Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 sep 2016 09:28

Ik vraag me trouwens af waarom sommigen nu geen moeite hebben met blaming & shaming van een predikant, terwijl dat bij predikanten van eigen richting uit den boze is. Beetje inconsequent.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 29 sep 2016 15:25

JeeWee schreef:En voor de anderen: stél nu eens dat de EO er níet meer zou zijn...
Zijn we dan beter af?
Dringt er dan nog iets van dé Boodschap tot de WERELD door?

Hoeveel buitenkerkelijken/ongelovigen zullen BEWUST de EO aanzetten?
Ik werk met buitenkerkelijken en er is er niet één. En als ze iets toevallig een programma gezien hebben, weten ze niet dat het van de EO is.
Dit komt deels door de enorme versnippering, het avondje TROS of NCRV is er niet meer.
Bij de jeugd wordt steeds minder TV gekeken, de oplages van de TV gidsen en de lidmaatschappen lopen terug.
Ik denk dat het in de nabije toekomst geheel op de schop gaat.
Een abonnement per zender, dus echte keuze en on demand kijken en dan kijkt er vrijwel geen mens meer naar de huidige hilversumse omroepen.
Vóór de jaren 50 drong er veel meer door van de Boodschap van het Evangelie.
Mensen liepen of fietsten met het hele gezin naar de kerk, dat zag de wereld.
Nu zien ze..... wat? Zien ze nog het verschil tussen een wereldburger en een hemelburger?
Ik denk dat we in de eindtijd leven, en de Bijbel zegt dat daar die scheiding zichtbaar zal worden.
Als nu ds Visser, die hier dagelijks mee te maken heeft in Amsterdam, zijn bezorgdheid uitspreekt, wat er ontbreekt, wat er verkeerd gaat (zie andere topic) en het geloof zelfs uit de kerken dreigt te verdwijnen, waaruit beste JeeWee moet je dan putten?
Wie niets heeft kan niets uitdelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor JeeWee » 29 sep 2016 16:41

Chaya schreef: Hoeveel buitenkerkelijken/ongelovigen zullen BEWUST de EO aanzetten?
Ik werk met buitenkerkelijken en er is er niet één.

Sorry, maar da's echt lariekoek!
Hoeveel mensen zetten er überhaupt BEWUST een programma aan omdát het van een bepaalde omroep is?
Zoiets van: "We gaan TV kijken omdat het van de TROS is"...
Kom nou toch!
En onderzoek heeft ook al aangetoond dat EO leden zelf massaal naar andere omroepen kijken, ook als er een verkondigend programma van de EO wordt uitgezonden.
Juist door die verandering in het omroepbestel heeft de EO de kans om anderen te bereiken.
En ja, als je andere groepen wilt bereiken, zul je ook een andere taal moeten spreken.
De EO is er niet voor jou Chaya. Jij hebt je eigen kerk.


Chaya schreef: Vóór de jaren 50 drong er veel meer door van de Boodschap van het Evangelie.
Mensen liepen of fietsten met het hele gezin naar de kerk, dat zag de wereld.

En? Heeft het geholpen dat al die mensen zich opsloten in hun kerkbunker met de deuren dicht?
Straalde men toen de wet uit of de liefde van Christus?
Zijn niet juist daarom mensen afgehaakt, juist omdat het veelal een plichtmatig geloven was?
Zijn mensen niet juist op kerkmensen en hun fratsen afgehaakt?


Chaya schreef: Ik denk dat we in de eindtijd leven, en de Bijbel zegt dat daar die scheiding zichtbaar zal worden.

Die gedachte is van alle tijden. Die leeft al sinds de eerste christengemeente.
'Van die dag en ure weet niemand'.
Zorg dat er olie in jouw lamp zit.

Chaya schreef: Als nu ds Visser, die hier dagelijks mee te maken heeft in Amsterdam, zijn bezorgdheid uitspreekt,

Diezelfde dominee Paul Visser maakt NU het programma 'De Kapel' bij de EO die jij verguist.
Ik kan me voorstellen dat je net iets anders keek, van een andere omroep, dus als je wilt, kijk maar even hier....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor BladeStraight » 29 sep 2016 19:00

Tante Pollewop schreef:Ik vraag me trouwens af waarom sommigen nu geen moeite hebben met blaming & shaming van een predikant, terwijl dat bij predikanten van eigen richting uit den boze is. Beetje inconsequent.


Waarom zou dat uit den boze zijn? Of neem je nu zomaar wat aan?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 29 sep 2016 20:55

JeeWee schreef:Sorry, maar da's echt lariekoek!

Tuurlijk, jij zegt het.
JeeWee schreef:De EO is er niet voor jou Chaya.

Nee, dat is waar, daar ben ik inmiddels zwaar op afgeknapt.
JeeWee schreef:Zijn mensen niet juist op kerkmensen en hun fratsen afgehaakt?

Steek hierbij ook even de hand in eigen boezem en laat dat niet alleen aan anderen over.
JeeWee schreef:Diezelfde dominee Paul Visser maakt NU het programma 'De Kapel' bij de EO die jij verguist.

Ik heb ds. Visser heel hoog staan!
En ik kijk denk ik liever de filmpjes op geloofstoerusting.
JeeWee schreef:En onderzoek heeft ook al aangetoond dat EO leden zelf massaal naar andere omroepen kijken, ook als er een verkondigend programma van de EO wordt uitgezonden.

O, welk onderzoek? En wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
Volgens mij ging het om het nut of noodzaak van evangelisatie van de EO. Dus als de de leden zelf al niet meer kijken.... :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Tante Pollewop » 30 sep 2016 07:25

Tante Pollewop schreef:Ik vraag me trouwens af waarom sommigen nu geen moeite hebben met blaming & shaming van een predikant, terwijl dat bij predikanten van eigen richting uit den boze is. Beetje inconsequent.

BladeStraight schreef:Waarom zou dat uit den boze zijn? Of neem je nu zomaar wat aan?

Nee, het zijn ervaringen op dit forum uit het verleden. Maar die bieden blijkbaar geen garantie voor de toekomst als het om andersdenkende predikanten gaat. :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2016 07:30

EO-leden kijken OOK massaal naar andere programma's en niet alleen naar wat van de EO is.

Overigens zijn er prima voorbeelden van programma's waar ongelovigen wel naar kijken. Denk aan Het Familiediner. Of aan The Passion. Maar nee, dat kan weer niet he. Lastige spagaat. Of je achterban is tevreden en er kijkt verder niemand, of er kijken wel mensen en een deel van je achterban is ontevreden. Dat is nu al heel wat jaartjes het geval, en daar een goede lijn in vinden is moeilijk. Want je wil je achterban houden en koesteren maar tegelijkertijd zoveel mogelijk mensen bereiken. Dus zal het wel zo blijven, vermoed ik. Ik hoop dat het waarom zo wat duidelijker is. En dat het wel makkelijk is om kritiek te leveren als je alleen maar kerkgangers met een boodschap wil bereiken maar als je niet-kerkgangers wil bereiken wordt het een kastiger verhaal. Misschien zouden de critici daar ook meer mee bezig moeten gaan, dat zou mogelijk voor meer begrip zorgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 30 sep 2016 12:11

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik al "sinds mensenheugenis" lid ben van de NCRV.Nu dus KRO-NCRV.
Ook daar kijk ik niet naar alles wat ze aanbieden. (Behalve de detectives, maar die zijn van de KRO :wink: ).
EO-programma's bekijk ik regelmatig.Ik kan door gezondheidsredenen niet altijd naar de kerk, dan is het dus: Nederland zingt op zondag, en de Kapel.
(Wat mij betreft zou Ds. Vlaswijk spraakles moeten nemen. De uitspraak van de ij en de o is - voor mij - niet aan te horen. Sorry. Zelf heb ik ooit spraakles gehad toen het ernaar uitzag dat ik op bijeenkomsten zou moeten spreken. Ik heb een bepaald accent moeten afleren.

Ik kijk niet vaak naar het diner - eigenlijk vind ik dat ik niks te maken heb met familieproblemen. Ik heb dan het gevoel een voyeur te zijn.
Van de natuurseries geniet ik bijzonder. Was zeer onder de indruk van de tocht die Kefah naar zijn geboorteland en omgeving trok en de pijn die hij had dat hij niet in zijn eigen geboorteplaats kon komen.
"De kist" vind ik geweldig - ik haak af bij "de verandering". Geloof, Hoop en Liefde kijk ik nauwelijks - vanwege een programma op de andere zender en omdat het me niet boeien kan - ik ervaar het als een soort 'evangeliseren'..
"Adieu God" is ook zo'n sterk programma, al is het vaak niet "adieu God, maar adieu kerk". Andries Knevel met zijn gesprekken in het fort in Naarden. (Waarom zijn die programma's zo krankzinnig laat? Ik neem ze op.) Dat hij juist een programma maakt over de Paus vond ik geweldig - en het was zeer respectvol.

Ikzelf haak af als een programma bewust "Evangeliseren" is.
"Bakkie troost" - nu "Ik mis je" - vind ik enerzijds hel mooi, maar ook daar heb ik het gevoel dat ik naar iets kijk wat eigenlijk niet zou mogen - het is zo intiem.

De opmerking dat de jeugd niet meer kijkt kopt. Maar dat heeft geen klap met de EO te maken.
De jeugd kijkt helemaal geen tv meer of het moet iets zijn als "Penoza".
Maar de jeugd zoekt eigen programma's via Netflix en weet-ik-veel welke mogelijkheden er zijn, ook via internet.

Persoonlijk vind ik dat de EO het prima doet en ik ben bang dat als bepaalde dingen weer specifieker evangelisch worden er (nog) meer afhaken.

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 01 okt 2016 13:16

In Trouw-De Verdieping van vandaag staat een groot/goed artikel met een interview van Knevel over zijn zoektocht naar de Paus.

Yoshi

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Yoshi » 02 okt 2016 06:53

Ik heb geen papieren Trouw, maar is het toevallig dit artikel dat ook digitaal te lezen is?
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... eden.dhtml

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 02 okt 2016 12:39

Yoshi schreef:Ik heb geen papieren Trouw, maar is het toevallig dit artikel dat ook digitaal te lezen is?
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... eden.dhtml

Dat is het ja...

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 03 okt 2016 11:08

Zie ook vandaag:
Trouw/De Verdieping, katern Cultuur & Media, pagina 10. Christelijke Omroep.

. De directie van de EO krijgt nogal wat kritiek te verstouwen. Een deel van de achterban vindt dat de oorspronkelijke grondslag te veel naar de achtergrond verdwijnt. Is de klacht terecht?
Wat is er toch loos bij de EO?

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor dalethvav » 03 okt 2016 11:50

Ik heb het idee dat het een beetje een semantische discussie begint te worden waarmee de EO-directie een rookgordijn legt:
Er wordt in deze discussie door de directie benadrukt dat ze t.a.v de kerken "het vertegenwoordigen van de kerken als taak" hebben en t.a.v. de boodschap "het uitdragen een missie"hebben".
Daar waar de "taak" botst met de "missie" (en dat lijkt me nu het geval denk ik) dient m.i. de missie voorrang te verkrijgen. Is dat niet wat de achterban constateert en zich zorgen over maakt?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor JeeWee » 03 okt 2016 13:28

Afgelopen zaterdag verscheen er een artikel in het ND met de fraai gevonden titel:

De EO is niet van het pad, maar van de Weg

De EO reageerde door de beide directeuren de kwestie te laten uitleggen in een interview dat deze week in het programmablad Visie staat, maar dat al op 21 september op de EO-website werd geplaatst. De directie legt uit dat het ‘in de communicatie’ zorgvuldiger had gemoeten. Nu leek het immers net of de EO onbekommerd IKON-gedachtegoed in huis haalde. Dat is niet zo, aldus Lock en Kooij: Mikkers werkt niet voor de EO, maar voor een productiehuis dat ideeën en programma’s levert aan de EO. Hij staat niet bij de EO op de loonlijst, en wordt betaald uit een aparte overheidsbijdrage. Ook dat legt de EO-directie uit, in opvallend passieve formuleringen. ‘De EO heeft er twee jaar geleden een nieuwe taak bij gekregen’, aldus Kooij: het ‘representeren van de kerken’. En Lock: ‘De kerken hebben ervoor gekozen hun geluid bij de EO onder te brengen.’

Zelf ontkom ik niet aan het fronsen van mijn wenkbrauwen als ze zeggen dat ze dat doen "omdat ze deze táák hebben gekregen. En die is strikt gescheiden van de missie van de EO".

Maar het persbericht dat de EO zelf de wereld instuurde toen ze deze taak op zich nam, op 18 december 2012, had als kop ‘IKON, ZvK en EO samen verder’. Hoezo een opgedrongen taak, gescheiden van de missie?

Arjan Lock zegt in het ND oa.:

‘In de jaren negentig wilde de EO al intensiever samenwerken met de ZvK. Dat wilden ze toen niet, ze wilden liever met de IKON. Dat was in een tijd van luxe. Ze kregen toen bij elkaar nog twintig miljoen euro. Nu krijgen we € 2,4 miljoen voor deze taak. Maar we wílden hem, we wilden deze verantwoordelijkheid. Al hadden we het uit eigen zak moeten betalen, dan nog hadden we deze taak op ons genomen. Het is een keuze geweest die we samen met de kerken hebben gemaakt. Maar het was wel het complete pakket. Als je die taak oppakt, dan niet alleen met de kerken die je welgevallig zijn, dan is het de PKN, maar ook de oud-katholieken, en de remonstranten.’

Op de vraag of je, als je in dienst van de EO komt, mag zeggen dat de Bijbel een mensenboek is, zegt Lock kort en duidelijk ‘Nee.’
Ook mag je volgens Lock niet zeggen dat Jezus maar één van de mogelijkheden is om een beter leven te gaan leiden.

Verder zegt Lock: 'Aan de mensen die bij het productiehuis werken, stellen we andere eisen dan aan de mensen die bij de EO werken. Je kunt het identiteitsbeleid van de EO zo opvragen, dat is niet een geheim stuk. De eisen die wij aan medewerkers van de EO stellen, zijn glashelder. En van de medewerkers van het productiehuis vragen we respect voor de missie van de EO.’
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor dalethvav » 03 okt 2016 14:31

Precies, dat bedoel ik met die semantische discussie
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten