De e-reader, ofwel het elektronische boek

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jun 2016 14:30

De wereld blijkt toch weer anders in elkaar te zitten dan ik dacht. Het is inmiddels gelukt om interessante boeken op mijn e-reader te zetten. En gewoon via iDeal betaald. Het kan dus toch! Ik zag die optie, toen ik inlogde op de website van store.kobobooks.com.
Waarom zegt niemand dat?! :frown:
(In snelle vragen zei ik namelijk: "Als ik via de Kobo Desktop een boek wil kopen, moet dat blijkbaar persé via een credit card, en die heb ik niet." Dat is dus maar een halve waarheid gebleken!)

Ik zag dat BCC een hoes voor mijn e-reader te koop heeft. Vanmorgen moest ik even ergens anders heen, maar na daar geweest te zijn, ben ik meteen bij de BCC langsgegaan. Eerst had ik moeite om te vinden wat ik zocht. Ik keek eerst bij de hoezen voor tablets. Ik zag daar niet de hoes die ik zocht, dus het zou wel ergens anders hangen. De winkel doorgelopen, ik zag het niet. Na verloop van tijd ontdekte ik het toch. Bij de fotoapparatuur. Ik zag een hoes voor mijn Kobo (er stond geen prijs bij), en wat later zag ik ook de hoes van Gecko die ik op internet gezien had. Maar een verkoper verschafte mij de ontbrekende informatie.

Omdat ik dacht, dat ik nog geen boeken kon kopen wegens het ontbreken van een kredietkaart, kocht ik twee Kobo-cadeaukaarten. Ik dacht: "Ik weet niet of ik het wel overleef, als ik moet wachten tot de kredietkaart er is." Want dat is natuurlijk een marteling van de jewelste, om wel je Kobo e-reader te hebben, maar er weinig mee te kunnen omdat je er niet op kunt zetten wat je wilt.
Thuis leek het of de nummers niet geaccepteerd werden. Leek, want ik bleek niet het juiste nummer in te voeren. Je moet het betreffende nummer zichtbaar maken door te krassen. Dat wist ik niet. Daar kwam ik achter via de website van Kobo (https://www.kobo.com/giftcards).
Gelukkig, zeg! Je zou maar € 100,- besteed hebben aan waarde, en dat voor noppes gedaan hebben! Dan word je toch niet blij!

Wel een kostbaar weekend zo, met een misser van € 14,- (gisteravond een e-boek via bol.com die ik niet op mijn e-reader wist te krijgen). Maar de schade lijkt daar toch toe beperkt te blijven. Daar ben ik nog niet eens zo ontevreden mee. Dat is een schade die nog wel te overzien is.
Het resultaat wat ik wilde, is er in ieder geval: interessante boeken op mijn e-reader. En nog een hoes erbij ook. :D
Очень приатно! (= Russisch voor: heel fijn!)
Dan nu toch maar eens gaan eten.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 25 jun 2016 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jun 2016 15:13

Boekenlezer schreef:... Een kobo-account is gelukt aan te maken. (Ik weet niet of dat nodig is?) ...

Ja, dat is wel nodig. Anders valt er weinig te beginnen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2016 21:18

Ik gebruik zelf een Kindle Paperwhite. Erg blij mee. Waar ik dacht dat ik het papieren boek nog wel zou gaan missen, niets is minder waar. Heerlijk om geen tassen vol met boeken mee te zeulen als je op vakantie of op reis gaat. Ereader in je tas of jaszak schuiven en gaan. Veel lichter en handzamer dan gewone boeken en je hoeft ze maar zelden op te laden. Als je boeken even zat bent, je hebt van die boeken waar je niet te lange stukken uit moet lezen, kan je altijd wisselen naar een ander boek. Als het donker wordt hoef je geen lamp aan te doen of naar binnen te verkassen. Ook fijn als je samen naar bed gaat maar je nog niet wil slapen. Hoef je geen lamp aan laten. Kortom, ik ben groot fan!

Interessante boeken koop ik maar wat ik al als gewone boeken had heb ik gedownload en met sommige boeken die ik niet heb doe ik dat ook want ik leende ze dan vaak van vrienden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor pindas83 » 25 jun 2016 21:28

Ik moet vaak glimlachen om je bijdragen Boekenlezer, om van alles en nog wat maar als je jezelf gaat quoten en beantwoorden ga ik me toch een beetje ongerust maken :wink:

P.s.:Veel plezier met je nieuwe speeltje!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 27 jun 2016 16:56

Marnix schreef:Ik gebruik zelf een Kindle Paperwhite. Erg blij mee. Waar ik dacht dat ik het papieren boek nog wel zou gaan missen, niets is minder waar. Heerlijk om geen tassen vol met boeken mee te zeulen als je op vakantie of op reis gaat. Ereader in je tas of jaszak schuiven en gaan. Veel lichter en handzamer dan gewone boeken en je hoeft ze maar zelden op te laden. Als je boeken even zat bent, je hebt van die boeken waar je niet te lange stukken uit moet lezen, kan je altijd wisselen naar een ander boek. Als het donker wordt hoef je geen lamp aan te doen of naar binnen te verkassen. Ook fijn als je samen naar bed gaat maar je nog niet wil slapen. Hoef je geen lamp aan laten. Kortom, ik ben groot fan!

Interessante boeken koop ik maar wat ik al als gewone boeken had heb ik gedownload en met sommige boeken die ik niet heb doe ik dat ook want ik leende ze dan vaak van vrienden.

Ik vind de e-reader ook heerlijk. Ik heb het gevoel dat ik door dat ding veel eerder ga lezen. Geen gesleep met grote zware boeken meer, maar gewoon altijd hetzelfde lichte en kleine ding. En inderdaad ook erg handig voor in bed lezen.
Ik begin gewoon een antipathie te krijgen tegen papieren boeken. Ik zou het liefst hier thuis flink wat boeken ruimen, maar veel titels vind ik niet als e-boek, heb ik tot nu toe geconstateerd.

De e-reader betekent voor mij een revolutie. Ik was zeer terughoudend geworden met het kopen van boeken, want waar moet je ze laten? Maar nu bestaat dat hele probleem in een keer niet meer! Ook bijbelcommentaren zijn als e-boek te koop, zoals bijvoorbeeld de New American Commentary. Een rij commentaren op de hele bijbel is al gauw een flinke rij boeken, die een enorme hoeveelheid ruimte opslokken. Maar op de e-reader stal je zo diverse reeksen, als je dat wilt, zonder ruimteproblemen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 27 jun 2016 16:57

pindas83 schreef:...maar als je jezelf gaat quoten en beantwoorden ga ik me toch een beetje ongerust maken :wink:

Tja, niemand anders geeft antwoord, dus doe ik het zelf maar. De Boekenlezer van zaterdag weet dingen die de Boekenlezer van vrijdag nog niet wist. Zo gaat dat met iets volslagen nieuws wat ik ineens heb. Dan is het me even oriënteren, een zoektocht om even het vertrouwde gevoel te krijgen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Katlheen » 06 jul 2016 07:52

Ik ben ook op zoek naar een e-reader. Nou ja, twee dan. Mijn vrouw wil er graag een voor haar verjaardag, een aangezien ik ook binnenkort jarig hoop te zijn, doe ik ook wel mee. Ik lees nu vooral boeken van de bibliotheek, maar merk dat ik ze vaak te laat terugbreng, waardoor de boetes maar oplopen. Ik gok dat ik inmiddels wel een e-reader had kunnen kopen van dat geld :lol:

Anyway, iemand nog tips? En hoeveel inch is een normaal formaat boek? Ik wil wel een beetje het gevoel hebben dat ik een normaal formaat in handen heb, en dus geen reader die kleiner is dan een standaard boek.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jul 2016 17:32

Katlheen schreef:Ik ben ook op zoek naar een e-reader. Nou ja, twee dan. Mijn vrouw wil er graag een voor haar verjaardag, een aangezien ik ook binnenkort jarig hoop te zijn, doe ik ook wel mee. Ik lees nu vooral boeken van de bibliotheek, maar merk dat ik ze vaak te laat terugbreng, waardoor de boetes maar oplopen. Ik gok dat ik inmiddels wel een e-reader had kunnen kopen van dat geld :lol:

Anyway, iemand nog tips? En hoeveel inch is een normaal formaat boek? Ik wil wel een beetje het gevoel hebben dat ik een normaal formaat in handen heb, en dus geen reader die kleiner is dan een standaard boek.

In de Consumentengids van juni jl. stond een test van e-readers.
De e-readers van Kobo en Kindle kwamen als besten uit de test. Nadeel van Kindle was het aantal ondersteunde bestandsformaten.

Zelf heb ik de Kobo Aura H2O gekozen, omdat die een net wat groter scherm had dan de meeste andere e-readers. (6,8" i.p.v. 6") En uit wat ik gelezen had, begreep ik dat er veel voor een Kobo te zeggen viel. Daarbij stond hij ook nog eens gewoon bij de plaatselijke Expert in de winkel. Dus toen heb ik die maar gekocht.
Voor mijn aankoop twijfelde ik tussen de Kobo Glo HD en de Kobo Aura H2O. Die eerste is een stuk goedkoper, maar ook een stukje kleiner. Toen ik ze in het echt zag voelde ik al snel het meest voor de Kobo Aura H2O. Zo'n 6"-scherm leek me nogal klein.
Mijn e-reader komt qua formaat wel aardig overeen met een (niet zo groot) boek. Qua hoogte komt 'ie aardig overeen met de bijbel die ik hier voor me heb liggen.
Het lastige van je vraag is dat boeken nogal kunnen verschillen van formaat. In ieder geval kun je een indruk opdoen door eens in een winkel te gaan kijken.

Hier een website waar van alles te vinden is over e-readers: http://www.ereaders.nl/
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2016 11:48

Mooie aanwinst, Boekenlezer! Nu hoop ik dat je je e-books bij een echte boekwinkel gaat kopen, zoals via libris.nl. Bol.com speelt gemene spelletjes met uitgeverijen door bepaalde kortingen te eisen en te dreigen anders hun boeken van hun site te verwijderen. Daar doe ik mooi niet aan mee! Bovendien hoop ik dat fysieke boekhandels nog lang blijven bestaan, want ik lees ook graag papieren boeken (mede doordat ik altijd een stuk of vijf boeken tegelijk lees).

Het fijne van de Kobo is dat je ook e-books van de bieb kunt lenen. In gebruik vind ik Kindle veel prettiger, maar daar kan je geen boeken van de bieb op lezen, vandaar dat ik ook een Kobo heb. Het is mij al een paar keer gebeurd dat mijn Kobo ineens leeg was: tijdens het gebruik gooide hij alle boeken eraf :( Nu heb ik 'm opnieuw geïnstalleerd en de wifi uitgezet in de hoop dat dat helpt.

Met het gratis programma Calibre kan je formaten in elkaar omzetten. Alleen voor e-books van de bieb werkt dat dus niet, omdat daar een beveiliging op zit.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jul 2016 18:09

Lalage schreef:Mooie aanwinst, Boekenlezer! Nu hoop ik dat je je e-books bij een echte boekwinkel gaat kopen, zoals via libris.nl. Bol.com speelt gemene spelletjes met uitgeverijen door bepaalde kortingen te eisen en te dreigen anders hun boeken van hun site te verwijderen. Daar doe ik mooi niet aan mee! Bovendien hoop ik dat fysieke boekhandels nog lang blijven bestaan, want ik lees ook graag papieren boeken (mede doordat ik altijd een stuk of vijf boeken tegelijk lees).

Ik koop mijn boeken tot nu toe via Kobo Books. Dat is het enige kanaal via welke het mij tot nu toe lukt. Daar kan ik tot nu toe alles oproepen wat ik ook op bol.com kan vinden, en meer dan dat. Ik heb daar een account, en mijn boeken worden dan ook opgeslagen in mijn bibliotheek van Kobo.
Ze zeggen wel dat het via bol.com kan, maar dat heb ik een keer geprobeerd, met als resultaat dat ik een bestandje heb dat ik op mijn harde schijf kon zetten, maar de weg daarvoor naar mijn e-reader wist ik niet te vinden.
Dat fysieke boekwinkels blijven bestaan is ook mijn wens. Overigens las ik laatst een artikel, waaruit het scheen dat dat voorlopig wel goed zit.

Bol.com vind handig om te kijken welke interessante boeken er zijn. Onder Nederlandse e-boeken ga ik dan naar Geschiedenis & politiek. Voor een daadwerkelijke aankoop roep ik de gewenste boeken dan op Kobo Books op, en dan staan ze zo op mijn e-reader.

Lalage schreef:Het fijne van de Kobo is dat je ook e-books van de bieb kunt lenen. In gebruik vind ik Kindle veel prettiger, maar daar kan je geen boeken van de bieb op lezen, vandaar dat ik ook een Kobo heb. Het is mij al een paar keer gebeurd dat mijn Kobo ineens leeg was: tijdens het gebruik gooide hij alle boeken eraf :( Nu heb ik 'm opnieuw geïnstalleerd en de wifi uitgezet in de hoop dat dat helpt.

Dat heb ik nog niet gehad, dat hij mijn boeken eraf gooide. Nog geen gekke dingen gehad.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zou zijn als mijn e-reader defect zou raken, of als ik ooit een nieuwere koop. Zou ik dan mijn boeken zo weer op die nieuwe kunnen zetten vanuit mijn Kobo bibliotheek? Ik hoop het wel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Cathy » 09 jul 2016 19:43

Na mijn vorige bericht kapte mijn Kobo Touch ermee. :( en kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer aan de praat.
Nu heb ik ook een nieuwe, een Kobo Glo HD met verlichting. ::))
AL mijn boeken heb ik via Adobe Digital Editions er al weer opstaan. Voor de zekerheid staan ze trouwens ook op een externe harde schijf.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor liefie » 13 jul 2016 08:25

Sinds 2 weken heb ik de kobo glo hd en dat had ik veel eerder moeten doen. Wat leest dat fijn!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 05 aug 2016 19:31

Ik heb mijn e-reader weer eens aan de computer gehangen (gesynchroniseerd), en nu geeft 'ie ineens veel minder leesuren op. Ik had er gisteren nog ongeveer 90, en nu zit ik bij de 60. Dat is wel opmerkelijk. Niet dat het mij overigens veel kan schelen. Bij mijn papieren boeken werd dat ook nooit bij gehouden, dus waarom op een e-reader dan wel? Omdat het kan, maar dat ding weet niet eens wanneer ik even weg ben (bijvoorbeeld omdat het kookproces aandacht vraagt) en dus niet kan lezen, dus eigenlijk kan het ook weer niet echt. Mijn ogen zal hij niet kunnen detecteren. Er zit naar mijn weten geen camera op.

Cathy schreef:Na mijn vorige bericht kapte mijn Kobo Touch ermee. :( en kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer aan de praat.
Nu heb ik ook een nieuwe, een Kobo Glo HD met verlichting. ::))
...

Die verlichting is zo ongeveer onmisbaar, als je het mij vraagt. Ontzettend handig, als je weer eens vrij schaars omgevingslicht hebt. En dat komt nogal vaak voor, moet ik zeggen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Cathy » 09 aug 2016 08:30

Boekenlezer schreef:Die verlichting is zo ongeveer onmisbaar, als je het mij vraagt. Ontzettend handig, als je weer eens vrij schaars omgevingslicht hebt. En dat komt nogal vaak voor, moet ik zeggen.

Ik vraag mij nu af hoe ik het zolang zonder heb kunnen doen. :D
Ik mis alleen mijn sudoku's.
Met behulp van Google kom ik er ook niet achter waar ze zitten en of ze er überhaupt op zitten.
Heeft iemand hier een tip?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Mullog » 17 aug 2016 15:19

Tip:


(bevat ook de mogelijkheid om (gratis) e-boeken te zoeken op het web)

Andere tip:

    Op nieuwsgroepen circuleren bibliotheken met tientallen tot duizenden e-boeken (hoewel, qua rechten twijfelachtig of dit legaal is :oops: ).

Laatste tip:



Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten