Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 09 jan 2016 15:09

Het is idd spijtig dat Nikon niet een bijpassende serie high end APS-C objectieven heeft. Bij Canon is datzelfde het geval.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 jan 2016 15:47

Ze hebben ze wel - zie de objectieven die ik noemde hiervoor - alleen zijn het er niet zo erg veel. Een hele partij objectieven met vast brandpunt, zoals ik die heb voor mijn Nikon D700, dat gaat niet voor de APS-C-modellen. De FX-objectieven passen er dan wel weer op, maar ze zijn wat groter en zwaarder dan je voor DX (Nikonterm voor APS-C) nodig hebt. Nee, zo mooi als het is bij het Fujifilm X-systeem wordt het voor een Nikon DX-camera nooit. (Of ze moeten komen met iets waar ik nog niet van weet.)

Yoshi schreef:Ik miste echter nieuws over de FF van Pentax...

Je zou zeggen dat die dit jaar wel moet komen. Ze hebben hem in het echt al eens gezien, dacht ik.
Life in a glass case: We peer at new Pentax full-frame DSLR
Ricoh continues to tease Pentax full-frame DSLR with new image and... not much else.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2016 09:56

Hier is 'ie dan: Here at last: Ricoh unveils the Pentax K-1 full-frame DSLR with 36MP sensor for $1800
Special K? Pentax K-1 First Impressions Review
Ik zag een prijs van € 2.000,-. Dat is wel fors goedkoper dan een Nikon D810!

Verder zijn er in de tussentijd nog wel wat interessante aankondigen geweest. De Nikon D500 is al genoemd. De Nikon D5 ook?
Top 5: Hands-on with Nikon D500
Hands-on with the Nikon D5
Nikon's New D5 and D500 Push the Boundaries of DSLR

Na Nikon kon Canon natuurlijk niet achterblijven. Een nieuwe EOS-1D X Mark II:
Canon announces flagship EOS-1D X Mark II full-frame digital SLR
Key features explained: Canon EOS-1D X Mark II
X-Factor: Canon's EOS-1D X Mark II examined in-depth

Niet echt een concurrent voor de NIkon D500, maar meer voor de D7200:
Canon EOS 80D updates Dual Pixel AF, bumps resolution with 24MP sensor
In a nutshell: a video rundown of the Canon EOS 80D's features
Newly enthused: hands on with the Canon EOS 80D

Tussendoor kwam ook Sony met vermeldenswaardig nieuws. Nieuwe objectieven, zo te zien voor de a7.
Sony releases three premium 'G Master' lenses for FE-mount
Heavy hitter: Sony FE 24-70mm F2.8 GM first shots
Portrait time: Sample gallery from Sony's new 85mm F1.4 GM lens
Daarmee ben je dus niet meer beperkt tot f/4, zoals tot voor kort. En een 85mm f/1.4 was er ook nog niet, alleen een 35mm f/1/4.

En voor wie het leuk vindt: de Fujifilm X-Pro 2:
Fujifilm announces its flagship 24 megapixel X-Pro2 mirrorless camera
Hands-on with the Fujifilm X-Pro2

Er gebeurt wat, als je je een tijd niet met dit topic bemoeit. :-k
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2016 18:07

[Een paar dagen heb ik op 6000 berichten gestaan. Erg leuk om precies hetzelfde aantal berichten te hebben als het aantal jaren dat de aarde oud is :mrgreen: , maar dat ga ik nu dan toch doorbreken met een nieuw bericht, zodat de teller op 6001 komt te staan.]

Het is voor mij geen vraag wat het interessantste nieuws was van de afgelopen tijd. De Pentax K-1!
Pentax maakt leuke dingen. De 645Z is al eens aan de orde gekomen. (Zie bijvoorbeeld hier) Maar nu is er dus een camera met een sensor van volledig kleinbeeldformaat. Daar was Canon de eerste mee. Vervolgens kwamen ook Nikon en Sony ermee. En nu dus ook Pentax. Over de geschiedenis van de hele aanloop tot deze camera staat op DPReview een interessant artikel:
The long, difficult road to Pentax full-frame

Afbeelding

Een camerabody van € 2.000,- is natuurlijk mooi, zeker gezien het gebodene. Maar aan een body heb je niet genoeg. Daar heb je ook objectieven bij nodig. Ik was wel eens benieuwd wat er te kiezen valt met een Pextax K-1.
In ieder geval zijn er de HD PENTAX-D FA 15-30mm F2.8 ED SDM WR, de HD PENTAX-D FA 24-70mm F2.8 ED SDM WR en de HD PENTAX-D FA* 70-200mm F2.8 ED DC AW. Dan heb je een set zoomobjectieven waar je goed mee uit de voeten kunt. Ze kosten respectievelijk € 1.700,-, € 1.300,- en € 2.000,-. De standaardzoom heeft een gewicht wat wel netjes te noemen valt (787 gram), de andere twee zijn zware jongens (1040 gram en 1800 gram).
Twee andere zoomobjectieven die er nog zijn: de HD PENTAX-D FA 28-105mm F3.5-5.6 ED DC WR, en de HD PENTAX-D FA 150-450mm F4.5-5.6 ED DC AW. De eerste is een standaardzoom met wat meer telebereik. De tweede een telezoom met een flink bereik, maar die weegt dan wel 2 kg! De prijzen: € 600,- en € 2.200,-.

Als je aardig compleet voorzien bent met zoomobjectieven, kun je wel eens zin krijgen in vaste objectieven. Zo is het mij althans vergaan. Dan wordt het toch wel duidelijk, dat je niet de ruime keuze hebt zoals bij Canon en Nikon.
Waar je bij Pentax op moet letten, is dat er FA in de typeaanduiding staat. (DA betreft objectieven met een kleinere beeldcirkel, voor APS-C-formaat.) De objectieven waaruit dan te kiezen valt zijn de volgende: smc PENTAX-FA 31mm F1.8 AL Limited, smc FA 35mm F2 AL, smc PENTAX-FA 43mm F1.9 Limited, smc PENTAX-FA 50mm F1.4 en de smc PENTAX-FA 77mm F1.8 Limited. Vijf stuks dus. Dat is niet veel, vooral niet vergeleken bij de systemen van Canon en Nikon. Wel zitten er vrij bijzondere brandpuntafstanden bij. 31mm, 43mm en 77mm vind je niet bij andere merken. Die 43mm is een echt standaardobjectief, meer nog dan de 50mm, die daar meestal voor gehouden wordt.
Dat is dus wel even wat anders dan wat we gewend zijn. Een beetje hulp van andere merken kan dan ook geen kwaad. De Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art is dan wel een interessante. Helaas is dat meteen ook de enige voor Pentax K. Een 20mm f/1.4 en een 24mm f/1.4 zit er dus nog niet in. Hopelijk gaan ze daar wat aan doen bij Sigma. Verder heb je nog wel keuze bij andere merken, met name Samyang. Dan zul je het wel zonder autofocus moeten stellen.

Qua zoomobjectieven ben je voor de Pentax K-1 dus voldoende voorzien. Alleen vind ik die 1,8 kg voor de 70-200mm-zoom wel héél erg fors! Ik kan je vertellen dat dat geen pretje is om te moeten meezeulen in een heuptas! Met een rugtas gaat dat beter, maar dan kom je weer moeilijker bij je spullen als je aan het lopen bent. Die 24-70mm-standaardzoom daarentegen is dan weer een vrij voordelig en licht objectief, vergeleken met producten van andere merken.
Qua vaste objectieven moet je niet al te ambitieus zijn. In dat geval kun je het beter bij Canon of Nikon zoeken.
En de prijs van de K-1-body is netjes, maar als je er professionele objectieven bij wilt hebben, wordt het toch even een heel ander financieel plaatje. Niet dat dat bij andere merken anders is, maar je moet er wel serieus rekening mee houden. Staar je dus niet blind op de relatief voordelige prijs van € 2.000,-, want daarmee ben je er nog láng niet!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 27 feb 2016 09:55

Afbeelding


Zou dit interessant kunnen zijn? Compactcamera's met een 1"-sensor.
Ik heb al een Nikon Coolpix A, een model dat weinig verkocht werd. Voor een compactcamera zit er een ongewoon grote sensor in van APS-C-formaat. Je bent dan wel gebonden aan één brandpuntafstand, en qua bediening vind ik het wel minder dan een spiegelreflexcamera. Dat is de prijs van compactheid.
De Nikon DL-modellen lijken vooral concurrentie te vormen voor zoiets als bijvoorbeeld de Sony RX-100 III/VI. De DL 24-85 lijkt mij de meest praktische. De sensor is kleiner dan van de Coolpix A, maar je hebt wel wat meer veelzijdigheid met het zoombereik.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 02 mar 2016 12:55

Als je naast een zware spiegelreflexcamera graag een lichter alternatief hebt, maar een compactcamera is ook weer wat te beperkt, dan kan een spiegelloze systeemcamera wel een goed idee zijn. Ooit las ik eens, dat met de moderne technieken de spiegel ook weggelaten kan worden, en dat scheelt dan ruimte en gewicht. Op het moment dat ik dat lees slik dat voor zoete koek. Maar de werkelijkheid blijkt toch wat gecompliceerder te zijn, weet ik nu ik wat meer in die materie zit.

Een sensor met volledig kleinbeeldformaat is natuurlijk het mooiste wat er is. In dat geval komt de Sony α7 in beeld. Echter, dan blijken de objectieven net zo groot en zwaar te zijn als voor je spiegelreflexcamera, en ook qua prijs doet het er niet voor onder. Ik denk hierbij aan de Sony FE Distagon T* 35mm f/1.4 ZA, de Sony FE 85mm f/1.4 GM en de Sony FE 24-70mm f/2.8 GM. Die doen in absoluut niets onder voor de Nikon-versies die ik van deze objectieven heb. In ieder geval niet in gewicht, omvang en prijs. Dan kan de camerabody wel kleiner en lichter zijn, maar wat houd je dan nog aan gewichtsvoordeel over? Kortom, niet echt een alternatief.
Wat de bodies betreft, is de Sony α7 II wel een aantrekkelijke keuze, met zijn relatief vriendelijke prijs van € 1.630,-. 24 MegaPixel lijkt mij een mooie resolutie. Echter blijkt die het nogal af te leggen op het gebied hoge ISO-prestaties tegen de Nikon D750. Dus die dan maar niet? Blijven de peperdure α7S II en de α7R II over, die qua prijs beslist niet onder doen voor de hoogwaardige Nikon D810. (€ 3.400,- en € 3.500,-. Nikon D810 voor € 3.200,-.)
Kortom, een lichter en hopelijk ook wat goedkoper alternatief zit er bij de Sony α7 niet in. Het is geen alternatief voor ernaast, het is een systeem voor in plaats van je spiegelreflexsysteem. In dat geval lijkt een Nikon D750 mij de aantrekkelijkste keuze. In een video die ik kort geleden bekeek kwam die feitelijk ook als de beste keuze naar boven.

Wil het compacter en lichter zijn, zul je dus aan een kleinere sensor moeten. Het weglaten van de spiegel helpt daarin niet voldoende. Een stapje kleiner is het APS-C-formaat. Daarbij komt het Fuji X-systeem in beeld. Dan praat je inderdaad over lichter, en ook wel wat minder duur. Het kost nog best wel flink wat. Maar qua gewicht is het een geschikt alternatief voor een zware spiegelreflexcamera. Wat ik persoonlijk vooral zo prachtig vind aan dit systeem zijn de beschikbare objectieven. Een hele reeks lichtsterke vaste objectieven. De zoomobjectieven zou ik dan liever links laten liggen, omdat die wel een flink gewicht hebben. Bovendien vind ik die nogal verwarrend qua brandpunten, omdat ik in kleinbeeldwaarden denk. Bij een vast objectief weet je waar je aan toe bent.

Een mooie set zou als volgt zijn:
Fuji X-T1: € 1.200,-
XF 16mm f/1.4R WR: € 1.000,-
XF 23mm f/1.4 R: € 900,-
XF 35mm f/1.4 R: € 550,-
XF 56mm f/1.2 R APD: € 1.300,-
XF 90mm f/2 R LM WR: € 890,-

Totaal: € 5.840,-

Dit is een set, waarbij de kleinbeeldequivalenten als volgt zijn: 24mm, 35mm, 53mm, 84mm en 135 mm. Het valt nog wat verder uit te breiden, als je wilt, maar ik heb de ervaring dat je met zo'n set volwaardig aan de gang kunt.
Ja, ik vind het wel wat, die Fuji X-T1-set! Als alternatief naast een spiegelreflexsysteem met volledige kleinbeeldsensor vind ik het een beter idee dan een Sony α7-set.

Ik zie de X-T1 samen met de XF 35mm f/1.4R te koop staan voor € 1.500,-. dat scheelt meteen weer € 250,-. En als je voor de XF 56mm f/1.2R niets geeft om de APD-functie, kun je de versie zonder nemen die € 300,- goedkoper is. Het kan dus voor € 5.290,- met al deze brandpuntafstanden.

Afbeelding

Dit is wel een leuke link, als het gaat om het vergelijken van spiegelreflex of spiegelloos: Mirrorless vs DSLR cameras: 10 key differences
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mar 2016 11:20

...maar het is toch wel duur, zo'n systeem er naast. Al maakt de spiegelloze systeemcamera wel nieuwsgierig. Daar zal de magie wel in zitten. Als het me echter puur om lichter en compacter zou gaan, dan is de Nikon D750 in combinatie met vaste objectieven een goede keuze. En bovendien voordeliger.

Apparatuur. Het is eigenlijk niet meer dan een middel. Maar een belangrijk deel van de passie richt zich er ondertussen toch op. Op YouTube kom je video's tegen van mensen die hun nieuwe aankopen voor de camera uitpakken.

Deze is wel een beetje grappig:
Nikon D4s Unboxing and SNIFF TEST (6:31)

Meer zien? Dan typ je een zoekterm in, bovenin het YouTube-scherm in de trant van unboxing "cameramerk". En voor "cameramerk" kun je bijvoorbeeld kiezen: canon, nikon, sony camera, leica, pentax 645z, etc.
Het is een aardige manier om te zien wat er allemaal in zo'n doos zit, mocht je er nieuwsgierig naar zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2016 12:19

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2016 13:26

Interessant voor professionele fotografen maar niet voor mij als hobbyist.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2016 14:38

:) Zijn er ook mensen die gewoon fotograferen met hun telefoon, zoals ik? Ik heb nog een gewone compact-camera maar waar ik 3 jaar geleden op vakantie daar nog meer dan de helft van de foto's mee maakte maak ik nu 90% van de foto's met mijn telefoon. En de rest van het jaar komt de compact camera al helemaal niet meer uit het hoesje. Enige wat ik nog wel eens mis is een zoomfunctie maar om daar nou zoveel geld voor te betalen... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2016 14:43

De foto's in het vakantietopic waren heel mooi, heb je die ook met je telefoon genomen?

Ik heb nog een oude mobiele die alleen geschikt is om mee te bellen en berichten te sturen, derhalve maak ik foto's met een Canon EOS 500D. Deze heb ik destijds vrij goedkoop op de kop getikt maar handzaam om mee te nemen is hij allerminst i.t.t. een telefoon. Derhalve gebruik ik 'm meestal alleen om mijn verslagen te voorzien van foto's. Een telefoon heb je altijd bij je, dus een foto is zo gemaakt van iets wat je toevallig ziet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2016 16:44

Ja, de meeste van die foto's zijn met iPhone genomen. Ik pak alleen de gewone camera bij heel slecht licht en als ik om een of andere reden in wil zoomen. iPhone-foto's zijn als je niet inzoomt en het licht is ok, van hele goede kwaliteit. Als je gaat zoomen wordt het beeld al snel korrelig (tenminste, als je wat verder inzoomt), zelfde geldt bij weinig licht... maar de meeste foto's maak ik zonder zoom en overdag en dan heb ik aan een telefoon genoeg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2016 17:07

Voor mijn verslagen heb ik wel een zoomlens nodig, momenteel doe ik het nog met de plastic fantastic. Deze kan het onderwerp niet van heel dichtbij fotograferen maar wel haarscherp. Een beetje zoomlens vind ik eigenlijk ook te duur en de goedkopere zijn niet scherp genoeg.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2016 17:43

Voor het kleine lichte werk heb ik nou juist een compactcamera. Een met een sensor van 23,6 x 15,6 mm. (Nog steeds te koop.) Dat is veel groter dan de sensor van een smartphonecamera.
Met mijn telefoon kan ik niet fotograferen. Ik vind ook eigenlijk dat je dat met een echte fotocamera moet doen.

Als volgende spiegelreflexcamera ben ik van plan om de Nikon D750 te kopen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 13 apr 2016 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2016 17:53

mohamed schreef:Interessant voor professionele fotografen maar niet voor mij als hobbyist.

Een Hasselblad hoeft voor een hobbyist op zich niet onbereikbaar te zijn. Je kunt ook tweedehands kopen. Dan heb je niet de nieuwste techniek, maar het scheelt je wel veel geld. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.cameranu.nl/nl/c34512/occasi ... hasselblad
Andere mogelijkheid in middenformaat: een Pentax 645D-body voor € 3.500,-. Helemaal nieuw, alleen niet het allernieuwste model. (Want dat is de 645Z.) Heb je alleen nog wel objectieven nodig. Maar het is toch duidelijk heel wat anders dan een bedrag van vijf cijfers in euro's voor alleen een body.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten