Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 feb 2016 17:13

En totdat er een besluit is genomen heeft iedereen recht op inspraak.

Swlabr schreef:Overigens heb ik hier geen duidelijke anti-mening in hoor, mocht u dat proberen te insunueren ;)

Ik insinueer helemaal niks, u voelt zich gauw achterdochtig?

Regenboog met een baard.

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 17:26

JohannesHermanus schreef:En totdat er een besluit is genomen heeft iedereen recht op inspraak.


Ik insinueer helemaal niks, u voelt zich gauw achterdochtig?

Regenboog met een baard.


:lol: Daarvoor dan weer applaus!
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor benefietdiner » 20 feb 2016 17:42

Swlabr schreef:Wederom, ik begrijp je niet. Je gaat niet in op de inhoud, one-liners gedijen vaak niet zo goed in een discussie.

Een dictatuur die jij voorstaat met de dood tot gevolg is nooit een oplossing.
Huub Oosterhuis zei: ‘Want niemand weet wat leven is, alleen dat het gegeven is en dat van dit geheimenis God het begin en het einde is’.en daar ben ik het mee eens.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Levensmoe

Berichtdoor Boekenlezer » 20 feb 2016 17:46

Johannes Hermanus schreef:Als het gaat om zingeving van het leven, heeft religie daar alles te zoeken. Of ze welkom is, is een tweede.

Ik vind religie zo'n ontzettend algemeen begrip. Er valt rijp en groen onder. Aan religie die onwaar is heb je ook weinig, en die is er ook zat. Sowieso kan niet alle religie waar zijn, aangezien verschillende religies elkaar tegenspreken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 feb 2016 18:04

Boekenlezer schreef:Ik vind religie zo'n ontzettend algemeen begrip. Er valt rijp en groen onder. Aan religie die onwaar is heb je ook weinig, en die is er ook zat. Sowieso kan niet alle religie waar zijn, aangezien verschillende religies elkaar tegenspreken.

Ik ging gemakshalve van dit begrip uit omdat dit door Swlabr gebezigd werd, in de brede zin van het woord dus. U heeft helemaal gelijk met uw aangeven dat niet elke religie waar kan zijn. Ik durf zelfs wel te stellen dat geen enkele religie op waarheden berust. Religie is een dood geloof, waarin men zich afhankelijk opstelt van werken. Dode vormen, regels en ceremoniën is wat telt. Als Christen ben je geen religieus persoon, maar een gelovend persoon met een levende God!

Ik ben de Weg en de Waarheid en het Leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij (Joh.14:6)

Als men de hand aan zichzelf slaat, kom je Hem ook tegen... maar dan niet door Jezus.

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 18:27

benefietdiner schreef:Een dictatuur die jij voorstaat met de dood tot gevolg is nooit een oplossing.
Huub Oosterhuis zei: ‘Want niemand weet wat leven is, alleen dat het gegeven is en dat van dit geheimenis God het begin en het einde is’.en daar ben ik het mee eens.


Dictatuur?! Jongen, waar heb je het toch over..?
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor benefietdiner » 20 feb 2016 18:51

Swlabr schreef:Dictatuur?! Jongen, waar heb je het toch over..?

Jij staat een dictatuur voor omdat christenen of gelovigen volgens jou niet mee mogen beslissen over euthanasie, je zei: ‘dat heeft geen zin’.

Tevens is er niemand op deze aarde gekomen die kan zeggen dat het door eigen kracht of wilsbesluit was. Het leven is aan iedereen gegeven, het is een gift. Als je het leven zelf dood is dat een klap in het gezicht van diegene die het leven gaf. Ik wil het lijden van sommige mensen niet bagatelliseren, het kan soms zeer zwaar zijn maar er is altijd uitkomst bij diegene die het leven zelf gaf.

Omdat Hij Zijn Zoon gaf, mogen wij leven. Velen met mij weten dat er een enorme hoop verscholen ligt in het evangelie van Christus Jezus. Hij wil ons compleet herstellen. Elke pijn uit het verleden of heden kan en wil Hij wegnemen als we in onze wanhoop naar Hem toe gaan.

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 20:08

Naast dat je perceptie van een dictatuur nogal scheef is, is wat je zegt gewoon niet waar.

Dat jij denkt kracht te kunnen halen uit Christus om uit je ondraaglijk lijden te komen, wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen. Je zegt nu wel 'ik weet' maar het is natuurlijk 'ik denk'. En dat is dus precies de reden dat de gelovige invalshoek geen zin heeft in deze discussie: Deze mensen die zó, zó verschrikkelijk diep zitten psychisch danwel lichamelijk, hebben niks aan dat verhaaltje dat jij ze voorschotelt.

Mensen die deze kracht wél uit Christus kunnen halen, zullen sowieso al niet over euthanasie nadenken.

Voor sommigen is het leven geen gift. Je kiest er nog altijd niet zelf voor om geboren te worden, dus er moet minstens de keuze zijn om te mogen stoppen als het echt niet meer draaglijk is.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 20 feb 2016 21:20

Het lijkt me een goede zaak dat deze kliniek er is zolang er nog sprake is van lijden zonder uitzicht op verbetering. Mensen kunnen voor zichzelf heel goed bepalen of dat op hun van toepassing is of niet. Ik vindt de opmerking

JohannesHermanus schreef:Gezien zijn aandoening wist de man zijn neurose tijdens het gesprek behoorlijk onder controle te houden. Ik heb ze meegemaakt die, ondanks de omstandigheden, bezig bleven met stereotypische handelingen verrichten. En er dan na 60 jaar achter komen dat het niet meer gaat... Dat lijkt me vreemd, als het zo een erge aandoening was, dan hou je dat denk ik nog geen jaar vol zonder er stapelgek van te worden. En dan wel aan kinderen beginnen, die zo nooit het gevoel kunnen meekrijgen dat ze reden genoeg zijn om voor te leven? Nee, die man kwam mij over als een zeer manipulatieve en egocentrische man, die vlak voor het sterven nog even alle mensen in de psychiatrie over een kam scheert. Wat mij betreft zetten ze die op een onbewoond eiland zonder kleerkastjes...


dan ook echt compleet van de zotte. Alsof JohannesHermanus van achter zijn computerschermpje even voor een ander kan bepalen of hij of zij wel genoeg te lijden heeft. Mensen mogen dit zelf bepalen. Mensen zijn autonome wezens die zelf mogen beschikken over hun leven en over hun dood. Als je het daar vanuit je religie niet mee eens bent is dat prima, dan hoef je geen euthanasie te plegen. Maar voor de mensen die er wel gebruik van willen maken omdat ze in een onuitzichtloze situatie bevinden is dit een prima moreel te verantwoorden uitkomst.

* verwijderd door moderator: ga met respect met de ander om *.
Laatst gewijzigd door kinpruik op 20 feb 2016 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor benefietdiner » 20 feb 2016 21:22

Swlabr schreef:Naast dat je perceptie van een dictatuur nogal scheef is, is wat je zegt gewoon niet waar.

Dat jij denkt kracht te kunnen halen uit Christus om uit je ondraaglijk lijden te komen, wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen. Je zegt nu wel 'ik weet' maar het is natuurlijk 'ik denk'. En dat is dus precies de reden dat de gelovige invalshoek geen zin heeft in deze discussie: Deze mensen die zó, zó verschrikkelijk diep zitten psychisch danwel lichamelijk, hebben niks aan dat verhaaltje dat jij ze voorschotelt.

Mensen die deze kracht wél uit Christus kunnen halen, zullen sowieso al niet over euthanasie nadenken.

Voor sommigen is het leven geen gift. Je kiest er nog altijd niet zelf voor om geboren te worden, dus er moet minstens de keuze zijn om te mogen stoppen als het echt niet meer draaglijk is.

We spreken op een verschillend niveau, ik weet wie God in Christus is jij niet. Dat zeg ik niet uit hoogmoed maar uit droefheid. Ik weet dat voor iedereen ook voor iemand die psychisch of lichamelijk in de put zit kracht is in het bloed van Christus. Meestal gaat dat niet met een handomdraai (kan wel) maar daar is genezing en opleiding voor nodig. Ieder mens heeft recht op een menswaardig bestaan in het leven wat God hen zelf gaf.

Ik vraag mij af waarom jij het christendom zo verafschuwd en zegt dat wij verhaaltjes vertellen en niet nadenken over euthanasie, het is totaal ongegrond. Ik had het al opgemerkt dat je discrimineer maar je gaat ongetemd door met die toon, christenen denk juist heel erg na over euthanasie en ook abortus. Hemel en hel is voor christenen heel belangrijk en zij weten als je zelf een einde maakt aan dat geven leven het niet goed is. Die mensen die een einde aan hun leven maken komen niet daar waar christenen heen gaan en dat bedroeft hen ten zeerste. Daarom zetten christenen zich in om hun medemens te behoeden en mee te gaan naar de eeuwige vreugde waar geen verdriet, pijn, angst enz. meer zal zijn.

Als je psychisch zo totaal in de knoop zit als in dat filmpje waar vader en zoon getoond werden ben je dood en dood ziek, dan heb je genezing nodig. Die genezing kun je niet vinden in die Levenseindekliniek natuurlijk daar hebben ze geen genezing voor ogen maar de dood of eigenlijk is het puren executie.

Ook de dementerende vrouw roep steeds huppekee en wordt door de echtgenoot en arts vertaald als ‘ik wil dood’ maar ze roep ook huppekee als ze vrolijk naar het schaatsen kijk. Sorry maar ik vind echtgenoot en arts moordenaars.

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 20 feb 2016 23:00

benefietdiner schreef:Die mensen die een einde aan hun leven maken komen niet daar waar christenen heen gaan en dat bedroeft hen ten zeerste. Daarom zetten christenen zich in om hun medemens te behoeden en mee te gaan naar de eeuwige vreugde waar geen verdriet, pijn, angst enz. meer zal zijn.


En dat is nou juist waar niet-christenen zich zo vreselijk aan irriteren. Waarom kunnen jullie die mensen niet gewoon in hun waarde laten en hun keuze respecteren? Waarom moeten andere mensen respect hebben voor jullie levenskeuzes maar kunnen jullie dat niet voor anderen?

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 21 feb 2016 00:41

kinpruik schreef:En dat is nou juist waar niet-christenen zich zo vreselijk aan irriteren. Waarom kunnen jullie die mensen niet gewoon in hun waarde laten en hun keuze respecteren? Waarom moeten andere mensen respect hebben voor jullie levenskeuzes maar kunnen jullie dat niet voor anderen?

Wij bieden ze, in tegenstelling tot die levensbeëindigingskliniek, leven aan. Leven door Jezus! En we laten onze stem horen als het gaat om moord en doodslag. Wat een ander daar mee doet, dat is geheel hun zaak. Mocht men er desondanks toch voor kiezen om zichzelf van kant te maken, dan neem ik dat als verdrietig feit aan. Maar verwacht geen respect noch waardering voor die keuze, althans niet van mijn kant af. Ik zal ze niet dwingen om te leven naar Gods wil, maar wil ze wel graag waarschuwen voor de vreselijke gevolgen van hun keuze.

Wat ik niet snap is wat u hier als overduidelijk niet-christen op deze site zoekt. Er wordt hier nota bene geredeneerd vanuit een standpunt dat Christenen eigen is en u vind dat maar belachelijk? Ik vermoed dat u masochistisch van aard bent, waarom anders zou men zich zo bewust (vreselijk nog wel) laten irriteren? U blijft maar vraagtekens zetten bij bekende wegen en in mijn ogen zet u zichzelf behoorlijk voor paal. Anyway, in gesprek gaan met u is verspilde energie en koren op uw molen heb ik allang door. Toch wou ik dit even zeggen, beschouw dit maar gerust als zeldzaam en zeer onwaarschijnlijk voor herhaling vatbaar.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 21 feb 2016 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Levensmoe

Berichtdoor Johan100 » 21 feb 2016 00:50

kinpruik schreef:
En dat is nou juist waar niet-christenen zich zo vreselijk aan irriteren. Waarom kunnen jullie die mensen niet gewoon in hun waarde laten en hun keuze respecteren? Waarom moeten andere mensen respect hebben voor jullie levenskeuzes maar kunnen jullie dat niet voor anderen?

Ik vind dit een hele vreemde uitdrukking. Jij bezoekt toch nota bene deze christelijke site en toont duidelijk dat je andere keuzes niet erg respecteert. Je draait gewoon de boel om. Dit is gewoon puur de internettrol uithangen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 21 feb 2016 01:09

kinpruik schreef:
En dat is nou juist waar niet-christenen zich zo vreselijk aan irriteren. Waarom kunnen jullie die mensen niet gewoon in hun waarde laten en hun keuze respecteren? Waarom moeten andere mensen respect hebben voor jullie levenskeuzes maar kunnen jullie dat niet voor anderen?


Johan100 schreef:Ik vind dit een hele vreemde uitdrukking. Jij bezoekt toch nota bene deze christelijke site en toont duidelijk dat je andere keuzes niet erg respecteert. Je draait gewoon de boel om. Dit is gewoon puur de internettrol uithangen.


Wat is er vreemd aan? Het gaat in deze thread om de Levenseindekliniek en euthanasie, niet mijn bezoek aan deze site. Er is meerdere keren gezegd in deze thread dat euthanasie verboden moet worden en dat de Levenseindekliniek opgeheven moet worden. Christenen doen actief hun best om dit rond te krijgen. Wie zijn jullie om dat te bepalen voor de rest van Nederland en wie ben jij om aan mij te zeggen dat ik me hier niet tegen mag uitspreken? Volgens mij vindt jij iedereen die het niet met jou eens is een troll. En waar respecteer ik andermans keuze niet? Ik ben niet degene die aanvoerd dat de Levenseindekliniek opgeheven moet worden, ik heb notabene in mijn post waar je zo niet-nagedacht op reageert aangegeven dat degenen die principieel moeite hebben met euthanasie daar maar niet heen moeten gaan.

JohannesHermanus schreef: bieden ze, in tegenstelling tot die levensbeëindigingskliniek, leven aan. Leven door Jezus! En we laten onze stem horen als het gaat om moord en doodslag. Wat een ander daar mee doet, dat is geheel hun zaak.


Als dit je standpunt is dan ben ik het wel met je eens. Alleen, dat is niet wat je net stelde. Net stelde je dat de Levenseindekliniek opgeheven moest worden.

JohannesHermanus schreef:Mocht men er desondanks toch voor kiezen om zichzelf van kant te maken, dan neem ik dat als verdrietig feit aan. Maar verwacht geen respect noch waardering voor die keuze, althans niet van mijn kant af.


Je hoeft er ook geen respect of waardering voor te hebben, je kunt mensen wel in hun waarde laten. Dit zijn mensen die lijden en als je je op die manier bemoeid met hun lijden maak je geen vrienden.

JohannesHermanus schreef: Ik zal ze niet dwingen om te leven naar Gods wil, maar wil ze wel graag waarschuwen voor de vreselijke gevolgen van hun keuze.


Dat kun je ook niet. Dat is het hele punt. Als mensen uit het leven willen stappen doen ze dat toch wel. De Levenseindekliniek biedt alleen een manier waarop dit op een humane manier kan als de huisarts wegens principiële reden geweigerd heeft.

JohannesHermanus schreef:Wat ik niet snap is wat u hier als overduidelijk niet-christen op deze site zoekt. Er wordt hier nota bene geredeneerd vanuit een standpunt dat Christenen eigen is en u vind dat maar belachelijk? Ik vermoed dat u masochistisch van aard bent, waarom anders zou men zich zo bewust laten irriteren? U blijft maar vraagtekens zetten bij bekende wegen en in mijn ogen zet u zichzelf behoorlijk voor paal. Anyway, in gesprek gaan met u is verspilde energie en koren op uw molen heb ik allang door. Toch wou ik dit even zeggen, beschouw dit maar gerust als zeldzaam en zeer onwaarschijnlijk voor herhaling vatbaar.


In tegenstelling tot u blijkbaar vind ik het niet erg om met mensen te praten met een andere mening. Ik vindt het zelfs interessanter om te discussiëren met mensen met een andere mening omdat dat kan leiden tot nieuwe inzichten, wat ook geregeld is gebeurd op dit forum, zie het evolutietopic. Wat ik niet begrijp is waarom jullie continu zo beledigd zijn door een andere mening. Vrijwel continu als er iets gezegd wordt waar jullie het niet mee eens zijn krijg ik of het verwijt dat ik maar ergens anders heen moet gaan, of de vraag waarom ik hier kom. Ik citeer hieronder een antwoord van een moderator met betrekking tot het forum:

moderator schreef:Terug naar het forum. Het probleem is niet de koppeling aan of met Refoweb, maar het feit dat reformatorische jongeren (en ouderen) de discussie niet aan willen, durven of kunnen. Al jarenlang hanteren wij de profetische voorspelling dat reformatorische jongeren tijdens hun leven in aanraking zullen komen met andersdenkenden en visies die in strijd zijn met Gods Woord. Begeleide confrontatie (we liepen daarmee vijftien jaar geleden voorop in onze achterban) is daarom beter dan dat ze tijdens studie of werkkring plotseling worden geconfronteerd met vragen en meningen waar ze (niet direct) een antwoord op weten. Door een ruimhartig toelatingsbeleid op het forum als het gaat om diverse visies en standpunten, worden ze daar in een ‘veilige’ omgeving al mee in aanraking gebracht. De concrete begeleiding is dan vanuit de vragenrubriek en door jongeren en ouderen vanuit diezelfde achterban.


Daarnaast is het absoluut geen verspilde energie om met mij een gesprek aan te gaan. Je moet alleen niet denken dat ik met standpunt wat je hier neerzet zomaar accepteer. Ook andersdenkenden zijn welkom op dit forum mits ze zich aan de regels houden en ik wordt er een beetje ziek van dat me continu verteld wordt dat ik maar weg moet gaan. Als je niet tegen andere meningen kan moet je de internetkabel maar uit je computer halen.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 21 feb 2016 01:23

Gaap... welterusten.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten