"Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Spreeuw » 06 dec 2016 16:59

"Jonge mensen, we zijn op weg en reis naar de nimmer eindigende eeuwigheid. En dan heb je een Borg nodig voor je ziel."
Als alternatief pleit hij voor:
"Jongelui, we gaan God ontmoeten. Misschien vanmiddag al. En kan dat dan? Zijn je zonden vergeven?"


Johan100 schreef:Wat is wel mis in het alternatief is het woord 'eeuwigheid'.


Mee eens. "God ontmoeten" hoeft niet per se na dit leven te zijn. Wij ontmoeten God nu al als we in de Bijbel lezen, bidden, naar de kerk gaan etc.. Wel denk ik dat veel jongeren zich moeilijk kunnen voorstellen wat "de nimmer eindigende eeuwigheid" wil zeggen. Daarmee heeft hij weer wel een punt. Een alternatief kan zijn om tegen jongeren te zeggen: na jouw sterven zijn er maar twee bestemmingen: de hemel en de hel. Dat is veel concreter.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor schaapje » 06 dec 2016 22:02

Chaya Paul Visser zegt wijze woorden.
Wel triest.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor gravo » 07 dec 2016 22:04

Je kunt van alles verzinnen om een preek begrijpelijker te maken, maar echt helpen gaat het niet volgens mij.
Niet omdat ouderwetse dominees weigeren om normaal Nederlands te spreken en ook niet omdat ze maar niet willen afstappen van bekende bijbelse begrippen. Nee, er is een andere reden waarom het feitelijk niet kan:

Wie zijn preek alsmaar begrijpelijker maakt, haalt uiteindelijk de essentie uit zijn preek en houdt geen preek meer over.
Want de essentie van een preek is dat het onderwerp waarover gesproken wordt onbegrijpelijk is.

"God", "eeuwig leven", "opstanding", "wedergeboorte", het zijn en blijven onbegrijpelijk dingen, waarvoor niet zozeer een hoog IQ, een goed geheugen, een wiskundig inzicht of een meesterbrein nodig is, maar alleen geloof. En we weten het: geloven begint, waar het begrijpen ophoudt (Ps. 139).

Laten we nu niet net doen alsof we geestelijke dingen, Gods zaken dus, van A tot Z kunnen uitleggen als we maar een andere taal gebruiken, een hedendaagse woordenschat gebruiken of ons wenden tot communicatie-vormen van een IKEA-handleiding, een Jip en Janneke boek, leesboekjes voor onze kleinen of de folder van de plaatselijke Jumbo, Aldi of Lidl. Zeker, de taal die daar gebruikt wordt is voor iedereen te volgen. Simpel, eenvoudig, concreet. En lekker digitaal: het staat wel of niet in de folder, de prijs is € 7,99 of € 9,99, meer smaken zijn er niet.

Wie meent dat een preek in die trand iets zeer begrijpelijks moet zeggen over zeer begrijpelijke zaken*, die heeft het waarschijnlijk niet over een preek, maar over de cursus die de een of andere bekwame vakdocent staat te geven.

Al met al een mooi momentje om nog eens op mijn onderschrift te wijzen.

Want hoezo zouden wij in staat zijn om iets begrijpelijks over God te zeggen?
Iedereen die iets over God zegt, weet dat hij eigenlijk niets weet en begrijpt dat hij eigenlijk niets begrijpt.
Andersom geldt dat ook voor de toehoorders. Wie de kerk uitloopt met de gedachte: "Aha, nou snap ik het...eureka, ..het laatste puzzelstukje is terecht, meer hoef ik niet te weten"... die moet nog maar eens terugkomen. God is geen legpuzzel.

Moeilijk hoor, preken. Ik zeg niet dat je Middel-Nederlands moet praten of dat je onverstaanbaar mompelend en brommend over de kanselbijbel moet gaan hangen of dat je je te buiten moet gaan aan toornige tirades, snotterige uithalen, bibberende trilstemmen, huilbuien of jankerige toneelstukjes, laat staan dat je tongentaal gaat zitten te praktiseren. Nee, zeker niet. Ik zeg wel: dominee, doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

Maar heb nu niet de illusie dat je in normaal Nederlands, met ook nog wat actuele en hedendaagse uitdrukkingen en stijlfiguren, opeens wél het mysterium fidei "uit kunt leggen". Een mysterie kenmerkt zich immers juist door onverklaarbaarheid.
Spreken over God zal altijd een beetje Latijn blijven. Zowel voor de hoorder als voor de spreker, verbi divini minister.

gravo

* een gevaarlijke simplificatie die nogal eens optreedt daar waar de vermaledijde letterlijke Bijbellezing wordt gehanteerd
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Johan100 » 07 dec 2016 22:24

Spreeuw schreef:




Mee eens. "God ontmoeten" hoeft niet per se na dit leven te zijn. Wij ontmoeten God nu al als we in de Bijbel lezen, bidden, naar de kerk gaan etc.. Wel denk ik dat veel jongeren zich moeilijk kunnen voorstellen wat "de nimmer eindigende eeuwigheid" wil zeggen. Daarmee heeft hij weer wel een punt. Een alternatief kan zijn om tegen jongeren te zeggen: na jouw sterven zijn er maar twee bestemmingen: de hemel en de hel. Dat is veel concreter.

"Jongelui, we gaan God ontmoeten. Misschien vanmiddag al. We gaan een eeuwigheid tegemoet die niet ophoudt. En kan dat dan? Zijn je zonden vergeven?."
Ik bedoelde dat het besef van iets wat niet ophoudt verdwijnt als je het woord 'eeuwigheid' laat verdwijnen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Spreeuw » 07 dec 2016 22:32

Johan100 schreef:"Jongelui, we gaan God ontmoeten. Misschien vanmiddag al. We gaan een eeuwigheid tegemoet die niet ophoudt. En kan dat dan? Zijn je zonden vergeven?."
Ik bedoelde dat het besef van iets wat niet ophoudt verdwijnt als je het woord 'eeuwigheid' laat verdwijnen.


Dat zou kunnen. Maar de andere kant is wel dat het woord "eeuwigheid" tegenwoordig ook in meer figuurlijke zin gebruikt wordt. Volgens Van Dale kan dit woord ook "zeer lange duur" betekenen, maar dat is niet de Bijbelse betekenis van dit woord. De andere betekenissen die Van Dale van het woord "eeuwigheid" geeft, sluiten wel aan op de Bijbelse betekenis van dit woord: "duur zonder begin of einde" en "het hiernamaals". Zie: http://vandale.nl/opzoeken?pattern=eeuwigheid&lang=nn

Voor jongeren is het dus niet vanzelfsprekend dat zij, wanneer zij in een preek het woord "eeuwigheid" horen, de Bijbelse betekenis van dit woord paraat hebben.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Johan100 » 07 dec 2016 22:35

gravo schreef:Je kunt van alles verzinnen om een preek begrijpelijker te maken, maar echt helpen gaat het niet volgens mij.
(........)

Dit vind ik iets te zwart-wit. Er zit ook nog wat tussen.

Vergeet niet dat predikers (naast verkondigen) uitleggers zijn. ''Verstaat gij ook hetgeen gij leest?'' vroeg Filippus aan de kamerling uit Ethiopië, een soort minister van financiën van Ethiopië. De kamerling zei: ''Hoe zou ik toch kunnen begrijpen, als niemand me onderwijst?'' Hand.8:30,31.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Johan100 » 07 dec 2016 23:02

Johan100 schreef:"Jongelui, we gaan God ontmoeten. Misschien vanmiddag al. We gaan een eeuwigheid tegemoet die niet ophoudt. En kan dat dan? Zijn je zonden vergeven?."
Ik bedoelde dat het besef van iets wat niet ophoudt verdwijnt als je het woord 'eeuwigheid' laat verdwijnen.


Spreeuw schreef:

Dat zou kunnen. Maar de andere kant is wel dat het woord "eeuwigheid" tegenwoordig ook in meer figuurlijke zin gebruikt wordt. Volgens Van Dale kan dit woord ook "zeer lange duur" betekenen, maar dat is niet de Bijbelse betekenis van dit woord. De andere betekenissen die Van Dale van het woord "eeuwigheid" geeft, sluiten wel aan op de Bijbelse betekenis van dit woord: "duur zonder begin of einde" en "het hiernamaals". Zie: http://vandale.nl/opzoeken?pattern=eeuwigheid&lang=nn

Voor jongeren is het dus niet vanzelfsprekend dat zij, wanneer zij in een preek het woord "eeuwigheid" horen, de Bijbelse betekenis van dit woord paraat hebben.

Dat zou kunnen. Daarom had ik ook in het alternatief geschreven 'een eeuwigheid die niet ophoudt''. Jongeren krijgen ook nog catechisatie ... Weet je trouwens waar de bijbel er op wijst dat hier een eeuwigheid bedoelt wordt die niet stopt?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Spreeuw » 07 dec 2016 23:36

Johan100 schreef:Dat zou kunnen. Daarom had ik ook in het alternatief geschreven 'een eeuwigheid die niet ophoudt''. Jongeren krijgen ook nog catechisatie ... Weet je trouwens waar de bijbel er op wijst dat hier een eeuwigheid bedoelt wordt die niet stopt?


Bijvoorbeeld Jesaja 40:8. "8 Het gras verdort, de bloem valt af, maar het woord van onze God houdt eeuwig stand." (NBG'51)

En 1 Petrus 1:22-25. "22 Nu gij uw zielen door gehoorzaamheid aan de waarheid gereinigd hebt tot ongeveinsde broederliefde, hebt dan elkander van harte en bestendig lief, 23 als wedergeboren, en niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en blijvende woord van God.
24 Want:
Alle vlees is als gras en al zijn heerlijkheid als een bloem in het gras; het gras verdort en de bloem valt af,
25 maar het woord des Heren blijft in der eeuwigheid.
Dit nu is het woord, dat u als evangelie verkondigd is." (NBG'51)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Arco » 08 dec 2016 09:44

Het is misschien heel erg, maar als er een bepaalde dominee bij ons te gast is, dan zal je mij niet kunnen vinden in de kerkbank. Dan ga ik elders kerken. De reden? Die dominee preekt zo simpel, zo oppervlakkig, dat je je gaat schamen voor de preek. De laatste keer had hij het over de schoonmoeder van Petrus. Jezus was immers na de kerkdienst (!) gaan koffiedrinken bij de schoonmoeder van Petrus. En toen een hele verhandeling over schoonmoeders, maar niets over de ziekte, dat Petrus getrouwd was, de Sjabbat, de compassie van Jezus met deze vrouw, de bestraffing van de ziekte en wat dit allemaal zegt over de grote kracht van onze Messias.

Hier in dit topic wordt meer gesproken over preken, wat wel en wat niet gezegd moet worden. Is het misschien niet eens een idee dat we hier op het forum een keer zelf een soort preek plaatsen? Hoe ziet een preek van jou eruit?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2016 10:31

Arco schreef:Is het misschien niet eens een idee dat we hier op het forum een keer zelf een soort preek plaatsen? Hoe ziet een preek van jou eruit?

Daar is een topic voor: Hedendaagse meditaties: viewtopic.php?f=31&t=27039
Of bedoel je dat ieder zelf een preek zou moeten maken? :D
Arco schreef:Het is misschien heel erg, maar als er een bepaalde dominee bij ons te gast is, dan zal je mij niet kunnen vinden in de kerkbank. Dan ga ik elders kerken. De reden? Die dominee preekt zo simpel, zo oppervlakkig, dat je je gaat schamen voor de preek.

Bij ons was eens een predikant te gast die een paar attributen had meegenomen.
Ik dacht dat hij dit voor een keer had gedaan. Maar dat bleek hij vaker te doen.
Het voegde niets toe, de preek was dermate oppervlakkig, dat de attributen het van een "zondagsschoolniveau" maakten.
Sommige predikanten hebben een talent voor preken. Ze beginnen met een aktuele gebeurtenis, of een dagelijks voorbeeld, spreken eerst de jongelui aan, zodat hun aandacht gevangen wordt. En bouwen zo hun preek op.
Als een dominee teveel leest, vind ik dat ook afleidend werken. Laatst weigerde de I pad en liep de dominee vast in zijn verhaal.
Was best een pijnlijk moment.
Spreeuw schreef:Voor jongeren is het dus niet vanzelfsprekend dat zij, wanneer zij in een preek het woord "eeuwigheid" horen,

In de spreektaal zegt iemand weleens: Het duurde een eeuwigheid voordat ik aan de beurt was.
Zo krijgt een woord een andere betekenis, nl. dat er toch uiteindelijk een einde aan komt.
Ik denk dat daarom het woord: nimmereindigend aan vooraf gaat, wat nu als nooit eindigend vertaald kan worden.
De eeuwigheid houdt nooit op. Is moeilijk te begrijpen. Net als het begrip dat God er altijd al was.
Probeer eens uit te leggen wat In den beginne nu echt betekent, aan een buitenkerkelijke.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2016 16:15

Dan hier nog maar even een preek die begrijpelijk is voor jongeren, denk ik.

"De bruidegom heeft mij gevraagd het kort te willen maken. Moge God het lang met u maken. Amen."
De kortste preek ooit, waarschijnlijk.
Uit: Het zondagsblad van de Rotterdammer
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2017 10:23

Zo'n 50% vindt de preek in het algemeen middelmatig tot zeer slecht te begrijpen voor iemand die niet-kerkelijk is. Overeenkomstig het onderzoek van CIP.nl

"Het levend water moet kletteren!"
Volgens Ds. M.M. van Campen uit Rotterdam is misschien de sfeer wel veel belangrijker dan wat niet kerkelijke mensen qua leer meekrijgen tijdens een bezoek aan de kerk. https://cip.nl/36592-het-levend-water-moet-kletteren

Ik ben het met van Campen eens: =D>

Wat ik in Rotterdam merk, is dat mensen als ze de eerste keer niet zozeer de leer proeven, maar de sfeer; dat iemand een fijn praatje met ze maakt, dat ze doorhebben dat wat christenen in de kerk komen doen niet zomaar een verplicht nummertje is. Dat er echt wat gebeurt! Wat dat betreft is het eerst de sfeer, dan de leer en als het goed is komen ze dan tot de Heer! Dat is in mijn beleving toch de volgorde.”

Ondanks dat de sfeer belangrijk is, vindt Van Campen het belangrijk dat hij de “taal van de straat” spreekt.

Ds. Van Campen wil verder benadrukken dat de prediking met meer te maken heeft dan ‘horen’. “Mensen hebben in deze postmoderne tijd namelijk geen grote oren meer, maar grote ogen en een grote neus. Wat ik wil zeggen is dat mensen met al hun zintuigen een preek beleven. Ze letten dus niet alleen op wat ze horen. Vandaar ook dat ik zeg dat mensen eerst proeven aan de sfeer, dan aan de leer, en als het goed is terecht komen bij de Heer.
d:)b

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: "Maak preek begrijpelijk voor jongeren"

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jun 2019 15:03

Spreeuw schreef:Met belangstelling las ik het artikel "Maak preek begrijpelijk voor jongeren" van de heer A. van der Horst, docent aan het Hoornbeeck College te Kampen. Dit artikel is gepubliceerd in het Reformatorisch Dagblad van 1 december 2016. De oorzaak van het probleem van onbegrijpelijkheid ligt volgens Van der Horst in het gebruik van bepaalde terminologie uit de refozuil, die door veel jongeren niet meer begrepen wordt. Mijn eigen ervaring is dat de bevindelijk-gereformeerde predikanten sterk verschillen in het voor jongeren begrijpelijk maken van hun preken. Oudere predikanten gebruiken vaker ouderwetse taal.

Het betreffende artikel is hier te lezen: http://www.rd.nl/opinie/maak-preek-begr ... -1.1355641

In het atikel geeft de heer Van der Horst een voorbeeld van een in een preek gebruikte zin:
"Jonge mensen, we zijn op weg en reis naar de nimmer eindigende eeuwigheid. En dan heb je een Borg nodig voor je ziel."
Als alternatief pleit hij voor:
"Jongelui, we gaan God ontmoeten. Misschien vanmiddag al. En kan dat dan? Zijn je zonden vergeven?"

Mijn vraag is: Is het inderdaad noodzakelijk dat de preken van bevindelijk-gereformeerde predikanten begrijpelijker worden voor jongeren?

Ik heb nooit moeite gehad met die ongemodificeerde zin die je als voorbeeld geeft. Die heb ik taalkundig altijd heel goed kunnen begrijpen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten