De Dordtse Leerregels

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Arendsoog » 17 dec 2015 13:07

MoesTuin schreef:Bij de doop krijg je de gave van de Heilige Geest mee (...)
De vruchten van de Geest (eerder genoemd) zijn een belangrijke herkenning en levensstijl. (...)


Hartelijk dank voor je antwoord!


DeDwaler schreef:De Rooms katholieke kerk stelt, in tegenstelling tot wat de Bijbel leert, dat men nooit zekerheid kan hebben van de eigen genadestaat. De Rooms katholiek heeft dus ook geen geloofszekerheid en moet de genade van God onderhouden in de vorm van de sacramenten en het doen van goede werken en in die zin lijkt de leer van de remonstranten daar een beetje op. (...)

Zo wordt de Bijbel ook het levende Woord voor hen die God liefhebben, en je herkent jezelf ook daarin, wanneer er in de Bijbel over het christelijke leven en de kenmerken van gelovigen gesproken wordt. God leert je daadwerkelijk naar Zijn wil te wandelen en niet door je te beperken, maar juist door vallen en opstaan (het leven) heen. Op die manier leer je ook alleen op God te steunen en het van Hem te verwachten en niet meer van jezelf, zoals Jezus uitlegt in de wijnstok en de ranken. Uit de woorden van Jezus blijkt ook exact het werk dat God verricht in Zijn kinderen. (Johannes 15:1-8).


Ook bedankt voor je uitgebreide antwoord en historische toelichting en verdere bronverwijzing in latere berichten.


Inhoudelijke reactie (misschien) later, maar kan me goed vinden in het antwoord.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 17 dec 2015 15:31

rotterdam schreef:daarbij, Concilie van Trente liep 1545-1563, de reformatie begon 1517.
Hoe lang ben je van plan om dit levend te houden ?
Van beide kanten werden stellingen ingenomen die al lang niet meer actueel zijn.


Zo raar is mijn reactie niet. De hele concilie van Trente is in vrijwel onveranderde vorm opgenomen in het veel recentere tweede Vaticaans concilie. De leer van de Rooms katholieke kerk is in dat opzicht ongewijzigd.
.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor hans0166 » 17 dec 2015 16:22

De hele concilie van Trente is in vrijwel onveranderde vorm opgenomen in het veel recentere tweede Vaticaans concilie. De leer van de Rooms katholieke kerk is in dat opzicht ongewijzigd.


dat klopt, iets anders is namelijk ook niet mogelijk, een concilie is dogmatisch en kan niet herroepen wat eerder aangenomen is.
Dit is overigens ook in de reformatie zo, zelfs zonder dogma zijn er een heleboel leerstellige stukken (= dogma).
De drie formulieren zijn in de rechtervleugel net zo dogmatisch als een concillie voor een Katholiek.

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 17 dec 2015 18:29

Trente gaat, zoals elk concilie, over het katholieke geloof en katholieken.
Deze uitspraken gaan dus over katholieken die qua geloof (steeds verder) afwijken van het katholieke geloof. Zeg maar de eerste protestanten die voorheen katholiek waren oftewel ketters. Het gaat dus niet op voor het gros van de protestanten van vandaag de dag, die zijn immers nooit katholiek geweest.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 17 dec 2015 19:12

DeDwaler schreef:
Zo raar is mijn reactie niet. De hele concilie van Trente is in vrijwel onveranderde vorm opgenomen in het veel recentere tweede Vaticaans concilie. De leer van de Rooms katholieke kerk is in dat opzicht ongewijzigd.


Ja dat verwachte ik al. Hakken in het zand.
En vooral "de beuk erin".

Heb je de boeken van Benedictus XVI - Jezus van Nazareth gelezen ? Een aanrader de man lijkt wel protestants.
En de huidige Paus wordt volgens jou getypeerd door een "ongewijzigde leer"?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor hans0166 » 17 dec 2015 19:27

zonder in een andere discussie te willen geraken
@ rotterdam : de RK Leer is NIET gewijzigd, de accenten die een paus kan uitlichten doen niets af en voegen niets toe.
Ook hij is gewoon gebonden aan de dogma's van alle concillies.
Eén uizondering is Vaticanum 2, dat heeft alleen constituties en decreten gegeven, en is een pastoraal concillie, geen dogmatisch. Overigens behoren constituties en decreten ook tot de geloofsleer.

dat de recente pausen een andere leer zouden voorstaan is een illusie, in leven gehouden door ultra conservatief en progressief.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor DeDwaler » 17 dec 2015 23:57

rotterdam schreef:Ja dat verwachte ik al. Hakken in het zand.
En vooral "de beuk erin".

Heb je de boeken van Benedictus XVI - Jezus van Nazareth gelezen ? Een aanrader de man lijkt wel protestants.
En de huidige Paus wordt volgens jou getypeerd door een "ongewijzigde leer"?


Beste rotterdam,

Die discussie wil ik best voeren, maar niet in dit onderwerp. Ik haalde de Rooms katholieke kerk slechts aan, omdat deze wordt aangevoerd in de Dordtse leerregels, Hoofdstuk 5, verwerping 5: "Want door deze leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen en de twijfels van de pausgezinden weer in de kerk ingevoerd." Desgevraagd heb ik de bron weergegeven en dat is het. Het ging me puur om de overpeinzingen van Arendsoog, om die wat nader proberen in te kleuren.

Wat de DL exact verstaat onder bijzondere openbaringen is mij nog niet helemaal duidelijk, maar daar heeft een ander wellicht een beter idee over. Ik heb er ook nog geen tijd voor gehad om dat nader te bestuderen. Wat 'hakken in het zand' en 'de beuk erin' betreft, daar lijden we allemaal chronisch aan, mijzelf niet uitgezonderd. :wink:

Er is immers maar één waarheid. Er zijn niet meerdere waarheden, ook al zeggen ze tegenwoordig dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. Dat is een onzinconcept. Twee tegenstrijdige zaken kunnen niet allebei waar zijn. Bij een regelrechte contradictie met de Schrift is zoiets als "nou daar zit ook wel wat in" onmogelijk wanneer je de waarheid liefhebt. Dat is eenvoudigweg een brug die je niet meer over kunt steken. Dat betekent niet dat ook maar één mens de waarheid in pacht heeft, of het moet de mens Christus Jezus zijn.
.

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 18 dec 2015 05:51

DeDwaler schreef:Er is immers maar één waarheid. Er zijn niet meerdere waarheden, ook al zeggen ze tegenwoordig dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. Dat is een onzinconcept. Twee tegenstrijdige zaken kunnen niet allebei waar zijn.

Dat klopt, maar er zijn natuurlijk vele interpretaties op de die waarheid.
Bij een regelrechte contradictie met de Schrift is zoiets als "nou daar zit ook wel wat in" onmogelijk wanneer je de waarheid liefhebt. Dat is eenvoudigweg een brug die je niet meer over kunt steken. Dat betekent niet dat ook maar één mens de waarheid in pacht heeft, of het moet de mens Christus Jezus zijn.

Zoals we allemaal weten is de bijbel geen eenduidige verzameling boeken. Dat kunnen we al zien aan die variatie in het gehele christendom en specifieker 30.000+ verschillende protestantse stromingen die elk claimt de bijbelse waarheid in pacht te hebben. Ik dacht overigens dat de GKv de laatste Nederlandse kerk was die de waarheidsclaim heeft laten varen omdat het simpelweg onhoudbaar was. Maar schijnbaar geloof jij er nog steeds in. Laten we even aannemen; God heeft het christendom (katholiek, koptisch, oosters orthodox) 15 eeuwen of langer laten dwalen tot dat er op een gegeven moment (insert de stichter van je eigen geloofsgemeenschap) langskwam die als enige de absoulte waarheid in pacht had enz enz. Nou beste DeDwaler, welk protestantse geloofsgemeenschap is de ware en welke 29.999+ dwalen?

Afbeelding

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor rotterdam » 18 dec 2015 09:13

DeDwaler schreef:Ik haalde de Rooms katholieke kerk slechts aan, omdat deze wordt aangevoerd in de Dordtse leerregels, Hoofdstuk 5, verwerping 5: "Want door deze leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen en de twijfels van de pausgezinden weer in de kerk ingevoerd."


Ja dat begreep ik al, jij en anderen komen voor de verandering weer eens aandragen met "Het kerkelijk Concilie van Trente (1545-1563)" en met de Heidelberger (1563). Het is achteraf gezien “onverstandig” om te zeggen: “Wie dit of dat niet gelooft, hij zij verdoemd”. Door de tegenopmerking over de “vervloekte afgoderij” van de paapse mis in de Heidelbergse Catechismus zijn de katholieken en protestanten “met de ruggen tegen elkaar komen staan”. Hetzelfde geldt overigens voor onze orthodoxe zusters en broeders. 450 jaar houden we dit al vol. Hoeveel jaar gaan we er nog aan toevoegen ?
De overgrote meerderheid van de christenen geloofd dit al lang niet meer dus....................... ?
M.i. is het de hoogste tijd dat alle partijen hier "overheen stappen".

Wees nuchter en waakt, want uw vijand de duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekend wie hij kan verslinden, beste Dwaler.
Vorige week sprak ik met een Irakese vluchteling, zijn zoon is vermoord door IS.
Wat zal ik deze man zeggen ?
"Want door jouw R.K. leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen ?"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2015 09:46

Inderdaad. Sowieso kan je de RK van toen (machtsmisbruik, aflatenhandel enz) niet met die van nu te vergelijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor hans0166 » 18 dec 2015 09:49

De overgrote meerderheid van de christenen geloofd dit al lang niet meer dus....................... ?


je slaat hier de spijker op z'n kop.
Geloofsafval binnen de muren is veel gevaarlijker en ernstiger dan erbuiten. Dit sloopt de Kerk.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor pindas83 » 18 dec 2015 10:19

Marnix schreef:Inderdaad. Sowieso kan je de RK van toen (machtsmisbruik, aflatenhandel enz) niet met die van nu te vergelijken.


Pardon? Aflaten zijn nog steeds actueel.
Op wat voor manieren je al behouden kan worden tegenwoordig lees je in onderstaand document. Door een poortje lopen of bidden voor de paus en zijn intensies :?
Over machtsmisbruik gesproken!

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 0&nws=3301

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 18 dec 2015 10:31

hans0166 schreef:je slaat hier de spijker op z'n kop.
Geloofsafval binnen de muren is veel gevaarlijker en ernstiger dan erbuiten. Dit sloopt de Kerk.

En het dan niet leuk vinden als andere kerken geloofsafval scherp veroordelen zoals bij het concilie van Trente...

Edit sorry Hans: ik verwar je met deDwaler.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 18 dec 2015 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor Yoshi » 18 dec 2015 10:32

pindas83 schreef:
Pardon? Aflaten zijn nog steeds actueel.
Op wat voor manieren je al behouden kan worden tegenwoordig lees je in onderstaand document. Door een poortje lopen of bidden voor de paus en zijn intensies :?
Over machtsmisbruik gesproken!

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 0&nws=3301

Marnix heeft het over aflatenhandel. Die is zeer scherp veroordeeld binnen de katholieke Kerk.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De Dordtse Leerregels

Berichtdoor hans0166 » 18 dec 2015 15:12

Op wat voor manieren je al behouden kan worden tegenwoordig lees je in onderstaand document. Door een poortje lopen of bidden voor de paus en zijn intensies :?
Over machtsmisbruik gesproken!



aflaten krijg je door goede werken
goede werken krijg je door geloof
.. cirkeltje rond en zelfs voor een protestant te pruimen.

Heeft niet zo heel veel met machtsmisbruik te maken.
Een heilig jaar is overigens geheel bijbels.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten