verhalen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: verhalen

Berichtdoor benefietdiner » 10 jan 2017 16:29

ereunao schreef:Maar Herman had geen mandaat van de kerkenraad nodig, heeft daar ook nooit om gevraagd en het rustig naast zich neer gelegd.
Gevoel allemaal gevoel en dat is staan als op een springveren matras, dan vlieg je een kant op van nijdigheid dan de andere kant van onzekerheid dan de kant op van hoogmoedigheid. De kerkenraad had dit wel door. Dergelijk mensen zorgen voor een hoop onrust in een gemeente. Ik weet niet of Herman ook schipper geweest is maar dat had hij beter kunnen blijven.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verhalen

Berichtdoor Johan100 » 10 jan 2017 17:15

Tja, in het ene topic wordt 'vervangingstheologie' verfoeid en dit topic zou er sprake mogelijk moeten zijn van de zogenaamde 'tale Kanaäns. Maar Kanaän was toch echt een 'land' dat in een verbond met God aan Abraham en zijn nakomelingen in het vooruitzicht gesteld werd circa 2000 v. Christus.

En in psalm 25: 14 zingt David : 'De verborgenheid des HEEREN is voor degenen die Hem vrezen; en Zijn verbond, om hun die bekend te maken.'
Daar spreken de kanttekenaars over die verborgenheid (waar ik ze in bijval):'Die verborgenheid die Hij in Zijn Woord, (in het bijzonder in het Heilig Evangelie, van Zijn liefde en genade in den Messias) geopenbaard heeft, als door het volgende woord verbond verklaard wordt. Dus dat wil zeggen dat degene die Hem vrezen door het licht van de Heilige Geest het Woord (Christus) en het evangelie van Zijn liefde en genade kennen. Die Hem vrezen kennen dus die verborgenheid en ook Zijn verbond. 'Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die van de Geest van God zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden'. (1 Kor. 2:14).
In psalm 25 gaat het dus om het Woord en het evangelie wat God aan mensen bekend wil maken. En niet om één of andere 'uurtjes-van-korte-duurtjes-taal'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: verhalen

Berichtdoor ereunao » 10 jan 2017 17:39

Chaya:
Ereunao, is het de bedoeling dat jij hier alleen verhalen post in dit topic? Of mogen anderen ook iets toevoegen?
Als je het liever niet hebt, verwijder ik het wel.

Nee hoor, Chaya, ik vind het helemaal niet erg, ik ben zelfs erg blij met je bijdrage. Het meest trof mij in dit verhaal dat die dominee haar in zijn hart al afgeschreven had. Daar herken ik mijzelf in. Daarom is het mijn dagelijks gebed: Heere, leer mij groot van U denken en veel van U verwachten en volharden in het gebed’’ . gr: ereunao
Johan:
In psalm 25 gaat het dus om het Woord en het evangelie wat God aan mensen bekend wil maken. En niet om één of andere 'uurtjes-van-korte-duurtjes-taal'.

Ik weet ook wel dat dit de primaire betekenis van ps.25;14 is. maar het gaat hier over een toepassing van de rijke bedeling uit dat verbond in het leven van Gods volk. En die zijn velerlei in een oneindige variatie. Maar dat leren wij alleen uit ervaring

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verhalen

Berichtdoor Johan100 » 10 jan 2017 18:22

Dat zeg ik, de betekenis van psalm 25:14 is dat allen die de Heere kennen en vrezen en de verborgenheid van het evangelie kennen staan in een verbondrelatie met God. Maar ik wil het hier niet over het verbond hebben. Je verwees naar deze psalm als volgt :'Maar wie, theoloog of niet, deze verborgen omgang niet kent zal , hoe het ook verwoord wordt, hier altijd wel moeite mee houden.' Dus iemand die Christus en het evangelie niet kent, hoe het ook verwoord wordt, zal altijd moeite blijven houden met taal als:
Die nood werd de zijne
Toen werd hij stilgezet
En van stonde aan kwam het bloed van Christus over de ziel
Maar hij mocht er niet van eten, want hij kreeg de schuldbrief thuis
En dat werd zijn aanklacht.
Maar in dit alles was er in hem gaan werken:...
Later hoorde hij dat die man daar nog tot ruimte gekomen is en dat hij het wonder dat God naar hem omgezien had niet opkon.
En hoewel het toen niet zo helder opgeklaard lag als destijds
En onder dat gebed werd hij gewaar dat hij hem in de Heere kwijtraakte.
dat hij hier ook bij stilgezet was

Waarmee je de indruk wekt en zegt dat mensen die de verborgenheid van het Woord en evangelie wel kennen geen moeite met deze taal hebben.
Er was eens een dominee, die heeft ooit eens gezegd over dit taaltje (als je er op googlet vind je het) toen iemand hem vroeg of dit te leren is: „Leren, in de zin van napraten, is inderdaad mogelijk. Maar u bedoelt waarschijnlijk: kan men die taal van harte, in oprechtheid gaan gebruiken? Dan zou ik willen zeggen: Dat kan, als de bevindingen overeenstemmen met de uitdrukkingen, die gebezigd worden. Indien dat niet zo is, is het vrome huichelarij, het voert tot farizeïsme. Vrome uitdrukkingen zonder grond, welke walgelijk zijn voor God en voor de mensen". Het kan dus mogelijk zijn dat mensen dit taaltje napraten, terwijl het niet overeenstemt met hun bevinding. Maar puur omdat ze het mooi vinden en dat is wat ik probeerde duidelijk te maken, nog los gezien van het feit of al die uitdrukkingen wel zo Bijbels zijn en ook kunnen ze een eigen leven gaan leiden en verschillend geïnterpreteerd worden. Ik zeg niet dat het bij jou zo is, ik wacht vol belangstelling op je volgende verhaal.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: verhalen

Berichtdoor gravo » 10 jan 2017 21:45

Toch nog even over de vorm van het vervolgverhaal.
Niet voor niets heb ik het gehad over Heilige Herman.
Ik vergelijk het met astronomen die op een dag dolenthousiast door hun telescoop kijken en de geboorte van een ster voor hun ogen zien gebeuren. Een grote zeldzaamheid en daarom ook groot nieuws. Het gebeurt niet elke dag dat je op de voorste rang zit bij het mogen aanschouwen van zoiets spectaculairs.
Iets dergelijks heb ik bij de "geboorte" van het verhaal waarvan ereunao ons hier in enkele afleveringen kond doet. Ik kan niet precies bepalen of ereunao dit verhaal nu zelf heeft geboekstaafd of dat er toch een Vorlage is, een eerdere op schrift gestelde versie van dit bevindelijk getinte heiligenverhaal (ik heb nog geen eventuele bronvermelding ontvangen), maar ik denk wel dat we hier heel dicht bij de geboorte van dit verhaal zijn.
We zitten er boven op. En dat is best een bijzonderheid, want de meeste heiligenverhalen die we hebben dateren uit een ver verleden. Heiligenverhalen hebben de neiging om heel lang mee te gaan en naarmate de tijd verstrijkt steeds sterker in de schoenen te komen staan. De precieze ontstaansgeschiedenis is verloren gegaan, maar in de ogen van veel mensen neemt de waarde en de waarheid van die verhalen alleen maar toe. Van de Heilige Augustinus (ora pro nobis) tot aan Sente Brandaen of Sint Nicolaas (dona nobis dulcia).

Invention noem je dat. De religie-geschiedenis is vol van invention (uitvindingen, verhaalvorming, legendevorming).

En we zien het hier voor onze ogen gebeuren. Prachtig toch? De geboorte van een echt heiligenverhaal.
Als je Wikipedia er even op naslaat is het zo opgesnord: Bernardus Smytegelt, Hendrik de Cock, Cornelis Breet, Lucas Lindeboom, allemaal min of meer bevindelijke voorgangers over wie heiligen- of wonderverhalen de ronde doen. Maar dat is al weer even geleden. Nu is er dan Onze Heilige Herman (v.z.m.h.).
En het werkt. Ik zie hem zo voor me:

Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,
Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,
Zijn baard en klederzoom doortrekt;
Z' is als de dauw, die Hermans kruin bedekt,
Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,
En op zijn bergen nedervloeit.


gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ereunao

Re: verhalen

Berichtdoor ereunao » 10 jan 2017 23:04

Johan:
Waarmee je de indruk wekt en zegt dat mensen die de verborgenheid van het Woord en evangelie wel kennen geen moeite met deze taal hebben.


En dat zeg ik nu juist niet. Iemand kan het evangelie in de kern wel verstaan maar nog weinig oefeningen in het geloofsleven hebben. Er zijn kinderen, jonge mannen en vaders in Christus zie 1 Joh.2. Ik zal je 1 voorbeeld uit de praktijk noemen van een toepassing in een heel andere context: Het is wel gebeurd dat een kind Gods moedeloos en zonder uitzicht terneer zat. Toen kwam de Heere hem voor met: Jes 49:16 ‘Zie, Ik heb u in de beide handpalmen gegraveerd; uw muren zijn steeds voor Mij’. Dat is een toepassing, een bemoediging in het geloofsleven. Maar de profeet heeft dat daar beslist niet mee bedoeld want daarmee zijn de muren van Jeruzalem niet nog niet herbouwd!

gravo.
Ik kan hier alleen maar getuigen dat ik hier geen fabeltjes vertel, maar gebeurtenissen waar ik zelf getuige van geweest ben.Jij verwijt mij dat ik geen bronnen vermeld heb, maar die heb ik uiteraard niet. Wel heb ik het verhaal over die demente man aan de betreffende predikant voorgelegd en hij heeft bevestigd dat het idd. zo gegaan is. Ik citeer:
Hartelijk dank voor uw zegenwens. Van harte Gods nabijheid toegewenst in dit nieuwe jaar onzes Heeren. Als Hij u thuishaalt dit jaar is het goed wat God doet. U blijft ondertussen op uw post, en dat is ook goed.
Ik heb het verhaal gelezen over 'hoe heette die man ook weer', en ook dat was goed, want zo wonderlijk ging het inderdaad. Dat maakte de Maranathakerk tot een bijzondere plaats, omdat God er was met Zijn gunstbewijzen, en die zijn altijd bijzonder.cavds
Johan, ik ben nu eenmaal een oude man die met dit taalgebruik opgegroeid ben, stoor je daar alsjeblieft niet aan en let alleen op de inhoud

gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 10 jan 2017 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: verhalen

Berichtdoor Johan100 » 10 jan 2017 23:38

Ik heb het hier niet over moeite in de zin van 'dat sommige mensen het misschien niet begrijpen', maar ik heb over moeite in de zin van 'of mensen dit taalgebruik bijvoorbeeld wel zo nodig vinden' en of het wel altijd zo Bijbels is. Waar ik op reageerde was je opmerking dat 'wie deze verborgen omgang (psalm 25) niet kent zal , hoe het ook verwoord wordt (dat ging over dat rijtje 'bijzondere' uitspraken), hier altijd wel moeite mee houden'. Maar dat hoeft niet, want het kan goed bestaan dat er mensen zijn die dit taaltje wel mooi vinden, maar die niet die verborgenheid van het evangelie kennen. Het ware leven zit hem niet in een bepaald taalgebruik. Vandaar ook dat het stukje van de dominee erbij haalde en ik herhaal het nog maar een keer. Er was eens een dominee, die heeft ooit eens gezegd over dit taaltje (als je er op googlet vind je het) toen iemand hem vroeg of dit te leren is: „Leren, in de zin van napraten, is inderdaad mogelijk. Maar u bedoelt waarschijnlijk: kan men die taal van harte, in oprechtheid gaan gebruiken? Dan zou ik willen zeggen: Dat kan, als de bevindingen overeenstemmen met de uitdrukkingen, die gebezigd worden. Indien dat niet zo is, is het vrome huichelarij, het voert tot farizeïsme. Vrome uitdrukkingen zonder grond, welke walgelijk zijn voor God en voor de mensen". Het kan dus mogelijk zijn dat mensen dit taaltje napraten, terwijl het niet overeenstemt met hun bevinding. Maar puur omdat ze het mooi vinden en dat is wat ik probeerde duidelijk te maken, nog los gezien van het feit of al die uitdrukkingen wel zo Bijbels zijn en ook kunnen ze een eigen leven gaan leiden en verschillend geïnterpreteerd worden. Je zult mij overigens niet horen zeggen dat het fabeltjes zijn en ik wacht met belangstelling op het volgende verhaal.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: verhalen

Berichtdoor gravo » 11 jan 2017 00:37

ereunao schreef:Ik kan hier alleen maar getuigen dat ik hier geen fabeltjes vertel, maar gebeurtenissen waar ik zelf getuige van geweest ben.Jij verwijt mij dat ik geen bronnen vermeld heb, maar die heb ik uiteraard niet. (...)

Interessant. Ik heb niet het woord "fabeltje" gebruikt. Het is ook geen dierenverhaal, vandaar.
Wel het woord legende. En dat is mijns inziens ook terecht. Je maakt Heilige Herman met je verhaal legendarisch. Bijna altijd is er een historische kern aanwezig in een legende. Of denk je dat dat heiligenverhaal rond Bernardus Smytegelt helemaal nergens op berust? Er zal echt wel iets aan de hand geweest zijn. De moeilijkheid is echter of je dergelijke wonderverhalen met terugwerkende kracht nog kunt ontrafelen. Of je de historische gebeurtenis nog kunt scheiden van wat er allemaal bij verzonnen is. Dat kan bijna niet. Het wordt één min of meer vast vormgegeven verhaal. Zo gaat het de overlevering in. En zo kennen mensen het. Zeg niet dat er misschien hier en daar wat bij verzonnen is, want dan heb je het gedaan. Zo'n verhaal wordt van A tot Z geloofd. Dat noemen we legendevorming.

Heel leuk om mee te maken hoe jij persoonlijk nu ook aan een actuele legendevorming bent begonnen. Omdat we er zo kort op zitten, zijn wij misschien wel in staat om historische kern te scheiden van wat jij (je zegt immers dat je geen bronnen hebt gebruikt) er allemaal aan hebt toegevoegd.
Want natuurlijk heb je daar ook het een en ander bij verzonnen. Ik wees al op de bewuste keuze van het wat archaïsche taalgebruik. Niemand spreekt zo doordeweeks. Deze wijze van vertellen is daarom geen historisch gegeven, maar is gewoon afkomstig van jouw taalgebruik.
Het is dus ornamentiek, bedoeld om een speciale geur en kleur aan het verhaal te geven. Het ademt ook een aspect van de verteller, zoals je zelf aangeeft. Een verhaal heeft een eigen handschrift, een stijl, een afkomst. Het stamt uit een bepaalde tijd en is door een zeker persoon gemaakt.

Verhalen vertellen is een kunst. Je schept met allerhande elementen een nieuw, tot dan toe nog niet bestaand kunstwerk. Deels op historische feiten gebaseerd, deels aangevuld met eigen fantasie, voorstellingsvermogen en beeldende elementen.
Geeft niks. Het verhaal is een van de oudste en krachtigste religieuze overlevering-methoden.
De Bijbel is ook een verhalenboek.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: verhalen

Berichtdoor mona » 11 jan 2017 08:31

gravo schreef:De Bijbel is ook een verhalenboek.


Ik hoop dat je bedoelt dat daar waargebeurde verhalen in staan.
Maar 'verhalenboek' in niet direct wat in mijn hoofd opkomt als synoniem voor de Bijbel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verhalen

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2017 10:00

Voor een deel zijn het wel verhalen, denk aan Genesis, Exodus< Jozua, Ruth, Richteren, Koningen en Kronieken, Esther, Nehemia enzovoorts. Daarin staan verhalen over Gods volk, individuen ook.... mooie verhalen, droevige verhalen, verschrikkelijke verhalen.... en vooral hoopgevende verhalen hoe God door mensen heen zijn plan voltooit. Een verhaal is gewoon een vertelling, een verslag van wat er heeft plaatsgevonden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: verhalen

Berichtdoor ereunao » 11 jan 2017 10:08

gravo, ik kan niets met jouw geleerde, filosofische verhandelingen over legendes met een kern van waarheid en pure fantasie . Je suggereert dat ik er zelf een heleboel bij fantaseer, maar ik vertel hier alleen uit mijn herinneringen opdat het in gedachtenis blijve bij het navolgende geslacht. Ps.78:2-4 105:5. Wie weet God mocht mij binnenkort wegnemen uit dit leven en dan laat ik dit getuigenis achter. En ik heb je gisteren een getuige genoemd die mijn verhaal bevestigd heeft. Zou die ook liegen en een verhaal bevestigen waarin ik zijn falen in deze zaak vermeld?

ereunao

ereunao

Re: verhalen

Berichtdoor ereunao » 11 jan 2017 11:34

Marnix:
Voor een deel zijn het wel verhalen, denk aan Genesis, Exodus< Jozua, Ruth, Richteren, Koningen en Kronieken, Esther, Nehemia enzovoorts. Daarin staan verhalen over Gods volk, individuen ook.... mooie verhalen, droevige verhalen, verschrikkelijke verhalen.... en vooral hoopgevende verhalen hoe God door mensen heen zijn plan voltooit. Een verhaal is gewoon een vertelling, een verslag van wat er heeft plaatsgevonden.


Helemaal mee eens! Gravo bewijst met zijn opmerking dat hij de bijbel net eender leest als Nico Ter Linde: ‘Wel waar, maar niet echt gebeurd’. En hij leest mijn verhalen op dezelfde manier. Wie dus de bijbelse verhalen leest en gelooft wat er staat weet dus gelijk hoe hij mijn verhalen moet lezen. Een beter getuigenis kan ik mij niet wensen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: verhalen

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2017 13:03

Volgens mij had Gravo het niet over de Bijbel maar over jouw verhaal ;) En is er misschien wel een zeker onderscheid tussen verhalen uit de Bijbel en verhalen van mensen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: verhalen

Berichtdoor ereunao » 11 jan 2017 15:15

Marnix:
Volgens mij had Gravo het niet over de Bijbel maar over jouw verhaal ;) En is er misschien wel een zeker onderscheid tussen verhalen uit de Bijbel en verhalen van mensen?


gravo schreef:Verhalen vertellen is een kunst. Je schept met allerhande elementen een nieuw, tot dan toe nog niet bestaand kunstwerk. Deels op historische feiten gebaseerd, deels aangevuld met eigen fantasie, voorstellingsvermogen en beeldende elementen.
Geeft niks. Het verhaal is een van de oudste en krachtigste religieuze overlevering-methoden.
De Bijbel is ook een verhalenboek.
Hier legt hij een duidelijke link van mijn verhaal naar de bijbelverhalen die hij net eender leest als de mijne. Ik claim dus heen canoniciteit, het gaat hier over de parallel! gr: ereunao

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: verhalen

Berichtdoor gravo » 11 jan 2017 21:22

ereunao schreef:gravo, ik kan niets met jouw geleerde, filosofische verhandelingen over legendes met een kern van waarheid en pure fantasie . Je suggereert dat ik er zelf een heleboel bij fantaseer, maar ik vertel hier alleen uit mijn herinneringen opdat het in gedachtenis blijve bij het navolgende geslacht. Ps.78:2-4 105:5. Wie weet God mocht mij binnenkort wegnemen uit dit leven en dan laat ik dit getuigenis achter. En ik heb je gisteren een getuige genoemd die mijn verhaal bevestigd heeft. Zou die ook liegen en een verhaal bevestigen waarin ik zijn falen in deze zaak vermeld?ereunao


Het gaat niet over liegen, het gaat niet over filosofische verhandelingen. Het gaat er om dat als jij iets vertelt over iemand, jouw verhaal dan altijd gekleurd wordt door hoe jij het hebt gezien, hebt ervaren en geduid. Je weet toch ook dat dezelfde gebeurtenis verteld door 10 verschillende mensen, steeds een ander verhaal oplevert? Dat is wat ik heb willen zeggen.
Een verhaal kenmerkt zich door het voordoen van een historische gebeurtenis, maar even zo goed door de eigenaardigheden in stijl, nadruk en accenten die door de waarnemer / verteller worden ingebracht. Bij heiligenverhalen uit een ver verleden is dat onderscheid versmolten, gestold zo je wilt, tot één onwrikbaar verhaal. Niemand is meer in staat om er achter te komen wat nu feitelijk het geval was (aan de ene kant) en wat vervolgens door de verteller wordt gewijzigd, toegevoegd, weggelaten of er bij verzonnen wordt (aan de andere kant).
Omdat niemand dat meer weet, worden die verhalen legenden. Dit soort verhalen zijn schering en inslag in religieuze tradities door alle eeuwen heen.

Daarom is het zo aardig om nu het startpunt, de geboorte van zo'n legende aan te wijzen. Dan proef je opeens hoe subjectief zo'n heiligenverhaal begint. Het is jouw opmerkingsgave die leidt tot dit verhaal. Jij hebt de noodzaak gevoeld. Jij hebt de woorden gekozen. Jij hebt de feiten in een kader geplaatst, geduid en van een betekenis voorzien. Het is in eerste instantie jouw verhaal. Maar het heeft wel alle kentekenen van een heiligenverhaal. Er is bewondering voor de persoon, er zijn goddelijke ingevingen, er gebeuren wonderen, er wordt specifieke taal gebruikt en last but not least: het is één groot succesverhaal. Hoewel er tegenslagen zijn, uiteindelijk komt het overal allemaal helemaal goed. En dat is echt kenmerkend voor wat wij van een heilige verwachten.

Wat de Bijbel betreft: zeker, ook dat is een echt verhalenboek. Aartsvaders, Exodus, richters, koningen, profeten.....het staat bol van de vertellingen.
Nu is de Bijbel door mensen geschreven (i.t.t. wat van de Koran wordt beweerd). Dus ook deze verhalen voldoen gewoon aan de normale gang van zaken voor verhalen. Ze zijn een mengeling van feitelijke, historische gebeurtenissen met allerlei kenmerken die de schrijvers / vertellers inbrengen. Zij interpreteren die verhalen steeds in een religieus kader. De oudheid en dierbaarheid daarvan maakt het op de lange duur, als het boek al lang een Heilig Boek is geworden, ook moeilijk om feit nog te scheiden van fictie. Dat maakt die verhalen des te sterker. Ze presenteren zich immers precies zoals ze zijn.
Ze zijn onveranderlijk geworden. Eeuwig. Heilig.
Hun ontstaansgeschiedenis is in de mist van de lange geschiedenis verloren gegaan. De menselijke overwegingen bij het nadenken, kiezen, wikken, wegen, schrijven, schrappen, herschrijven en overleveren aan het volgende geslacht zijn nauwelijks meer te achterhalen. Maar daarmee kun je nog niet ontkennen dat alle feiten die beschreven worden eens door de handen en hoofden van al die op-tekenaars gegaan zijn. En dat daar subjectieve invloeden van zijn uitgegaan. Overigens geheel in lijn met de kerkelijke leer daaromtrent, die spreekt over de inspiratie van de Bijbelschrijvers. Waarmee ze het geestelijke verbinden aan de praktijk van de menselijke inbreng.

Gelovigen gaat het om het geïnspireerde aspect van de Schrift. Taalwetenschappers proberen juist die menselijke kant van de zaak te onderzoeken. En wat ik schreef over legende-vorming is nu precies zo'n bekend wetenschappelijk inzicht bij het ontstaan van heilige teksten, waaronder ook de oude en nieuwe heiligenverhalen.

Nog een reden om het ook even over Bijbelverhalen te hebben:
Jij plaatste je feuilleton in het topic "verhalen" onder het forum-onderdeel "Bijbel".
Nou, dan kom je dicht bij het begrip Bijbelverhaal uit. Ik zag wel parallellen.

En tot slot.
Mij gelijk maar in het bekende hokje van "Nico ter Linden" plaatsen is ook onterecht.
"Wel waar, maar niet echt gebeurd"...was het maar zo simpel.

Overigens een hele leuke discussie, hoor. Echt mijn terrein.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten