De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2015 01:17

pindas83 schreef:
Ik heb geen boodschap aan jouw plan rotterdam.



Nee, goed plan.

De Gereformeerde stond daar rechtop en bad bij zichzelf: "God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die Katholiek daar.

Vrij vertaald naar Lukas 18 vers 11
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 19 dec 2015 01:29

rotterdam schreef:Ja dat begreep ik al, jij en anderen komen voor de verandering weer eens aandragen met "Het kerkelijk Concilie van Trente (1545-1563)" en met de Heidelberger (1563). Het is achteraf gezien “onverstandig” om te zeggen: “Wie dit of dat niet gelooft, hij zij verdoemd”. Door de tegenopmerking over de “vervloekte afgoderij” van de paapse mis in de Heidelbergse Catechismus zijn de katholieken en protestanten “met de ruggen tegen elkaar komen staan”. Hetzelfde geldt overigens voor onze orthodoxe zusters en broeders. 450 jaar houden we dit al vol. Hoeveel jaar gaan we er nog aan toevoegen ?
De overgrote meerderheid van de christenen geloofd dit al lang niet meer dus....................... ?
M.i. is het de hoogste tijd dat alle partijen hier "overheen stappen".


Is wat de overgrote meerderheid gelooft de leidraad? Probeer je dat te zeggen?
Vergeet dat "overheen stappen" maar gerust, rotterdam. Gesteld dat ik er al overheen zou willen stappen, wat niet het geval is, dan zou de R.K.K. dat niet doen. De R.K.K. beweert zelfs onfeilbaar te zijn (ex cathedra). Zie je het voor je, een mens die onfeilbaar is?

rotterdam schreef:Wat zal ik deze man zeggen ?
"Want door jouw R.K. leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen ?"


Als het zielenheil van deze man je aan het hart gaat, dan zou ik dat inderdaad zeggen. Dan zou ik zeggen dat hij verstrikt zit in de leugens van de duivel en dat hij de Bijbel moet lezen. In het bijzonder de brieven aan de Galaten en Hebreeën, omdat zijn 'kerk' God van Zijn glorie beroofd.

Om Charles Haddon Spurgeon aan te halen:

"We must have no truce, no treaty with Rome. War! War to the knife with her! Peace there cannot be. She cannot have peace with us—we cannot have peace with her. She hates the true Church, and we can only say that the hatred is reciprocated. We would not lay a hand upon her priests; we would not touch a hair of their heads. Let them be free; but their doctrine we would destroy from the face of the earth as the doctrine of devils. So let it perish, O God, and let that evil thing become as the fat of lambs. Into smoke let it consume: yea into smoke let it consume away."

"And yet again, it is the Christian's duty always to have war with war. To have bitterness in our hearts against any man that lives is to serve Satan. We must speak very hardly and sternly against error, and against sin; but against men we have not a word to say, though it were the Pope himself: I have no enmity in my heart against him as a man, but as anti-Christ. With men the Christian is one. Are we not every man's brother?"

Bron: A Sermon No. 250, War! War! War!
http://www.spurgeon.org/sermons/0250.htm
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 19 dec 2015 02:52

Ik nodig graag iedereen uit om aangaande de leer van de Rooms katholieke kerk hier verder te discussiëren:

viewtopic.php?f=30&t=29198
.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 19 dec 2015 07:48

Arendsoog schreef:
Het was niet mijn bedoeling een scherp statement te maken. Met alle respect voor mensen die een ambt in de kerk bekleden, .


Welk respect ? De geloofsbeleving van een miljard mensen "mensverering" noemen ?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor pindas83 » 19 dec 2015 08:32

Marnix schreef:
Nee, goed plan.

De Gereformeerde stond daar rechtop en bad bij zichzelf: "God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die Katholiek daar.

Vrij vertaald naar Lukas 18 vers 11


Dat is helemaal niet aan de orde Marnix. Ik voel mij in niets beter dan wie, van welke geloofsrichting dan ook.
Maar volgens mij is dit een discussieplatform waarin je bepaalde stellingen in mag nemen, toch? Als dat niet meer mag, wat doen we hier dan? Elkaar een beetje naar de mond praten, daar schiet je wat mee op hoor!

Waarom juíst de protestanten menen de RK-leer te moeten verdedigen is mij trouwens niet geheel duidelijk...

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 19 dec 2015 08:57

pindas83 schreef:Dat is helemaal niet aan de orde Marnix. Ik voel mij in niets beter dan wie, van welke geloofsrichting dan ook.
Maar volgens mij is dit een discussieplatform waarin je bepaalde stellingen in mag nemen, toch? Als dat niet meer mag, wat doen we hier dan? Elkaar een beetje naar de mond praten, daar schiet je wat mee op hoor!

Dit topic gaat over de Dordtse Leerregels. De laatste pagina's gaat het enkel over de katholieke Kerk en waarom bepaalde mensen die niet leuk, lief en aardig vinden. Ik ben pas laat in dit topic gaan lezen, maar van de Dordtse Leerregels heb ik nu nog werkelijk niets opgestoken. Tenzij het enkel haat is jegens de katholieke Kerk, dan ben ik inmiddels goed op de hoogte van deze Leerregels.
Waarom juíst de protestanten menen de RK-leer te moeten verdedigen is mij trouwens niet geheel duidelijk...

Tegen haatdragende halve waarheden over welk onderwerp dan ook zou iedereen zich moeten verdedigen ongeacht eigen achtergrond.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 19 dec 2015 09:28

pindas83 schreef:
Waarom juíst de protestanten menen de RK-leer te moeten verdedigen is mij trouwens niet geheel duidelijk...


Omdat er ook protestanten zijn die niet blindelings hun kerk in alles volgen, protestanten die wel nuances aanbrengen.
Protestanten die ook de schoonheid van andere interpretaties herkennen. Protestanten die niet denken kampioenen te zijn van "de waarheid".

Trouwens welke protestanten ? :mrgreen: De G.G. of de remonstranten ?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor hans0166 » 19 dec 2015 13:47

Zowel de Dordtse Leerregels, de Heidelberger en het conillie van Trente zijn ter verdediging van de eigen standpunten in een sterk veranderende wereld vóór, tijdens en ná de reformatie. Allen zijn uitvergroot en onder de microscoop gelegd. En net als in de huidige tijd heeft de Kerk geen pasklare antwoorden op een veranderende wereld.

In de werkelijke bedoeling van de christelijke kerken is niet echt zoveel verschil. Het probleem ontstaat pas als de uitvergroting een eigen leven gaat leiden, dit maak de standpunten scherper dan ze ooit bedoeld zijn.

Wat me wel regelmatig opvalt is dat een RK zich vaak verantwoorden moet mbt dogmatische leerstukken, terwijl de protestant zich veel meer op prediking beroept. Dit zijn zulke wezenlijk andere zaken dat het bijna niet te vergelijken is.
We hebben dezelfde gloofsbelijdenissen, Nicea en Athanasius. Dat zou ons uitgangpunt moeten zijn. En geen van politieke saus voorziene verzetsgeschriften.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 19 dec 2015 16:55

rotterdam schreef:Welk respect ? De geloofsbeleving van een miljard mensen "mensverering" noemen ?

Als die geloofsbeleving niet gegrond is op Gods Woord, dan mag ik dat benoemen. Dat neemt niet weg dat ik allen die zich oprecht inzetten voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk respecteer, ook als dat Rooms-Katholieken zijn. Dat neemt niet weg dat ik grondige bezwaren kan hebben tegen hun leer, o.a. van het vereren/aanbidden van mensen. Thomas van Aquino schrijft, als hij het over het contemplatieve leven heeft, dat we nooit heiligen of engelen omwille van henzelf mogen aanbidden, ze worden slechts aanbeden omdat zij bij ons voorbidding doen bij Christus. Ook levende mensen mogen we niet aanbidden. Nu meen ik dat ik op grond van Hebreeën 4:14-16 dat zelfs die vertegenwoordiging van heiligen niet nodig is, omdat wij een rechtstreekse toegang tot God hebben.


Verder: Als je alleen maar zulk soort opmerkingen kunt maken, kun je beter stoppen met reageren. Ik heb niet het idee dat deze opmerkingen in dit topic belangrijk zijn. Als jij heel graag bepaalde zinnen selectief uit mijn posts wilt knippen en die dan uit gaan vergroten met dit soort opmerkingen, kun je dat beter voor je eigen plakboek gaan doen. Misschien dat je nog iets zinnigs te zeggen hebt over de (interpretatie van) de Dordtse Leerregels, of de vraagstukken die daaruit opkomen. (Zie onder andere de nuttige posts van Nina enkele pagina's terug en mijn post waar DeDwaler nuttig op reageerde.)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 19 dec 2015 17:29

Arendsoog schreef:Nu meen ik dat ik op grond van Hebreeën 4:14-16 dat zelfs die vertegenwoordiging van heiligen niet nodig is, omdat wij een rechtstreekse toegang tot God hebben.

Als je toch zo slim "Bijbels" bezig bent dan kun je me vast wel even uitleggen wat de "gebeden van de heiligen" zijn uit het openbaringen boek.

Openbaring 5:8
En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.

Openbaring 8:3
En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor den troon is.

Openbaring 8:4
En de rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels voor God.



Verder: Als je alleen maar zulk soort opmerkingen kunt maken, kun je beter stoppen met reageren.

Ik heb een goed idee, jij reageert op jouw manier en ik op de mijne. ](*,)


Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 19 dec 2015 17:44

rotterdam schreef:Als je toch zo slim "Bijbels" bezig bent dan kun je me vast wel even uitleggen wat de "gebeden van de heiligen" zijn uit het openbaringen boek.

Openbaring 5:8
En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.

Openbaring 8:3
En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor den troon is.

Openbaring 8:4
En de rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels voor God.

Dat zijn gebeden van de gelovigen, van zichzelf zondaren, gered door Christus alleen. Niet van speciale heiligen, hoewel die mensen in hun godsvreze wel voorbeeldig kunnen zijn. Overigens staat er niet dat dit speciale heiligen in de hemel zijn die, nadat wij ze gevraagd hebben om voor ons te bidden, bidden tot God.


Ik heb een goed idee, jij reageert op jouw manier en ik op de mijne. ](*,)
Maar wel graag in het juiste topic.

De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 19 dec 2015 18:56

Arendsoog schreef:
Openbaring 5:8
En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.

Openbaring 8:3
En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor den troon is.

Openbaring 8:4
En de rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels voor God.[/color]

Dat zijn gebeden van de gelovigen, van zichzelf zondaren, gered door Christus alleen. Niet van speciale heiligen, hoewel die mensen in hun godsvreze wel voorbeeldig kunnen zijn. Overigens staat er niet dat dit speciale heiligen in de hemel zijn die, nadat wij ze gevraagd hebben om voor ons te bidden, bidden tot God.

In Matt. 27 valt te lezen dat er wel degelijk interactie mogelijk is tussen heiligen en de levenden.
52 En de graven werden geopend, en vele lichamen der heiligen, die ontslapen waren, werden opgewekt; 53 En uit de graven uitgegaan zijnde, na Zijn opstanding, kwamen zij in de heilige stad, en zijn velen verschenen

Matt. 26:53 Of meent gij, dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen bijzetten?
Christus kan en mag blijkbaar de hulp van engelen inroepen, wij zijn geroepen om Jezus in woord en werk na te volgen, zouden wij dat dan niet mogen doen? En in Matt. 22: 30 zegt Jezus dat de gelovigen zijn “als engelen Gods in de hemel”, volgens de R.K.K. kunnen we hun hulp dus ook inroepen.

Persoonlijk vind ik Luc. 5:18 opvallend. "En ziet, enige mannen brachten op een bed een mens, die geraakt was, en zochten hem in te brengen, en voor Hem te leggen. 19 En niet vindende, waardoor zij hem inbrengen mochten, overmits de schare, zo klommen zij op het dak, en lieten hem door de tichelen neder met het beddeken, in het midden, voor Jezus. 20 En Hij ziende hun geloof, zeide tot hem: Mens, uw zonden zijn u vergeven."

Hier vergeeft Christus de zonden van deze man vanwege het geloof van de vrienden die hem daar brachten.

Tenslotte, ik neem aan dat je Psalm 148 Vers 1 wel eens zingt.
Ja ? dan roep je de engelen aan om Gods lof te loven.

Looft Hem, gij eng'len, legermachten,
Die op Zijn wil en wenk blijft wachten;
Looft, held're sterren, maan en zon,
Looft d' Almacht, looft der lichten bron.


Maar wel graag in het juiste topic.

Assistent moderator ?


Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 21 dec 2015 10:42

Arendsoog schreef:Dat zijn gebeden van de gelovigen, van zichzelf zondaren, gered door Christus alleen. Niet van speciale heiligen, hoewel die mensen in hun godsvreze wel voorbeeldig kunnen zijn. Overigens staat er niet dat dit speciale heiligen in de hemel zijn die, nadat wij ze gevraagd hebben om voor ons te bidden, bidden tot God.


rotterdam schreef:In Matt. 27 valt te lezen dat er wel degelijk interactie mogelijk is tussen heiligen en de levenden.
52 En de graven werden geopend, en vele lichamen der heiligen, die ontslapen waren, werden opgewekt; 53 En uit de graven uitgegaan zijnde, na Zijn opstanding, kwamen zij in de heilige stad, en zijn velen verschenen
Dat is in ieder geval niet de gewone gang van zaken. Bovendien gaat dit niet over heiligen in het hiernamaals, maar over heiligen die op aarde verschenen.

Matt. 26:53 Of meent gij, dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen bijzetten?
Christus kan en mag blijkbaar de hulp van engelen inroepen, wij zijn geroepen om Jezus in woord en werk na te volgen, zouden wij dat dan niet mogen doen? En in Matt. 22: 30 zegt Jezus dat de gelovigen zijn “als engelen Gods in de hemel”, volgens de R.K.K. kunnen we hun hulp dus ook inroepen.
Christus kan ons engelen sturen om te helpen; dat betekent niet dat wij rechtstreeks engelen aanbidden. Als Johannes dit in Openbaring 22 doet, zegt de engel: En ik, Johannes, ben degene, die deze dingen gezien en gehoord heb. En toen ik ze gehoord en gezien had, viel ik neder om aan te bidden voor de voeten des engels, die mij deze dingen toonde.En hij zeide tot mij: Zie, dat gij het niet doet; want ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, der profeten, en dergenen, die de woorden dezes boeks bewaren; aanbid God.
Verder zijn de engelen gedienstige geesten, die tot de dienst uitgezonden worden:Zijn zij niet allen gedienstige geesten, die tot dienst uitgezonden worden, om dergenen wil, die de zaligheid beerven zullen? (Hebreeën 1:14)
Volgens de grootste filosoof/theoloog van de R.K.K. is het aanroepen van heiligen slechts omdat zij dichter bij Jezus zijn, en daarom als een soort bemiddelaars zijn bij hem. Uit de in de eerste post aangehaalde tekst uit Hebreeën (4:14-16) blijkt dat wij een rechtsstreekse toegang hebben.




Persoonlijk vind ik Luc. 5:18 opvallend. "En ziet, enige mannen brachten op een bed een mens, die geraakt was, en zochten hem in te brengen, en voor Hem te leggen. 19 En niet vindende, waardoor zij hem inbrengen mochten, overmits de schare, zo klommen zij op het dak, en lieten hem door de tichelen neder met het beddeken, in het midden, voor Jezus. 20 En Hij ziende hun geloof, zeide tot hem: Mens, uw zonden zijn u vergeven."

Hier vergeeft Christus de zonden van deze man vanwege het geloof van de vrienden die hem daar brachten.

Tenslotte, ik neem aan dat je Psalm 148 Vers 1 wel eens zingt.
Ja ? dan roep je de engelen aan om Gods lof te loven.
In deze Psalm roepen we ook de: zon, maan, sterren, walvissen, vuur, hagel, sneeuw, damp, bergen, heuvelen, vruchtbomen, cederbomen, wild gedierte, vee, kruipend gedierte, gevleugeld gevogelte e.d. aan om God te loven. Dat is iets anders dan dat we rechtstreeks tot de engelen bidden of zij ons willen helpen, we kunnen wel tot God bidden of Hij engelen wil zenden om ons te beschermen.


Dit is mijn bescheiden visie op deze zaak.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 21 dec 2015 13:15

Arendsoog schreef:Dit is mijn bescheiden visie op deze zaak.


Dank voor je interessante bijdrage, en zolang het "bescheiden" is een slechts "een visie" is - niets mis mee.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 21 dec 2015 15:37

rotterdam schreef:Dank voor je interessante bijdrage, en zolang het "bescheiden" is een slechts "een visie" is - niets mis mee.

Graag gedaan. 'Al schrijvende boeken wij voortuitgang, dagelijks leren we bij, wij doen onderzoek als we dicteren en kloppen aan uw deur als wij spreken' schreef Augustinus al, uiteraard in het Latijn (Sermo 162C,15). Wat hij hier verder schrijft over de canon en zijn eigen boeken is overigens lezenswaardig (voor elke R.K.)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten