Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor benefietdiner » 27 jan 2017 17:39

GG-synode: Overdoop betekent einde band met kerk

Het is een ernstige zonde als een lid of dooplid van de Gereformeerde Gemeenten zich laat dopen in bijvoorbeeld een evangelische gemeente. Deze overdoop betekent het einde van het lidmaatschap van de kerk.

http://www.rd.nl/kerk-religie/subscript ... =1.1370268

En de dominees van de Ger.Gem. maar preken dat je John Bunyan’s ‘christenreis naar de eeuwigheid’ toch echt wel gelezen moet hebben. ](*,)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor MoesTuin » 28 jan 2017 12:31

Gelukkig sluit de Heere Jezus je nooit en te nimmer buiten omdat Hij enkel oprecht Geloof in Hem vraagt en als beloning hierop ontvang je Eeuwig Leven.
Een kerk of kerkrichting bepaalt gelukkig niet alles, de werking van de Heilige Geest wordt nogal eens zwaar onderschat en het oordeel is aan God uiteindelijk.
Daarom dient grote voorzichtigheid te zijn met mensen uit en buiten sluiten, want dat leert de Heere Jezus ons niet
("Komt allen tot Mij die vermoeid en belast is en Ik zal u Rust geven")
Kom maar bij Hem!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2017 15:56

Het zegt ook zo weinig. Tenminste, ik neem aan dat ze met kerk kerkverband bedoelen. Natuurlijk betekent een overdoop dat het einde van het lidmaatschap van een Gereformeerde Gemeente aangezien daar geen volwassendoop wordt bediend aan mensen die al geloven. Dus ja, allicht zal dat in een andere kerk gebeuren en zal die persoon dan geen lid meer zijn van de Gereformeerde Gemeente. Het betekent alleen niet het einde van het lid zijn van het lichaam van Christus. Toch bijzonder dat je blijkbaar beter ongelovig kan zijn in de GG dan gelovig in een evangelische- of baptistengemeente. Want als je aangeeft niet te geloven dat Hij je redder is, niet aan het avondmaal aangaat kost je dat niet je lidmaatschap maar als je je over laat dopen omdat je Hem wil volgen wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor Boekenlezer » 28 jan 2017 20:14

Tja, sorry jongens, maar ik ben niet van de 'overdoop moet kunnen!'-beweging. In dezen heb ik meer voeling met het standpunt van de Gereformeerde Gemeenten, ook al ben ik van mening dat er best wel wat aan te merken is op sommige zaken die gevonden worden in deze kerken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2017 21:42

Het ging in die vergadering om de minderjarige kinderen van de leden van de G.G. Als dus de kinderen van de ouders, die dus nog dooplid zijn, de geloofsdoop ondergaan in een vrijen baptisten of evangelische gemeente op grond van geloof laten dopen, wat moeten ze met die kinderen doen.

Moeten ze die kinderen, de deur wijzen of toch pastoraal nog begeleiden.

De synode gaf opdracht aan de commissie catechese om een lesbrief te schrijven over de waarde van de kinderdoop. Ook publicaties in kerkblad De Saambinder en jongerenblad Daniël.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2017 22:14

Ik ben benieuwd naar het vervolgmateriaal, hoe ouders met kinderen om moeten gaan die in een andere kerk waar de volwassendoop wordt geleerd, Hem willen volgen en denken dat de volwassendoop Bijbels is en zich laten dopen. Wat het voor administratieve gevolgen heeft vind ik dan niet zo belangrijk (maar wat men daarover zegt en hoe zegt natuulijk wel wat) maar belangrijker is wel hoe men die mensen ziet en van daaruit ook hoe ze vinden dat betrokkenen met ze om horen te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor benefietdiner » 29 jan 2017 17:23

Marnix schreef:Ik ben benieuwd naar het vervolgmateriaal, hoe ouders met kinderen om moeten gaan die in een andere kerk waar de volwassendoop wordt geleerd, Hem willen volgen en denken dat de volwassendoop Bijbels is en zich laten dopen. Wat het voor administratieve gevolgen heeft vind ik dan niet zo belangrijk (maar wat men daarover zegt en hoe zegt natuulijk wel wat) maar belangrijker is wel hoe men die mensen ziet en van daaruit ook hoe ze vinden dat betrokkenen met ze om horen te gaan.

In de synode is al gezegd dat het een ernstige zonde is. Dan kun je al rade wat er in het vervolgmateriaal gepresenteerd wordt en er is ook genoeg op voorraad over deze kwestie.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/142 ... -gemeente/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/217 ... r-de-doop/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/142 ... de-preken/

enz. enz.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2017 21:01

De redenering is dan: De doop zegt wat over Gods beloften voor kinderen, wie zich laat overdopen neemt die beloften niet serieus. En dat is te kort door de bocht. Mensen die zich over laten dopen doen dat doorgaans omdat ze geloven dat het symbool van de doop, het teken, op een ander moment moet worden toegepast, namelijk bij de belijdenis van het geloof. Maar dat wil niet zeggen dat ze verwerpen dat God toen ze baby waren al zei: Ik wil je God zijn en voor je zorgen, je bent Mijn kind. Het gaat dus vaak niet om of de beloften waar zijn maar op welk moment de doop als teken en zegel daarbij moet worden toegepast en dan met een oordeel over mensen klaarstaan die op dat punt anders denken (inclusief veel geliefde oudvaders waar men graag uit preekt / leest) is erg gevaarlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor benefietdiner » 29 jan 2017 21:25

Maar (nogmaals) daar ging de essentie ook niet over in die synodevergadering. Het ging in die vergadering om de minderjarige kinderen 17 jarige van de leden van de G.G. Als dus de kinderen van de ouders, die dus nog dooplid zijn, de geloofsdoop ondergaan in een vrijen baptisten of evangelische gemeente op grond van geloof laten dopen, wat moeten ze met die kinderen doen. Dit zijn nog geen volwassen kinderen!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor elbert » 30 jan 2017 21:12

benefietdiner schreef:Daarvoor hamer ik er altijd op dat het geen overdoop is het is geloofsdoop.
Ik neem aan dat je de synodehamer niet hebt?
Die mag je je niet oneigenlijk toe-eigenen.
Daarmee is dit niet meer dan hamertje-tik.
De consequentie van wat je zegt, is dat in jouw ogen de doop van kinderen een ongeldige doop is en dus geen doop (of een nepdoop) en dus een grote zonde. Want er is toch maar 1 doop, nietwaar?
Het lijkt me evident dat de GG kerkbreed wel de overtuiging is toegedaan dat iemand die als kind gedoopt is en zich vervolgens als volwassene heeft laten onderdompelen, is overgedoopt. Dat vinden ze zondig.
Ze hameren dus net zo hard weer terug.
Al dat wederzijdse gehamer heeft dus geen enkele zin. Je kunt er hooguit klappen van de hamer mee oplopen.
Je kunt beter accepteren dat hier sprake is van een tegengestelde doopvisie waar je niet uit gaat komen. Zo ligt het nu eenmaal.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor dalethvav » 31 jan 2017 12:35

elbert schreef:Het lijkt me evident dat de GG kerkbreed wel de overtuiging is toegedaan dat iemand die als kind gedoopt is en zich vervolgens als volwassene heeft laten onderdompelen, is overgedoopt. Dat vinden ze zondig.

Dat er verschil in visie op de doop is, is ondertussen wel duidelijk. Maar, om een andere visie, die zich vaak pas ontwikkelt na grondige bestudering van de bijbel en met volle overtuiging en gwetensvol beleden wordt, niet slechts als zondig (dat gaat al ver) maar zelfs als "een ernstige zonde" te bestempelen gaat denk ik wel erg ver.
Heel concreet: Spurgeon; Bunyan en Philpot begingen hier volgens de synode van de G.G. een "ernstige zonde". Ik zou ze dat niet recht in z'n gezicht durven zeggen.
Laatst gewijzigd door dalethvav op 31 jan 2017 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor naamloos » 31 jan 2017 13:13

Ach nou ja, gelukkig bepaalt de G.G. niet wat (ernstige) zonden zijn.
Ze kunnen niet verder gaan dan zeggen dat zij overdopen als een ernstige zonde zien, die als consequentie uitsluiting verdient.
Dat lijkt me in tgeheel niet onoverkomelijk, waarom zou je bij de G.G. willen horen als je het niet eens bent met hun leer?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2017 14:25

naamloos schreef:Ach nou ja, gelukkig bepaalt de G.G. niet wat (ernstige) zonden zijn.

Ja hoor, dat recht hebben zij.
Sterker nog, iedereen mag zeggen wat een ernstige zonde is, als dit gegrond is op de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor naamloos » 31 jan 2017 15:15

naamloos schreef:Ach nou ja, gelukkig bepaalt de G.G. niet wat (ernstige) zonden zijn.
Chaya schreef:Ja hoor, dat recht hebben zij.
Sterker nog, iedereen mag zeggen wat een ernstige zonde is, als dit gegrond is op de Bijbel.
Niks hoor. God bepaalt wat een zonde is, niet de G.G.
En als iemand op grond van de bijbel iets een zonde noemt, dan is dat nog steeds omdat God bepaald heeft dat dat zonde is.
Maar in dit geval is het slechts de mening van de G.G. Van mij mogen ze die hebben maar ik deel hem niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Synode Gereformeerde Gemeente 2016

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2017 11:32

*Off topic. De thema's doop en verbond komen op diverse andere plaatsen op dit forum aan de orde*
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten