Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mei 2016 17:44

Yoshi schreef:Die nieuwe D500 die zou ik wel graag eens willen proberen. Alhoewel ik geen dSLR gewend ben lijkt me een geweldige camera.

En daar had je ook wel gelijk in, getuige deze video: Nikon D500 Hands-on Review

De laatste tijd begon ik wel eens het gevoel te krijgen dat een spiegelreflexcamera welhaast verouderd is, en dat het de tijd is voor de spiegelloze camera. Met de D500 slaan ze terug, waarbij de voordelen van de spiegelreflexcamera flink uitgebuit worden. Wel een erg snel ding, met 10 beelden per seconde. Mijn (voormalige) D700 was ook best snel met de PDK-1 boosterset, maar dat was dan 8 beelden per seconde. Kan handig zijn voor spelletjes waarin alles pijlsnel gaat. Dat haalt mijn D750 niet.
Wel een dure camera, die D500. Duurder nog dan mijn D750! En je koopt er twee D7200's voor. Maar het verschil mag er wezen, begrijp ik uit die video.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 22 jun 2016 16:58

Het is een flinke tijd erg rustig geweest met product-aankondigingen. Er was een flinke tijd hier weinig of niets te melden. Als laatste zie ik een bericht staan van 13 april, de aankondiging van de Hasselblad H6D op 7 april jl. In februari heb ik een bericht geplaatst omdat er van die maand en januari er veel te melden was. We hebben dus een rustige tijd achter de rug.

Hasselblad X1D
Afbeelding
Vandaag was er weer aardig interessant nieuws te melden. Hasselblad heeft de X1D uitgebracht, een spiegelloze middenformaatcamera. Die heeft een CMOS-sensor van 51 MegaPixel en 44x33mm groot. De body zou een prijs moeten krijgen van € 7.900,-.
Wat betreft middenformaatsensors: er zijn globaal gezien twee sensorformaten:
  • Een sensor van ongeveer 44x33 mm, zoals in de Pentax 645Z, de Hasselblad H6D-50c en de Phase One XF met een achterwand van 40 of 50 MegaPixel. De Leica S wijkt met 45x30 mm wat af, maar zit het dichtst in de buurt van deze afmetingen.
  • Een sensor van ongeveer 53,5x40mm. Helemaal "full frame medium format" is dat dus nog niet, want dan zou de sensorgrootte 60x45mm moeten zijn, maar het komt dichter in de buurt. Een dergelijke sensor zit in de Hasselblad H6D-100c en de Phase One XF met een achterwand van 60, 80 of 100 MegaPixel.
De eerstgenoemde van de sensorformaten valt nog wel eens relatief voordelig te krijgen. Voor de tweede is heel diep in de buidel tasten onvermijdelijk.
De Hasselblad X1D valt dus naadloos in de klasse van de eerstgenoemde sensorformaten, en zit qua prijs niet zo ver van de Pentax 645Z af, zo lijkt het op dit moment. De objectieven zullen wel een flink stuk duurder zijn dan die voor de Pentax, is mijn indruk.
Meer informatie:
Medium-format mirrorless: Hasselblad unveils X1D
Hasselblad X1D

Pentax K-70
Afbeelding
Op 8 juni was er nog aardig nieuws: de Pentax K-70. Die volgt de K-50 op, als ik me niet vergis. Heeft ook pixelshift, de noviteit van de K-1.
Ricoh introduces weather-resistant Pentax K-70 with Hybrid AF and Pixel Shift
Pentax K-70
(Had Volkswagen ook niet ooit een K70? Inderdaad! Die heb ik ooit nog als speelgoedauto gehad, herinner ik mij enigszins vaag.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jul 2016 18:15

Voor die genoemde Hasselblad zie ik op dit moment overigens een prijs staan van € 9.559,-. (Zie hier)

Fujifilm X-T2
Afbeelding
Afgelopen week was er weer interessant nieuws: de Fujifilm X-T2. Dat is dus de opvolger van de X-T1, die hier al eens eerder genoemd is.
Now with 4K: Fujifilm X-T2 offers 24MP, improved AF and video specs
Faster flagship: Hands-on with the Fujifilm X-T2
Elevating X-Trans? Fujifilm X-T2 First Impressions Review
Fujifilm X-T2
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 27 aug 2016 13:11

AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED
Afbeelding
Op 27 juli van dit jaar was er de aankondiging van een nieuw objectief van Nikon. De AF-S Nikkor 105mm f/1.4E ED.
AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED
Nikon introduces ultra-fast AF-S 105mm F1.4E ED prime lens
Op het moment van schrijven zie ik, dat hij inmiddels te koop is. Hij heeft wel een aardig stevige prijs: € 2.460,-. (Min die flauwe één euro natuurlijk.)
Dit objectief zou mooi staan in mijn rijtje f/1.4-Nikkors. Maar ik heb de AF Nikkor 105mm f/2D DC al, die echt steengoed is. Dan is de aandrang niet zo groot om deze nieuwe te kopen.

Canon EOS 5D Mark IV
Afbeelding
Verder was er afgelopen week een aankondiging die heel interessant is. Een belangrijk cameramodel heeft een vervanging gekregen. De Canon EOS 5D Mark IV is aangekondigd.
Canon announces full-frame EOS 5D Mark IV with 30MP sensor and Dual Pixel AF
Canon EOS 5D Mark IV
Dat kon natuurlijk niet uitblijven. Ik verwachtte dit wel. Want hoe lang is het onderhand al geleden dat de EOS 5D Mark III kwam? 2012 meen ik me te herinneren. Het enige waar ik aan twijfelde, was of ze hem Mark IV wilden gaan noemen. Was vier niet een ongeluksgetal in Japan?
Ik heb ook al een verkoopprijs gezien. € 4.130,-. Dat is best wel een stevige hoeveelheid geld! De Mark III is te koop voor € 2.900,-. Ik herinner me van eerder een prijs van € 3.500,-, waarbij ik niet meer weet of dat de Mark II of de Mark III betrof.
Toen ik de prijs van de Mark IV zag, kreeg ik weer eens sterk het gevoel dat het de laatste tijd nogal tendens lijkt te zijn om hogere prijzen te vragen. Althans, wel bij ons. Is de euro minder waard?

En, o ja, niet vergeten. Canon heeft er ook een paar objectieven bij geïntroduceerd.
Canon introduces EF 16-35mm F2.8L III USM and EF 24-105mm F4L IS II USM L-series glass
De EF 16-35mm F2.8L III USM heeft een prijs meegekregen van € 2.670,-. Versie II is momenteel te koop voor € 1.680,-.
De EF 24-105mm F4L IS II USM heeft een prijs van € 1.280,-. Versie I is nog te koop voor € 950,-.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 16 sep 2016 16:56

Canon EOS M5
Met of zonder spiegel? Naar mijn idee had je bepaalde merken die camera's met spiegels produceren, zoals Canon, Nikon, Pentax, en merken die camera's zonder spiegel produceren, zoals Sony, Fujifilm, Olympus, etc. Dat waren naar mijn idee eigenlijk twee afzonderlijke werelden. Ikzelf ben gewend aan de camera met spiegel, als Nikon-gebruiker. Maar nieuwe technieken roepen natuurlijk wel nieuwsgierigheid op. Het trekt toch wel de aandacht, die systemen van Sony en Fujifilm. Er zijn ook van die mooie vaste-brandpunt-objectieven voor, waarbij die voor de Fujifilm X dan nog het meest tot de verbeelding spreekt.
Rigoureus gezegd: twee werelden. Een van Canon en Nikon, en een van Sony en Fujifilm. Zo ziet de fotografische wereld er voor mij simpel gezegd uit. Nu is er afgelopen week een cameramodel geïntroduceerd, dat in mijn besef een brug lijkt te vormen tussen die twee werelden. Namelijk: een spiegelloze camera van Canon. Om precies te zijn: de Canon EOS M5.

Afbeelding

Nou maakte Canon natuurlijk al wel eerder spiegelloze camera's, maar deze ziet er een stuk serieuzer uit. Alsof het toch veel meer een alternatief voor de EOS-spiegelreflex zou zijn. Het geeft me ook het gevoel dat hier wel eens meer op zou kunnen volgen. Bijvoorbeeld een spiegelloze camera met volledige kleinbeeldformaatsensor van Canon? En een concurrent van Nikon voor deze systemen?
Hamvraag voor de EOS M5 is dan wel: zijn er ook mooie vaste objectieven voor, zoals die er zijn voor de EOS 5D en 6D-modellen? Of zoals die er voor de Fujifilm X-T2 zijn? Dat heb ik nog niet bekeken.

Canon EOS M5 elevates enthusiast appeal with 24MP Dual Pixel AF sensor and built-in EVF
Canon EOS M5: What you need to know
Canon EOS M5
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 16 sep 2016 17:00

Een leuke concurent voor de camera's van Sony, Fuji, Olympus en Panasonic van een paar jaar geleden. Maar dan nog weer veel te duur, zeker naar de huidige markt.


Helaas zal het wel weer verkopen omdat er Canon op staat.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 16 sep 2016 18:33

Mijn bovenstaande beschrijving van de Canon EOS M5 lijkt me nu wel wat erg positief. Ik heb eens naar de bijbehorende objectieven gekeken, maar dat is toch echt in de verste verten niet te vergelijken met zo'n fantastisch systeem als het Fujifilm X-systeem. Het zijn vooral goedkope zoomobjectieven, en een enkel vast objectief. Niet echt iets waar ik enthousiast van word. De EOS M5-body ziet er stukken ambitieuzer uit dan de bijbehorende objectieven.
Jammer, maar misschien ook niet verwonderlijk. Canon zal natuurlijk niet graag een concurrent in eigen huis bouwen voor de EOS-spiegelreflexcamera's. Fujifilm heeft dat probleem niet, dus die kan alle registers vol open trekken, als het om het maken van mooi spiegelloos spul gaat.

Canon EF M-objectieven
Canon EF M-objectieven bij Cameranu.nl
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 19 sep 2016 18:45

Kan je het vandaag allemaal nog bijhouden Boekenlezer. :D
Erg mooie nieuwe camera's en objectieven zijn vandaag aangekondigd. De fabrikanten pakken weer ouderwets uit tijdens de photokina.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 19 sep 2016 20:44

Bijhouden zal niet lukken op een werkdag. Maar ik las vandaag wel iets interessants:
Sony announces 42MP a99 Mark II with 5-axis stabilization
Ik zag ook een prijs: € 3.600,-. Dat is bijna het dubbele t.o.v. de € 1.900,- van de eerste versie.

En nu ik keek, zag ik nog heel wat meer nieuws staan. Ik ga eerst maar eens slapen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 23 sep 2016 20:45

Maar als we het dus hebben over, wat interessante aankondigingen waren, dan zou ik als eerste de Fujifilm GFX 50s noemen.
Als ik aan enigszins betaalbaar middenformaat dacht, dacht ik altijd aan de Pentax 645Z met de bijbehorende objectieven. Maar er lijkt op dat punt meer te komen. Zo was de Hasselblad X1D-50c al aangekondigd, een tijdje geleden. Met € 9.560,- wel duurder dan de genoemde Pentax, maar toch ook weer niet onoverbrugbaar veel. En nu dus deze Fujifilm. In alle genoemde gevallen is er sprake van een sensor van 44 x 33mm (min een paar tienden) groot.

Verder zijn de aankondigingen van Sigma ook wel wat aandacht waard. Zelf heb ik geen Sigma-objectieven, maar ze maken wel producten waarvan het wel interessant is om er kennis van te nemen.
Een groothoekzoom, de 12-24mm f/4 DG HSM Art. Een prijs is nog niet bekend.
Een uitbreiding van van de Art-serie met een vast objectief, en wel het brandpuntafstand dat nog ontbrak maar eigenlijk niet kon missen: 85 mm. De 85mm f/1.4 GD HSM Art dus. Ook nog geen prijs van bekend.
En een teleobjectief, een 500mm f/4. Dat is niet mis! De 500mm f/4 DG OS HSM Sports dus. Dat kan natuurlijk niet goedkoop zijn, want de AF-S Nikkor 500mm f/4 FL ED VR kost € 11.000,-. Het zal waar zijn dat een Sigma aanmerkelijk goedkoper is, maar goedkoop zal het nooit worden. Er is een prijs bekend: € 6.500,-. Inderdaad veel minder dan de originele Nikon, maar toch een serieuze hoeveelheid geld.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 01 okt 2016 18:26

Het zal voorlopig waarschijnlijk wel even rustig zijn met product-aankondigingen, na de laatste Photokina-beurs.
Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat de prijzen van fotografie-apparatuur omhoog zijn gegaan. Ik zag dat bij Nikon gebeuren, maar als ik verder kijk, lijkt dat een verschijnsel te zijn wat ook andere merken betreft. Naar mijn idee alle Japanse merken. Kijk ik bij Leica, dan valt me dat niet zozeer op.

Canon
Van de EOS 5D Mark III herinner ik mij een prijs van € 2.800,-. Maar momenteel is hij € 2.900,-.
In 2015 werden hoge-resolutie-modellen van de EOS 5D geïntroduceerd, de EOS 5Ds en de EOS 5DsR. Ze kregen een prijs mee van respectievelijk € 3.550,- en € 3.750,-. De prijzen die ik nu zie zijn wel wat hoger: € 3.800,- en € 4.000,-.
Dit jaar werd de EOS 5D Mark IV aangekondigd, de opvolger van de Mark III. De prijs is ook stevig hoger dan wat ik ooit voor een EOS 5D-model heb gezien: € 4.130,-.
Een blik op de prijzen van de objectieven leert dat de prijzen daarvan ook wat gestegen zijn.

Leica
Zoals gezegd, bij Leica vallen mij dergelijke ontwikkelingen me voor de camerabodies niet direct op. De Leica M Typ 240 kost nog altijd € 6.630,-, niet echt een erg andere prijs dan even geleden. Wel zou ik kunnen zeggen dat hij eerder wel een € 6.250,- kostte, maar dan heb ik het minstens over vorig jaar.
De objectieven zijn wel ietsje duurder dan een jaar geleden.
De Leica Q, de compactcamera van Leica (nou ja, zo compact is 'ie ook weer niet, maar hij heeft wel een vast objectief), is wel wat duurder dan wat ik mij van eerder herinner. Hij kost nu € 4.250,-, terwijl ik mij van eerder (vorig jaar) een prijs herinner van tussen de € 4.000,- en de € 4.100,-.
Dus ja, ook bij Leica lijkt er zoiets als inflatie te zijn.

Nikon
Op 30 april 2016 kocht ik mijn D750. De body kostte toen € 1.940,-. Ik denk dat het vanaf 1 juli is geweest, dat de prijs ineens weer terug was gezet op een niveau van een tijd geleden: € 2.150,-. Dat had ik niet zien aankomen, maar wel mooi meegenomen dat ik hem nog voor € 210,- minder mocht hebben!
Na introductie (2014) kostte de D810 € 3.300,-. Dat werd vrij gauw € 3.200,-, en daar bleef hij stabiel op. Maar vanaf 1 juli was dat ook ineens weer teruggedraaid naar € 3.300,-. Dat was fors duurder dan wat de D800 gekost had, en ook nog een stuk duurder dan de D800E. Maar het opmerkelijke is dat de D810 tussen zijn huidige concurrenten, zoals de Canon EOS 5D Mark IV en de Sony α7R II, intussen vrij gunstig afsteekt qua aanschafprijs! Ze hebben het wel over een mogelijke opvolger in de vorm van bijvoorbeeld een D820, maar dan vraag ik mij wel een beetje af wat dat voor de aanschafprijs gaat betekenen!
Aan de D610 lijken de prijsverhogingen voorbij te gaan. Ook de D5 is tot nu toe erg stabiel in prijs.

Pentax
De Pentax K-1 kreeg bij zijn introductie een prijs mee van € 1.800,-. De resolutie van een Nikon D810 voor iets meer dan de halve prijs! Nu zie ik een prijs staan van € 2.100,-.

Sony
De Sony α7-modellen zijn allemaal wat in prijs verhoogd, op dezelfde manier als de Canon EOS 5D Mark III of de Nikon D810. Wel iets duurder, maar niet zo heel dramatisch dus. De α7 II was altijd € 1.630,-, die kost nu € 1.750,-. De α7R II was € 3.500,-, nu € 3.600,-. En de α7S II was € 3.400,-, nu € 3.500,-.
Het meest deed mij de Cybershot DSC-RX1R II schrikken. De RX1 en de RX1R waren vorig jaar te koop voor € 2.700,-. Toen werd ergens half oktober 2015 de RX1R II geïntroduceerd. Die kreeg even een prijs mee van € 3.500,-. Dat is op zich al een forse toename. Maar toen ik kort geleden even een kijkje ging nemen, zag ik voor datzelfde apparaat een prijs van € 4.200,-... :shock: Hallo! De Leica Q zat met zijn prijs van ruim € 4.000,- heel ruim boven de prijs van de Sony. Maar dat verschil is wel héél erg klein geworden. Die Leica kost nu € 4.275,-. De Leica is een stuk groter en zwaarder. Verder heb ik gelezen dat Leica meer echt op fotograferen gericht is en directe controle, terwijl het bij de Sony meer een stuk technologie is waarmee je bezig bent.
Nog iets opvallends. De Sony SLT α99 heeft een prijs van € 1.900,-. Er is kort geleden een opvolger aangekondigd, de SLT α99 II. Die heeft een prijs gekregen van € 3.600,-. Tsjonge, dat is een fors verschil! Zo zit 'ie ineens in een heel andere klasse, qua prijs! Zat de oude bij de Nikon D750, de nieuwe zit meer bij de Nikon D810. Overigens gaat dat voor de resolutie ook wel redelijk op.

Al met al lijkt het verschijnsel inflatie de laatste tijd zich nogal te doen gelden in de fotografie-apparatuur. Zou dat te maken hebben met dat die apparatuur steeds wat minder verkocht wordt? Het is een gedachte van mij, waarvan ik niet weet in hoeverre dat een rol speelt. Of zijn het de aardbevingen van 16 april 2016 die hun tol eisen? Of is het gewoon inflatie en meer niet? Io non so.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 01 okt 2016 18:41

De stand van de yen helpt niet echt heb ik me laten vertellen en onlangs was er weer een aardbeving geweest waarbij toeleveranciers van camera onderdelen zijn getroffen. Dat raakt dan de productielijnen van veel camera merken.

De onderkant van de markt is compleet vernietigd door de telefooncamera. De fabrikanten moeten nu gewoon geld verdienen op elk onderdeel wat ze verkopen, zowel body's als objectieven. Eerst goedkoop je marktaandeel winnen wordt niet meer geaccepteerd door aandeelhouders, dat risico is nu gewoon te groot.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 25 okt 2016 18:40

Kort geleden (donderdag 19 oktober jl.) is er weer wat nieuws aangekondigd, wat best interessant kan zijn.

AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8E FL ED VR
Afbeelding
Weer een nieuwe 70-200mm f/2.8-zoom van Nikon. Naar mijn idee was de huidige nog niet zo ontzettend lang in de verkoop. Op 27 april 2010 is die aangekondigd, zo blijkt als ik het ga nakijken.
De nieuwe is wat lichter: 1430 gram, terwijl de vorige 1540 gram was.
De omgekeerde zoom- en focusringen lijken mij niet zo handig. Met een prijs van € 3.180,- is deze nieuwe wel fors duurder dan de G VR II-versie, die nog steeds te koop is. Die is € 2.440,-, en tot en met 2015 was 'ie zelfs iets onder de € 2.000,-.

Zelf heb ik een beetje gemengde gevoelens over dit soort objectieven. Aan de ene kant zijn ze erg goed qua beeldkwaliteit. Aan de andere kant zijn ze nogal zwaar. Daarom heb ik naast mijn inmiddels 'oude' f/2.8D van 1,3 kg. een aanmerkelijk lichtere f/4-versie. Die laatste neem ik veel liever mee op vakantie, en doet qua beeldkwaliteit niet onder voor een f/2.8-versie. Een nieuwere f/2.8-versie staat daarom niet zo hoog op mijn prioriteitenlijst.

Redesigned Nikon 70-200 F2.8 arrives with improved optics, electromagnetic diaphragm
Nikon website: AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR

PC Nikkor 19mm f/4E ED
Afbeelding
Er was al wel een [url]24mm-objectief met perspectiefcorrectie[/url], of Tilt and Shift zoals het ook wel genoemd wordt. Met 24mm kun je redelijk breed kijken, maar er zijn gebouwen die je er niet mee op krijgt. Je hebt wel eens meer groothoek nodig. Canon heeft er al een tijd een (vanaf 2009), de TS-E 17mm f/4L. En nu heeft Nikon er dus ook een. Met 19mm kijkt 'ie dan wel iets minder breed dan de Canon, maar dat lijkt me geen al te dramatisch verschil. Het is toch aanzienlijk breder dan de 24m-versie. Daarmee moet een groot gebouw toch wel gefotografeerd kunnen worden zonder al te veraf te hoeven staan (wat niet altijd mogelijk is).
Deze nieuwe is wel flink prijzig. € 3.950,- is een flinke smak geld, en ook flink meer dan de TS-E 17mm f/4L van Canon, die € 2.300,- kost. Dan zou je zelfs die laatste kunnen kopen, met een EOS 6D-body (€ 1.550,-) erbij, en dan zit je nog altijd onder die prijs van de Nikon! Aan de ene kant geef je dan toch bijna weer zo veel geld uit als bij de Nikon-variant. Aan de andere kant heb je dan wel een zinvolle toegang tot het Canon-objectieven-arsenaal. Deze overweging geeft echter wel aan, dat de prijs van deze nieuwe Nikon bizar hoog is. Dan moet er wel behoorlijk wat kwaliteit tegenover staan, om dat te rechtvaardigen! Zou de Canon genoeg steken laten vallen, om zo'n verbetering mogelijk te maken?

Maar fotograferen met zo'n PC-objectief lijkt me wel heel mooi om te doen. Dat zal ongetwijfeld niet zonder statief gaan. Maar op die manier maak je wel mooie foto's van de dom als je weer eens in Florence bent, bijvoorbeeld!
Hier wat informatieve video's over dit soort objectieven:
Nikon 24mm Tilt/Shift lens
Nikon D800 and Nikon PC-E 24mm.mov
TILT - Nikon D810 & PC-E Nikkor 3,5/24 lens

Nikon announces ultra-wide PC Nikkor 19mm F4E ED tilt-shift lens
Nikon website: PC Nikkor 19mm f/4E ED

Leica Q in titanium grijs
Afbeelding
Een tennisversie van de Leica M kan mij niet boeien, maar een wat mooiere Leica Q is niet verkeerd.
Er was al de Leica Q in het zwart, maar dit ziet er van voren uit als een mooiere kleur. Maar wat mij betreft had die zwarte band ook aan de achterkant door mogen lopen. Dat vind ik een stuk mooier dan zo'n grijze lichte achterkant. Al kan het in het echt net wat anders uitvallen.
Het prijsverschil is ongeveer € 250,-, dus dat valt nog te overzien in relatie tot de totale prijs. (Zie hier). De Sony DSC-RX1R II kost tegenwoordig ook lang niet zoveel minder meer dan de Leica Q. Dus als je dan graag een compactcamera met volformaatsensor wil, waarom dan ook niet de Leica? 24 MegaPixel lijkt me beter te hanteren in een compactcamera dan 42 MegaPixel. Ik vraag me bij die Sony af hoeveel je eigenlijk echt scherp krijgt zonder beeldstabilisatie. Of ben ik dan te pessimistisch?
Ik heb in een video horen zeggen dat de Leica Q best wel populair is.

Leica introduces 'Titanium gray' version of its Q compact camera
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 28 okt 2016 20:27

Die 70-200 is een bazenobjectief. Daar schrik je die welbekende witte teleobjectieven wel mee weg. :)

Boekenlezer, heb je misschien ervaring met Lee of Cokin voorzetfilters? Zo ja, wat vind je er van?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten