Het vieren van Sinterklaas

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Johan100 » 14 dec 2016 23:37

Late reactie! Is dat Russisch?
Als luchtkastelen instorten heeft het misschien toch nog een gunstige uitwerking gehad.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2016 08:39

Ja. Of scheef typen op je telefoon :)

De rest was ironisch :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 13:40

Oh oke! Leuke humor heb je! :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2016 14:59

Waar het me om ging is dat het een "rollenspel".

Ik weet dat Sinterklaas niet bestaat en dat iemand anders een kado voor me heeft gekocht. Het is dan ook geen leugen voor me dat Sinterklaas niet bestaat. Dus zie ik het probleem niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 16:12

Je praat er mooi omheen. Even teruglezen, want ik schreef iets anders. Ik houd er niet van om iets op te dringen en heb genoeg gezegd vind ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Arco » 15 dec 2016 16:31

Marnix schreef:Waar het me om ging is dat het een "rollenspel".

Ik weet dat Sinterklaas niet bestaat en dat iemand anders een kado voor me heeft gekocht. Het is dan ook geen leugen voor me dat Sinterklaas niet bestaat. Dus zie ik het probleem niet.


Dus jij heb sinterklaas nodig om voor een ander een cadeautje nodig?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor lekkerbek » 15 dec 2016 18:05

Nu ben ik in heel veel dingen en enorme refo volgens anderen, maar ik zie echt geen kwaad in een gezellige avond, gedichten die voorgelezen worden, met zn allen koken of gourmetten en een cadeautje wat uitgedeeld wordt. Ik zal niemand vertellen dat Sinterklaas bestaat en dat je wel lief moet zijn want anders........daar ben ik niet van, wees eerlijk, maar als een ander zn kinderen wel wil laten geloven is dat hun verantwoording.
Maar ik vind het beregezellig om met elkaar te zijn en op deze manier de avond door te brengen. En waarom rond 5 dec? In ieder geval in de winter vanwege de kaarsjes en gezelligheid. En ik vind de week van 5 dec het beste omdat dan de cadeautjes in de aanbieding zijn :lol:
Het feit dat het wel genadetijd is heb je wel een punt, maar wees eens eerlijk, waar gaat het de gemiddelde verjaardag over? Dat irriteert mij wel eens mateloos, het gaat nergens over. En als je op of rond 5 dec een gezellige avond hebt dan wil dit niet zeggen dat er geen serieus gesprek is. Ik heb op ons avondje een prachtig boekje van ds Huijser gehad, de gever had dit zelf ook gelezen en we hebben hierover een goed gesprek gehad. Fijn toch?
Laten we elkaar in onze waarde laten, ik lees zat dingen op het forum waar ik het niet mee eens ben, dingen wat ik anders doe dan anderen. Je kunt dit aan de ander vertellen maar het moet niet verzanden in: ik heb gelijk. Als het goed is proberen we naar Gods Woord te leven, lang niet alles staat beschreven hoe we dingen moeten doen en iedereen interpreteert dingen anders. Een ieder zij in zijn gemoed verzekerd (zo staat dit vlgs mij in de Bijbel).

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor henkie » 15 dec 2016 19:13

Ik snap die link met het 9e gebod nooit. Zit het kwaad van de leugen niet in het feit dat je je naaste schaadt? Was het om de tuin leiden van de nazi's om onderduikers te verbergen in WO2 een zonde? Hoe lijd je kind precies schade als je hem/haar een folklore voorhoudt?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 21:13

henkie schreef:Ik snap die link met het 9e gebod nooit. Zit het kwaad van de leugen niet in het feit dat je je naaste schaadt?

Staat er een voorwaarde dan in de Bijbel? Wanneer je wel of niet mag liegen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2016 21:43

Heb je wel gelezen wat ik in mijn vorige reactie zei? Sinterklaas vieren heeft niets met leugens te maken want ik en jij weten best dat Sinterklaas niet echt is. Het is gewoon een rollenspel. En een heel gezellige ook. Maar als jij je er schuldig door zou voelen moet je het vooral niet doen. :wink:

Arco schreef:
Dus jij heb sinterklaas nodig om voor een ander een cadeautje nodig?



Ehm, nee. Wat is dat nou voor een rare gevolgtrekking?!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 22:02

Daarom geef je nog wel een verkeerde voorstelling van zaken. Dat is dus in mijn ogen liegen. Je zegt dat je iets van de sint hebt gehad, maar dat is helemaal niet zo, want het was gewoon je broer of neef of vriend(in).

En kleine kinderen die later tot de ontdekking komen dat ze voorgelogen zijn over 'het bestaan van iemand die eind november vanuit Spanje naar Nederland zou komen met een stoomboot en de Pieten' (dacht trouwens dat de slavernij afgeschaft was? en racisme ligt ook nogal gevoelig, alleen dat schminken al, je bent geschapen met een blanke huid en dan ga je je huidskleur veranderen, maar dit terzijde ) terwijl ze zelf niet mochten liegen, daar kan het wel confronterend voor zijn.

En zo kun je wel veel meer voorbeelden bedenken.

Psalm 119:96 zegt:(....), ..Uw gebod is zeer wijd.

Zijn er uitzonderingen verbonden aan het 9e gebod dan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 22:32

Geloofsogen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2016 23:11

Johan100 schreef:Daarom geef je nog wel een verkeerde voorstelling van zaken. Dat is dus in mijn ogen liegen. Je zegt dat je iets van de sint hebt gehad, maar dat is helemaal niet zo, want het was gewoon je broer of neef of vriend(in).

En kleine kinderen die later tot de ontdekking komen dat ze voorgelogen zijn over 'het bestaan van iemand die eind november vanuit Spanje naar Nederland zou komen met een stoomboot en de Pieten' (dacht trouwens dat de slavernij afgeschaft was? en racisme ligt ook nogal gevoelig, alleen dat schminken al, je bent geschapen met een blanke huid en dan ga je je huidskleur veranderen, maar dit terzijde ) terwijl ze zelf niet mochten liegen, daar kan het wel confronterend voor zijn.

En zo kun je wel veel meer voorbeelden bedenken.

Psalm 119:96 zegt:(....), ..Uw gebod is zeer wijd.

Zijn er uitzonderingen verbonden aan het 9e gebod dan?


Absoluut. Maar dat is wat offtopic, daarom negeerde ik die vraag. Er is al wat genoemd. Iemand die in de oorlog huiszoeking krijgt en wordt gevraagd: heb je onderduikers? Mag die dan nee zeggen als hij ze wel heeft? Dan overtreedt hij het 9e gebod. En als hij ja zou zeggen het zesde gebod. Dat soort conflicten krijg je als je hier op zo'n manier mee omgaat. En vragen als: mag je op zo dag een zieke genezen? Aren plukken? Een schaap uit een put halen?

Maar goed, dat heeft verder niets met het sinterklaasfeest te maken. Nogmaals, derde keer, dat is een soort rollenspel wat je als kinderen ontdekken dat Sinterklaas niet bestaat, prima uit kan leggen en dasr hebben ze vervolgens doorgaans dan ook weinig moeite mee. Sinterklaas gevierd met de jeugdclub van de kerk en niemand die moeite had met het feit dat hun ouders niet vanaf het begin zeiden dat Sinterklaas niet bestaat.... nog nooit vn een van de kinderen gehoord: wat verschrikkelijk, ik ben voorgelogen, ik geloof mijn ouders niet meer en dan bestaat God zeker ook niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor henkie » 16 dec 2016 09:43

Johan100 schreef:Staat er een voorwaarde dan in de Bijbel? Wanneer je wel of niet mag liegen?


De samenvatting van de tweede tafel is dat je je naaste lief moet hebben als jezelf. Dat is de strekking.
Nu jij een antwoord op mijn vragen ;-)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Arco » 16 dec 2016 10:33

henkie schreef:Ik snap die link met het 9e gebod nooit. Zit het kwaad van de leugen niet in het feit dat je je naaste schaadt? Was het om de tuin leiden van de nazi's om onderduikers te verbergen in WO2 een zonde? Hoe lijd je kind precies schade als je hem/haar een folklore voorhoudt?


Daar heb ik wel een idee over. Dit zie ik namelijk bij mijn niet-gelovige collega's.

Zij spreken namelijk over sinterklaas en al het gedoe eromheen, met uiterste precieze worden maatregelen genomen dat de kinderen (hun kinderen!) voor de gek worden gehouden. Daarnaast wordt het hele idee van geloven in de Redder van de Wereld afgedaan als een ander soort van sinterklaas. Dat wordt versterkt door sprookjesverhalen van Dan Brown etc.

Ook ik heb een periode gehad waarbij ik erg wantrouwig was. Sinterklaas is dus nep, is Jezus dan wel echt?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 35 gasten

cron