De separerende prediking

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De separerende prediking

Berichtdoor Chaya » 05 feb 2016 13:42

In het andere topic De rokende vlaswiek, raakte de discussie een beetje off topic, vanwege de separerende prediking.
Ik denk dat het wel goed is om er over door te praten, er zijn nogal wat misverstanden over, vermoed ik zo.

Ik heb het boekje van ds Moerkerken genaamd Separerende prediking.
Het begint met: Hoe moet er gepreekt worden?
Deze vraag zou ik dan als eerste jullie willen voorleggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2016 14:01

Primair moet de boodschap in de eredienst gericht zijn aan de gelovigen. Dat zie je in de brieven van de apostelen overduidelijk terug. Dat laat zeker ruimte voor oproepen aan hen die niet geloven, maar de kerk is bedoeld als gemeenschap der heiligen, lichaam van Christus en niet als een hobbyclub van mensen die geinteresseerd zijn in religie waarvan maar een enkeling de inhoud daadwerkelijk serieus neemt.

Marnix schreef:Ezechiel, Paulus en Jezus predikten in de genoemde voorbeelden aan ongelovigen. Als we Jezus tot Zijn discipelen zien preken of Paulus een gemeente schrijven is dat niet separerend. De kerk is namelijk een gemeenschap van heiligen, ook al zitten er "wolven onder de schapen".

Je ziet Paulus, Johannes, Petrus enz hun brieven telkens starten met: Aan de gelovigen in.... aan de gemeente van Jezus Christus in.... Geliefde broeders en zusters. Als ze separerend wilden zijn was dat anders geweest. En de aanhef van een preek ook. Geliefde gelovigen, ongelovigen. Aan de gelovigen en ongelovige kerkgangers in... Aan de gemeente van de Here Jezus Christus en iedereen die ook naar de kerk gaat maar het allemaal niet gelooft. Geliefde broeders en zusters en de rest. En de dienst zou eindigen met: De genade van onze Heer Jezus Christus en de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met sommigen van jullie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Cathy » 05 feb 2016 14:08

Hoe moet er gepreekt worden?


Ik verwacht in een preek dat er iets verteld wordt wat ik nog niet weet; het liefst een ‘aha-erlebnis’ ervaar.
In ieder geval dat ik aan de ds. merk dat hij de schriften heeft bestudeerd en hij de oude verhalen in hun context uitlegt en toepast op ons leven hier en nu. Dat ik aan het denken word gezet.
Hoe kan het Woord een lamp voor mijn voet zijn en een licht op mijn pad in 2016.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De separerende prediking

Berichtdoor benefietdiner » 05 feb 2016 14:13

Ik ben het eens met Marnix

dr. C.A. van der Sluijs, die Chaya aanhaalde uit de bron: http://dewaarheidsvriend.nl/artikelen/s ... -prediking is onjuist.
Er worden Bijbel teksten aangehaald o.a. uit 2 Korinthiërs 2:16 ‘Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven’.
Maar als je de context er bij haalt, o.a. vers 15 ‘Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;’ kom je tot de conclusie dat een separerende prediking is waar Christus ontbreekt! Daar zit de scheiding!
Als er dus separerend wordt gepreekt is dat helemaal niet mooi maar juist fout.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Chaya » 05 feb 2016 16:25

benefietdiner schreef:Als er dus separerend wordt gepreekt is dat helemaal niet mooi maar juist fout.

benefietdiner schreef:dat een separerende prediking is waar Christus ontbreekt

Christus Zelf preekte separerend! Hij wist dat er twee soorten mensen onder Zijn gehoor zaten.
Hij vergeleek Zijn kerk met 5 wijze en 5 dwaze maagden.
De predikant kan niet in de harten van de toehoorders kijken, de Heere Jezus kon dat wel en DAT is het cruciale verschil.
De zaaier zaait, het onkruid komt tezamen op met de tarwe en het is niet aan de mens om het onkruid te wieden.
Nee, het moet eerst groeien, beide.
Dat doet God.

Een goede preek bevat Wet EN Evangelie, in evenwicht dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Nina » 05 feb 2016 18:12

Chaya, kan je duidelijk uitleggen wat je bedoelt met 'separerende' prediking? Liefst met een voorbeeld erbij, zodat het niet in het abstracte blijft hangen...
BVD!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De separerende prediking

Berichtdoor benefietdiner » 05 feb 2016 19:15

Chaya schreef:Ik heb het boekje van ds Moerkerken genaamd Separerende prediking.
Het begint met: Hoe moet er gepreekt worden?
Deze vraag zou ik dan als eerste jullie willen voorleggen.

Ik heb dat boekje niet maar hier is een reactie op dat boekje.
https://mjschuurman.wordpress.com/2016/ ... prediking/

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De separerende prediking

Berichtdoor MoesTuin » 05 feb 2016 20:54

Nina schreef:Chaya, kan je duidelijk uitleggen wat je bedoelt met 'separerende' prediking? Liefst met een voorbeeld erbij, zodat het niet in het abstracte blijft hangen...
BVD!


Nou, inderdaad, daar sluit ik me ook bij aan (maar meestal legt Chaya niets uit als ik het vraag :wink: )

In elke overdenking / preek dient verkondigt te worden, de Heere Jezus en die gekruisigd naar Johannes 3 vers 16
Daar gaat het om ten aller diepste

Zijn Liefde zocht jou en mij!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Nina » 05 feb 2016 23:01

Laat ik terugkeren naar de eerste vraag van Chaya: hoe met er gepreekt worden?

Ik zou zeggen:
Probeer vanuit de grondtekst te kijken wat er staat. Aan wie is het gericht? Als het bijv. over de Galaten gaat vind ik het fijn als er wordt uitgelegd wie dat waren, hoe deze mensen dachten, wat de bedoeling is van de brief etc.. En als laatste welke les kunnen wij er uit leren? Wat kan dit voor jou persoonlijk betekenen?

Voor mij hoeft er echt niet in elke preek een oproep tot bekering te zijn. Ik hoor dat wel eens, en soms komt het gezocht over, zo van: die oproep moet ook nog..

Dit zijn zomaar wat eerste gedachten.. wie volgt?

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Boanerges » 05 feb 2016 23:18

Cathy schreef:Ik verwacht in een preek dat er iets verteld wordt wat ik nog niet weet; het liefst een ‘aha-erlebnis’ ervaar.
In ieder geval dat ik aan de ds. merk dat hij de schriften heeft bestudeerd en hij de oude verhalen in hun context uitlegt en toepast op ons leven hier en nu. Dat ik aan het denken word gezet.
Hoe kan het Woord een lamp voor mijn voet zijn en een licht op mijn pad in 2016.


Ik zit al ruim 40 jaar bewust "onder het gehoor" Ik kom daarbij tot de conclusie dat ik lang niet altijd wat nieuws hoor. Ik wel wil telkens weer horen dat Christus mijn toegang tot de Vader is en dat Hij Zijn Heilige Geest in mijn hart laat werken om die weldaad te mogen ontvangen. Daarbij hoor ik best weleens wat nieuws. Dat maakt me dan natuurlijk blij en geeft mij weer stof tot nadenken.

Onlangs stelde een voorganger dat Jezus niet door Johannes werd gedoopt om van Zijn zonde af te komen (dat weet natuurlijk iedere gelovige....) maar dat Hij juist het water van de Jordaan in ging om de zonden óp Zich te nemen. De afgewassen vuilheid van de gedoopte mensen die in het water dreef werd op Hem gelegd. Daarna klonk de triomfantelijke kreet van de Vader "Deze is Mijn Zoon in wie in Mijn welbehagen heb" De Zoon deed waarvoor Hij op aarde kwam. De Vader kon Zijn geluk niet op! Vervolgens ging Jezus de woestijn in, net als het bokje dat door de hogepriester de woestijn in werd gestuurd nadat hij op Grote Verzoendag symbolisch de zonden om de kop van het dier had gelegd. Prachtig beeld waar ik weer een hele tijd op kauwen en mee verder kon.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Boanerges » 05 feb 2016 23:41

Chaya schreef:Christus Zelf preekte separerend! Hij wist dat er twee soorten mensen onder Zijn gehoor zaten........ De predikant kan niet in de harten van de toehoorders kijken, de Heere Jezus kon dat wel en DAT is het cruciale verschil.

Juist opgemerkt! Daarmee is het ook direct alleen aan Hem voorbehouden om dat te doen. Predikanten kunnen/mogen dat volgens mij niet.

Chaya schreef:Hij vergeleek Zijn kerk met 5 wijze en 5 dwaze maagden.

dat is volgens mij niet waar. Jezus spreekt hier biet over de Kerk maar jhij maakt een vergelijking met "Het koninkrijk der Hemelen" das niet helzelfde

Chaya schreef:De zaaier zaait, het onkruid komt tezamen op met de tarwe en het is niet aan de mens om het onkruid te wieden.
Nee, het moet eerst groeien, beide.
Dat doet God.

Weer mee eens!

Chaya schreef:Een goede preek bevat Wet EN Evangelie, in evenwicht dus.

Dat vind ik een lastige.... Ik hoop dat je daarmee niet bedoelt dat de Wet ons er weer "onder" moet krijgen. De wet is namelijk volbracht....toch? Wij leven nu uit genade en kunnen door de Wet niet meer veroordeeld worden.

Ik heb jaren lang geworsteld met de uitspraak van Jezus waarbij hij zegt "Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien" God is onveranderlijk, vandaag hetzelfde als gisteren en morgen.... Hoe kan het dan dat ik in Jezus niets terugvind van het oudtestamentische beeld van God. Een God die toornt en straft. Dat zie ik in Jezus helemaal niet terug. Johannes laat op zijn bekende tekst in 3:16 het volgende vers volgen waarin hij zegt "Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door hem zou behouden worden" Ik begreep er niks van..... Was God dan tóch veranderd?

Ik kwam uiteindelijk tot de ontdekking dat Hij niet veranderd is maar dat de toestand van de wereld met de mensheid door de komst van Zijn Zoon definitief is veranderd. Door de komst van Christus en Zijn offer voor de zonden kijkt de Vader definitief op een andere manier naar ons. De zonde is verdwenen en God laat zich in Zijn liefdevolle Vaderhart kijken. Daar is voor iedereen plaats mits hij of zij in Christus is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2016 10:14

Chaya schreef:Christus Zelf preekte separerend! Hij wist dat er twee soorten mensen onder Zijn gehoor zaten.
Hij vergeleek Zijn kerk met 5 wijze en 5 dwaze maagden.
De predikant kan niet in de harten van de toehoorders kijken, de Heere Jezus kon dat wel en DAT is het cruciale verschil.
De zaaier zaait, het onkruid komt tezamen op met de tarwe en het is niet aan de mens om het onkruid te wieden.
Nee, het moet eerst groeien, beide.
Dat doet God.

Een goede preek bevat Wet EN Evangelie, in evenwicht dus.


Jezus preekte niet in een kerk. Jezus evangeliseerde in de wereld! Je moet kijken hoe Hij zijn discipelen aanspreekt. Zeker wijst hij hen vaak terecht. Maar Hij separeert niet. Je moet kijken hoe Paulus, Petrus, Johannes, Jacobus de gemeenten in een brief aanspreken. Soms zijn ze scherp maar het is nooit separerend. Ze beginnen met zinnen als "Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons" en eindigen met zinnen als "de genade van onze Heer Jezus Christus en de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest is met u allen. Zo wordt de gemeente aangesproken en zo mag dat nu ook. Dat is dan geen "ach we zijn er allemaa wel-mentaliteit". Het mag scherp zijn, terechtwijzend, vermanend. Maar als er in de kerk een fifty/fifty-houding is of erger, de een wordt aangenomen, de ander achtergelaten, en de prediking in de kerk voor een groot deel gericht is op ongelovigen gaat er iets mis in de lichaam van Christus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Chaya » 06 feb 2016 10:18

Nina schreef:Chaya, kan je duidelijk uitleggen wat je bedoelt met 'separerende' prediking? Liefst met een voorbeeld erbij, zodat het niet in het abstracte blijft hangen...
BVD!

Dat vind ik best wel moeilijk. Enerzijds omdat het best wel teer ligt, anderzijds ben ik heel bang voor het "afbranden".
Iemand kan zeer geraakt zijn door juist die prediking, eerder, of als het nu geplaatst wordt en als er dan zo de zeis ovrheen wordt gehaald, kan dat veel verwarring stichten. Ik hoop dus dat dit niet zal gebeuren!
Dit is een meditatie van ds. Belder.

„Want ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij dan der Schriftgeleerden en Farizeeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan". Matthéüs 5:20

Nooit heeft iemand meer afsnijdend gepreekt dan de Heere Jezus Christus Zelf! Is het niet om door de grond te zakken, lezer, als Hij tot u en mij zegt „Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij dan der Schriftgeleerden en Farizeeën...?" En we móeten ook door de grond heen zakken wil het wel zijn. Zakken door de grond van ons eigen bestaan. Want het geslacht der Schriftgeleerden en Farizeeën woont doorgaans veel dichter bij ons in de buurt dan we geneigd zijn te beseffen. Hebt u ze nooit ontdekt in de kamers van uw hart? Wat heeft ook een rechtzinnig kerkmens veel uitwendige gerechtigheid waar hij gronden In legt en conclusies aan verbindt met betrekking tot de eeuwigheid straks. We doen dit en we laten dat. We gaan naar de kerk en leven naar het uitwendige toch onberispelijk? We zijn ernstig en geven onze gaven tot verdere opbouw van de gemeente. Misschien zijn we betrokken bij het werk van zondagsschool of jeugdvereniging, mogelijk dienen we zelfs in een ambt We spreken in bewogenheid over de noodzakelijkheid van bekering en wedergeboorte. We houden onze kinderen met grote nadruk voor dat ze een nieuw hartje moeten hebben. Wat ontbreekt er nu verder nog aan?

Het zou kunnen zijn dat ons één ding ontbreekt, namelijk de gerechtigheid van de Heere Jezus. En als dat ons ontbreekt missen we nog alles. Dan kunnen we benauwd geweest zijn onder de gedachte van Gods heiligheid en bij het overdenken van onze zonden. Maar de Heere Jezus is de onze nog niet geworden. Wat kan er veel gerechtigheid zijn waarop we bouwen bulten hetgene wat nodig is...! Geloof dat de rechtvaardigheid van de Heere Christus omhelst zoals onze vaderen het zo kostelijk hebben uitgedrukt in artikel 23 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Ook de vrome joden hadden hun nauwgezetheid, ernst kenmerken, werkzaamheden. Ze hoopten ook op de Messias, maar met al hun ernst gingen ze aan Hem voorbij. En opdat wij nu aan Hem niet zouden voorbijgaan, moeten wij al die dierbare werkzaamheden en tranen en benauwdheden loslaten, we moeten erdoor zakken, erbuiten gezet worden, want het zijn geen betaalpenningen aan de troon. We moeten als verloren mensen in onszelf, geworpen worden op de gerechtigheid van de Heere Jezus.

We moeten als verloren mensen in onszelf, geworpen worden op de gerechtigheid van de Heere Jezus. Hij immers alleen is de grond waarop een verdoemelijk zondaar veilig rusten kan. Op dit Fundament waren de Schriftgeleerden en Farizeeën, op wie de Heere het oog had, nog nimmer gezonken. Ze hadden nog zo veel buiten de Heere Jezus waarop ze leunden en steunden. En het ergste was wel dit dat ze niet wisten hoe arm en ellendig ze waren. Ze hielden hun godsdienst voor Godzaligheid!
Nooit nog waren ze gevonden aan Zijn voeten als armen en verslagenen. En daarom zegt de Meester „Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij dan der Schriftgeleerden en Farizeeën...". En wij lezer, u, jij en Ik? Misschien hebt u zich geërgerd aan deze woorden, mogelijk stemt u ermee in. Maar is Christus ons leven al geworden? Is Hij onze zaligheid, onze gerechtigheid, onze heiligheid, onze wijsheid, ons betrouwen al geworden? Is Hij ons wel eens alles geworden? Hebben wij deel aan Zijn dierbare Persoon? Ga deze vraag niet uit de weg. Lees er niet overheen! Geef uzelf antwoord op de vraag hoe Jezus in uw leven verschenen is en wat Zijn komst heeft uitgewerkt!

En als we moeten concluderen Hem nog niet te kennen, laat Hem u niet ontgaan. Opent uw mond en roep! Kunt u niet roepen, schreeuw dan! Kunt u niet schreeuwen, ween dan. Maar rust niet voordat u zeggen kunt met Zippora: „Mijn Bloedbruidegom..." en bekleed bent met de klederen die Hij verdiende, spon uit eigen ingewand en verfde door Zijn dierbaar bloed.
Vraag maar veel om ontdekking en smeek maar of Hij u verlost van datgene dat u zo krampachtig vasthoudt en dat geen grond is om getroost te leven en zalig te sterven.

Tot zover Nina.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: De separerende prediking

Berichtdoor Yoshi » 06 feb 2016 10:40

En vervolgens gaat er niemand meer aan het avondmaal, treed er 'sociale' controle op enz enz. Nee dank je vriendelijk.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De separerende prediking

Berichtdoor mona » 06 feb 2016 11:26

Yoshi, Probeer even met normale woorden je mening te zeggen, zonder gelijk weer in die extremen te vervallen.

Volgens mij is separerend preken niet anders dan
*de (kerk)mens laten zien dat hij zonder God leeft (en de weg wijzen tot verandering!)
*de christen laten zien hoe zijn leven moet zijn in overeenstemming met Gods wil.


Separerend preken kan op verschillende manieren:
*of met veel nadruk op de verlorenheid van de mens, en zijn verloren staat
*of met veel aanprijzing van Christus liefde voor verloren zondaren
*of allebei (waarbij soms het een wat meer nadruk krijgt dan het ander, maar wel allebei.)

Het gaat er om dat je ontdekt wordt en je ogen opengaan.
Zonder de kracht van de Heilige Geest zal er geen woord echt separerend zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten