Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2016 10:09

rotterdam schreef:Gisteren was er op TV een reportage vanuit Urk.
21 verschillende protestante kerken.
Op goede vrijdag vieren ze allemaal het avondmaal.
21 plekken in een dorp "dit is Mijn Lichaam en Mijn Bloed".
Doe dit om Mij te gedenken - op 21 verschillende plekken ?
Als je de waanzin hiervan niet inziet zal ik het je ook nooit kunnen uitleggen.

Zeer onhandig voorbeeld. Als er ergens trouwe opkomst is en liefde tot hun herk EN predikant, is het op Urk wel!
Het zijn grote kerken en die zitten allemaal stampvol.
Er wordt ruimhartig gegeven, er is zelfs een predikant die geen traktement krijgt, maar "geld uit de collectezak" zoals dat heet.
Dat zou je in de meeste kerken niet eens kunnen doen, ds zou aan de geeuwhonger liggen, als ik zo hier en daar de opbrengst van de collectes lees.
Jij hebt totaal geen kennis van de Urkers, dus bedenk dan niet lukraak een zogenaamd argument. Van een enkel tv programmaatje, dat vaak ingekleurd is, word je niet echt wijzer.

Ik heb een nieuw topic geopend over het onderwerp: search.php?search_id=active_topics
Rome en reformatie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 11:28

pindas83 schreef:Of mag je wel in allemaal verschillende gebouwtjes zitten zolang je allemaal maar van hetzelfde kerkverband bent?


Ja dan mag het wel

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 11:31

Speedy schreef:
Altijd de context vasthouden Rotterdam, waarom hebben de Hervormden hun broeders en zusters niet vastgehouden? Dat is de vraag en dat is de vraag die bij veel hervormden leeft.


Wil je mijn vraag niet beantwoorden ?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2016 11:44

rotterdam schreef:Foei beste Chaya, nu moet ik je toch ernstig vermanen.
Dit is een wereldse uitspraak.
Christus zegt, zie Ik maak alle dingen (ook gescheurde kerken die samengaan) nieuw.

We leven ook in de wereld, die verbroken ligt vanwege de zonden. Je haalt deze uitspraak uit het verband, want dat gaat niet over het heden.
Je vermaning en foei is dus onterecht.
rotterdam schreef:En wees reëel, probeer mij nu eens uit te leggen waarom b.v. de HHK ontstaan is ?


Waarom zijn die bezwaarde Hervormden niet gewoon opgegaan in de C.G.K. of de G.G. ?
En waarom kunnen de C.G.K., de HHK en de G.G. niet samengaan ?

Van mij zou het mogen, maar ik denk dat de HHK de CGK teveel verdeeld zag liggen, waarschijnlijk was het wel gebeurd als de CGK geheel Bewaar het Pand was gebleven. (ik noem het maar even zo, voor de duidelijkheid)
Er is kanselruil he, tussen CGK en HHK! En beide kerkverbanden juichen dit toe.
De GerGem is toch een ander verhaal.
Het verschilt heel erg in "karakter".

Overigens zou wat mij betreft ook een kanselruil van CGK met PKN/ger bond mogen plaatshebben. Ik lees met veel genoegen de Waarheidsvriend en de preken en lezingen van bijv ds Simons zijn heel aangenaam.

Waarom de HHK ontstaan is, kan ik niet uitleggen, ik ken het proces slechts van de zijlijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 11:46

rotterdam schreef:
Wil je mijn vraag niet beantwoorden ?


Die vraag doet niet terzake als er niet over de oorzaak wordt gesproken. Het gevolg was een groot verwarrend geheel, wat desastreuze consequenties heeft gehad in familieverhoudingen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2016 12:28

Chaya schreef:Dat kan ik helaas nergens teruglezen. Waar je maar enigszins kunt dwarsliggen, doe je dat, doet Liefde dat?


Ik heb geen moeite met de verscheidenheid in de CGK omdat men elkaar accepteert ondanks die verschillen en ruimte laat voor die verschillen. Jij bent echter aan het polariseren en veroordeelt praktisch alles wat links jou ligt. De samenwerkingen zijn fout, de fusies zijn fout, in die kerken gaat het al lang niet meer zoals het hoort. Ik lig niet dwars als er ruimte wordt gelaten voor de onderlinge verschillen en jij doet dat nou juist niet. Jij bent lid van een kerkverband waar je een flank totaal niet van accepteert. Met jouw houding was de CGK al lang weer gescheurd en ik ben blij dat dat niet het geval is.


Chaya schreef:DAT is ook precies de oorzaak van de verdeeldheid en dat noem jij gelukkig??


Ja. Eenheid in verscheidenheid is een groot goed. Ik vind het mooi dat de CGK ondanks de grote diversiteit bij elkaar blijft doordat men elkaar in hun waarde laat en accepteert als broers en zussen. Met jouw houding richting samenwerkingen in de linkerflank, predikanten in de linkerflank en hoe het daar in de kerk gaat probeer je juist die eenheid te ondermijnen. Gelukkig zijn de mensen die er echt over gaan verstandiger.

Chaya schreef:Dat heb je nog geen enkele keer aangetoond. Jij stelt dat 80% van de CGK onbijbels is, je moet maar durven.


Wat jij hier roept wordt echt niet door 80% van de CGK gedragen. Dan was de CGK al lang gescheurd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 12:52

Speedy schreef:
Die vraag doet niet terzake als er niet over de oorzaak wordt gesproken. Het gevolg was een groot verwarrend geheel, wat desastreuze consequenties heeft gehad in familieverhoudingen.


Een vriendelijke en beleefde manier om te zeggen "inderdaad ik wil jouw vraag niet beantwoorden".

Goed, het blijft dus een raadsel waarom de bezwaarde Hervormden een nieuwe kerk gesticht hebben en zich niet hebben aangesloten bij een bestaande refo. kerk.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Johan100 » 27 mei 2016 12:54

Had het dan nu beter geweest, denk je?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 12:55

rotterdam schreef:Een vriendelijke en beleefde manier om te zeggen "inderdaad ik wil jouw vraag niet beantwoorden".

Goed, het blijft dus een raadsel waarom de bezwaarde Hervormden een nieuwe kerk gesticht hebben en zich niet hebben aangesloten bij een bestaande refo. kerk.


Als je de oorzaak moedwillig negeert, dan blijf je inderdaad met die vraag zitten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2016 13:17

Marnix schreef:Ik heb geen moeite met de verscheidenheid in de CGK omdat men elkaar accepteert ondanks die verschillen en ruimte laat voor die verschillen.

Marnix schreef:Jij bent echter aan het polariseren en veroordeelt praktisch alles wat links jou ligt. De samenwerkingen zijn fout, de fusies zijn fout, in die kerken gaat het al lang niet meer zoals het hoort. Ik lig niet dwars als er ruimte wordt gelaten voor de onderlinge verschillen en jij doet dat nou juist niet. Jij bent lid van een kerkverband waar je een flank totaal niet van accepteert. Met jouw houding was de CGK al lang weer gescheurd en ik ben blij dat dat niet het geval is.

Je neemt het dus al die BhPers (4.100 abonnementen, gemiddeld per gezin 5/6 leden, bel. en doop) en sympathisanten met de stroming, en dat is echt meer dan de helft van het totale ledenaantal, kwalijk dat zij onverkort willen vasthouden aan de beginselen?
Marnix schreef:a. Eenheid in verscheidenheid is een groot goed. Ik vind het mooi dat de CGK ondanks de grote diversiteit bij elkaar blijft doordat men elkaar in hun waarde laat en accepteert als broers en zussen.

Er is geen eenheid, ben je blind of naief?
Ook broers en zussen zijn het niet altijd met elkaar eens.
Marnix schreef:Met jouw houding richting samenwerkingen in de linkerflank, predikanten in de linkerflank en hoe het daar in de kerk gaat probeer je juist die eenheid te ondermijnen.

Laat de linkerflank zich dan aansluiten bij de GKv als ze het daar zo mee eens zijn.
Ik ga nog eerder over naar de PKN.ger. bond dan dat ik me neerzet in de linkerflank.

En foeter gerust door, ik ben klaar met deze op-de-vrouw discussie, want je bent helemaal gefocussed op mij, alsof ik de enige dissident ben.
Je reactie van het begin van de week ligt me nog vers in het geheugen hoor, ik hoef geen tweede van zoeen.
Met een stiefzusterlijke groet van mij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 13:39

Chaya schreef:Ik ga nog eerder over naar de PKN.ger. bond dan dat ik me neerzet in de linkerflank.
.


Iedereen is welkom maar jij zeker :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2016 13:45

Chaya schreef:Je neemt het dus al die BhPers (4.100 abonnementen, gemiddeld per gezin 5/6 leden, bel. en doop) en sympathisanten met de stroming, en dat is echt meer dan de helft van het totale ledenaantal, kwalijk dat zij onverkort willen vasthouden aan de beginselen?


(...)

Chaya schreef:Laat de linkerflank zich dan aansluiten bij de GKv als ze het daar zo mee eens zijn.
Ik ga nog eerder over naar de PKN.ger. bond dan dat ik me neerzet in de linkerflank.

En foeter gerust door, ik ben klaar met deze op-de-vrouw discussie, want je bent helemaal gefocussed op mij, alsof ik de enige dissident ben.
Je reactie van het begin van de week ligt me nog vers in het geheugen hoor, ik hoef geen tweede van zoeen.
Met een stiefzusterlijke groet van mij.



Precies. Je bent lid van een kerkverband waarvan je helft verguist en veroordeelt. Sterker nog, je geeft hier zwart op wit aan dat je ze liever kwijt bent dan rijk. En dan klagen dat ik niet loyaal ben richting mijn kerkverband. Daarom moet je je schamen. Plus voor het feit dat je onjuiste cijfers aanhaalt om je eigen gelijk te willen onderbouwen.

Allereerst bestaat de CGK voor een groter deel uit linkse gemeenten / leden dan uit BHP'ers. (53 om 47 procent). 17 procent van het geheel noemt zich ook bevindelijk. En van die 47% is echt niet iedereen het met jouw uitlatingen eens, gelukkig maar want aan die opmerkingen is weinig christelijk of gereformeerd.

En zodat je de cijfers nog even goed kan nalezen: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_885932
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 13:54

Marnix schreef:

Precies. Je bent lid van een kerkverband waarvan je helft verguist en veroordeelt. Sterker nog, je geeft hier zwart op wit aan dat je ze liever kwijt bent dan rijk. En dan klagen dat ik niet loyaal ben richting mijn kerkverband. Daarom moet je je schamen. Plus voor het feit dat je onjuiste cijfers aanhaalt om je eigen gelijk te willen onderbouwen.


Effe dimmen Marnix, nog niet zo lang geleden trapte jij mensen in de hoek.

Wat wel blijkt is dat je de cgk nog niet genoeg kent. Je kan er van onder de indruk zijn dat elkaar zo lang vasthouden, maar de vraag komt wel boven tafel: voor hoe lang nog?

Want je kan elkaar proberen vast te houden, maar als er een gedeelte moedwillig de afspraken die gemaakt worden terzijde schuiven of op andere manier gewoon voorbij lopen. Bijvb. het toelaten van praktiserende homofielen aan het Heilig Avondmaal, oh dat mag niet in de CGK, dan geven we gewoon aan dat het vrienden zijn die op hetzelfde adres wonen. Vrouwelijke ambtsdragers mogen niet? oh dan benoemen we een gewoon pastoraal medewerkers die dan benoemd worden op dezelfde manier als ouderlingen en diakenen, maar niet in de kerkenraadsbank zitten. Ze leggen gewoon pastorale bezoeken af, want dat valt onder het pastorale werk. Kortom de boel traineren en we zijn er weer van onder de indruk dat we elkaar vasthouden. Het is gewoon intriest dat dit gebeurd en dat men steeds verder van elkaar af komt te staan. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden, waarin gemeenteleden die in zulke gemeenten zitten, zich opgelicht voelen.

En die fusie met GKV en NGK komt er niet. GKV haalt de CGK met een supersonische snelheid in, dat zelfs NGK'ers zeggen 'zullen we maar een versnelling lager gaan'. Dan heb je de ontwikkelingen in de NGK, waar onderling ook al vragen over gesteld worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2016 14:16

Speedy schreef:En die fusie met GKV en NGK komt er niet. GKV haalt de CGK met een supersonische snelheid in, dat zelfs NGK'ers zeggen 'zullen we maar een versnelling lager gaan'. Dan heb je de ontwikkelingen in de NGK, waar onderling ook al vragen over gesteld worden.

Onze gemeente heeft een oriënterende ontmoeting (zo heet dat dan) gehad met een GKv gemeente, op hun verzoek.
En alhoewel beide positief waren, zit een samenwerking er niet in.
In het begin van het verslag worden de overeenkomsten genoemd, ja, die zijn er altijd wel te vinden, maar de verschillen zijn te groot.
Onze gemeente verlinkst, maar toch niet zodanig dat een kanselruil o.i.d. in de nabije toekomst gaat gebeuren.
rotterdam schreef:Iedereen is welkom maar jij zeker

Kom ik erin met mijn knot? :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 14:33

Speedy schreef:
En die fusie met GKV en NGK komt er niet. GKV haalt de CGK met een supersonische snelheid in, dat zelfs NGK'ers zeggen 'zullen we maar een versnelling lager gaan'. Dan heb je de ontwikkelingen in de NGK, waar onderling ook al vragen over gesteld worden.


Na de fusie in Den Haag van maart 2013 tellen de Christelijke Gereformeerde Kerken 181 plaatselijke kerken, met in totaal ongeveer 74.000 leden.
de verschillende „vleugels” in de CGK: modern, orthodox en bevindelijk. Hoewel het niet altijd duidelijk is welke ligging een gemeente precies heeft, concludeert hij dat in 2013 de meeste kerken „modern” zijn. Iets meer dan de helft –bijna 53 procent– behoort tot deze categorie. ”Bevindelijk” is de kleinste van de drie, met bijna 17 procent.

17% van 74.000 = 12.648 mensen hebben moeite met een eventuele samenwerking met NGK en GKV.
Je ziet toch wel in hoop ik dat dit Nederlands geneuzel in de marge is ?

De wereldkerk omvat 2 miljard mensen, 1 miljard zijn R.K. 400 miljoen Orthodox, 500 miljoen protestant in alle soorten en maten, 100 miljoen ondefinieerbaar en randverschijnselen.

De bovenstaande 12.648 zijn dus 0,0006% van de wereldkerk.
Ik moet daarom glimlachen - jij ook ?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten