Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 27 sep 2016 13:16

Het aantal bezorgden breidt zich uit, net gelezen op RD.nl

Dr. Marten Visser, zendeling via de organisatie GlobalRize, heeft maandagavond de Facebookpagina EO Duidelijk gelanceerd.
Zijn doel daarmee is EO-leden te vinden die zich kandidaat stellen voor de ledenraad, om het EO-bestuur op te dragen geen vrijzinnige programma’s te laten maken. Verder wil Visser EO-leden vinden die deze kandidaten ondersteunen. Hiervoor zijn 70 handtekeningen per kandidaat nodig, vertelde hij dinsdagochtend desgevraagd.



Volgens de zendeling is de tijd van praten voorbij. „Ik heb zes jaar geleden met enkele zendelingen een brief gestuurd naar de EO waarin we onze zorgen uitten over de ontwikkelingen rond haar visie op seksualiteit. We kregen toen als antwoord dat de EO bleef vasthouden aan de Bijbelse opvattingen rond seksuele relaties tussen man en vrouw in het huwelijk. Dat hebben wij sindsdien echter niet bevestigd gezien.”


Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 sep 2016 14:26

Ik zag dat de Gereformeerde Bond ook al een brief heeft gestuurd.

Jammer dat ze niet iets meer collectief denken en alleen vanuit hun eigen stroming denken.

vreemdeling

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor vreemdeling » 27 sep 2016 14:52

BladeStraight schreef:Niet de Jezus die ons vanuit de Bijbel tegemoet komt, maar een zelfgemaakte Jezus. Dus nee, dat verontrust mij absoluut niet. Jezus zelf was in Zijn tijd zeker niet geliefd, en zijn volgelingen zullen een niet veel betere houding van de ongelovigen tegemoet kunnen zien.

Haha, ik snap u, u probeert het nu heel handig om te draaien. De meesten zullen het niet met u eens zijn.
De christelijke schrijvers waren het die de oorspronkelijke Jezus bewerkt hebben tot iets wat hen (mensen veelal buiten de kerken) niet aanstaat.
Jezus was in zijn tijd inderdaad niet geliefd bij de conservatieve fundamentalisten die zijn nieuwe leer niet erkenden als een verbetering voor wat er al was.
Maar bij open, anti-fundamentalistische mensen is Jezus nog altijd zeer geliefd, dat zie je steeds weer in die programma's van Adieu God.

De Jezus van zijn leringen is veel diepzinniger (en goddelijker), dan alles wat de christelijke schrijvers eromheen gebreid hebben.
De mensen die die Jezus herkennen wil de EO niet van zich vervreemden en dat valt te waarderen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor BladeStraight » 27 sep 2016 16:22

Christus' prediking is natuurlijk ook vol van dingen die mensen nu nog aan kunnen spreken zoals rechtvaardigheid en menselijke solidariteit. Echter, het is niet juist om Christus te versmallen tot een sociale leraar. Zijn boodschap was bij tijden zeer scherp en separerend, en dat zijn niet de dingen die veel onchristelijke mensen uit de evangeliën halen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 27 sep 2016 16:51

vreemdeling schreef:De Jezus van zijn leringen is veel diepzinniger (en goddelijker), dan alles wat de christelijke schrijvers eromheen gebreid hebben.

Die christelijke schrijvers waren zijn volgelingen! Het past niet om op deze wijze zo denigrerend over eromheen breien te praten. Het ligt ook aan de lezers, die het breiwerk niet snappen.
vreemdeling schreef:De mensen die die Jezus herkennen wil de EO niet van zich vervreemden en dat valt te waarderen.

Waar blijkt dat uit dan?
BladeStraight schreef:Zijn boodschap was bij tijden zeer scherp en separerend, en dat zijn niet de dingen die veel onchristelijke mensen uit de evangeliën halen.

En juist DIT kun je bij de EO helaas niet meer terugvinden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor BladeStraight » 27 sep 2016 17:33

Chaya schreef:De Jezus van zijn leringen is veel diepzinniger (en goddelijker), dan alles wat de christelijke schrijvers eromheen gebreid hebben.


Dit hoor je wel vaker, dat mensen zogenaamd wel volgelingen van Jezus zijn, maar niet van bijvoorbeeld Paulus. Men stelt dan dat beiden een heel andere prediking hadden en dat Jezus vooral een maatschappelijke leraar was. Ik vrees dan toch dat men de leringen van Jezus niet geheel gelezen en begrepen heeft.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 27 sep 2016 17:58

BladeStraight schreef:Dit hoor je wel vaker, dat mensen zogenaamd wel volgelingen van Jezus zijn, maar niet van bijvoorbeeld Paulus. Men stelt dan dat beiden een heel andere prediking hadden en dat Jezus vooral een maatschappelijke leraar was. Ik vrees dan toch dat men de leringen van Jezus niet geheel gelezen en begrepen heeft.

Ik zou er prijs op stellen als je deze quote op naam zet van degene die dit gezegd heeft, nl. Vreemdeling.
Ik zou dit nooit zeggen nl.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

vreemdeling

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor vreemdeling » 27 sep 2016 19:34

BladeStraight schreef:Dit hoor je wel vaker, dat mensen zogenaamd wel volgelingen van Jezus zijn, maar niet van bijvoorbeeld Paulus. Men stelt dan dat beiden een heel andere prediking hadden en dat Jezus vooral een maatschappelijke leraar was. Ik vrees dan toch dat men de leringen van Jezus niet geheel gelezen en begrepen heeft.


Ik zie de parallel tussen maatschappelijk en "diepzinnig, goddelijk" niet zo. :wink:
Men verschilt hevig van mening over de precieze inhoud van de historische Jezus leringen, het is een heel palet bij de niet-conservatieve theologen.
Maar goed, het is fijn dat de EO er wat opener en losser in komt te staan. Het zijn natuurlijk geen domme jongens die zo'n omroep weten draaiende te houden. Van de niet-christen uit gezien is de EO nog zeer behoudend en ingetogen en dat mag best, als tegenwicht voor de heftig losgeslagen BNN programma's.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor BladeStraight » 27 sep 2016 23:01

Chaya schreef:Ik zou er prijs op stellen als je deze quote op naam zet van degene die dit gezegd heeft, nl. Vreemdeling.
Ik zou dit nooit zeggen nl.


Uiteraard zie ik dat, maar ik reageerde op jouw opmerking.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

vreemdeling

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor vreemdeling » 28 sep 2016 02:18

Chaya schreef:Die christelijke schrijvers waren zijn volgelingen! Het past niet om op deze wijze zo denigrerend over eromheen breien te praten. Het ligt ook aan de lezers, die het breiwerk niet snappen.

Dat zie ik anders, ik zie die schrijvers als vroege christelijke theologen die aan het evangelie van Jezus sleutelden om het om te vormen in een andere richting (namelijk hun eigen geloof).

vreemdeling schreef:De mensen die die Jezus herkennen wil de EO niet van zich vervreemden en dat valt te waarderen.

Chaya schreef:Waar blijkt dat uit dan?

Dat blijkt uit het ontbreken van het opgeheven vingertje bij de EO tegenwoordig ten aanzien van mensen die op een andere manier zijn gaan geloven of zijn blijven geloven (zoals roomsche christenen).
BladeStraight schreef:Zijn boodschap was bij tijden zeer scherp en separerend, en dat zijn niet de dingen die veel onchristelijke mensen uit de evangeliën halen.

Chaya schreef:En juist DIT kun je bij de EO helaas niet meer terugvinden.

Je moet niet vergeten dat de leringen van Jezus dankzij bovengenoemde schrijvers vermengd zijn geraakt met het getheologiseer van die christelijke schrijvers zelf (het eromheen "breien").
Een deel van die "scherpe en separerende" boodschappen is dan ook niet echt van Jezus afkomstig, maar christelijke bluf van die schrijvers (die bovendien verschilt per schrijver!) die Jezus in de mond is gelegd.
Veel niet-christelijke fans van Jezus verwerpen inmiddels die toegevoegde christelijke bluf die zo in trek is bij de meer conservatieve fundamentalistische christen.

Het is gewoon een kwestie van het kaf van het koren scheiden, al is dat lang niet zo eenvoudig als het lijkt.
Als je bietensap bij de melk doet, kun je de twee ook niet zomaar uit elkaar halen.
De meeste christenen verwerpen het Boek van Mormon uit hun Bijbel, een Jezuist verwerpt alle christelijke toevoegingen aan de leer van de historische Jezus.
Roomsche christenen ergeren zich soms aan de eigenwijze invalshoek van de protestanten, het voelt alsof de protestanten een belangrijk deel van het christendom eruit willen snijden. Een Jezuist gaat enkel nog een belangrijke stap verder dan die christelijke protestanten.
Wat is waarheid?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Cicero » 28 sep 2016 17:56

vreemdeling schreef: Een Jezuist gaat enkel nog een belangrijke stap verder dan die christelijke protestanten.
Wat is waarheid?
Daar gaan we weer. Jouw versie van Jezus is een cirkelredenering. Je hebt eerst een idee van hoe Jezus zou moeten zijn, en dan selecteer en interpreteer je de bronnen zo dat het in jouw straatje past. Dat deugt natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 28 sep 2016 21:50

Chaya schreef:Het aantal bezorgden breidt zich uit, net gelezen op RD.nl

Dr. Marten Visser, zendeling via de organisatie GlobalRize, heeft maandagavond de Facebookpagina EO Duidelijk gelanceerd.
Zijn doel daarmee is EO-leden te vinden die zich kandidaat stellen voor de ledenraad, om het EO-bestuur op te dragen geen vrijzinnige programma’s te laten maken. Verder wil Visser EO-leden vinden die deze kandidaten ondersteunen. Hiervoor zijn 70 handtekeningen per kandidaat nodig, vertelde hij dinsdagochtend desgevraagd.



Volgens de zendeling is de tijd van praten voorbij. „Ik heb zes jaar geleden met enkele zendelingen een brief gestuurd naar de EO waarin we onze zorgen uitten over de ontwikkelingen rond haar visie op seksualiteit. We kregen toen als antwoord dat de EO bleef vasthouden aan de Bijbelse opvattingen rond seksuele relaties tussen man en vrouw in het huwelijk. Dat hebben wij sindsdien echter niet bevestigd gezien.”




typisch het probleem van christelijke verdeeldheid.

Als je nu eens dit filmpje bekijkt, de e.o in 1977 (en toendertijd alle kritiek op de e.o)

https://www.youtube.com/watch?v=Ukz_Ok40aQ4 (1977)

Maar gelukkig de mens die vertrouwd niet op mensen alleen, maar op de getrouwe Heer en God die zoveel werk (ook van de e.o) gezegend heeft, de vele mensen die Hem mochten leren kennen (via de e.o.)
Bid voor de e.o.
zolang je nog deze programma' s waarin het Woord van God en Zijn naam groot gemaakt wordt, gaat daar veel vanuit en zijn hier veel mensen bij gebaat tot steun bemoediging kracht en dat hierin de Weg naar God de Vader wordt gewezen... (onderschat dit nooit)

https://www.youtube.com/watch?v=nNxJJsBW00M (2016)

Met veel kan je het niet mee eens zijn en hoog van de toren gaan blazen, maar breng vooral je zorgen hierover bij God.
De e.o heeft het gebed hard nodig, de kracht van het gebed is groter dan het aantal verzamelde bezorgden mensen, wat op den duur aan het geheel meer schade zal berokkenen.....(veel leden die vertrekken, en het christelijke geluid wordt kleiner en verdwijnt)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2016 21:51

Chaya schreef:En juist DIT kun je bij de EO helaas niet meer terugvinden.


Dat kan je toch elke zondag in de kerk horen? De EO heeft niet als doel om preken uit te zenden voor gelovigen, maar om zoveel mogelijk wat mee te geven van het geloof en alles wat daarmee te maken heeft aan ongelovigen. En dat vergeet iedereen in deze discussie. Allereerst wat ze mee kunnen geven zonder dat mensen afhaken. Ook wat je mee kan geven binnen de kaders van wat je op de publieke omroep kan uitzenden. De EO had ook commercieel kunnen gaan, een eigen net kunnen beginnen en dan hadden de programma's er heel anders uit gezien. Maar wie had er dan gekeken? Je had een omroepje gehad van christenen, voor christenen. Het getuigt van lef om een publieke omroep te blijven in een tijd die heel anders is dan toen de EO werd opgericht. Voor de "vroeger was allea beter-sentimenten" die ik veel zie. De oprichters van toen zouden...... jaja. Wat zouden die nu doen? Die zouden de EO van nu er niet net zo uit laten zien als toen, dat kan niet meer.

Het is een lastige spagaat, je kerkelijke achterban tevreden houden en ondertussen programma's maken die een goed plekje krijgen op de publieke netten en niet-gelovigen aanspreken en wat meegeven over het geloof. Heel lastig. En als je in die zoektocht af en toe een foutje maakt, keihard aangevallen worden door je medegelovigen. En allemaal maar praatjes dat ze het veel beter zouden doen. Ik geloof er niets van. Makkelijk roepen vanaf de zijlijn. De wereld en de kerk komen steeds verder uit elkaar te liggen. Hoeveel ongelovigen komen er in de kerken van de mensen die kritiek hebben op de koers van de EO? Hoeveel mensen die Hem niet kennen horen daar het evangelie? En hoe kan je je achterban tevreden houden en de ongelovige Nederlander dan bereiken? De EO probeert het tenminste wel.


Vroeger was de EO een soort leuke aanvulling op de kerkdienst. Nu ga je naar de kerk voor prediking en de EO heeft een andere missie. Een waar de kerk vaak niet zo in slaagt: De wereld bereiken. Een groot deel van de kritiek heeft met die verschillende doelen te maken. Ik las een artikel uit het RD waar nog eens wat issues van de kerkmens (van de wat rechtsere flank doorgaans) werden opgesomd. The Passion komt telkens weer terug. bijvoorbeeld. De bands op de jongerendag (met een valse opmerking dat die vaak helemaal niet zo christelijk zijn). Het bewijst wel waar de grootste moeite zit. De EO komt wat verder van de wat rechtsere kerken af te staan. Dat kan, maar de rest van Nederland die de EO wil bereiken ook. En de kerken lopen daardoor langzaam maar zeker leeg, bepaalde kerken kunnen dat met genoeg eigen aanwas nu nog compenseren maar hoeveel jaar nog?

En ja, Jezus was separerend. Maar vooral richting de gelovige, gevestigde orde die het allemaal zo goed wisten. En van hen de kritiek kreeg met zondaars om te gaan, met hoeren en tollenaars te eten en te drinken. Omdat hij hen juist ook wilde bereiken. Maar ja, dat vergeten veel mensen. Ze kijken vooral of de programma's van de EO voor hen relevant zijn. En vergeten dat de NPO van 50 jaar geleden heel anders is dan die van nu. En de verhoudingen tussen kerk en wereld ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 28 sep 2016 22:01

Het is mij uit het hart gegrepen Marnix!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor JeeWee » 29 sep 2016 09:01

Dank Marnix, voor je heldere analyse.
En voor de anderen: stél nu eens dat de EO er níet meer zou zijn...
Zijn we dan beter af?
Dringt er dan nog iets van dé Boodschap tot de WERELD door?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten