Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vreemdeling

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor vreemdeling » 13 sep 2016 20:28

Aan het programma over transgenders te zien is de EO die nieuwe koers allang ingeslagen.
Dat programma had werkelijk door iedere omroep gemaakt kunnen zijn, behalve misschien AVRO/TROS.
Behalve als je kijkt naar de betrokkenheid van Jezus met allerlei verdrukte mensen vind ik de draai die aan het programma is gegeven nauwelijks iets te maken hebben met het orthodoxere christendom of eigenlijk helemaal niets.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2016 23:39

Misschien moet je dan kijken naar die betrokkenheid van Jezus. Lijkt me een prima insteek.


Eindredacteur Herman Wegter: “Ik ben heel blij dat we dit programma als EO maken. Veel mensen hebben direct een mening over transgenders. Met dit programma willen we geen mening hebben, maar gewoon naast ze gaan zitten en met ze meeleven.


Ik ben er trots op dat de EO juist ook dat soort programma's durft te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 sep 2016 07:37

Ik heb een deel van het programma gisteren gezien en ik was onder de indruk.
De EO slaat wat mij betreft hiermee een goede weg in. Zonder alles te moeten duiden of dat er meteen een mening wordt gegeven.

Ik ben er (weer) van onder de indruk wat transgender mensen hebben te verwerken en waar ze in hun leven tegenaan lopen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor JeeWee » 14 sep 2016 08:58

Mijn 90 jaar oude moeder, uit de Ger. Gem. en een zeer betrokken christen zegt altijd:
"Je doet maar net als de kippen: pik er uit wat goed is en laat de rest maar liggen. Er zijn vast wel andere kippen die dat wel lekker vinden".

Hoe vaak zitten wij niet in de kerk en maken een optelsom: dit zat er in, dat zat er in, de dominee heeft dit ook genoemd en opgeteld is het dus een goede preek.
Maar we horen wat we willen horen en wat we allang weten.
Dat geeft óns een prima gevoel.
Toch?

Jezus heeft echter wel heel wat kussentjes opgeschud: "Deze Man ontvangt zondaars en eet met hen."
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 15 sep 2016 19:11

Als iemand zegt dat hij niet weet wie Tom Mikkers is, kijkt hij/zij totaal geen of heel weinig tv. Hij is bijna niet meer weg te denken van het scherm, met name ook bij de programma's van de IKON. Dat is/was ook een verguisde omroep. Het kon toch niet dat diverse kerken eraan meededen?
Dan mis je prachtige programma's.

Zeer indrukwekkend heb ik de recente uitzendingen van Kefah gevonden, waar hij trekt door de plaatsen die in de Bijbel genoemd worden en waar hij niet in zijn geboorteplaats kan komen, omdat Ninevé onbereikbaar gemaakt is.
Er is in zekere protestantse en rooms-katholieke kringen enige pret geweest dat uitgerekend Knevel 'op zoek naar de Paus' ging. Hij heeft dat zo integer gedaan. Ja, Knevel heeft een ommezwaai gemaakt. Of misschien moet ik zeggen: hij is in zijn inzichten gegroeid en staat meer open voor andere vormen van het christendom dan alleen het orthodoxe.
Ik ben heel blij met de omslag.

mohamed

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2016 20:16

JeeWee schreef:Mijn 90 jaar oude moeder, uit de Ger. Gem. en een zeer betrokken christen zegt altijd:
"Je doet maar net als de kippen: pik er uit wat goed is en laat de rest maar liggen. Er zijn vast wel andere kippen die dat wel lekker vinden".

Hoe vaak zitten wij niet in de kerk en maken een optelsom: dit zat er in, dat zat er in, de dominee heeft dit ook genoemd en opgeteld is het dus een goede preek.
Maar we horen wat we willen horen en wat we allang weten.
Dat geeft óns een prima gevoel.
Toch?

Jezus heeft echter wel heel wat kussentjes opgeschud: "Deze Man ontvangt zondaars en eet met hen."

Neen, dat is melk en geen vast voedsel.

Yoshi

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Yoshi » 15 sep 2016 20:29

Riska schreef:Als iemand zegt dat hij niet weet wie Tom Mikkers is, kijkt hij/zij totaal geen of heel weinig tv.

Werkelijk waar geen flauw idee wie het is. :D
TV kijk ik ook niet vaak, en als ik het al kijk is de kans dat het de staatsomroep is vrij minimaal.

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 15 sep 2016 21:06

Yoshi schreef:Werkelijk waar geen flauw idee wie het is. :D
TV kijk ik ook niet vaak, en als ik het al kijk is de kans dat het de staatsomroep is vrij minimaal.


Hij zit nogal eens in het programma "De Nieuwe Wereld" -IKON, zondagsmorgens om 11.30 (ik snap dat de meesten dan niet kijken op zondag).
Maar ook heb ik hem af en toe gezien in diverse praatprogramma's.
Hij is vrijzinnig, wat de hoofd stroming is van de Remonstrantse kerk.

Mede van zijn hand - dus hij niet alleen - zijn de boekjes: De Doornse Catechismus, de Doornse Levenskunst en het Doorns Evangelie.
Nu kan er een misverstand ontstaan. Alle boekjes hebben 52 (zon)dagen.
De Doornse Catechismus volgt een beetje o.a. de HC, maar geeft met een 'spiegelverhaal' ons te denken.
De Doornse Levenskunst geeft suggesties vanuit het Evangelie hoe te leven in deze moderne tijd, eveneens met een 'spiegelverhaal'.
Het Doorns Evangelie is niet een eigen evangelie, maar volgt in 52 zondagen het Lucas evangelie.

Dit topic begon zo'n beetje met een geloofsbelijdenis van de Remonstranten. Ik kan me er goed in vinden.
Het belangrijkste van het christelijk geloof - Jezus Christus, de Gekruisigde en Opgestane Heer - is echt de kern van hun belijdenis.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2016 14:41

Open brief aan de Evangelische Omroep:
Ondergetekenden, leden van de EO, richten zich tot u met de volgende kritische vragen naar aanleiding van het feit dat de EO ruimte heeft gegeven aan de IKON, die in verband met bezuinigingen uit de ether zou verdwijnen. We leggen twee zaken, die ons ter harte gaan, aan u voor:

1. Als we in de ruimte die u aan de IKON hebt gegeven een uiting van christelijke ruimhartigheid mogen zien, dan heeft dat onze instemming. U zou dit tot uitdrukking kunnen brengen door een gedeelte van uw zendtijd af te staan aan programma’s die inhoudelijk overeenkomen met wat we tot nu toe bij de IKON konden horen en zien. Deze programma’s zouden dan ook als zodanig gemarkeerd kunnen worden, zodat duidelijk is dat de EO niet verantwoordelijk is voor de inhoud ervan. Hoe groot het aandeel ervan is zou bijvoorbeeld door de luister- en kijkdichtheid kunnen worden bepaald.

2. Wij hebben echter de indruk dat de EO hiermee tot uitdrukking wil brengen dat de theologische ligging van de IKON voortaan tot de geestelijke achtergrond van de EO behoort, zodat ook benoemingen van (beleids)medewerkers bij de EO zouden kunnen plaatsvinden, van wie bekend is, dat ze de identiteit van de EO, zoals die statutair is verwoord, niet zouden kunnen bijvallen of zelfs zouden kunnen tegenstaan. Als dat het geval zou zijn, dan valt te verwachten dat dit op den duur tot het verdwijnen van de EO zal leiden. De EO is een omroep geweest die in de reformatorische en evangelicale traditie van het christelijk geloof wil staan en zich daardoor wil laten voeden. De IKON heeft er altijd blijk van gegeven in eerste instantie algemeen religieus te zijn en slechts bij enkele noties uit de Bijbel en de christelijke traditie te willen aansluiten. Men gaf ook primair ruimte aan mensen die afwijzend tegenover de reformatorische traditie (zijn komen te) staan. Als dit een onderdeel van de geestelijke achtergrond van de EO wordt, dan volgt u dezelfde weg als de NCRV en komt naar ons inzicht het bestaansrecht van de EO in het geding. Als u met de nieuwe constructie op randkerkelijken mikt: voor zover die in een religieuze omroep zijn geïnteresseerd, kunnen zij terecht bij de NCRV.

Wij hebben het gevoel dat onze zorgen door velen worden gedeeld en doen een beroep op u om helderder met de achterban te communiceren over de te volgen koers. Met vriendelijke groet,

dr. H. A. Bakker
dr. G. van den Brink
dr. M. van Campen,
dr. Cees Dekker
dr. ir. J. van der Graaf
dr. J. Hoek
drs. A. B. F. Hoek-Van Kooten
dr. P. H. R. van Houwelingen
dr. H. Jochemsen
drs. I. A. Kole
dr. E. P. Meijering,
dr. Willem J. Ouweneel
dr. H. G. L. Peels
dr. R. Seldenrijk
dr. A. H. van Veluw
dr. W. Verboom

Bron + reactie van de EO: www.cip.nl/nieuws/september-2016/58370- ... r-koers-eo
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 22 sep 2016 15:01

Het antwoord van de EO is helder en duidelijk.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 sep 2016 15:06

Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als de VARA Ds. Belder zou aannemen om programma's te maken.
Zou men dan open brieven aan de VARA schrijven?

Kortom, behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2016 15:13

Riska schreef:Het antwoord van de EO is helder en duidelijk.

Inderdaad. Niet van plan om één duimbreed toe te geven of van een genomen beslissing terug te komen.
Neem je je betalende leden dan serieus?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 sep 2016 15:29

En neem jij de leden die hier wél interesse in hebben wel serieus?

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 22 sep 2016 16:06

Ik heb mij altijd verwonderd dat uitgerekend de EO zich ontfermde over de IKON.
In de achterban (van kerken) is er altijd commentaar geweest.
IKON staat voor Interkerkelijke Omroep Nederland. Interkerkelijk dus.
En ja, daar zitten ook kerken bij die het niet altijd eens zijn geweest met de programma's, ook al was de IKON een gezamenlijk project van die kerken.

Het is natuurlijk een grof schandaal dat kleine kerkelijke omroepen weg bezuinigd zijn.
Net zoals het zo bezuinigen dat omroep samen moesten gaan. (AVRO/TROS; KRO/NCRV).

De IKON was niet alleen omroep, maar erachter zat ook het IKON-pastoraat, dat velen heeft geholpen om weer op weg te kunnen gaan in het leven.
Bij de bezuiniging is dat helaas ook gestopt.
Er zijn veel mensen die naar de IKON keken.
Het zijn meestal afwijkende onderwerpen dan die bij de andere omroepen aan de orde komen.

Het is in feite heel eenvoudig op te lossen. De IKON zendt uit binnen de zendtijd van de EO. In het begin stond die naam ook bij de uitzendingen.
Dat "IKON" is totaal verdwenen. Dan denkt men dus dat het van de EO komt.
Zet er weer duidelijk onder dat het IKON is...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2016 16:10

Riska schreef:Ik heb mij altijd verwonderd dat uitgerekend de EO zich ontfermde over de IKON.
In de achterban (van kerken) is er altijd commentaar geweest.
IKON staat voor Interkerkelijke Omroep Nederland. Interkerkelijk dus.
En ja, daar zitten ook kerken bij die het niet altijd eens zijn geweest met de programma's, ook al was de IKON een gezamenlijk project van die kerken.

Maar Riska, jij zult vast wel weten dat veel kerkgenootschappen niets met televisie te maken willen hebben, sommige predikanten willen niet eens op de radio hun boodschap uitdragen.
Dan krijg je eigenlijk vanzelf dat zo'n omroep links(er) wordt dan gewenst.
Riska schreef:Het is natuurlijk een grof schandaal dat kleine kerkelijke omroepen weg bezuinigd zijn.
Net zoals het zo bezuinigen dat omroep samen moesten gaan. (AVRO/TROS; KRO/NCRV).

Tja, misschien dan toch het commerciële net op?
Net als bij de sportzender, betalen en je kunt kijken?
Riska schreef:Zet er weer duidelijk onder dat het IKON is...

Ik denk dat dit een heel goede suggestie is. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten