verkiezingen 2017

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Chaya » 08 feb 2017 16:25

https://images0.persgroep.net/rcs/gO-Cg ... uality=0.9

Inderdaad. Plaatje komt uit het AD.
Gisteravond beloofde premier Rutte (aan de tafel bij Eva Jinek) maar liefst 2 miljard voor de zorg!
En de andere lijsttrekkers,: stem op mij, want dan krijg je extra geld erbij, of betaal je minder.
Maar in april of mei of juni - al naar gelang hoe lang de kabinetsformatie duurt - is het merendeel van al die beloftes weer vergeten.


Wat opvalt: veel van deze plannen stonden in geen enkel verkiezingsprogramma. En nu komen ze opeens als manna uit de hemel vallen. Hoe kan dat?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

TK 2017

Berichtdoor Katlheen » 09 feb 2017 12:50

Over een goede maand zijn er weer verkiezingen. Weten jullie al wat het gaat worden?

Ik stem dit keer op Forum voor Democratie.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 feb 2017 13:30

O, dat zou ongeveer de laatste partij in mijn lijstje zijn. 8)
Ik ben bijvoorbeeld tegen referenda, en sowieso tegen referenda over de Euro en onze grenzen.

Ik bevind me geloof ik wat meer aan de linkse kant van het politieke spectrum. :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2017 15:26

Tante Pollewop schreef:Ik ben bijvoorbeeld tegen referenda, en sowieso tegen referenda over de Euro en onze grenzen.

Met welke reden? Is een referendum niet een meer eerlijke mogelijkheid voor de gewone burger om over iets mee te beslissen?
Zoals het in Zwitserland gaat bijvoorbeeld:

Precies zo’n systeem bestaat al sinds eind negentiende eeuw in Zwitserland (en in de helft van alle Amerikaanse deelstaten). Zwitserland heeft een parlement, maar dit kan via de directe democratie steeds worden overruled. Een facultatief referendum over reeds door het parlement aangenomen wetten en verdragen komt er na 50.000 handtekeningen.

Met 100.000 handtekeningen kunnen burgergroepen eigen voorstellen aan een volksinitiatief onderwerpen. Het verplichte referendum regelt dat elke grondwetswijziging en elke toetreding tot een supranationale organisatie (zoals de EU) automatisch aan een referendum wordt onderworpen.

Uitgesloten onderwerpen zijn er nauwelijks. Alle wetten en verdragen zijn referendabel en je kan zonder meer een volksinitiatief lanceren voor bijvoorbeeld verandering van het staatsbestel (het huidige Zwitserse proportionele kiesstelsel werd via een volksinitiatief ingevoerd) of wijzigen van belastingen (te veel voorbeelden om op te noemen).

Referenda en de meeste verkiezingen worden gebundeld in twee tot vier jaarlijkse stemdagen. Referenda zijn hoegenaamd altijd bindend en er gelden nergens minimale opkomstdrempels. De meerderheid van de opgekomen stemmers beslist.
DE CORRESPONDENT
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Steinway
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2016 11:03

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Steinway » 09 feb 2017 15:36

Chaya schreef:Met welke reden? Is een referendum niet een meer eerlijke mogelijkheid voor de gewone burger om over iets mee te beslissen?
Zoals het in Zwitserland gaat bijvoorbeeld:


Klopt, en daarom is Zwitserland ook geen volwaardig lid van de Europese Unie, in 1992 heeft de bevolking tegen toetreding gestemd.
Zou een goed middel kunnen zijn bij ingrijpende beslissingen om de burger rechtstreeks om zijn mening te vragen.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor blijblij » 09 feb 2017 15:49

Ik ben tegen referenda omdat ik een keer in de vier jaar stem (2x als je de gemeenteraad meetelt) op iemand die mij mag vertegenwoordigen. In ruil voor mijn stem verwacht ik dat iemand zich inleest, verdiept en op basis van overtuigingen (die ik deel, anders had ik niet op diegene moeten stemmen) een besluit neemt. En omdat niet iedereen overal genoeg verstand van kan hebben om een weloverwogen besluit te nemen. Vaak is een nee-stem tijdens een referendum een Nee-stem tegen iets anders.
Ging het Oekraïnereferendum over het associatieverdrag met de Oekraïne of over de EU?

Ik stem trouwens D66 of GroenLinks. Uit de stemwijzer komt Partij voor de Dieren, maar door die naam zou ik het nooit overwegen. Groot fan ook van de duurzame en sociale agenda van de CU.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2017 16:04

blijblij schreef:Ging het Oekraïnereferendum over het associatieverdrag met de Oekraïne of over de EU?

Dat is toevallig een slecht voorbeeld :mrgreen:
Er waren maar weinig mensen die echt snapten wat een VOOR of TEGEN betekende in dit geval.
Steinway schreef:Zou een goed middel kunnen zijn bij ingrijpende beslissingen om de burger rechtstreeks om zijn mening te vragen.

Als het gaat over het aanleggen van een nieuwe snelweg bijvoorbeeld, of de bouw van een eekhoornbrug.
Dat voorkomt wellicht dat de mensen de straat op gaan voor een demonstratie of het aanvechten tot de Hoge Raad.
Nu krijgen burgers het gevoel dat er vaak iets gedaan wordt tegen hun wil en waar ze geen enkele invloed op kunnen uitoefenen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Steinway
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2016 11:03

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Steinway » 09 feb 2017 16:30

Chaya schreef:Als het gaat over het aanleggen van een nieuwe snelweg bijvoorbeeld, of de bouw van een eekhoornbrug.


Het belang van een eekhoornbrug mag landelijk gezien natuurlijk niet onderschat worden maar ik geloof niet dat ik de moeite zal nemen om daarvoor naar het stemlokaal te gaan :D

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 feb 2017 16:31

Wat blijblij zegt over referenda ben ik het erg mee eens. Ik wil niet om de haverklap naar de stembus voor kwesties die de gewichtigheid hebben gelijk aan de maximale hoogte van de knot van Tante Truus uit Boerenkoolstronkeradeel.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2017 16:43

Steinway schreef:Het belang van een eekhoornbrug mag landelijk gezien natuurlijk niet onderschat worden maar ik geloof niet dat ik de moeite zal nemen om daarvoor naar het stemlokaal te gaan :D

In dat geval zou het gaan om een beperkt - lokaal - referendum. Het genoemde voorbeeld was in Den Haag.
Te denken valt dan ook aan de aanleg van een vuilstortplaats in een natuurgebied, het aanleggen van een tunnelverbinding.
Landelijk het uitbreiden van Schiphol, inpoldering, de komst van een AZC, de bouw van een grote moskee...
Tante Pollewop schreef:Ik wil niet om de haverklap naar de stembus voor kwesties die de gewichtigheid hebben gelijk aan de maximale hoogte van de knot van Tante Truus uit Boerenkoolstronkeradeel.

Denk je echt dat het om dergelijke futiliteiten zal gaan?
Zoals ik zei, men kan ervoor kiezen om het lokaal of landelijk te houden, al naar gelang de impact van een vraagstuk en de maatschappelijke relevantie ervan.
We kunnen een referendum houden of de Nederlanders wel of geen referenda willen. :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor rotterdam » 10 feb 2017 06:56

Tante Pollewop schreef:Wat blijblij zegt over referenda ben ik het erg mee eens. Ik wil niet om de haverklap naar de stembus voor kwesties die de gewichtigheid hebben gelijk aan de maximale hoogte van de knot van Tante Truus uit Boerenkoolstronkeradeel.


Alle vernieuwingen/aanpassingen tegenhouden is geen oplossing.
Ons democratisch systeem dateert uit 1848 en is totaal achterhaald.

Om de haverklap naar de stembus is inderdaad geen goed systeem maar waarom niet een nationale stemdag invoeren ?
Prinsjesdag is de derde dinsdag van september dus verkiezingsdag b.v. eerst woensdag van oktober.
Dan werken we de hele rits af op 1 dag, wat nodig is ;verkiezingen parlement, prov. staten, gemeenteraad en alle in dat jaar verzamelde referenda vragen.

Trouwens waarom nog verkiezingen ? Stemmen op een pief die je niet kent en zelf niet weet wat hij gaat doen ?
Dat komt immers tijdens de coalitiebesprekingen pas openbaar.

Goed alternatief, afschaffen de hele handel, eerste en tweede kamer.
1 keer per 4 jaar alle namen van Nederlander in de hoge hoed en dan loten.
100 man/vrouw. Die vormen de burgerraad.
Ook toepasbaar voor de gemeenteraad.

Het huidige systeem is niet het beste voor het land.
Slechts max. 2% van het volk is lid van een politieke partij.
Uit dit selecte groepje komen alle kamerleden, ministers, gemeenteraadsleden, burgemeesters enz.
Dat is de reden dat de middelmaat ons land bestuurd.

Ministers, staatssecretarissen, wethouders, moeten worden aangesteld op basis van kennis en ervaring, de beste man/vrouw in het vakgebied.
Die worden gecontroleerd door de burgerraad. De burgerraad zelf wordt geadviseerd door het volk (voornamelijk via internet).
Raad van Staten/Hoge raad controleert wetten op inhoud (grondwet) en toetsing aan Europese wetten en verdragen.

M.i is er sprake van absolute onwil van de politieke adel. Hun invloed, hun baantje staat voorop.
Het ergste is nog dat ze nog steeds denken het volk te vertegenwoordigen. #-o

Mooi voorbeeld, jaren geleden zaten er 3 kamerleden in 1 bankje in onze prachtige oude vergaderzaal van de tweede kamer.
Dat vonden de dames en heren "te krap", dus moest er een nieuwe zaal gebouwd worden.
Het aantal kamerleden verminderen van 150 naar 100 werd zelfs niet overwogen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: TK 2017

Berichtdoor benefietdiner » 11 feb 2017 18:42

Katlheen schreef:Over een goede maand zijn er weer verkiezingen. Weten jullie al wat het gaat worden?

Ik stem dit keer op Forum voor Democratie.

PVV.

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor Happy One » 11 feb 2017 18:49

Tante Pollewop schreef:Wat blijblij zegt over referenda ben ik het erg mee eens. Ik wil niet om de haverklap naar de stembus voor kwesties die de gewichtigheid hebben gelijk aan de maximale hoogte van de knot van Tante Truus uit Boerenkoolstronkeradeel.


Ik ben het niet met deze redenatie eens. Het probleem is dat je stemt op iemand die jouw mening het beste vertegenwoordigt. Het probleem is alleen dat er zoveel onderwerpen zijn dat er geen partij is waarin je het met alle standpunten eens bent. Zeker tegenwoordig waarin immigratie, pro of contra EU geen typische links of rechts onderwerpen meer zijn.
Een ander voordeel van referenda zijn dat het volk over belangrijke onderwerpen echt gehoord wordt. Nu is er toch heel sterk het gevoel van 'in verkiezingstijd strooien ze met beloften en daarna gaan ze hun eigen gang'. Het cynisme is in ieder geval groot.
Tot slot denk ik dat het goed is dat mensen door referenda gedwongen zijn zich echt ergens in te verdiepen.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: verkiezingen 2017

Berichtdoor dalethvav » 12 feb 2017 00:33

Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Op welke partij gaan we stemmen en waarom?

Berichtdoor Teus » 12 feb 2017 12:17

Moeten we ons wel mengen in de politiek?
Als we zien wat God in Zijn woord zegt? (Fil. 3:20)

Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk Jezus Christus.

Onze politiek is in en vanuit de Hemel, daar kunnen we verwachten wat goed voor ons is.
Ik was dus helemaal niet van plan te stemmen, mede doordat ik absoluut niet zou weten op welke partij totdat ik hoorde over de partij Jezusleeft.
Deze partij heeft Nederland nodig, zij houden rekening met Fil. 3.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten