Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2016 20:08

mohamed schreef:Interessant voor professionele fotografen maar niet voor mij als hobbyist.

Boekenlezer schreef:Een Hasselblad hoeft voor een hobbyist op zich niet onbereikbaar te zijn. Je kunt ook tweedehands kopen. Dan heb je niet de nieuwste techniek, maar het scheelt je wel veel geld. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.cameranu.nl/nl/c34512/occasi ... hasselblad
Andere mogelijkheid in middenformaat: een Pentax 645D-body voor € 3.500,-. Helemaal nieuw, alleen niet het allernieuwste model. (Want dat is de 645Z.) Heb je alleen nog wel objectieven nodig. Maar het is toch duidelijk heel wat anders dan een bedrag van vijf cijfers in euro's voor alleen een body.

Het is maar wat je niet duur noemt. Ik rijd momenteel in een auto die minder heeft gekost. Dus laten we dat maar niet doen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2016 09:28

Tja, dat zijn nog steeds prijzen die ik voor een hobbyist erg hoog vind... 3500 euro en dan heb je nog niet eens objectieven, extra lenze kosten gelijk een euro of 2000. Dan moet je wel een hoop geld teveel hebben :)

Boekenlezer schreef:Voor het kleine lichte werk heb ik nou juist een compactcamera. Een met een sensor van 23,6 x 15,6 mm. (Nog steeds te koop.) Dat is veel groter dan de sensor van een smartphonecamera.
Met mijn telefoon kan ik niet fotograferen. Ik vind ook eigenlijk dat je dat met een echte fotocamera moet doen.


Waarom? Is dat niet een wat conservatieve houding? Camera's in telefoons worden steeds beter, zolang het licht is en je niet teveel hoeft te zoomen is de kwaliteit uitstekend.

Zie: http://proof.nationalgeographic.com/201 ... iphone-5s/ (oudere iPhone alweer, we zijn al twee generaties verder onderhand) en evt andere reviews van fotografen die een iPhone gebruiken :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2016 11:51

Marnix schreef:Waarom? Is dat niet een wat conservatieve houding? Camera's in telefoons worden steeds beter, zolang het licht is en je niet teveel hoeft te zoomen is de kwaliteit uitstekend.

Dat zal ongetwijfeld conservatisme van me zijn. En ook dat ik fotografieapparatuur gewoon mooi spul vind. Ik zou het jammer vinden als dat 'uit de tijd' raakt.
Zo had je ooit dingen als de discman, en de DAT-recorder, of die stereotorens van weleer. Prachtig spul! En een discman zou ik op zich nog prima kunnen gebruiken ook. Maar helaas, je zal er vandaag vergeefs voor naar de winkel gaan, schat ik in.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2016 13:29

Klopt. Maar LP-spelers zijn weer in de mode ;)

Ik snap de nostalgie. Aan de andere kant staat de techniek niet stil. Niemand loopt meer met een walkman of discman bijvoorbeeld. Er zijn beter opties voor. Of handzamer. Ik gok dat grote dure zware fotocamera's (en videocamera's idem dito) binnenkort alleen nog gebruikt worden door professionals en wat hobbyisten met teveel geld, maar daar houdt het dan wel op. Nog even en de smartphone doet niet meer onder voor de gewone digitale camera's. En om nou alleen uit nostalgie extra apparaten mee te sjouwen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2016 14:42

Ik heb ook twee platenspelers, te weten van het type sl1210 van Technics waar je platen veruit het beste op klinken. Daartussen staat een Vestax mixer, wat het neusje van de zalm is. Deze hele set was stukken duurder dan mijn auto dus soms is een hobbyist inderdaad bereid veel te betalen voor zijn hobby. De totaalwaarde van mijn muziekinstrumenten is ook hoger dan wat mijn auto gekost heeft en dat spijt me geenszins. Maar voor een camera ben ik momenteel niet van plan dergelijk geld te betalen.

Maar, Boekenlezer, je maakt me met dergelijke apparatuur in huis wel benieuwd naar je foto's. Wil je eens wat posten?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 15 apr 2016 08:31

Marnix schreef:Nog even en de smartphone doet niet meer onder voor de gewone digitale camera's. En om nou alleen uit nostalgie extra apparaten mee te sjouwen?

De sensorgrootte zal alleen wel anders blijven dan bij een echte fotocamera. Ervaren hobbyisten (dat ben ik bijvoorbeeld) en professionals weten welke consequenties dat heeft.
En als ik alleen maar een compactcamera meeneem valt het met die mee te sjouwen spullen ook heel erg mee. Mijn mobiele telefoon laat ik vaak genoeg thuis, omdat ik die niet altijd bij me wil hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 15 apr 2016 08:32

mohamed schreef:Deze hele set was stukken duurder dan mijn auto dus soms is een hobbyist inderdaad bereid veel te betalen voor zijn hobby. De totaalwaarde van mijn muziekinstrumenten is ook hoger dan wat mijn auto gekost heeft en dat spijt me geenszins.

In dat geval is het natuurlijk de vraag wat de auto gekost heeft. Als je een heel goedkope auto hebt, is het niet zo moeilijk om over dat bedrag heen te gaan. Er zijn auto's te koop voor minder dan € 1.000,-.
Mijn fotografieapparatuur, die ik sinds 2008 allemaal aangeschaft heb (camerbody en vooral diverse objectieven), is in ieder geval ook een groter bedrag dan wat ik voor de aanschaf van mijn (tweedehands) auto betaald heb. Het is het bedrag van een nieuwe B-segmenter.

mohamed schreef:Maar, Boekenlezer, je maakt me met dergelijke apparatuur in huis wel benieuwd naar je foto's. Wil je eens wat posten?

Ik stuur je wat via pb.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 15 apr 2016 10:39

@Boekenlezer:

Heb je geen account bij Flickr ofzo? Dan kunnen we allemaal je foto's bekijken. (je kunt volgens mij ook secties beveiligen met een wachtwoord, dat kan je hier dan eventueel per PB doorsturen). Ben ook wel benieuwd naar de platen die je schiet :lol:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mohamed

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor mohamed » 15 apr 2016 14:17

Boekenlezer schreef:In dat geval is het natuurlijk de vraag wat de auto gekost heeft. Als je een heel goedkope auto hebt, is het niet zo moeilijk om over dat bedrag heen te gaan. Er zijn auto's te koop voor minder dan € 1.000,-.

Het is een VW Polo uit 1999 maar muziekinstrumenten zijn duur. Een beetje drumstel kost al gauw 800 euro en dan moet er nog een bekken set bij.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 15 apr 2016 17:41

Katlheen schreef:@Boekenlezer:

Heb je geen account bij Flickr ofzo? Dan kunnen we allemaal je foto's bekijken. (je kunt volgens mij ook secties beveiligen met een wachtwoord, dat kan je hier dan eventueel per PB doorsturen). Ben ook wel benieuwd naar de platen die je schiet :lol:

Niet bij Flickr, maar wel bij Mijn Album. Alleen heb ik vrijwel alle albums op privé staan. Dus vandaar dat ik even een linkje via de pb doorgaf.
Via een link kun je ook direct mijn echte naam zien. Aangezien ik een schuilnaam wel prettig vind, zet ik zo'n link dan maar niet publiek neer. Maar als medeforummers van mij op gecontroleerde wijze zoiets doorkrijgen, heb ik daar niet zo'n probleem mee.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2016 12:30

Zondag zonsondergang in de buurt van Renesse vastgelegd met mijn iPhone. Af en toe een "glare" van de zon in de lens maar verder vind ik bij dit soort foto's de kleuren van de iPhone-foto's wel erg mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2016 13:23

Bij deze nog wat foto's die ik afgelopen tijd met mijn iPhone (5S en 6) heb geschoten, om fotografie met je smartphone te promoten :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En fijn is natuurlijk ook de panoramafunctie waarmee je wel heel makkelijk mooie panorama's schiet:

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 30 apr 2016 18:55

Ik heb vandaag mijn fotocamera eens ingeruild. Ik had een Nikon D700, nu een Nikon D750.
Dat is dus geen smartphone. Sorry. :roll: :wink:

Afbeelding

Eind 2008 was het, dat ik voor het eerst een camera met volledige kleinbeeldsensor kocht. (Zie hier) 12 MegaPixel. Een aanmerkelijk goedkopere versie van de Nikon D3, het professionele topmodel van toen.
Nu ben ik dan op 24 MegaPixel overgestapt. Eind 2008 was dat de hoogste resolutie die je kon krijgen. (Als Nikon D3x, of Sony α900 voor een stuk minder geld.) Inmiddels is het een vrij gewone waarde geworden. Bij Nikon kies je die resolutie als je een camera wilt met zo goed mogelijke prestaties bij hoge gevoeligheden, zo is het inmiddels. Hoge resolutie is tegenwoordig: 36 MegaPixel (Nikon D810). En bij de concurrentie hebben ze inmiddels al een stapje verder gezet: 42 MegaPixel (Sony α7R II) of 50 MegaPixel (Canon EOS5Ds [R]).

Mijn nieuwe is vooral flink lichter en compacter dan mijn vorige, en dat voelt wel fijn aan. Die vorige was toch wel erg 'bulky'. Die was qua body van hetzelfde kaliber als wat de D810 nu is. Daar komt 'ie erg mee overeen, ook qua knoppen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mei 2016 17:46

Marnix schreef::) Zijn er ook mensen die gewoon fotograferen met hun telefoon, zoals ik? ...

'Gewoon met je telefoon fotograferen.' Met zo eentje als deze?:

Afbeelding

Ik zal het eens proberen. Zo niet, dan maar met deze:

Afbeelding

Zo te zien een beeldtelefoon. Als je dan iemand spreekt, kun je na het gesprek vragen: "Mag ik even een foto van je maken?"

Of misschien valt het met zo een te proberen?:

Afbeelding

Mijn Nikon D750 bevalt verder wel uitstekend. Ik kom er alleen nu even niet toe om er wat mee te doen. Ik ben te lamlendig van de werkweek. Ik heb tot nu toe nog geen voet buiten de deur gezet.

Wat nieuwe apparatuur betreft. De Nikon D500 (hier genoemd) is inmiddels leverbaar. De Nikon D5 (hier genoemd) echter nog steeds niet.
De Pentax K-1 is nog altijd niet leverbaar.
De Canon EOS 1D X Mark II ook nog niet, maar de Canon EOS 80D wel.
De Fujifilm X-Pro2 is leverbaar.
De nieuwste objectieven van Sony, de FE 24-70mm f/2.8 GM en de FE 85mm f/1.4 GM: de eerste nog niet, de tweede wel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JohannesHermanus » 14 mei 2016 22:25

Wauw, een bakelieten telefoon met draaischijf. Nostalgie en in geval van nood komt ie harder aan dan een mobieltje, dat verzeker ik u.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten