Arco schreef:
Je heb zeker een punt. Stel dat een gemeente zou leven conform het principe van Handelingen 3, dan zouden binnen de gemeente veel minder ongelijkheid zijn. Een goede vriend van mij kan nauwelijks rond komen, maar krijgt toch geen ondersteuning van de diaconie. Toch wordt hij verzocht om te doneren aan de kerk.
Echter, jou opmerking voer scheiding tussen staat en kerk, dat is onjuist. In Nederland hebben we juist een schoolvoorbeeld van scheiding tussen kerk en staat. Het instituut kerk en het instituut staat zijn gescheiden. Het is dus niet zo dat een kerk, vanuit haar organisatie, bepaald wat de staat wel of niet doet. En tegenwoordig moeten we juist oppassen dat de staat zich niet inhoudelijk gaat bemoeien met de kerk.
Ik had het meer over "de andere kant op", de bemoeienis van de kerk met de staat, of de vereenzelviging ermee.
Doch Jezus riep hen tot Zich en zeide: Gij weet, dat de regeerders der volken heerschappij over hen voeren en de rijksgroten oefenen macht over hen.
Zo is het onder u niet. "Kerk" is volgens mij dan ook geen instituut wat met de rijksgroten macht uitoefent, maar een levend organisme, een Lichaam van levende stenen tot opbouw van de Gemeente, waarvan Jezus zei deze te zullen bouwen.
Zij die buiten zijn, oordeelt God, niet wij!
Daar sluit je dus ook geen compromis mee, en je laat je ook niet betalen door die rijksgroten met "besmette" gelden etc.
Want je bent niet van hen, maar door Hem gekocht.