Puriteinse Preken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Speedy » 27 jan 2017 18:10

PropertyOfJesus schreef:
Ja, even zonder al te veel in discussie te raken, er is zeker onderscheid tussen de puriteinen. Maar ik heb het onderscheid tot nu toe redelijk algemeen gehouden voor de tijdsperiode, niet voor het specifieke land. Jonathan Edwards was een Amerikaan bv. maar word wel tot de puriteinen gerekend. Ook de Erskines en Boston werden voor zover ik weet tot de puriteinen gerekend, al is er onderscheid tussen de Schotse en Engelse puriteinen. Misschien dat ik ze nog eens onder verdeel, maar voorlopig is dat niet echt mijn prioriteit. Wel is het inderdaad een idee om ergens wat bij te schrijven over het onderscheid tussen de verschillende puriteinen.


Het is juist goed om de stromingen weer te geven, dat geeft ook het unieke van de Schrijvers aan. Hoe het Puritanisme is ontstaan, hoe de Schotse kerken zijn ontstaan en wat je noemt de Amerikaanse opwekkingsbeweging. Edwards had inderdaad zijn roots in het puritantisme en niet in de Schotse kerken. Je ziet het verschil heel sterk terug komen bij George Whitefield die wilde niet kiezen en ondanks ze geestelijk op 1 lijn zaten sloten de Erskines de kansel voor Whitefield vanwege zijn keuze voor vrijheid.

Het zou goed zijn om die stromingen eens kort te beschrijven met hoofdlijnen, neem bijvoorbeeld het boek van Packer (A Quest for Godliness: The Puritan Vision of the Christian Life ). Als je tegen een Schot zegt dat hij voortkomt uit een engelse stroming, nou dan krijg je wel wat te horen ;-)

Kan je ook wat met de tip om het oorspronkelijke document weer te geven wat het uitgangspunt voor je vertaling is?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 28 jan 2017 17:27

Speedy schreef:Het is juist goed om de stromingen weer te geven, dat geeft ook het unieke van de Schrijvers aan. Hoe het Puritanisme is ontstaan, hoe de Schotse kerken zijn ontstaan en wat je noemt de Amerikaanse opwekkingsbeweging. Edwards had inderdaad zijn roots in het puritantisme en niet in de Schotse kerken. Je ziet het verschil heel sterk terug komen bij George Whitefield die wilde niet kiezen en ondanks ze geestelijk op 1 lijn zaten sloten de Erskines de kansel voor Whitefield vanwege zijn keuze voor vrijheid.

Het zou goed zijn om die stromingen eens kort te beschrijven met hoofdlijnen, neem bijvoorbeeld het boek van Packer (A Quest for Godliness: The Puritan Vision of the Christian Life ). Als je tegen een Schot zegt dat hij voortkomt uit een engelse stroming, nou dan krijg je wel wat te horen ;-)

Kan je ook wat met de tip om het oorspronkelijke document weer te geven wat het uitgangspunt voor je vertaling is?


Ja ik heb dat boek van J.I. Packer al op mijn verlanglijstje staan inderdaad. Het oorspronkelijke document weergeven is niet altijd even gemakkelijk omdat ik sommige vertalingen rechtstreeks maak uit boeken die ik voor mijn neus heb. Maar misschien dat ik eens kan kijken of ik de brontekst ergens kan vinden op internet en daar naar refereren. Grappig dat je dat zegt van de Erskines en Whitefield, toevallig ben ik net bezig in een Biografie van Whitefield van Arnold Dallimore, en daar word die situatie in Schotland - en de opwekking in Cambuslang - erg gedetailleerd beschreven. Ik vind het persoonlijk verdrietig dat ze zich zo tegen Whitefield keerden hoewel het werk van de Heere in Schotland mede door zijn komst enorm opleefde. Maar goed ook deze mannen waren mensen.

Heb net een preek van Rutherford erbij gezet - kan ik erg aanraden om te lezen - en Thomas Manton, Thomas Goodwin en John Howe toegevoegd met een vertaalde levensbeschrijving. Jammer genoeg heeft wikipedia toch nog lang niet alles in het Nederlands. Ik zag de suggestie van John Knox en J.C. Ryle hier trouwens ook voorbij komen, ga ik denk ik binnenkort samen met Spurgeon en anderen ook toevoegen. Maar dan ga ik het wel meer onderverdelen in tijdsperiode of locatie.. nog even over brainstormen.. maar in elk geval bedankt voor het meedenken!
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Speedy » 28 jan 2017 18:33

PropertyOfJesus schreef:Ja ik heb dat boek van J.I. Packer al op mijn verlanglijstje staan inderdaad. Het oorspronkelijke document weergeven is niet altijd even gemakkelijk omdat ik sommige vertalingen rechtstreeks maak uit boeken die ik voor mijn neus heb. Maar misschien dat ik eens kan kijken of ik de brontekst ergens kan vinden op internet en daar naar refereren. Grappig dat je dat zegt van de Erskines en Whitefield, toevallig ben ik net bezig in een Biografie van Whitefield van Arnold Dallimore, en daar word die situatie in Schotland - en de opwekking in Cambuslang - erg gedetailleerd beschreven. Ik vind het persoonlijk verdrietig dat ze zich zo tegen Whitefield keerden hoewel het werk van de Heere in Schotland mede door zijn komst enorm opleefde. Maar goed ook deze mannen waren mensen.

Heb net een preek van Rutherford erbij gezet - kan ik erg aanraden om te lezen - en Thomas Manton, Thomas Goodwin en John Howe toegevoegd met een vertaalde levensbeschrijving. Jammer genoeg heeft wikipedia toch nog lang niet alles in het Nederlands. Ik zag de suggestie van John Knox en J.C. Ryle hier trouwens ook voorbij komen, ga ik denk ik binnenkort samen met Spurgeon en anderen ook toevoegen. Maar dan ga ik het wel meer onderverdelen in tijdsperiode of locatie.. nog even over brainstormen.. maar in elk geval bedankt voor het meedenken!


Ik zou me beperken tot de eerste. Ryle en Spurgeon (hoe mooi ook) vertegenwoordigen een latere periode. Je hebt al zulke mooie geschriften te pakken. Ik zou zeggen beperk je eerst tot die schrijvers. Van de puriteinen zou je nog John Owen en Christopher Love kunnen nemen. Van Christopher Love is er nog weinig in het Nederlands. Misschien kan je nog korte levensbeschrijvingen van de Tabernakel krijgen. Die geven ook preken uit van oude schrijvers?

Wat je zegt van Whitefield dat ze zich tegen hem keerden, heeft er weer toegeleid dat in Engeland kansels voor hem open gingen. En met aanbevelingsbrieven van die gemeenten ging hij weer terug naar de USA en kon daar weer op meer plaatsen het evangelie verkondigen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Marloes1g » 28 jan 2017 19:22

Op "de Evangelist" staan ook veel preken van genoemde schrijvers met vaak levensbeschrijvingen.

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 28 jan 2017 20:03

Speedy schreef:Ik zou me beperken tot de eerste. Ryle en Spurgeon (hoe mooi ook) vertegenwoordigen een latere periode. Je hebt al zulke mooie geschriften te pakken. Ik zou zeggen beperk je eerst tot die schrijvers. Van de puriteinen zou je nog John Owen en Christopher Love kunnen nemen. Van Christopher Love is er nog weinig in het Nederlands. Misschien kan je nog korte levensbeschrijvingen van de Tabernakel krijgen. Die geven ook preken uit van oude schrijvers?

Wat je zegt van Whitefield dat ze zich tegen hem keerden, heeft er weer toegeleid dat in Engeland kansels voor hem open gingen. En met aanbevelingsbrieven van die gemeenten ging hij weer terug naar de USA en kon daar weer op meer plaatsen het evangelie verkondigen.


Heb er even over nagedacht en ik ben het met je eens dat het het mooiste is om een bepaalde periode te vertegenwoordigen. Ik heb McCheyne weg gehaald omdat die eigenlijk ook buiten de tijdsperiode valt, in plaats daarvan William Gurnall en ook nog jouw suggestie zojuist toegevoegd, Christopher Love, met Stephen Charnock en Obadiah Sedgwick. Heb nog niet verder gelezen in de biografie, maar mooi om te horen dat er daardoor weer andere deuren opengingen, wat een bijzonder leven heeft die Whitefield gehad zeg!
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Speedy » 28 jan 2017 20:19

PropertyOfJesus schreef:Heb er even over nagedacht en ik ben het met je eens dat het het mooiste is om een bepaalde periode te vertegenwoordigen. Ik heb McCheyne weg gehaald omdat die eigenlijk ook buiten de tijdsperiode valt, in plaats daarvan William Gurnall en ook nog jouw suggestie zojuist toegevoegd, Christopher Love, met Stephen Charnock en Obadiah Sedgwick. Heb nog niet verder gelezen in de biografie, maar mooi om te horen dat er daardoor weer andere deuren opengingen, wat een bijzonder leven heeft die Whitefield gehad zeg!


Ik had even niet gedacht aan McCheyne dat is inderdaad ook later in de tijd. Mooie keuzes om Charnock en Sedgwick erbij te zetten. Ik zal maandag eens kijken of er nog wat schrijvers zijn, waarvan in NL nog weinig of niets is gepubliceerd. Zou mooi zijn om te kijken of er dan van hen nog geschriften te vinden zijn om naar Nederlands te vertalen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 30 jan 2017 12:49

Speedy schreef:
Ik had even niet gedacht aan McCheyne dat is inderdaad ook later in de tijd. Mooie keuzes om Charnock en Sedgwick erbij te zetten. Ik zal maandag eens kijken of er nog wat schrijvers zijn, waarvan in NL nog weinig of niets is gepubliceerd. Zou mooi zijn om te kijken of er dan van hen nog geschriften te vinden zijn om naar Nederlands te vertalen.


Dank je, ja als ik ga kijken dan zijn er nog een heleboel puriteinen uit de tijdsperiode van 1500- uiterlijk 1800, ik kwam een lijst tegen op wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Puritans Maar de vraag is inderdaad hoeveel werken er überhaupt van sommigen zijn, en dan kijken welke nog niet in het NL gepubliceerd zijn. Namen die ik o.a. tegenkwam: Matthew Meade, Thomas Doolittle, Isaac Ambrose, Joseph Alleine, Cotton Mather, Solomon Stoddard,Joseph Caryl, William Romaine, George Gillespie. Ik zal zo dadelijk eens gaan speuren of ik wat informatie/preken van deze mannen kan vinden.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Chaya » 30 jan 2017 14:34

Heb je de indruk dat de vraag naar preken van Puriteinen toeneemt? Zijn er nog veel mensen onbekend mee?
Ben je bekend met de stichting de Tabernakel?

http://www.tabernakel.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 30 jan 2017 15:44

Chaya schreef:Heb je de indruk dat de vraag naar preken van Puriteinen toeneemt? Zijn er nog veel mensen onbekend mee?
Ben je bekend met de stichting de Tabernakel?

http://www.tabernakel.nl


Hallo Chaya,

Ja ik denk dat de interesse voor de Puriteinen wel toeneemt inderdaad, en dat veel mensen nog onbekend ermee zijn - naast een paar bekendere als John Bunyan - denk ik ook. En daarnaast zijn er denk ik veel mensen die geen Engels kunnen op het niveau van de puriteinen, met name in reformatorische kring nog sterker denk ik vanwege de afwezigheid van tv enz.

Ik ben bekend met de tabernakel inderdaad, mooie stichting! Heb ook wel eens iets bij ze besteld. Maar zij zijn wel vooral gericht op abonnee's en het fysiek aan de man brengen van de preken d.m.v. kleine boekjes. Ik vind het leuk om de preken eigenlijk meteen beschikbaar te stellen op de website zodat mensen ze meteen kunnen lezen of uitprinten. En daarnaast zag ik bij de tabernakel in de lijst van publicaties veel bekende puriteinen langskomen en lijkt het me ook leuk om wat minder main-stream puriteinen te publiceren.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Chaya » 30 jan 2017 16:09

PropertyOfJesus schreef:
Hallo Chaya,

Ja ik denk dat de interesse voor de Puriteinen wel toeneemt inderdaad, en dat veel mensen nog onbekend ermee zijn - naast een paar bekendere als John Bunyan - denk ik ook. En daarnaast zijn er denk ik veel mensen die geen Engels kunnen op het niveau van de puriteinen, met name in reformatorische kring nog sterker denk ik vanwege de afwezigheid van tv enz.

Ook al beheers je de engelse taal, dan toch is het moeilijk om de geschriften goed te kunnen lezen. In het Nederlands valt het soms niet eens mee.
Ik weet niet of het komt door een afwezigheid van televisie. :wink:

Op dit forum is de algehele belangstelling niet zo groot.
Het topic Hedendaagse meditaties heeft 164 bijdragen en die zijn 13.640 keer bekeken, zet daartegenover het topic:
Preken van oudvaders, puriteinen en schotten, dat heeft slechts 82 bijdragen en is 8448 bekeken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 02 feb 2017 17:35

Chaya schreef:Ook al beheers je de engelse taal, dan toch is het moeilijk om de geschriften goed te kunnen lezen. In het Nederlands valt het soms niet eens mee.
Ik weet niet of het komt door een afwezigheid van televisie. :wink:

Op dit forum is de algehele belangstelling niet zo groot.
Het topic Hedendaagse meditaties heeft 164 bijdragen en die zijn 13.640 keer bekeken, zet daartegenover het topic:
Preken van oudvaders, puriteinen en schotten, dat heeft slechts 82 bijdragen en is 8448 bekeken.


Ja dat kan zo zijn maar je legt de nadruk wel wat negatief, ik probeer toch het positieve ervan in te zien, 82 bijdragen en 8448 views is niet "slechts" in mijn ogen :) ik vind het mooi dat er zoveel mensen zijn hier op het forum die het blijkbaar toch interessant vinden en het willen lezen. En al zijn het er maar een paar die op mijn website komen, dan bid ik of de Heere het wil zegenen en is het voor die paar het mij waard om de energie er in te steken en deze prachtige preken te vertalen. En wie weet, komen er meer dan een paar, en kan de Heere het gebruiken. Wat bij de mens onmogelijk is, is mogelijk bij God :D .
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor elburger » 03 feb 2017 13:11

Alexander Colden
Edward fischer/ the marrow of modern devinity,
Later herschreven en van kanttekeningen voorzien door Thomas Boston." Marrow".

Zou dit ook als aanraders mee willen geven.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 04 feb 2017 19:40

elburger schreef:Alexander Colden
Edward fischer/ the marrow of modern devinity,
Later herschreven en van kanttekeningen voorzien door Thomas Boston." Marrow".

Zou dit ook als aanraders mee willen geven.


Ja heb dat boek van the marrow een tijdje geleden gekocht inderdaad, incl. kanttekeningen. Maar van Fischer is dat het enige werk volgens mij, en als ik het goed heb kocht ik hem in het Engels omdat hij in het Nederlands een stuk duurder was. Dus er was geloof ik al een vertaling van.

Alexander Colden zegt me eigenlijk vrij weinig, dank je voor de tip, zal er zeker eens naar kijken. Vandaag een vertaling afgemaakt van John Flavel, of tenminste een eerste hoofdstuk van een groter geheel "Husbandry Spiritualised: Or the Heavenly use of Earthly things". Uitstekend werk wat de Christen vergelijkt met de landbouwer om ons op te wekken voor de Heere te arbeiden in de tijd die we hebben, dus die zet ik er zo dadelijk bij als je van Flavel houd en nog wat leesvoer zoekt.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 15 feb 2017 14:45

Heb vandaag weer een paar auteurs erbij geplaatst, respectievelijk Matthew Henry (geen flauw idee waarom ik die was vergeten), William Guthrie en Joseph Alleine. Voor de geïnteresseerden staan er nu ook vertaalde quotes bij alle puriteinen op mijn website, laat graag weten wat je er van vindt en als je suggesties hebt!
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Johan100 » 07 mar 2017 10:39

Speedy schreef:
Klein puntje van aandacht. Je kan niet alles onder de noemer van de Puriteinse prediking stoppen. Thomas Boston en de gebr. Erskine waren Schotten. En in de opvattingen zaten nog wel wat verschillen tussen hen en de puriteinen. Misschien dat je dat kan toelichten onder je header?

Johan100 schreef:
Thomas Boston was een Schot, maar wel gewoon een puritein.
Uiteraard waren er wel accentverschillen tussen de puriteinen.

John Charles Ryle was een Anglicaanse puritein. Zijn geschriften ken ik niet zo goed overigens. Hij heeft deze kerk niet verlaten, maar wel het puriteinse gedachtegoed gepromoot. Verder kun je nog denken aan Martyn Lloyd-Jones.

Misschien kun je nog iets vermelden over de 'inspiratiebronnen' van het puritanisme. De ontwikkeling ernaartoe zeg maar.

a)De Lollards die volgelingen waren van John Wyclif
b)William Tyndale, die de Bijbel in het Engels vertaalde.

c) Voor het Schotse puritanisme John Knox.

Het één en ander heb ik even na moeten zoeken, want veel is weer weggezakt.


Speedy schreef:Zoek maar weer verder, want dit klopt gewoon niet. Het verschil tussen het puritanisme en de Schotse oudvaderen is duidelijk aanwezig en je kan ze niet onder een noemer plaatsen. Je hoeft alleen maar kerkhistorische bronnen op te slaan (zoals Purinatisme van prof.dr. W. van 't Spijker ea, De reformatie der Puriteinen van W. van der Zwaag, Levensbeschrijving van John Knox)



Zoek jij maar weer verder, want dit klopt gewoon niet. Boston wordt gewoon tot de puriteinen gerekend.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten