Knielen op een bed violen - De film

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2016 14:00

Ds. Paauwe is in 1956 overleden! Toen was ik nog niet eens geboren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor benefietdiner » 03 mar 2016 14:23

Chaya schreef:Ds. Paauwe is in 1956 overleden! Toen was ik nog niet eens geboren.

Ds. Paauwe is er wel niet meer maar zijn thuis lezende opvolgers nog wel degelijk.
Kan een mens iets aan zijn eigen zaligheid toebrengen? Nee, zei ds. Paauwe. Een mens is daarin machteloos. Hij moet met zichzelf en met zijn godsdienst aan een einde komen.

Je wil mij toch niet zeggen dat dat jouw taal niet is he’

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2016 14:23

Chaya schreef:Ik denk dat we langs elkaar heen praten Marnix. Jij hebt het over gefingeerde namen?) (ds Poort)
Maar het gaat over de volgelingen van ds Paauwe (echte naam) :wink:

Ik denk dat het boek niet helemaal klopt en dat bewijst de recensie ook wel. Daarentegen heb ik het wel met veel genoegen gelezen omdat sommige zaken wel herkenbaar zijn.
Dat is nu eenmaal toch de vrijheid van de auteur en het is jammer dat sommige lezers dan alles van A tot Z voor waar aannemen.
Dat zie je bij MtH ook, in het boek is zijn moeder gestorven op een gruwelijke manier en velen geloofden dit, terwijl zij nog jaren geleefd heeft.


Sorry, maar we bespraken hier het boek en bijbehorende film. Ik zei iets over het geloofsleven van Sievez en haal daar personages uit het boek (Poort en Mieras) aan en vervolgens ga jij het over hele andere dingen hebben dan het boek. Daar ontstond de spraakverwarring :) In het boek komt Mieras regelmatig bij hem, daar verwees ik naar en toen zei jij: Hij sloot zich helemaal niet aan bij Ds. Mieras. Nee. Klopt. Over die man had ik het niet. Het gaat hier over het boek. En vervolgens vraag je me of ik dat boek wel gelezen heb :shock:

Hoe het ook is, Siebelink beschrijft het geloofsleven van zijn vader op een literaire manier. Dan kan een deel van de karikatuur op die manier door hem gemaakt zijn, dat hoort een beetje bij literatuur. Dus dat klopt. Aan de andere kant is het boek ook gebaseerd op zijn beleving, zijn ervaring. En daarvan kan je niet zeggen: Die klopt niet. En ik denk dat het voor een deel ook wel klopt. Thuislezers werden niet voor niets thuislezers, dat deden ze omdat er in hun ogen geen goede kerk meer bestond. Niets was goed genoeg. Alleen daarom heb ik al wel grote moeite met de navolgelingen van ds. Paauwe. Of Ds. Poort in het boek.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2016 15:27

Marnix schreef:Alleen daarom heb ik al wel grote moeite met de navolgelingen van ds. Paauwe. Of Ds. Poort in het boek.

Zie het zo Marnix, zonder ds P, was dit boek er niet geweest. :wink:

We gaan het hier maar niet uitgebreid over thuislezers hebben, want dan pletten we de violen.
Feit is wel, dat het velen tot Zegen is geweest, maar helaas ook gezinnen of huwelijken heeft gespleten. Zie hiervoor ook weer het boek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2016 15:40

Ik geloof ook wel dat het tot zegen kan zijn, maar de leer is volgens mij lang niet altijd bijbels geweest, om maar te zwijgen over het idee dat we geen kerk nodig zouden hebben. De kerk is bijbels gezien heel belangrijk!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor benefietdiner » 03 mar 2016 16:24

Chaya schreef:We gaan het hier maar niet uitgebreid over thuislezers hebben, want dan pletten we de violen.
:mrgreen:

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marloes1g » 03 mar 2016 17:41

De leer die Ds Paauwe bracht was en is voluit bijbels.
Ik heb tig preken van hem (en gelezen)
Het boek is nog erger dan een karikatuur, al dan niet literatuur.
Of Siebelinks vader heeft er niks van begrepen of Siebelink zelf heeft er maar wat van "gebakken".

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2016 18:07

Marloes1g schreef:De leer die Ds Paauwe bracht was en is voluit bijbels.
Ik heb tig preken van hem (en gelezen)

Zoals ik eerder zei, hij was voor velen tot Zegen, maar het bracht wel soms een splijtzwam.
De 'erfenis' is voor de achterblijvenden verwarrend.
Waar de waarheid niet meer gepreekt wordt, daar rest niet anders volgens ds. Paauwe dan om thuis te blijven. Hij aanvaardde daarbij de consequentie dat er niet meer gedoopt zou worden. Hij heeft tegen zijn toehoorders enkele malen gezegd: Als de waarheid er niet meer is en u gedwongen bent thuis te blijven, dan is uw niet-dopen het dopen van uw kinderen.” Valk veronderstelt dat hij hiervoor steun vond in wat Calvijn in zijn Institutie zegt: Wanneer men de sacramenten niet kan krijgen van de kerk: Gods genade is niet zo aan sacramenten gebonden of we kunnen haar door het geloof uit des Heeren Woord verkrijgen”

En dan antwoordt volgeling Valk:
Mist de paauweaan de werkelijkheid van Psalm 122: „Kom, ga met ons en doe als wij”?

„Ik hunker er soms naar. Maar ik kan er niet toe komen. Paauwe heeft ons er genoeg voor gewaarschuwd. Paauwe zegt: „De waarheid is nergens meer te vinden.” Maar, ik ontken niet dat het ernstig is dat we de levende prediking en de bediening van de sacramenten missen, dat onze kinderen ongedoopt zijn. Dat is heel erg! Dat zou een zaak van grote nood moeten zijn.”

En dat vind ik eerlijk gezegd heel moeilijk om te lezen.
http://www.refdag.nl/oud/kl/010830kl08.html
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marloes1g » 03 mar 2016 19:31

De sacramenten zullen bediend worden want het bevel is: Verkondigt de dood des Heeren totdat Hij komt dus de Heere zal ook voor knechten zorgen om ze te bedienen.
Maar mijn bezwaar is dat de leer zoals Ds Paauwe die mocht verkondigen nu is verworden tot een soort van volksvermaak met film en al. En dat is erg stuitend want deze dominee preekte alleen maar Jezus Christus en Die gekruisigd en zeker niet al die rare toestanden die in het boek worden opgedist en die veel mensen schijnen te herkennen. Deze toestanden komen wel voor in bekeringsgeschiedenissen en daar moest Ds Paauwe juist niks van hebben.
Jammer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2016 07:28

StillAwake schreef:Toch zijn er voldoende voorbeelden van boeken die ik onverfilmbaar achtte, terwijl de film niet onderdeed voor het boek.
"De naam van de roos" (Eco) en "In de ban van de ring" (Tolkien) zijn de bekendste voorbeelden.


Er zijn zelfs films die beter zijn - Dr. Zhivago, Klokkenluider v.d. Notre Dame en Schinler's List zijn goede voorbeelden. De boeken zijn moeilijk leesbaar.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2016 12:58

Marloes1g schreef:De sacramenten zullen bediend worden want het bevel is: Verkondigt de dood des Heeren totdat Hij komt dus de Heere zal ook voor knechten zorgen om ze te bedienen.
Maar mijn bezwaar is dat de leer zoals Ds Paauwe die mocht verkondigen nu is verworden tot een soort van volksvermaak met film en al. En dat is erg stuitend want deze dominee preekte alleen maar Jezus Christus en Die gekruisigd en zeker niet al die rare toestanden die in het boek worden opgedist en die veel mensen schijnen te herkennen. Deze toestanden komen wel voor in bekeringsgeschiedenissen en daar moest Ds Paauwe juist niks van hebben.
Jammer.


Ik heb op basis van andere bronnen dan dat boek wel het idee gekregen dat er een kern van waarheid in dat boek zit. Misschien verkondigde Paauwe wel de waarheid als het gaat om de leer, maar tegelijkertijd zegt hij ook dat de waarheid nergens meer te vinden is en riep hij mensen op de kerk te verlaten en thuislezer te worden. Dat is volgens mij al in strijd met wat de Bijbel leert. Ik denk dat de meeste mensen daar meer moeite mee hebben dan de inhoudelijke leer, hoewel er wel kanttekeningen zijn te plaatsen bij zijn visie op de rechtvaardigmaking, wedergeboorte in "een punt des tijds" enzovoorts. Ja, voor een deel is wat Siebelink schetst gechargeerd, voor een deel is het literaire taal die anders is dan gewone taal... en voor een deel is het denk ik ook waar wat hij schrijft.

En ik denk dat er ook onder de Paauweanen wel dingen gebeurd zijn waar Paauwe zelf niet achter zou hebben gestaan. Hij gaf altijd aan dat mensen niet voor hem moesten komen... maar sommigen hebben van hem wel een halve heilige of een hele profeet gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marloes1g » 04 mar 2016 14:24

Sommigen van de navolgers hebben van hem een hele profeet gemaakt idd en die zijn dan meestal feller dan de meester zelf. Nemen ook alle dwalingen klakkeloos over en verdedigen die fanatiek. En dwalingen had hij ook wie niet?
Ik grond me dus op zijn nagelaten preken en dan moet ik zeggen: "Nee, ik herken in het boek niet de leer En vooral niet de zgn bevindingen die Ds Paauwe voorstond en uit mocht dragen".
Maar goed ik verkeer dus niet echt in die kring maar lees hem "erbij", vaak met instemming.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2016 15:32

Oke. Ik sta sowieso wat verder van de rechts-gereformeerde leer en cultuur af trouwens en deel die voor een groot deel niet. Dat verklaart misschien ook wel mijn "allergie" ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Nina » 06 mar 2016 09:20

Ik ben gisteravond naar 'Knielen op een bed violen geweest'. Wat een naargeestige film, je zou spontaan in een depressie schieten!
Ik weet niet of het waarheidsgetrouw is qua weergave van geloofsbeleving, maar ik dacht de hele film bij mijzelf: wat erg! Zo is de Vader helemaal niet! Wat een donkerheid allemaal, hel en verdoemenis..

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Lalage » 06 mar 2016 20:13

Ik heb de film ook gezien en vond het erg goed gedaan. De verfilming blijft zeer dicht bij het boek. Ik heb het jaren geleden gelezen en vond het erg indrukwekkend. Mieras geef je inderdaad de kriebels. Ik vond het ook heel mooi om te zien hoe de vrouw van Hans Sievez van hem blijft houden, ook al deelt ze zijn strenge geloof niet. Ik vroeg mij wel af of mensen inderdaad zo 'de hemel in worden gebeden'. En is een orgel niet verboden bij thuislezers of verschilt dat weer per groep?

Leuk detail is dat Jan Siebelink zelf een bijrolletje heeft als klant in de bloemenwinkel.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten