Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Katlheen » 01 mar 2016 17:39

Maar hoe gaat de rest van de dag dan? Als je niet in het wit mag vanwege zondigheid etc, dan neem ik aan dat er ook geen feest is omdat er bij zo'n zondige aard toch geen feestelijkheden mogen zijn? Want daarmee loochen je de zondige aard, en wat valt er te vieren? Niets toch?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 01 mar 2016 17:41

Katlheen schreef:Maar hoe gaat de rest van de dag dan? Als je niet in het wit mag vanwege zondigheid etc, dan neem ik aan dat er ook geen feest is omdat er bij zo'n zondige aard toch geen feestelijkheden mogen zijn? Want daarmee loochen je de zondige aard, en wat valt er te vieren? Niets toch?

Ik heb wel eens een protestantse zoveel jarig huwelijk meegemaakt. Daar was bewust geen muziek. Wel genoeg alcohol en hapjes dus uiteindelijk werd het toch nog een leuk en gezellig feestje. :)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 mar 2016 17:46

Chaya schreef:Ik heb diverse bruiloften meegemaakt in deze gezindte en de bruidjes zagen er zonder uitzondering prachtig uit.

Ik heb een dergelijke bruiloft nog nooit meegemaakt, wel foto's gezien. Er zitten echt wel monsterlijke bruiden bij hoor! 8-[

Katlheen schreef:Maar hoe gaat de rest van de dag dan? Als je niet in het wit mag vanwege zondigheid etc, dan neem ik aan dat er ook geen feest is omdat er bij zo'n zondige aard toch geen feestelijkheden mogen zijn? Want daarmee loochen je de zondige aard, en wat valt er te vieren? Niets toch?
De A is van Adam... :-({|=

JohannesHermanus schreef:En als volhardend praktiserend homo, kun je je wel de naam Christen aanmeten, maar dat betekent niet dat je dat ook bent.
Dit is nogal veroordelend. Jammer.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mar 2016 17:52

JohannesHermanus schreef:En als volhardend praktiserend homo, kun je je wel de naam Christen aanmeten, maar dat betekent niet dat je dat ook bent.

Tante Pollewop schreef:Dit is nogal veroordelend. Jammer.

Nee, u vind dat veroordelen. Ik vind dat oordelen op grond van wat de Bijbel leert. Het veroordelen laat ik aan God over...
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 01 mar 2016 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

kinpruik

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor kinpruik » 01 mar 2016 17:54

JohannesHermanus schreef:Het is veel mensen eigen om anderen in hokjes te plaatsen. Dit geeft een gevoel van veiligheid en overzichtelijkheid. U bent een van die velen. Ik vind het echter een vrij bekrompen aangelegenheid.


Tsja. Jouw argument was toch echt dat omdat er meer geaardheden gediscrimineerd worden, homo's niet speciaal zijn. Dat is het punt ook niet. Hun relaties worden als zondig gezien in bepaalde kringen en in dit wordt in de praktijk gebracht. Jij onderschrijft hun standpunt en daarmee associeer je je er wel degelijk mee.

JohannesHermanus schreef:Ik erken de zondige geaardheid van de mens en dus ook die van de homo. Geen mens zal worden geoordeeld op geaardheid, maar wel op de manier waarop men deze geaardheid in de praktijk brengt. En als volhardend praktiserend homo, kun je je wel de naam Christen aanmeten, maar dat betekent niet dat je dat ook bent.


Dat is niet waar. Een hetero wordt niet veroordeeld op zijn geaardheid, terwijl homo's hun hele leven lang veroordeeld zijn tot een liefdeloos bestaan. En het feit dat je de term 'volhardend' gebruikt impliceert toch dat je de geaardheid van homo's anders beoordeeld dan je eigen. Ben jij een 'volhardend' hetero?

JohannesHermanus schreef:Omdat er consensus is tussen twee volwassen mensen. Maar die volwassen mensen bepalen niet wat God wel en niet goed vind. Liefde is in de eerste plaats God gehoorzamen...


Er zijn anders genoeg christenen die jouw interpretatie van wat God wel of niet goed vindt niet delen.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mar 2016 17:57

kinpruik schreef:Dat is niet waar. Een hetero wordt niet veroordeeld op zijn geaardheid, terwijl homo's hun hele leven lang veroordeeld zijn tot een liefdeloos bestaan. En het feit dat je de term 'volhardend' gebruikt impliceert toch dat je de geaardheid van homo's anders beoordeeld dan je eigen. Ben jij een 'volhardend' hetero?

U vind dat niet waar. Behoorlijk lastig communiceren hoor met u, steeds dat generaliseren van uw eigen mening. Ook een hetero wordt niet beoordeeld op zijn geaardheid, net zo min als de homo wordt beoordeeld op de zijne. Waar we in beide gevallen wel op worden beoordeeld is hoe we onze geaardheid in de praktijk brengen. Ik ben een volhardend hetero en dat mag dus in de praktijk worden gebracht. Echter heb ik zo mijn andere zaken die moeilijk zijn voor mij om te laten, ook voortvloeiend uit mijn zondige geaardheid. Ieder zijn strijd!
Overigens ben je voor het geven en ontvangen van liefde echt niet afhankelijk van een partner hoor. Uw definitie van geven van liefde is zoals het een evolutionist betaamd en behoorlijk kortzichtig: sex, daar draait het allemaal om. Dat mag bij dieren dan de drijfveer zijn, maar wij zijn gelukkig mensen! Alsof het de enige uitingsvorm is van liefde... Dat was niet best voor de al dan niet bewust ongehuwden. Liefde kan op zeer veel manieren worden gegeven. Het is in de eerste plaats zaak om van God te houden en Hem lief te hebben, dan krijg je heel veel liefde terug en dat werkt prima!

kinpruik schreef:Er zijn anders genoeg christenen die jouw interpretatie van wat God wel of niet goed vindt niet delen.

We zullen zien wie er op het eind van de rit gelijk heeft. Ik denk God.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 mar 2016 10:05

JohannesHermanus schreef: Waar we in beide gevallen wel op worden beoordeeld is hoe we onze geaardheid in de praktijk brengen. Ik ben een volhardend hetero en dat mag dus in de praktijk worden gebracht. Echter heb ik zo mijn andere zaken die moeilijk zijn voor mij om te laten, ook voortvloeiend uit mijn zondige geaardheid. Ieder zijn strijd!
Ik vind dit nogal makkelijk gezegd.
JohannesHermanus schreef:Overigens ben je voor het geven en ontvangen van liefde echt niet afhankelijk van een partner hoor. (...) Alsof het de enige uitingsvorm is van liefde... Dat was niet best voor de al dan niet bewust ongehuwden. Liefde kan op zeer veel manieren worden gegeven. Het is in de eerste plaats zaak om van God te houden en Hem lief te hebben, dan krijg je heel veel liefde terug en dat werkt prima!
De al dan niet bewust ongehuwden hebben daar zelf voor gekozen. Aan homo's wordt geen keuze voorgelegd, daar wordt tegen gezegd: je moet alleen blijven. Dat is een heel andere situatie.
Hoe werkt het 'van God houden' precies? Hoe doe jij dat in je leven, en neemt het houden van God bij jou de plaats in van een levensgezel?

JohannesHermanus schreef:Uw definitie van geven van liefde is zoals het een evolutionist betaamd en behoorlijk kortzichtig: sex, daar draait het allemaal om. Dat mag bij dieren dan de drijfveer zijn, maar wij zijn gelukkig mensen!
Alsof seks de enige drijfveer is voor homo's om een relatie aan te gaan. Natuurlijk! 8-[

JohannesHermanus schreef:We zullen zien wie er op het eind van de rit gelijk heeft. Ik denk God.

Ik denk ook God.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 mar 2016 10:14

Tante Pollewop schreef:Ik vind dit nogal makkelijk gezegd.

Tja, zo kun je je wel overal vanaf maken...

Ik raad u aan om de rest van uw vraagstukken aan pa pinkelman voor te leggen. Die geeft u zeer waarschijnlijk een heel gewenst antwoord.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 mar 2016 10:16

JohannesHermanus schreef:Tja, zo kun je je wel overal vanaf maken...
Ik leg in het vervolg van mijn bijdrage heel duidelijk uit waarom ik het makkelijk vind.
Wie maakt zich er nu vanaf?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2016 10:24

JohannesHermanus schreef:Ik raad u aan om de rest van uw vraagstukken aan pa pinkelman voor te leggen. Die geeft u zeer waarschijnlijk een heel gewenst antwoord.

Tja, zo kun je je wel overal vanaf maken...
Maar op de inhoud ga je niet in...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 mar 2016 12:06

Overigens complimenten voor mw. Rots voor het antwoord op de verkering-met-meisje-met-kind-vraag. =D>

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2016 12:13

Tante Pollewop schreef:Overigens complimenten voor mw. Rots voor het antwoord op de verkering-met-meisje-met-kind-vraag. =D>

Eens.
Overigens zijn haar antwoorden vrijwel altijd van een hoog niveau.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 03 mar 2016 11:08

http://www.cip.nl/nieuws/maart-2016/550 ... en-hoedjes

Gelukkig is dat ook op zń retour de hoedjes en rokjes en andere bijzaken, maar de kern van het Evangelie wordt ontdekt
Nu nog die trieste angst cultuur weg (openlijk uitkomen voor het Verlossingswerk van Christus in je persoonlijk leven)

De "Reformatorische wereld" is aan het veranderen, gelukkig maar, want hoe het was, daar is de uiterste houdbaarheidsdatum (bijna) van verlopen, het is een kwestie van tijd, maar goed ook als je zeggen kan, ik ben Refo, maar niet alleen Refo, ik ben van Christus! ik ben christen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 11:19

MoesTuin schreef:http://www.cip.nl/nieuws/maart-2016/55033-reformatorischen-stellen-minder-vragen-over-rokjes-en-hoedjes

Gelukkig is dat ook op zń retour de hoedjes en rokjes en andere bijzaken, maar de kern van het Evangelie wordt ontdekt
Nu nog die trieste angst cultuur weg (openlijk uitkomen voor het Verlossingswerk van Christus in je persoonlijk leven)

De "Reformatorische wereld" is aan het veranderen, gelukkig maar, want hoe het was, daar is de uiterste houdbaarheidsdatum (bijna) van verlopen, het is een kwestie van tijd, maar goed ook als je zeggen kan, ik ben Refo, maar niet alleen Refo, ik ben van Christus! ik ben christen!

Als ik een vraag zie over de kleur van een trouwjurk vraag ik me toch ten stelligste af of die bijzaken door sommigen niet nog steeds als hoofdzaken gezien worden...
Vooral als je ziet met hoe zulke grote woorden de standpunten verdedigd worden in de reacties (een enkeling, maar toch...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2016 11:25

StillAwake schreef:Vooral als je ziet met hoe zulke grote woorden de standpunten verdedigd worden in de reacties (een enkeling, maar toch...)

Ik vind het altijd wel opmerkelijk hoe outsiders zich zo druk kunnen maken om bepaalde regels die gelden.
Als je geen lid bent, gelden die regels niet, zo simpel is het. En laat het dan eens.
Je gaat op een moslimforum toch ook niet zeuren over het feit dat ze hun kleedje 5 x per dag uitrollen om te bidden met het gezicht naar het oosten?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten