De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2015 16:06

off topique-smile
Hier heeft Nina niet zo veel aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Nina » 18 dec 2015 16:23

aflaten krijg je door goede werken
goede werken krijg je door geloof
.. cirkeltje rond en zelfs voor een protestant te pruimen.

Heeft niet zo heel veel met machtsmisbruik te maken.
Een heilig jaar is overigens geheel bijbels.


Aflaten, hadden die niet te maken met vergeving van zonden? Dat kan je niet verdienen, maar dat kan je geschonken worden, wanneer je deze belijdt en je gelooft in het offer van Jezus.

Bedoel je met een heilig jaar een sabbatsjaar?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor pindas83 » 18 dec 2015 16:26

hans0166 schreef:aflaten krijg je door goede werken
goede werken krijg je door geloof
.. cirkeltje rond en zelfs voor een protestant te pruimen.

Heeft niet zo heel veel met machtsmisbruik te maken.
Een heilig jaar is overigens geheel bijbels.


Vertel me wat er zo goed aan is om door een poortje te lopen, een pelgrimstocht naar de kathedralen te doen of de twitterberichtjes van de heilige vader te volgen?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor pindas83 » 18 dec 2015 16:33

Yoshi schreef:Marnix heeft het over aflatenhandel. Die is zeer scherp veroordeeld binnen de katholieke Kerk.


Handel of niet het bewijst dat Rome niet verandert is en Christus aan de kant blijft schuiven. Wie kan immers de zonden vergeven dan Hij alleen?

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 18 dec 2015 16:52

rotterdam schreef:Ja dat begreep ik al, jij en anderen komen voor de verandering weer eens aandragen met "Het kerkelijk Concilie van Trente (1545-1563)" en met de Heidelberger (1563).Dordtse Leerregels (1618-1619) Het is achteraf gezien “onverstandig” om te zeggen: “Wie dit of dat niet gelooft, hij zij verdoemd”. Door de tegenopmerking over de “vervloekte afgoderij” van de paapse mis in de Heidelbergse Catechismus zijn de katholieken en protestanten “met de ruggen tegen elkaar komen staan”. Hetzelfde geldt overigens voor onze orthodoxe zusters en broeders. 450 jaar houden we dit al vol. Hoeveel jaar gaan we er nog aan toevoegen ?
De overgrote meerderheid van de christenen geloofd dit al lang niet meer dus....................... ?
M.i. is het de hoogste tijd dat alle partijen hier "overheen stappen".

Wees nuchter en waakt, want uw vijand de duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekend wie hij kan verslinden, beste Dwaler.
Vorige week sprak ik met een Irakese vluchteling, zijn zoon is vermoord door IS.
Wat zal ik deze man zeggen ?
"Want door jouw R.K. leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen ?"

Mag er in het topic Dogmatiek/Kerkleer misschien over dogmatiek/dogmageschiedenis gepraat worden?

Natuurlijk ga je niet in alle situaties (in dit geval de vluchteling) dogmatische tegenstellingen benoemen, in veel gevallen ben je samen christen in de eerste plaats. Je zou bijvoorbeeld kunnen wijzen op de troost die er wél is? Dat wil niet zeggen dat er niet nagedacht mag worden over (de juiste verwoording van) de leer, met als doel beter de boodschap van de Bijbel te begrijpen. En in het verleden was men wat stelliger met zulke uitdrukkingen dan tegenwoordig, dat is gewoon bekend.

Dit bericht was niet voor mij bedoelt, maar deze algemene opmerking mag ik (hoop ik) wel maken.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 18 dec 2015 16:58

hans0166 schreef:aflaten krijg je door goede werken
goede werken krijg je door geloof
.. cirkeltje rond en zelfs voor een protestant te pruimen.


Een protestant zou het cirkeltje wel de andere kant op laten draaien... Dit is gewoon een simplistische voorstelling van zaken. En gezien de aard van de genoemde goede werken zou ik die goede werken niet scharen onder 'werken uit het geloof', maar onder mensverering.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 18 dec 2015 18:22

pindas83 schreef:Handel of niet

Het ging over handel. Zoals verteld dat is sterk veroordeeld en uitgeband.
het bewijst dat Rome niet verandert is

Het bewijst dat misstanden wel degelijk worden aangepakt.
en Christus aan de kant blijft schuiven.

Dus omdat 1 of een aantal dingen je niet aan staan denk je zo'n uitspraak zomaar even uit je mouw te kunnen schudden. Je past hier een drogreden toe. Lijkt me niet echt gezond.
Wie kan immers de zonden vergeven dan Hij alleen?

Niemand. Als je denkt dat dat in het katholicisme anders is dan heb je er werkelijk niets van begrepen.
Met waarheidsbevinding heeft je bijdrage in ieder geval helemaal niets te maken en dat is een zeer kwalijke zaak voor een christen.

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 18 dec 2015 18:25

pindas83 schreef:Vertel me wat er zo goed aan is om door een poortje te lopen, een pelgrimstocht naar de kathedralen te doen of de twitterberichtjes van de heilige vader te volgen?

Ben je werkelijk zo geestelijk blind en doof dat je niet in kan zien wat voor goeds er aan een pelgrimage is? Ik neem aan dat je geloof niet zo arm is en dat je zelf ook wel een en ander kan bedenken. Als het enkel je doel is om te polariseren kan je daar beter mee ophouden want dit pakt enkel slecht uit voor de perceptie die anderen van jouw geloof krijgen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 18 dec 2015 20:06

Arendsoog schreef: maar onder mensverering.


Zo die is er weer uit - lucht het op ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 18 dec 2015 20:09

pindas83 schreef:
Handel of niet het bewijst dat Rome niet verandert is en Christus aan de kant blijft schuiven. Wie kan immers de zonden vergeven dan Hij alleen?


Ik heb een strak plan voor jou Pinda ; verdiep je eens in andere kerken, wellicht hoeven wij dan dit soort onzin niet meer te lezen.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 18 dec 2015 22:04

rotterdam schreef:Zo die is er weer uit - lucht het op ?


Het was niet mijn bedoeling een scherp statement te maken. Met alle respect voor mensen die een ambt in de kerk bekleden, maar 'Twitterberichtjes van de heilige vader volgen' aanmoedigen als goed werk, en daar dan uit concluderen dat dit een vrucht van het geloof is, dat gaat me toch iets te ver. (Dit werd indirect gedaan) Me dunkt dat bijv. Mattheus 10:42 dan een beter voorbeeld geeft.

Verder lijkt het me goed on-topic te blijven.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor pindas83 » 18 dec 2015 22:33

rotterdam schreef:
Ik heb een strak plan voor jou Pinda ; verdiep je eens in andere kerken, wellicht hoeven wij dan dit soort onzin niet meer te lezen.


Ik heb geen boodschap aan jouw plan rotterdam.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor pindas83 » 18 dec 2015 22:37

Yoshi schreef:Ben je werkelijk zo geestelijk blind en doof dat je niet in kan zien wat voor goeds er aan een pelgrimage is? Ik neem aan dat je geloof niet zo arm is en dat je zelf ook wel een en ander kan bedenken. Als het enkel je doel is om te polariseren kan je daar beter mee ophouden want dit pakt enkel slecht uit voor de perceptie die anderen van jouw geloof krijgen.


Nee natuurlijk is het zaligmakend om een tochtje naar de bedevaartsoorden te maken!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor pindas83 » 18 dec 2015 22:46

Yoshi schreef:Niemand. Als je denkt dat dat in het katholicisme anders is dan heb je er werkelijk niets van begrepen.
Met waarheidsbevinding heeft je bijdrage in ieder geval helemaal niets te maken en dat is een zeer kwalijke zaak voor een christen.


De 'waarheid' is toch multi interpretabel? Althans wel volgens jou, toch?
Of je het nu leuk vindt of niet maar jouw kerkelijk vader eigent zich de macht toe zonden te vergeven. Geen kwalijke zaak?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 19 dec 2015 00:55

Yoshi schreef:Dat klopt, maar er zijn natuurlijk vele interpretaties op de die waarheid.
. . . . . .
Zoals we allemaal weten is de bijbel geen eenduidige verzameling boeken. Dat kunnen we al zien aan die variatie in het gehele christendom en specifieker 30.000+ verschillende protestantse stromingen die elk claimt de bijbelse waarheid in pacht te hebben. Ik dacht overigens dat de GKv de laatste Nederlandse kerk was die de waarheidsclaim heeft laten varen omdat het simpelweg onhoudbaar was. Maar schijnbaar geloof jij er nog steeds in. Laten we even aannemen; God heeft het christendom (katholiek, koptisch, oosters orthodox) 15 eeuwen of langer laten dwalen tot dat er op een gegeven moment (insert de stichter van je eigen geloofsgemeenschap) langskwam die als enige de absoulte waarheid in pacht had enz enz. Nou beste DeDwaler, welk protestantse geloofsgemeenschap is de ware en welke 29.999+ dwalen?


Het ging mij ook om de Bijbelse waarheid. Gods waarheid. Er is maar één waarheid. Ik leg geen waarheidsclaim op mijn eigen inbreng of interpretatie, maar wel op de Bijbel en dat is de enige meetlat. Vandaar dat ik ook zei: "Dat betekent niet dat ook maar één mens de waarheid in pacht heeft, of het moet de mens Christus Jezus zijn.". Om antwoord te geven op je vraag; er is maar één ware geloofsgemeenschap en dat is de vergadering van gelovigen in het geestelijk lichaam van Christus, waarvan Hij Zelf het Hoofd is.
.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 20 gasten