Hoe kunnen we God kennen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Cathy » 11 mar 2016 13:11

Vorige maand las ik in de krant:
‘Ik gaf mijn leven 24 keer aan God, maar er gebeurde niets’

Herkenbaar?
Stanley Hauerwas was degene die deze uitspraak deed.
Misschien ken je hem; hij schrijft interessante dingen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Spreeuw » 28 mar 2016 15:18

Spreeuw schreef:Je hebt deze bijdrage aan Pcrtje geschreven, maar ik ben zo vrij om hierop te reageren, met name vanwege het feit dat je van Pcrtje geen reactie hierop ontvangen hebt.

Pcrtje schreef:Jawel, maar dat was per privébericht. Overigens haal je wel een onderwerp van meer dan anderhalf jaar geleden naar boven...


Heb je God inmiddels leren kennen?

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 08:44

Spreeuw schreef:Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?


Er zijn mensen die geen Bijbel hebben, denk aan moslims in extreme landen en gebieden. Zou het mogelijk zijn dat Jezus Zich toont in bijvoorbeeld een droom of een visioen? Hoe ontmoette Saulus Jezus?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Spreeuw » 07 jul 2016 13:48

Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?
Jvslooten schreef:Ja natuurlijk. Het gevogelte verkondigd zijn lof (Pred. 3:21), dag en nacht spreken overvloedig over Hem (Ps. 19:3), en de hemelgewelven vertellen van Zijn eer (Ps. 19:2).


Mooie teksten. Maar is het ook mogelijk om de Heere Jezus te leren kennen als de Zaligmaker zonder in de Bijbel te lezen? Er zijn bijvoorbeeld mensen in het oerwoud die nog nooit van de Bijbel hebben gehoord; is het voor hen wel mogelijk om in de ware God te geloven? God is wel de drie-enige God: Vader, Zoon en Heilige Geest, en de Drie-eenheid komt niet ter sprake in de Bijbelteksten die je noemt.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 14:35

Spreeuw schreef:Er zijn bijvoorbeeld mensen in het oerwoud die nog nooit van de Bijbel hebben gehoord; is het voor hen wel mogelijk om in de ware God te geloven?


Om het even oneerbiedig te vragen, Spreeuw, hoe zou jij dat doen "als je God was"? Of gaat dit Zijn Almacht te boven?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Spreeuw » 07 jul 2016 14:51

Spreeuw schreef:Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?

krid schreef:Er zijn mensen die geen Bijbel hebben, denk aan moslims in extreme landen en gebieden. Zou het mogelijk zijn dat Jezus Zich toont in bijvoorbeeld een droom of een visioen? Hoe ontmoette Saulus Jezus?


Ik sluit niet uit dat Jezus dromen en visioenen gebruikt om Zich te laten zien. Maar op welke wijze dat precies gebeurt, zou ik niet snel weten. De bekering van Saulus (zie Handelingen 9) is wel een hele bijzondere bekering. Zou het vandaag de dag nog gebeuren dat iemand snel door een licht uit de hemel omschenen wordt en de stem van Jezus letterlijk (hoorbaar) tot hem komt? Ik ben geneigd om te zeggen dat dat nu niet meer snel gebeurt.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 15:07

Spreeuw schreef:Ik sluit niet uit dat Jezus dromen en visioenen gebruikt om Zich te laten zien. Maar op welke wijze dat precies gebeurt, zou ik niet snel weten. De bekering van Saulus (zie Handelingen 9) is wel een hele bijzondere bekering. Zou het vandaag de dag nog gebeuren dat iemand snel door een licht uit de hemel omschenen wordt en de stem van Jezus letterlijk (hoorbaar) tot hem komt? Ik ben geneigd om te zeggen dat dat nu niet meer snel gebeurt.


Mijn vraag was natuurlijk oneerbiedig (Om het even oneerbiedig te vragen, Spreeuw, hoe zou jij dat doen "als je God was"?). Je bent geneigd te zeggen dat Jezus Zich niet meer in visioenen toont, of dat iemand Jezus letterlijk ziet. Hoe zou jij, "als jij dus God was", mensen in de wildernis (die geen Bijbel hebben) duidelijk maken dat HIJ er is?

Toch zijn er mensen die HEM gezien hebben in een visioen, of Jezus letterlijk zelfs in een licht uit de hemel, of in een droom of profetie. Ik ga ervan uit dat God Zich dus toont aan mensen, op allerlei manieren, die jouw en mijn verstand te boven gaan. Heb je nog een ander idee, Spreeuw, hoe mensen, zonder toegang tot een Bijbel of Christenen, HEM kunnen ontmoeten?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Spreeuw » 07 jul 2016 15:09

Spreeuw schreef:Er zijn bijvoorbeeld mensen in het oerwoud die nog nooit van de Bijbel hebben gehoord; is het voor hen wel mogelijk om in de ware God te geloven?


krid schreef:Om het even oneerbiedig te vragen, Spreeuw, hoe zou jij dat doen "als je God was"? Of gaat dit Zijn Almacht te boven?


Goede vraag. Niets gaat Gods almacht te boven. Zou de Heilige Geest werken in mensen die nooit van de Bijbel hebben gehoord? Ja, dat geloof ik. De Heilige Geest overtuigt de wereld van zonde en van gerechtigheid en van oordeel (zie Johannes 16:8). Maar het is wel onze taak om het Evangelie van Jezus Christus over de gehele wereld te verspreiden.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Spreeuw » 07 jul 2016 15:15

krid schreef:Hoe zou jij, "als jij dus God was", mensen in de wildernis (die geen Bijbel hebben) duidelijk maken dat HIJ er is?


Dat is een moeilijke vraag. Ik ben God niet en weet nooit voor 100% hoe God dat doet. Maar om je vraag te beantwoorden: ik denk door het in iemands verstand te geven en te laten erkennen dat hij zondig is (niemand is volmaakt, dat erkennen al heel veel mensen) en daarom de Zaligmaker nodig heeft.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 07 jul 2016 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 15:16

Spreeuw schreef:Maar het is wel onze taak om het Evangelie van Jezus Christus over de gehele wereld te verspreiden.


Dat is helemaal waar, Spreeuw. Maar, gelukkkig is God zo genadig dat HIJ, ondanks ons falen Zijn Genade beschikbaar stelt aan iedereen. Als "wij" het niet doen, zal HIJ het zelf wel doen, toch? Wist je dat er mensen in dodencellen in Iraanse gevangenissen Jezus ontmoet hebben?

Het getuigenis van Dr. Daniel Shayesteh is daar een mooi voorbeeld van. Eigenlijk was hij een soort Saulus. Hij wilde Christenen doden, maar door een wonderbaarlijke ontmoeting met Jezus is hij nu een evangelist. Bijzonder verhaal, en het bewijst dat God nog steeds werkt, zoals HIJ 2000 jaar gelden ook werkte. Kijk maar eens:

https://www.youtube.com/watch?v=L3E3irPv2AA

Overigens zijn er veel moslims die op deze wijze tot geloof komen. Uit sommige onderzoeken blijkt dat ongeveer 70% van de bekeringsverhalen gepaard gaan met een droom of visioen. Het bewijst de Almacht van God. Het bewijst de Almacht van de Heilige Geest en onze Verlosser Jezus Christus!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Pcrtje » 07 jul 2016 18:36

krid schreef:Overigens zijn er veel moslims die op deze wijze tot geloof komen. Uit sommige onderzoeken blijkt dat ongeveer 70% van de bekeringsverhalen gepaard gaan met een droom of visioen. Het bewijst de Almacht van God. Het bewijst de Almacht van de Heilige Geest en onze Verlosser Jezus Christus!
En wat als een christen een droom of visioen van Allah krijgt met daarin de verschijning van de Profeet Mohammed (pbah) en hij zich dientengevolge bekeerd tot de islam? Is dat dan ook Gods almacht? :-k
"Een libelle zweeft over het water..."

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor krid » 07 jul 2016 19:13

Pcrtje schreef:En wat als een christen een droom of visioen van Allah krijgt met daarin de verschijning van de Profeet Mohammed (pbah) en hij zich dientengevolge bekeerd tot de islam? Is dat dan ook Gods almacht? :-k


Wat als een Christen een quran krijgt en zich bekeert tot de islam. Is het dan Gods almacht?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Pcrtje » 07 jul 2016 20:21

Het is een vraag aan jou.
"Een libelle zweeft over het water..."

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 10:20

Pcrtje schreef:Het is een vraag aan jou.


Goed, zo je wilt, Pcrtje. Ik ga ervan uit dat God ook een tegenstander heeft. Het antwoord op de vraag is dus "nee".
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Davidt
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2016 10:28

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Davidt » 21 jul 2016 11:46

Om God (beter) te leren kennen, moeten we in Zijn Woord (de Bijbel) lezen.

Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?



Er staat geschreven:

"Geliefden, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde is uit God; en ieder die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde. Hierin is de liefde van God aan ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat wij zouden leven door Hem. Hierin is de liefde, niet dat wij God lief hebben gekregen, maar dat Hij ons liefhad en Zijn Zoon zond als verzoening voor onze zonden. Geliefden, als God ons zo liefhad, moeten ook wij elkaar liefhebben. Niemand heeft ooit God gezien. Als wij elkaar liefhebben, blijft God in ons en is Zijn liefde in ons volmaakt geworden." - 1 Johannes 4:7-12 http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/1johannes/4/

"Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Als u Mij gekend had, zou u ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu af kent u Hem en hebt u Hem gezien. Filippus zei tegen Hem: Heere, laat ons de Vader zien en het is ons genoeg. Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien? Gelooft u niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden die Ik tot u spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf, maar de Vader, Die in Mij blijft, Die doet de werken."- Johannes 14:6-10 http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/johannes/14/
"als vrije mensen, en niet als wie de vrijheid hebben als dekmantel voor kwaadwilligheid, nee, als dienaren van God." - 1 Petrus 2:16


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten