Johan: Zijn dat niet de fabeltjes waar Paulus het over had in zijn brieven?Johan.
Ereunao: Augustinus was voor zijn bekering een groot bewonderaar van de Griekse wijsgeer Plato. In dit heidense denken was het stoffelijke, het aardse iets minderwaardig, iets van voorlopige aard, iets dat er eigenlijk niet bij hoorde. Het geestelijke, het bovennatuurlijke, daar gaat het eigenlijk om. Vandaar die heidense uitdrukking “stoffelijke overschot” in rouwadvertenties die tot in onze tijd in zwang is. Het zal intussen wel duidelijk zijn dat in deze denkwijze het bijbels evenwicht tussen het stoffelijke en het geestelijke volkomen zoek is! Want in de Schrift hoort het aardse, het stoffelijke er wel degelijk bij. Immers, ook het stof is dienstbaar aan God wanneer het door de Geest doorademd wordt! God schiep de mens uit het stof der aarde, blies er de levensadem in en alzo werd de mens tot een levende ziel (Gen.2:7; 1Kor.15:45: Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.Alles wat adem heeft love de Heere! (Ps.150:6). Origenes is drie eeuwen na zijn dood als ketter veroordeeld, maar zijn filosofische Schriftuitlegging niet. Col. 2:8: ‘Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus’. Want die was inmiddels door Augustinus overgenomen. gr: ereumao
Johan:Dat ben ik op zich wel met je eens, maar het meervoud 'gronden' roept heel veel verwarring op. Dat heeft hier niets mee te maken verder. Je kunt niet zeggen dat je schuld een rechtsgrond is.
Ik heb ook nog wel wat kritische kanttekeningen; Je kunt geen bekeringsweg voorschrijven, God bekeert hoe Hij wil. Niet iedereen heeft even diepe ellendekennis. Het is geen voorwaarde. Bij sommige mensen zal de blijdschap overheersen. Jezus is de Enige grond. Het gaat om wedergeboorte.Johan
Ereunao:Grond of gronden, ik ga niet twisten over een woord. Er zijn in het werk van de Middelaar meerdere rechtsgronden aan te wijzen. Want door Zijn dood en bloedstorting verzoende Hij de zonde. Maar als mijn schuld betaald is ben ik nog niet verder dan Adam voor de val, dan heb ik nog geen cent om van te leven. En daarom wordt Zijn opstanding ons zo dierbaar. Hier ontvangt Gods volk niet alleen de kwitantie ’de schuld Uws volks hebt G’uit Uw boek gedaan’, Maar krijgt ook deel aan Zijn opstandingsleven. En dat is eeuwig leven dat niet meer sterven kan.( Luk.20:36) En zo is er nog veel meer aan te wijzen. De schuld is dus idd. geen rechtsgrond, dat heb ik ook niet gezegd, maar Zijn dood en opstanding. En dat God niet iedereen langs dezelfde weg bekeerd weet ik ook wel, dat heb ik hierboven met andere woorden ook aangeduid. Maar er is nog nooit een kind lachende geboren, wel schreiend. ereunao