Koken, bakken, etc. (5)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 14:12

Marnix schreef:Chaya, slagroom en mascarpone?! Lekker, wel ongezond ;) Ik maak lasagne liever van verse tomaten :)

Er zit geen vlees, kaas in.
Met verse tomaten (en uit blik) maak ik het wel op koudere dagen. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor vpk » 30 mei 2016 22:23

Zijn hier ook mensen die eten volgens het paleo principe?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2016 10:31

Ik niet. Ik zie niet zo goed in waarom we dat zouden willen. Eten zoals men 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden at? Vooral vlees en vis, hoe is dat haalbaar met de huidige wereldbevolking van een paar miljard? En hoe is dat te betalen als je vlees wil van dieren die een fatsoenlijk leven hebben gehad? En sommige mensen zijn heel positief maar er is ook veel kritiek op het dieet waarbij het nut ervan in twijfel wordt getrokken. Ik ben voorlopig nog niet overtuigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor vpk » 01 jun 2016 09:43

Het is meer vanwege gezondheidsredenen dat we dit tegenkwamen.. lijkt me alleen wel lastig, wat eet je wel als je geen rijst/pasta/aardappelen/brood eet..?
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2016 10:19

Vlees, groente, noten en zaden, eieren. In plaats van aardappels, groente en vlees eet je dus groente en vlees. Eventueel een ei of noten erbij.

Ik heb mijn mening al gegeven over het dieet, maar op zich zit er wel ergens een kern van waarheid in. We eten veel koolhydraatrijke dingen zoals aardappels. Dat is de primaire maagvulling. Veel mensen krijgen niet genoeg groente binnen omdat ze na de aardappels en het vlees eigenlijk wel vol zitten. En met brood, aardappels, pasta en rijst krijg je heel veel koolhydraten binnen. Het kan geen kwaad, is denk ik juist gezond om verhoudingsgewijs minder aardappels te nemen en meer groente, om twee boterhammen minder te eten bij de lunch en in plaats daarvan groente.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2016 10:45

vpk schreef:Zijn hier ook mensen die eten volgens het paleo principe?

vpk schreef:Het is meer vanwege gezondheidsredenen dat we dit tegenkwamen.. lijkt me alleen wel lastig, wat eet je wel als je geen rijst/pasta/aardappelen/brood eet..?

Ik heb even gekeken op de site: eten volgens de oermens.
Dat kan niet anno 2016.
Bovendien wordt er iets beweerd dat niet (geheel) waar is.
De oermens werd niet oud, ong. een jaar of 30.
Onderzoek van de universiteit van Minnesota toont aan dat de oermensen helemaal niet zo in harmonie met de natuur leefden.
Ze trokken van oord naar oord, nadat ze hun bronnen en gronden uitgeput hadden.
Ze OVERleefden en wat doen wij? Zitten aan een bureau of staan aan de lopende band, liggen onder een auto in de garage, tillen patiënten in en uit bed.
De mens is door de eeuwen heen mee-geëvolueerd, dus wij zouden dat voedsel niet eens meer kunnen verdragen.
Zoals zij ons hedendaags voedsel niet zouden verteren.
Dus ik zou zeggen, relativeer vooral dit dieet vpk. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Lalage » 04 jun 2016 18:44

Wij eten volgens The Starch Solution, een heel fijne eetstijl waarbij je nooit honger hoeft te hebben :) en het levert toch een gezond gewicht en gezonde bloedvaten op. De basis is starch oftewel zetmeel: rijst, aardappelen, bonen, pasta, brood. Daarbij eten we groente, fruit, noten en zaden, aangevuld met kruiden. Dit alles zoveel mogelijk onbewerkt. We doen dit al een paar jaar. MIjn man is er in een jaar tijd 25 kilo door afgevallen en ik ben zelf ook wel een paar kilo kwijt. Kijk maar eens op http://www.eetvoorjeleven.nu/.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2016 15:53

Nooit meer puree uit een pakje

GEWELDIG ARTIKEL Enkele citaten eruit:

* Vooral als het om 'healthy' gaat, is eten een geloof geworden dat gepredikt wordt met een aan godsdienstwaanzin grenzend fanatisme

* Voedingswetenschapper en diëtist Caroelien Schuurman vergeleek 10 producten* met de zelfgemaakte variant uit mijn rubriek. Haar conclusie: "Als je geen pakjes of zakjes gebruikt, kun je 1,5 gram zout per maaltijd p.p. besparen, tot zelfs 2 gram als je zelf geen zout toevoegt. P.p.p.d. wordt 6 gram aanbevolen, en gemiddeld gebruiken we 9 gram. 1,5 gram is dus veel.

* Want het is pure humor hoor, die kleine lettertjes. Poeder met 0,5% broccoli verkopen als broccolisoep, of een toetje met 0,6% frambozensap als frambozenpudding. Ook heel erg grappig: bij al die maaltijdmixen moet je de kenmerkende ingrediënten er steevast nog zelf bij kopen en ben je geen minuut sneller klaar in de keuken. Gebakken lucht in optima forma.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 05 jul 2016 17:32

Wat is dat toch met die calvinistische kruistocht tegen zout? Weet je dan niet dat eten zonder zout zijn smaak verliest en derhalve dient weg geworpen te worden? minder zout, zo zout heb ik het nog nooit gegeten! Lever liever strijd tegen de suikermaffia, want suiker proppen ze stiekem overal in, net als varken. [-X

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2016 20:54

Mag allebei wel wat minder. Zowel met suiker als met zout raak je heel snel aan meer gewend en dat komt de smaak helemaal niet ten goede. Je proeft juist meer smaken als je minder zout en suiker gebruikt. Dat je dat in eerste instantie minder lekker vind komt doordat je smaakpapillen er aan gewend zijn. Wat matigen met suiker en zout is allebei goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 08:56

mohamed schreef:Wat is dat toch met die calvinistische kruistocht tegen zout? Weet je dan niet dat eten zonder zout zijn smaak verliest en derhalve dient weg geworpen te worden? minder zout, zo zout heb ik het nog nooit gegeten! Lever liever strijd tegen de suikermaffia, want suiker proppen ze stiekem overal in, net als varken. [-X

De ongezouten waarheid is dat Nederlanders gemiddeld 1 kg zout per jaar te veel eten. Nederlanders weten wel dat te veel zout slecht is, maar denken dat een ander te veel zout eet. Om dit te veranderen start de Nierstichting een campagne en lanceert op World Kidney Day, donderdag 10 maart, Zoutmeter.com. Op basis van enkele vragen laat de Zoutmeter zien hoe veel zout je eet en hoe je dat vermindert. Als iedereen in Nederland 3 gram zout per dag minder eet, scheelt dat jaarlijks 1.500 sterfgevallen.

https://www.nierstichting.nl/zoutmeter

Heeft met calvinisme dus niets te maken!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor ajl » 06 jul 2016 09:17

Nee inderdaad. Te veel zout ( en suiker) is gewoon schadelijk. Wij eten al sinds ongeveer 8 jaar zoutarm en bevalt prima. Ik voeg alleen wat zout toe aan soep en sommige sauzen. Met een paar boterhammen en wat kaas krijg je genoeg binnen.
Il heb recent de zouttest gedaan en ik kwam uit op 5 gram zout per dag, binnen de marge dus.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor meribel » 06 jul 2016 09:58

ajl schreef:Nee inderdaad. Te veel zout ( en suiker) is gewoon schadelijk. Wij eten al sinds ongeveer 8 jaar zoutarm en bevalt prima. Ik voeg alleen wat zout toe aan soep en sommige sauzen. Met een paar boterhammen en wat kaas krijg je genoeg binnen.
Il heb recent de zouttest gedaan en ik kwam uit op 5 gram zout per dag, binnen de marge dus.


ik voeg nergens zout actief aan toe maar ja, als je bv een bouillonblokje gebruikt dat gooi je het er ook in

ik weet niet hoe ik soep maak zonder bouillon,

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 10:31

meribel schreef:
ik voeg nergens zout actief aan toe maar ja, als je bv een bouillonblokje gebruikt dat gooi je het er ook in

ik weet niet hoe ik soep maak zonder bouillon,

Als je normaliter een eetlepel zout in de pan gooit, zou je bijv eens driekwart lepel kunnen proberen.
Ik heb zelf altijd de halvazout van Jozo, dat is die groene.
Dan krijg je minder natrium (dat is de boosdoener) en meer kalium naar binnen.
Fabrieksmatig bereid voedsel bevat vaak meer zout dan wanneer je het zelf klaarmaakt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor schaapje » 06 jul 2016 10:56

Chaya schreef:Als je normaliter een eetlepel zout in de pan gooit, zou je bijv eens driekwart lepel kunnen proberen.
Ik heb zelf altijd de halvazout van Jozo, dat is die groene.
Dan krijg je minder natrium (dat is de boosdoener) en meer kalium naar binnen.
Fabrieksmatig bereid voedsel bevat vaak meer zout dan wanneer je het zelf klaarmaakt.

Halvazout :shock: nog nooit van gehoord Chaya, ik zal toch eens kijken naar de groene bus.

Je hebt zeker gelijk, dat wijzen de onderzoeken ook uit.
En wat Marnix zei, voedsel dat minder zout of suiker bevat, smaakt gewoon beter, je proeft de smaak van de groente, aardappel of wat dan ook veel beter.
Iets wat te zout of te zoet is vind ik niet lekker,
Overigens heb ik wel eens de indruk dat de fabrikanten van voedsel al minder zout gebruiken.
Ik neem wel eens zo,n klein blikje u nox groentesoep dat smaakt bijna flauw, maar wel lekker.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron