Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor MoesTuin » 28 jan 2017 12:10

Chaya schreef:Light produkten zijn de slechtste uitvinding ooit. Je houdt je lichaam nl. voor de gek. Sinds de invoering hiervan, tobben steeds meer mensen met overgewicht.

Om een voorbeeld te geven:
gewone chips bevatten per 100 gr. 35 gr vet en 53 gr koolhydraten
light chips 22 gr vet maar 64 gr koolhydraten. Die laatsten laten je bloedsuikerspiegel stijgen, zodat je sneller en vaker trek gaat krijgen.
Je krijgt de "hongerklop".
Koolhydraten zijn nodig voor je energie, maar de langzame zijn het gezondst, die zitten o.m. in volkorenprodukten, peulvruchten, avocado.
Je merkt dat aan het feit dat ja na het eten van volkorenpasta heel lang verzadigd blijft.
Het duurt langer voordat de glucose in je bloed komt en het lichaam zal dus minder insuline aanmaken.

Geheel mee eens!
Hopenlijk komt er een grote doorslag van dit besef onder de bevolking, dat dit op zijn retour eens mag gaan, maar de winkels liggen er helaas nog vol mee.......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2017 14:13

Chaya schreef:Rijswafels bevatten 74.5 gram per 100 gram! Een boterham slechts 49.
Het is een fabeltje dat een rijstwafel geschikt is als koolh.. arm tussendoortje, omdat de meeste mensen zo'n wafel ook niet droog zullen eten, maar er beleg op zullen doen, dan kun je beter een boterham eten.


Je moet iets verder kijken dan dat. Wat je aanhaalt is de hoeveelheid koolhydraten per 100 gram. Een rijstwafel is heel licht. Een pak met 15 rijstwafels weegt in totaal 100 gram. Dat houdt in dat 1 rijstwafel 6,7 gram weegt. Eet je dus 1 rijstwafel, dan krijg je 75% van 6,7 gram is 4,9 gram koolhydraten binnen. Dat is weinig. Zet het even af tegen een boterham. Een brood weegt gemiddeld 800 gram, 24 sneetjes dus 33,3 gram per sneetje brood, die bestaat voor 49% uit koolhydraten is dus 16,3 gram koolhydraten per sneetje brood. Meer dan 3x zoveel dan een rijstwafel. En daarom worden rijstwafels vaak wel degelijk in een koolhydraatarm dieet toegepast als tussendoortje.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2017 14:31

Marnix schreef:Je moet iets verder kijken dan dat. Wat je aanhaalt is de hoeveelheid koolhydraten per 100 gram. Een rijstwafel is heel licht. Een pak met 15 rijstwafels weegt in totaal 100 gram. Dat houdt in dat 1 rijstwafel 6,7 gram weegt. Eet je dus 1 rijstwafel, dan krijg je 75% van 6,7 gram is 4,9 gram koolhydraten binnen.

Helaas klopt jouw berekening niet.
1 rijstwafel weegt 7.7 gram en bevat dus 6.3 gram koolhydraten!
Maar ik wil niet in die wafels blijven hangen. Een boterham verzadigt langer en is bovendien veel lekkerder.
Marnix schreef:af en toe een rijstwafel mag wel in een koolhydraatarm dieet.

Als het een niet-medisch dieet betreft.
Ik heb al eerder uitgelegd dat het in de eerste weken heel nauwgezet gevolgd moet worden, nogmaals: ontbijt koolhydraatloos en dan heel langzaam oplopend, maar met inachtneming van sommige combi's die niet gegeten mogen worden.
En de bovengrens van 5 gram in acht blijven nemen en dat lukt dus niet met die rijstwafel.
Ze mag bijv. maar 50 gram worteltjes, omdat deze best veel (10 gr) bevatten.
Komkommer en paprika is dan een betere keuze.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2017 15:47

Helaas klopt jouw berekening niet.
1 rijstwafel weegt 7.7 gram en bevat dus 6.3 gram koolhydraten!
Maar ik wil niet in die wafels blijven hangen. Een boterham verzadigt langer en is bovendien veel lekkerder.


Haha zullen we het er op houden dat dat per rijstwafel wat verschilt? Ik heb hier een pak staan en die wegen 6,7 gram per stuk :) Feit is dat een boterham ruim 3x zoveel koolhydraten bevat. Daarom raden raden ze een boterham in een koolhydraatarm dieet niet aan als tussendoortje ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2017 16:45

Afbeelding
Deze dagen eet ik pannekoeken in de volkorenversie. Aan die pannekoeken voeg ik nog wel het e.e.a. toe. Zoals champignons, spek, kaas en rozijnen. Maar dan vullen ze je buik wel goed! Dat is toch echt wat anders dan een gewoon pannekoekje eten.
Rozijnen gebruik ik trouwens weinig. Met de andere ingrediënten wordt de pannekoek al behoorlijk vol.

Op de pannekoeken doe ik vaak appelmoes. Toen ik het ging halen, zag ik dat de AH een versie zonder toegevoegde suikers heeft! Dat is nieuw voor mij. Blijkbaar beginnen ze toch door te krijgen dat niet iedereen het zo'n goed idee vindt als de voedselfabrikanten ons dood proberen te krijgen door aan alles suiker toe te voegen.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2017 19:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na deze drie smaken van melba toast geprobeerd te hebben, weet ik toch wel duidelijk dat de gewone versie de mindere is van de andere twee (meergranen en volkoren). Ooit had ik altijd die gewone versie, het rode doosje, en dat ging prima zo lang ik niet beter wist. Maar dan probeer je die andere, en dat steekt er dan qua smaak toch wel duidelijk bovenuit!

Wel wat opmerkelijk dat de doosjes op de website van Vermeulen er anders uitzien dan die bij de AH liggen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2017 14:32

Vanmorgen kreeg ik onverwacht bezoek van familie-op-doorreis, uit Oisterwijk.
Zij namen desembrood van Robert van Bekhoven voor me mee.
O jongens, wat een kado.
Ik heb met smaak geluncht. Zo proeft brood zoals het moet smaken. Top d:)b
Voor bij de koffie hadden ze een kunstig vlechtwerkje van croissantdeeg, gevuld met framboos, meegenomen.
Wie in de buurt van Oisterwijk woont of komt, ten zeerste aanbevolen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jul 2017 20:08

Bij de gebakken aardappels vind ik het lekker om mayonaise te gebruiken. Ik gebruikte tot nu toe altijd Calvé Licht & Romig. Maar toen ik laatst eens bij de Albert Heijn was, zag ik nog wel meer staan, en toen heb ik eens AH Biologische Halvanaise meegenomen.
Thuis toch maar als eerste die laatste aangebroken. Altijd leuk om eens iets anders te proberen. Het is duidelijk een heel andere benadering van mayonaise, die van AH. De Calvé is erg ingetogen van smaak, die van AH is veel uitgesprokener. Ik vond het wel wat, bij de eerste kennismaking. Is weer eens heel wat anders. De geur sprak me iets minder aan, maar het gaat om de smaak, en die vond ik wel in orde.

Afbeelding

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2017 11:12

Ik gebruik meestal Yoghonaise. Ik ben een van de weinige Nederlanders die vindt dat Mayonaise wel iets zuurder mag zijn. Waar veel Hollanders flessen Remia meenemen naar het buitenland vind ik het juist heerlijk om over de grens opeens zo'n lekkere zure mayonaise voorgeschoteld te krijgen. Die heb je in Nederland niet maar yoghonaise is doorgaans wel iets zuurder en gezonder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2017 13:38

Afbeelding

Ontdekt in de vrieskast bij AH.
Geen toegevoegde suikers, geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen.
Er zijn 2 varianten, ik heb de wortel/banaan/peer/mango/appel/pastinaak smaak.
Slechts 24 kcal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Duschka » 01 aug 2017 19:33

Die ijsjes zijn hier een hit! Ik maak vaak zelf ijs van bevroren fruit maar de oudste wil ook graag echt ijs uit de winkel en soms ben ik lui :lol: dus echt heel fijn deze ijsjes.

Dito voor de Yo Yo Bear fruitleer rolletje
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2017 08:54

Interessant, die ga ik ook eens proberen! Met 1,5 is de kleine nog wel wat klein voor harde ijsjes maar oefening baart kunst. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Boekenlezer » 11 sep 2017 15:55

Even geleden kreeg ik de ingeving om eens ijs te gaan halen. Ik kwam bij de Albert Heijn, en zag dat het in de aanbieding was, met als gevolg dat ik veel te veel ingekocht heb. En de totale korting was ook nog eens minder dan ik dacht!
Het eerste pakketje heb ik nu op. Dat was Magnum Double Peanut Butter. Ik denk dat ik die maar nooit meer koop, want ik vind hem minder dan andere smaken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2017 08:05

Misschien speelt de tegenvallende zomer de afgelopen 2 maanden ook een rol? :) Ik had de laatste maand meer behoefte aan stoofpotjes en zo, dan aan ijs :) Gelukkig is het goed houdbaar ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Chaya » 12 sep 2017 13:15

De ijsjesfabrikant ontwikkelt een ijsje, dat eerst erg populair was - de gewone magnum - en vervolgens hoeven ze alleen een smaak te veranderen.
Dit is niet alleen gebeurd bij de magnum, maar ook bij het viennetta ijs.
Ik eet niet vaak een ijsje, maar als ik er trek in heb, koop ik het bij de ijssalon hier ter plaatse.
Ambachtelijk bereid ijs, heel veel smaken, en zonder kunstmatige toevoegingen.
Ik heb eens naar de voedingswaarde gekeken van de magnum classic:
Met 1 ijsje krijg je 21 gram suiker! 15 gram vet en 2.8 gram eiwit binnen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten