wanneer pas je niet bij elkaar?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Esmaralda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2016 18:02

wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Esmaralda » 24 aug 2016 18:11

Ik heb een probleem in mijn relatie.. We zijn allebei 19 jaar en hebben nu 9 maanden een relatie. Er doet zich nu al voor de 2e keer een crisis voor met hetzelfde probleem. Mijn vriend heeft moeite met het uiten van zijn gevoelens. Vooral bij boosheid. Als ik boos op hem wordt dan klapt hij helemaal dicht. Vervolgens heeft hij hier wel heel erg last van, maar dit laat hij niet aan mij merken. Hij kropt alle irritaties over mij op en uiteindelijk barst de bom en zegt hij dat hij niet meer zoveel van mij houdt en dAt hij niet weet of hij verder wil. Ik heb een fel en opvliegerig karakter en word nog bozer als hij zich afsluit of ongeïnteresseerd reageert. Ik vraag hem steeds om zich meer open te stellen voor mij, maar hij zegt dat hij dit niet kan. Door boosheid sluit hij zich helemaal af. Nu is mijn vraag of we dan wel bij elkaar passen? Kunnen we uit deze vicieuze cirkel komen? Of matchen onze karakters niet? We kunnen niet zonder elkaar en op alle andere vlakken hebben we super veel lol en denken we hetzelfde. Moeten we voor onze relatie blijven vechten of is het een verloren zaak?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2016 18:34

Als je liefde voor elkaar voelt is het geen verloren zaak denk ik. Je bent nog jong, maar wel serieus zo te lezen. Dat je van jezelf zegt dat je fel en opvliegerig bent getuigt wel van zelfreflectie, maar dat maakt het nog niet goed. ;) Ik zou daar wel wat aan/mee doen. Als ik jouw verhaal en ervaringen zo lees wat je vriend betreft lijkt het of hij zijn gevoelens in het verleden niet heeft kunnen uiten en dat dus niet geleerd heeft, of hij heeft gewoon een gesloten karakter wat met therapie waarschijnlijk wel te doorbreken is. We gaan maar niet gelijk met labeltjes gooien ;) Je kunt eens samen als je daar beiden voor open staat en dat graag wilt een vrijblijvend gesprek aan gaan bij een NIP en BIG-geregistreerde psycholoog.
Let dus wel op, want de titel ‘psycholoog’ is niet wettelijk beschermd. Dit betekent dat iedereen zich psycholoog kan noemen, ongeacht opleiding of werkervaring.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2016 19:11

Het lijkt me dat je vrij duidelijk hebt wat het probleem is: als het erop aankomt een gebrek aan communicatie. Trouwens, 2x crisis in 9 maanden, op die leeftijd lijkt me dat best een goede score. Er zijn relaties waar het 2x per week crisis is.

Het lijkt dat jullie allebei iets hebben om aan te werken, maar let wel, je kunt alleen jezelf veranderen, niet de ander. Houd het dus bij jezelf. Als de manier waarop jij boosheid uit (deel van) het probleem is, dan moet je daar wat aan doen. Net zo goed als dat je vriend dus zijn aandeel in het probleem moet aanpakken.

Je kunt er natuurlijk wel samen over praten, maar dat is dan vooral veel luisteren en vragen stellen. Waarom heeft je vriend zo veel moeite met boosheid? (lijkt me een belangrijke) Wat zijn de zaken die jou boos maken? Zijn die dingen redelijk? Wat zou er anders moeten? Hoe komen jullie samen op die plek? En dit natuurlijk bespreken als je niet boos bent maar op een rustig moment.

Misschien is het zo simpel als elkaar ruimte gunnen. Mijn vrouw en ik (3 jaar alweer) zijn ook wel eens boos op elkaar. Zij reageert heel heftig; ik loop weg. Maar even later als we weer in staat zijn liefdevol naar elkaar te zijn, dan praten we over wat er net fout is gegaan. En dan is het meestal zo weer over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2016 19:54

Ik herken wel het een en ander. Ik had/heb (heel soms nog) :wink: ook nog wel eens de neiging om net zolang te incasseren en dicht te slaan totdat het genoeg is en de bom barst. Dat is niet slim maar het is een reactie als je je op een of andere wijze, voelt aangevallen. Ook wanneer dit voor je idee onterecht is. Ik heb moeten leren eerder te zeggen wat ik vind als er een 'akefietje?' is.
Mijn vrouw kan ook pittig zijn, en zich ergens in vastbijten. Dat vind ik mooi maar heeft ook een keerzijde. Wat mortlach zei is werkt ook voor ons: neem even twee tellen afstand om af te koelen daarna is een gesprek veel opbouwender dan dat je net zolang blijft doortetteren tot zijn hoofd ontploft en jij weer een veeg uit de pan kan krijgen :D .

Man ik lijk dr. Phil wel :lol:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2016 20:56

Mortlach schreef:Het lijkt me dat je vrij duidelijk hebt wat het probleem is: als het erop aankomt een gebrek aan communicatie. Trouwens, 2x crisis in 9 maanden, op die leeftijd lijkt me dat best een goede score. Er zijn relaties waar het 2x per week crisis is.

Het is in ieder geval mooi dat het probleem vrij duidelijk lijkt te liggen. Maar goed, Esmaralda worstelt wel met een probleem, anders stelt ze deze vraag niet. 2 x crisis betekend, afgaande op haar verhaal, dat twee keer de bom gebarsten is. Het is absoluut niet de bedoeling dat ik het even aandik, maar er zijn zo te lezen wel veel irritaties aan vooraf gegaan. Het is goed om daar bij stil te staan. Kleine irritaties worden groter als er niets mee gedaan wordt.

Esmaralda schreef:Ik heb een probleem in mijn relatie.. We zijn allebei 19 jaar en hebben nu 9 maanden een relatie.

Ik ga er van uit dat je het over verkering hebt en niet een vriendschapsrelatie. Ik denk dat het ook wel van belang is hoelang jullie elkaar kenden voor de relatie. Als je elkaar echt nog maar net kende, zou ik wat voorzichtiger zijn. Als je al een bepaalde vorm van kennis aan elkaar of vriendschap had, ken je elkaar wat beter. Tijdens verkeringstijd, maar ook tijdens een gewone vriendschap leer je elkaar kennen.

Er doet zich nu al voor de 2e keer een crisis voor met het zelfde probleem.
Mijn vriend heeft moeite met het uiten van zijn gevoelens. Vooral bij boosheid. Als ik boos op hem wordt dan klapt hij helemaal dicht. Vervolgens heeft hij hier wel heel erg last van, maar dit laat hij niet aan mij merken. Hij kropt alle irritaties over mij op en uiteindelijk barst de bom en zegt hij dat hij niet meer zoveel van mij houdt en dat hij niet weet of hij verder wil. Ik heb een fel en opvliegerig karakter en word nog bozer als hij zich afsluit of ongeïnteresseerd reageert. Ik vraag hem steeds om zich meer open te stellen voor mij, maar hij zegt dat hij dit niet kan. Door boosheid sluit hij zich helemaal af. Nu is mijn vraag of we dan wel bij elkaar passen? Kunnen we uit deze vicieuze cirkel komen? Of matchen onze karakters niet? We kunnen niet zonder elkaar en op alle andere vlakken hebben we super veel lol en denken we hetzelfde. Moeten we voor onze relatie blijven vechten of is het een verloren zaak?

Je bent nog jong. Neem en geef elkaar de ruimte! Je kunt elkaar niet veranderen. Omdat hij alle irritaties over jou (wat de reden ook mag zijn) opkropt en zich afsluit is het waarschijnlijk dat zijn hoofd vol is op dat moment en hij het geheel niet meer overziet en daarom denkt of zegt dat hij niet meer zoveel van je houdt en niet weet of ie verder wil. Het is op een gegeven moment wel belangrijk dat je dit van elkaar weet en ook dat je echt van elkaar houdt. Dat je niet zonder elkaar kunt kan ook nog duiden op een relatieverslaving. Het wil niet altijd zeggen dat dat een goede basis is.
Je kan een relatie hebben die eigenlijk vanaf het begin een vermomde vriendschapsrelatie is geweest maar waarvan de desbetreffende personen, in dit geval jullie, dit aan zichzelf nooit hebben durven of willen toegeven. Maar als je wilt trouwen moet er wel meer zijn dan alleen vriendschap.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Esmaralda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2016 18:02

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Esmaralda » 24 aug 2016 23:38

Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden. Helaas hebben we vanavond besloten niet meer verder te gaan. Het probleem bleek niet alleen te liggen bij de botsende karaktereigenschappen maar bij zijn gebrek aan gevoelens voor mij. Dit is al een paar maanden gaande en ik dacht dat die gevoelens weer terug waren gekomen na de eerste crisis, maar dit is niet het geval. Met heel veel pijn in ons hart afscheid genomen. Gelukkig kijken we terug op een hele leuke tijd.. Helaas blijft die enorme verliefdheid van het begin niet altijd bestaan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2016 08:44

Jammer. Sterkte verder!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Johan100 » 26 aug 2016 05:12

Zal ongetwijfeld lastig geweest zijn Esmaralda, maar wel een dappere moedige keuze. Waarschijnlijk wel beter zo, als ik je verhaaltje zo lees waarin je schrijft dat er een gebrek aan gevoelens is. Daar wordt je beiden zeker niet gelukkig van! Beter stoppen dan doormodderen denk ik dan. Je hebt iemand nodig die van je houdt en waar je zelf van houdt..
Die jongen kan bovendien ook beter eerst aan zichzelf werken, daar waar ie t moeilijk mee heeft. Je kunt toch moeilijk als een soort hulpverlener fungeren.
Leg het ook in gebed voor en vraag ook in gebed om iemand die bij je past. Zoek bovendien eerst het koninkrijk van God. Daar wordt je pas echt gelukkig van.
Het goede!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2016 08:45

Esmaralda schreef:Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden. Helaas hebben we vanavond besloten niet meer verder te gaan. Het probleem bleek niet alleen te liggen bij de botsende karaktereigenschappen maar bij zijn gebrek aan gevoelens voor mij. Dit is al een paar maanden gaande en ik dacht dat die gevoelens weer terug waren gekomen na de eerste crisis, maar dit is niet het geval. Met heel veel pijn in ons hart afscheid genomen. Gelukkig kijken we terug op een hele leuke tijd.. Helaas blijft die enorme verliefdheid van het begin niet altijd bestaan.


Nee maar de vlinders verdwijnen altijd wel. Maar als daarnaast ook gevoelens van liefde verdwijnen houdt het denk ik op.

Wel goed om er bij een volgende relatie op te letten. Je hebt mensen die af en toe boos worden en dat lucht op, zoals bij jou. En je hebt conflictmijders. Die hebben een hekel aan ruzie en kunnen niet goed tegen hele boze mensen. Een volgende keer kan je als je doorhebt dat je daarin verschilt, het er over hebben. Waarom je dingen doet, waarom je het verschillent ervaart. Dan begrijp je elkaar in zulke situaties beter en kan je ook proberen rekening te houden met de ander, iets minder fel / boos reageren etc.

Sterkte met het verwerken van wat er gebeurd is!!! Een verkering die uitgaat is toch niet niks, dat doet altijd wel pijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Esmaralda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2016 18:02

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Esmaralda » 31 aug 2016 16:24


Nee maar de vlinders verdwijnen altijd wel. Maar als daarnaast ook gevoelens van liefde verdwijnen houdt het denk ik op.

Wel goed om er bij een volgende relatie op te letten. Je hebt mensen die af en toe boos worden en dat lucht op, zoals bij jou. En je hebt conflictmijders. Die hebben een hekel aan ruzie en kunnen niet goed tegen hele boze mensen. Een volgende keer kan je als je doorhebt dat je daarin verschilt, het er over hebben. Waarom je dingen doet, waarom je het verschillent ervaart. Dan begrijp je elkaar in zulke situaties beter en kan je ook proberen rekening te houden met de ander, iets minder fel / boos reageren etc.

Sterkte met het verwerken van wat er gebeurd is!!! Een verkering die uitgaat is toch niet niks, dat doet altijd wel pijn.


Dat de vlinders verdwijnen is waar inderdaad. We hadden ook geprobeerd om hier beter met elkaar om proberen te gaan. Maar het blijft gewoon dat ik een fel karakter heb. Dit komt niet alleen naar boven bij boosheid maar ook heb ik een sterke mening. Hij begrijpt dit niet en irriteert zich als ik naar zijn idee 'zinloos' ergens druk om maak. Ik kan mijn karakter niet veranderen en hij de zijne ook niet. Je moet in een relatie wel jezelf kunnen zijn. Vandaar dat ik ook achter de beslissing sta. Ook al doet het heel erg pijn en mis ik hem ontzettend..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2016 16:33

Of je je karakter niet kan veranderen is de vraag. Niet heel erg misschien, maar wel een beetje. Als je karakter in relaties (kan naast een relatie met een jongen ook om werkrelaties, vriendschappen etc gaan) problemen geeft is het wel goed om eens over na te denken. Je karakter is dat je fel bent, maar of je fel reageert of dat je je inhoudt, daar kan je wel wat in veranderen, ook al kost het misschien wat moeite. Tot 10 leren tellen is geen utopie. En ook geestelijk denk ik dat je kan veranderen. De vrucht van de Geest is geduld, zachtmoedigheid, verdraagzaamheid, geen ruzie zoeken enz.

Want wat als andere relaties er ook onder gaan lijden? Of je verhouding met collega's op de werkvloer? Wat als je binnenkort een ontzettend leuke andere jongen tegenkomt die ook een conflictmijder is? Geef je het dan bij voorbaat op? Of probeer je het weer maar loopt het op het zelfde punt mis? In een relatie accepteer je elkaar zoals je bent, maar probeer je ook je aan de ander aan te passen. Dus ja, je hebt gelijk. Je moet jezelf kunnen zijn. Maar vraag je ook eens af: Waarom ben je zo fel, maak je snel ruzie of ontstaan er conflicten. En wat kan je daar aan doen? "Ik kan mijn karakter niet veranderen" is dan denk ik iets te kort door de bocht. In eerste instantie niet. Je kan je gedrag wel veranderen. En je karakter verandert dan vanzelf ook wel een beetje mee, ook al duurt dat wat langer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Ravo540
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:41

Re: wanneer pas je niet bij elkaar?

Berichtdoor Ravo540 » 08 feb 2018 19:12

Wanneer je niet bij elkaar past kan ook te maken hebben als je bijv. een beperking hebt.
Zo moet ik bijv. leren omgaan met grenzen en dat vind ik erg moeilijk.
Ik kan het bijv. niet laten om als vrouwen iets in hun kleding hebben zitten bijv., denk aan schoudervullingen.
Dat vinden de meeste mensen raar als ik dat ga zitten doen, maar er zijn ook andere dingen die bijv. raar zijn.
Zo kan ik bij iedere vrouw wel een rare associatie bedenken, wanneer ik verliefd op iemand ben.
Als een vrouw bijv. klok heet van haar achternaam denk ik aan het liedje van, my grandfathers clock ', terwijl ik bij weer een andere vrouw de associatie bouwmarkt heb en zagerij, bij weer een ander de veegmachine, waar ik helemaal in op ga.
Kun je nagaan dat je dan geen wederzijdse liefde hebt, we leven tegenwoordig in een graai cultuur, waar bij je alles los van seksualiteit van het huwelijk, wel de gekste dingen kunt bedenken, je kunt vooral niet bij elkaar passen als je je interesses niet met elkaar kunt delen.
Of ik moet toevallig net een vrouw hier tegen komen die dezelfde interesses heeft als ik, die bijv. bij de vuilophaaldienst werkt en in de stadsreiniging, maar dat zijn meestal geen christelijke reformatorische vrouwen, in Amsterdam werken bijv. veel vrouwen op een veegmachine maar daar kan ik toch geen relatie mee aanknopen, omdat ik te dwangmatig ben, en ik heb dwang gevoelens.
Dan wil ik bijv. mijn verdriet kwijt in een bouwmarkt en wil dan even het geluid van de zaagmachine horen.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten