix.
Maar het gaat om het verlangen om heilig te leven. Naar Gods wil te leven. Hem te dienen, aan Hem gelijkvormig te zijn.
Alleen dat uitspreken, dat je daar naar verlangt wekt soms al bevreemding of irritatie op merk ik vaak.
Soms wordt dat als 'romantisch' bestempeld, of vind men je dat je dan te radicaal bent in je keuzes.



Klopt. Maar wat zit er soms toch een kloof tussen het verlangen om heilig te leven en heilig leven zelf. Daar kunnen de heiligen van weleer ook wel over meepraten... alleen gaan mensen zelf iemands verlangen on heilig te leven proberen af te meten aan iemands gedrag en dan gaat het mis. Dan veroordeel je misschien wel iemand die weer de fout in gaat maar zichzelf 's avonds vol spijt op de borst slaat en roept: Heer, wees mij arme zondaar genadig.

Nogmaals, jullie hebben beiden gelijk. De strijd, het verlangen om veranderd te worden naar Zijn beeld, om heilig te zijn en heilig te leven is geen romantisch verhaaltje. God wil je echt veranderen en doet dat ook, stap voor stap. Maar mensen veranderen vaak ook snel in Farizeeen die zichzelf wel goed vinden en de tollenaars om hen heen veroordelen. Ik leef aardig heilig, hou me aan de wet, ga naar de kerk...maar moet je die daar zien... denk ook aan de verloren zoon en zijn jonge broer.

dus ja, we mogen en moeten streven naar heiligheid maar heilig zijn houdt ook in dat je nederig en bescheiden bent en de ander hoger acht dan jezelf. En niet jezelf beter dan die ander vindt omdat jij wel goed leeft en die ander dingen doet die jij niet vindt kunnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Niagara » 17 feb 2017 13:24

Waar het naar mijn idee vaak misgaat is een verkeerde interpretatie van het begrip nederigheid. Nederig zijn is nl niet minder van jezelf denken, maar minder aan jezelf denken. Veel mensen verliezen zichzelf in introspectie, focussen zich op hun eigen negatieve gedrag en hebben daardoor geen ruimte meer om aan anderen te denken. Natuurlijk is het prima om te ontdekken dat je van jezelf niets goed kunt doen, maar daarbij moet je op gegeven moment wel de switch kunnen maken: ik ga me dus meer focussen op Gods wil met mijn leven. God wil niet dat ik van ellende en zondebesef in een hoekje wegkruip, Hij wil dat ik Hem en mijn naast dien. Hij vindt mij waardevol genoeg om mij tot Zijn kind te maken, laat ik dat niet ontkrachten maar dankbaar zijn dat Hij mijn tekortkomingen niet aanrekent.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Teus » 17 feb 2017 16:11

Geheiligd zijn wil niet zeggen dat we een heilig leven hier op aarde hebben.
Geheiligd zijn in Jezus Christus is onze Heiliging en betekent dat we onaantastbaar zijn door het werk van Jezus aan het kruis. Satan heeft hierdoor geen vat meer op ons en dus ook geen invloed op deze verkregen positie.
Geheiligd zijn betekent ook dat we op een onbegrijpelijke manier zonder zonden zijn in de ogen van God. Ook door het werk van Jezus aan het kruis, Geheiligd in Jezus Christus. God ziet Jezus in Zijn kinderen.

Dat we het niet zien bij mensen wil niet zeggen dat het er niet is.Door het te bestempelen als een romantisch iets zegt m.i.ook dat je zelf niet het besef hebt.
Dat het niet gezien wordt komt m.i. dat we het niet uitleven en we leven het niet uit omdat we het niet beseffen.

Als je veel geld heb kun je makkelijk kopen. Elke keer als je staat te pinnen bij de kassa denk je niet “heb ik wel genoeg”? Je bent vrij in het kopen en maak je geen zorgen. Een ander kan vaak zien dat je het financieel makkelijk hebt.

Wanneer je weinig geld te besteden hebt moet je elke keer weer denken aan je banksaldo, dat je het niet te boven gaat. Je bent niet echt vrij en denkt “ik moet ook nog geld overhouden voor andere dingen”. Er zit een bepaalde rem op je koopgedrag omdat je de middelen niet hebt.

Wanneer je geheiligd bent in Jezus Christus ben je in een bijzonder positie. Ja superrijk.
Maar als je niet beseft wat het voor Vader en Jezus gekost heeft, als je niet beseft in welke positie je dat gebracht heeft. Als je niet het besef hebt waarom Vader en Jezus het gedaan hebben, heb je weinig of niets om over te vertellen, weinig of niets om uit te dragen. Je hebt geen reden om in aanbidding te gaan, om je te verwonderen over Wie Vader en Jezus zijn. Anderen zien maar weinig van je relatie met Hen.

Als je vol verwondering van je door Jezus gebrachte positie bent. Als je werkelijk beseft wat het gekost heeft kun je alleen maar roemen in Jezus. Je kunt het niet laten om er over te spreken.
Anderen kunnen het zien aan je gedrag ze merken het op wanneer ze bij je in huis zijn. Ze zien het, dat je een verheugd geloofsleven hebt terwijl je zoveel problemen hebt met gezondheid, je werk o.i.d.
Dat je de Liefde van Jezus “gewoon”voelt wanneer je bij ze bent.

Maar, hoeft het niet altijd zo te zijn dat we het zien.
Mijn buurman heeft een knappe auto maar ik weet niet wat hij verdient, hoe vaak hij uit eten gaat of hoeveel geld hij weggeeft. Ik kan niet zien hoe hij er financieel bij staat. Misschien heeft hij geld zat of misschien heeft hij slapeloze nachten omdat hij niet weet hoe hij de maandelijkse termijn van de auto of hypotheek van zijn huis moet betalen.
Daarbij komt dat je kennissenkring maar een schijntje is, waarbij je zou kunnen zien hoe hun geloofsleven is, in vergelijking met al die miljarden mensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2017 20:33

Niagara schreef:Waar het naar mijn idee vaak misgaat is een verkeerde interpretatie van het begrip nederigheid. Nederig zijn is nl niet minder van jezelf denken, maar minder aan jezelf denken. Veel mensen verliezen zichzelf in introspectie, focussen zich op hun eigen negatieve gedrag en hebben daardoor geen ruimte meer om aan anderen te denken. Natuurlijk is het prima om te ontdekken dat je van jezelf niets goed kunt doen, maar daarbij moet je op gegeven moment wel de switch kunnen maken: ik ga me dus meer focussen op Gods wil met mijn leven. God wil niet dat ik van ellende en zondebesef in een hoekje wegkruip, Hij wil dat ik Hem en mijn naast dien. Hij vindt mij waardevol genoeg om mij tot Zijn kind te maken, laat ik dat niet ontkrachten maar dankbaar zijn dat Hij mijn tekortkomingen niet aanrekent.


Ja. Daarom noemde ik het verhaal van de verloren zoon (de oudste zoon had moeite met de jongste want hij had zich altijd goed gedragen in dienst van mijn vader (!) en nooit gekke uitspattingen gehad. Hij vond zich beter dan zijn jongere broer en verwachtte ook een beloning daarvoor. En het verhaal van de farizeeer en de tollenaar ook zo. De tollenaar verhoogt zichzelf ten koste van de ander. Gelukkig ben ik niet zoals die daar. Ik hou me aan de wet, ga 2x naar de kerk, vast, geef tienden etcetera.

Wat je zegt is helemaal waar. Maar als iemand die stap maakt en misschien dan ook nog wel eens valt en weer opstaat,wat is het dan verschrikkelijk als medechristenen naar die ander kijken en denken: tjonge, wat is dat een slecht persoon en dan doe ik het eigenlijk wel prima.


Tip: Tim Keller - De vrijgevende God
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Geheiligd?

Berichtdoor Johan100 » 18 feb 2017 19:29

gravo schreef:
Ik ben zelf ook niet kort van stof, dat weet ik.
Maar het is onmogelijk om mij door de In Tien Delen Verzamelde Prekenbundels Van Welling82 heen te werken.
Dat wordt me, met eerbied gezegd, te machtig. Een onsje minder had ook gemogen.
Wat me wel opvalt is de wat overtrokken kijk op de zogenaamde "bekeerde". Een bekeerd iemand lijkt bij welling82 (35 jaar oud?) zo'n beetje samen te vallen met de Perfecte Heilige.

Daar zou ik me maar niet teveel illusies over maken. Heiligmaking en rechtvaardigmaking zijn geen eigenschappen van een bekeerd persoon, maar door geloof en bekering worden zij rechtvaardig en heilig verklaard. Het is een toegerekende rechtvaardiging en heiliging. Je vindt het niet in henzelf, maar omdat ze in Christus zijn, daarom zijn ze voor God heilig en rechtvaardig.
Hermann Friedrich Kohlbrugge zei het zo mooi: "...werp toch weg die heiligingskrukken, ge komt er de berg Sion niet mee op..."

groetjes,
gravo


Bedoelde Kohlbrugge dat niet juist als iets voor de wedergeboorte waar je 'de berg Sion' niet mee opkomt? Wettische heiligmaking zonder wedergeboorte.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: Geheiligd?

Berichtdoor welling82 » 21 feb 2017 15:08

@gravo;

Een Christen doet niet goede dingen, alle goede dingen zijn van God, dat heeft een Christen erkent en mag omdat hij of zij de Geest gekregen heeft, Geloof, daar op inhaken, dus eigen interpretatie steeds meer leren loslaten bijvoorbeeld en steeds beter begrip over Gods wil!

Een geheiligd leven betekend dat iemand rechtvaardig verklaard is, bekeerd is geworden. een begenadigde leeft eigenlijk ook een geheiligd leven, alleen weet dat nog niet, pas na de bekering is dan duidelijk dat de zonden afgewassen zijn door de Heere.

Heilig gaat voordat het ceremoniele of meer tastbare zaken aangaat, geestelijke zaken aan. Men wordt dus geestelijk geheiligd en de wandel daarna is een in meer of mindere mate effect daarop.

Vooral nu we het Genade Verbond hebben, niet het Verbond der Werken meer, wil dat niet zeggen dat regels niet meer belangrijk zijn, zeker, even belangrijk alleen bekering is minder herkenbaar door werken, waar ze eerst puur daarop berustte. Eerst werd men, in het Verbond der Werken, ook van God daartoe toebereid, bekeerd door werken, dat is nu wel geheel anders.

De Bijbel zegt duidelijk, reinig eerst de binnenkant van de drinkbeker alvorens de buitenkant. Ook andere versen zoals 'verberg u niet voor uw vlees' en 'wacht u voor de zorgvuldigheden dezes werelds' maar ook 'ijdelheid der ijdelheden het is al ijdelheid'.

Luther verteld ons ook dat er twee soorten bekeerden zijn, kleine Heiligen met een groot Geloof en grote Heiligen met een klein Geloof. We zien dus dat niet alles en iedereen op buitenkant beoordeeld kan worden, en zeker moeten we oppassen met mensen dat te leren, te kijken naar hun naaste op die manier, want dat is een boos oog, en dat leeft in een verduisterd lichaam, dit is, heeft weinig kennis/krijgt weinig kennis.

We moeten ook oppassen teveel de focus op ceremoniele zaken, werken, te stellen. Dat doen we al gauw als we zeggen dat Christenen 'goede' dingen doen. Wist u dat de Christen zegt 'ik doe in het geheel geen goede dingen, God doet dat'? Daar krijgen we ook veel sneller zo'n boos oog van, want dan gaan we ook heel erg op elkaar letten in plaats van eerst maar eens op onszelf.

Belangrijk is niet zozeer de focus op de buitenkant, wanneer men bekeerd mag worden, zorgt God daar zeer zeker voor, men heeft daar niets van zichzelf bij en dit alles is van God zo gemaakt. Dus bij iedereen die bekeerd is of werkelijk wordt, zorgt God voor die Heiliging en daar heeft zeker niemand enige invloed op, de mate, hoe het eruit ziet en wat er vanaf geconcludeerd zou kunnen worden. Die uiterlijkheden bij al die mensen komen zoals ze moeten komen, afhankelijk van hoe ze verder wassen in hun Geloof. Bij de mensen die dit niet weten, die nog niet bekeerd zijn, is het dus vooral belangrijk niet de focus op uiterlijke zaken, maar innerlijke te doen, dat is dat alle mensen slecht zijn, zondaars, en geen van ons uit zichzelf kan, nog niet tot een toe, zo mogen ze misschien de Heere eens ontmoeten!

Over die lijstjes? Nou ja, ik zou zeggen als u een lijstje moet bijhouden van wat u niet mag, is het in ieder geval nog niet in uw hart geschreven, dan is het belangrijker om iets niet te willen dan het gewoon te verbieden, tenzij er mogelijke schadelijke invloed voor anderen bij komt kijken.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geheiligd?

Berichtdoor mona » 23 feb 2017 21:39

Ben je met vakantie Gravo?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geheiligd?

Berichtdoor gravo » 23 feb 2017 22:01

@ Mona

Nee hoor, het is nog geen voorjaarsvakantie.

Ik vind eigenlijk dat de discussie naar aanleiding van mijn topic zich vrij evenwichtig ontwikkelt. Als voorbeeld geef ik de verstandige reactie van Marnix:
Marnix schreef:(...)Het is een lastig spanningsveld, dat we niet heilig zijn om wat we doen maar om wie we in Christus zijn, maar tegelijkertijd dat geheiligd zijn, wel invloed heeft op je gedrag.(...)

Het valt me erg mee dat hier niet ten strijde getrokken wordt vanuit de opvatting die sommige "heiligingskerken" huldigen. Die komen nogal eens met een stringent heiligings-programma (onder het mom van discipelschap bijvoorbeeld), waarin je op basis van je geloof allerlei geloofssucces, innerlijke en uiterlijke verbeteringen, gaven of charismata kunt claimen.
In de naam van Jezus wordt dan van alles en nog wat toegeëigend en geproclameerd. Alsof je geloof een diploma zou zijn, een garantiebewijs of een waardecheque voor succes, geluk, welvaart en een rimpelloos, vlekkeloos christelijk leven.
Claimen, dat hoort meer thuis bij een ontspoord omgangsgedrag. Een samenleving die sterk gejuridiseerd is, daar vind je claim-gedrag. En dat is een extreme uitwas binnen de rechtsstaat, waarin het niet meer gaat om recht, maar uitsluitend om gewin. Hebberigheid, individualisme, egocentrisme, eigendunk, zelfoverschatting, pedanterie en hoogmoedswaanzin, dat zijn de kwalijke trekken die horen bij claim-gedrag.

Het normale christelijke leven is een leven in dankbaarheid, nederigheid en zelfkennis.
Nou, dat komt aardig naar voren in de reacties tot nu toe.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Geheiligd?

Berichtdoor ben db bd » 24 feb 2017 14:04

gravo schreef: als je net lekker op weg bent naar de volmaakte heiliging of naar "het niveau van de bruid".

ja, ook maar even een duit in het zakje, omdat die laatste 5 woorden naar mijn stelling verwijzen, weten jullie nog? (vandaar "...")
'Heiligmaking' is de orthodoxe term welke nog het meeste acceptabel is bij gravo, als ik het een beetje goed begrijp?
Heiliging zie ik dan als een proces en heiligmaking als een daad.
Heiliging moeten m.i. wedergeborenen (ook al een daad Gods) ondergaan als een groeiproces naar een niveau wat God voor hen als doel heeft.
Heiligmaking is ook m.i. puur een daad van Gods Geest.

'zoals klei in de hand van de Pottenbakker, zo ben jij in de hand van de Heer' zingt een bekend liedje van Elly en Rikkert Zuiderveld.
Nou meen ik dat Paulus reeds ergens de vraag stelde : "Maar o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt?
Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft zeggen: Waarom heeft u mij zó gemaakt?
Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei het ene voorwerp tot een eervol en het andere tot een oneervol voorwerp te maken?" Nou, en dan had God ook nog met veel geduld voorwerpen voor het verderf gereedgemaakt en verdragen, zie ik. (Rom.9)

En omdat ik zelf op de ambachtsschool naast rechtzagen en vlakvijlen ook nog boetseren leerde, weet ik ook dat de ene klei zich gewilliger laat vormen dan de andere. (dat mag je m.i. dus ook vergeestelijken) En zo zijn er m.i. verschillende eindresultaten op het eind van ons leven waarneembaar en zie ik mijzelf eigenlijk niet zichtbaar naar het niveau van Bruid op weg zijn, heb ik eerlijk erkend.
En ja, de Bruid van Christus woont straks bij Hem in het huis des Vaders in de hemel en maakt daar dus ook de bruiloft mee (Openb.19) en zal ook wel in het ruimtelijke Nieuwe Jeruzalem behoren en dus een nieuw hemels opstandingslichaam hebben, want liften verwacht ik daar niet. :wink:

En ja, alleen bij de opname van de gemeente zie ik dat mensen een benodigd nieuw hemels opstandingslichaam krijgen (1Tess.4 en 1Kor.15)
En ja, als ik het boek Openbaring canoniek aanwezig houd, lees ik in hst.7 over een schare die niemand tellen kan, zonder hoofd, alleen zielen dus, uit de aanstaande grote verdrukking gekomen zijn. Daar nemen we dus een beduidend lagere status waar dan het niveau van bruid.
Die ontelbaar velen zien we wel weer op aarde een heerlijke functie krijgen in Op.20:4. (de eerste opstanding)
Daar zie ik logica van in, alleen al omdat de nieuwe aarde altijd nog 100x zo groot is in grondoppervlak als het nieuwe Jeruzalem, toch?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten

cron