Te groot verschil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 11:29

Nina schreef:Zeker, de gelovigen uit Berea hadden alleen de Bijbel (in die tijd alleen het OT), maar men heeft toch niet meer nodig dan de Bijbel?

Je reageert nu precies met iets waartegen ik ageer: dat men de belijdenisgeschriften, artikelen, Dordtse leerregels e.d. op een lijn zet met de Bijbel. En dat is niet zo! Die laatste zijn allen NIET door God geïnspireerd, dus mogen dat gezag ook niet krijgen.
Het zijn en blijven interpretaties van mensen, zoals zij denken dat de Bijbel leert.

Als je elders verder wilt praten in een ander draadje hierover: prima.

Ik heb even in het archief geneusd, maar er is slechts 1 topic (belijdenisgeschriften hervormen?).
Ik ga geen nieuw topic openen, omdat ik eigenlijk al weet dat er veel meer tegenstanders zijn dan mensen die deze geschriften onderschrijven.
Of men zal het zo niet toegeven, omdat je dan niet in het besloten gedeelte kunt posten.
Wij zien het in "onze kerken" als een toevoeging van de Bijbel.
Er staat precies hetzelfde in, alleen in andere bewoordingen en met uitleg.
Ze zijn geschreven in roerige tijden waarin veel geloofsafvalligen en ketterijen waren.
In januari en februari a.s. belegt de Driestar juist een aantal dagen waarin dit besproken wordt:

Spreker: Dr. A. Baars, emeritus hoogleraar Theologische Universiteit Apeldoorn, emeritus predikant Christelijk Gereformeerde Kerk.

Alle eeuwen door zijn er vragen geweest rondom de triniteit van God. De geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius helpen ons nog steeds om dwalingen op dit gebied te weerleggen.


Spreker: Dr. P.C. Hoek, docent praktische theologie aan het Hersteld Hervormd Seminarie, gevestigd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Het hart van de Reformatie ligt in de rechtvaardiging door het geloof alleen. Op 31 oktober 1517 gaf Luther in de 95 stellingen ernstige kritiek op de Rooms-Katholieke Kerk. Is de Rooms-Katholieke Kerk in de afgelopen 500 jaar veranderd? En zijn de drie Sola’s van de Reformatie nog even actueel in onze tijd?

Spreker: Ds. C.H. Hogendoorn, predikant Hervormde Gemeente Katwijk aan Zee.

Tegenover de Rooms-Katholieke Kerk, maar ook tegenover allerlei stromingen in onze tijd, laten de Heidelbergse Catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis een helder geluid horen over de betekenis van de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal. Niet alleen leerstellig wijzen ze ons de weg, maar ook pastoraal leiden ze ons in het goede gebruik van deze sacramenten.

Je kunt je aanmelden, al denk ik dat het misschien inmiddels volgeboekt is. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Nina » 09 dec 2015 12:37

Chaya schreef:
Je kunt je aanmelden, al denk ik dat het misschien inmiddels volgeboekt is.


Bedankt voor de tip, maar ik denk niet dat ik er achter heen ga. :wink:

Ik zal een onderwerp noemen waar ik mijn vragen bij heb: als in het hele OT de Joden de 'uitverkorenen' worden genoemd, waarom zou dat in het NT opeens anders zijn? Waarom kom ik deze uitverkiezing van het Joodse volk niet tegen in de Dordtse Leerregels?
Als men dat zou doen, zou men ook op een andere 'uitverkiezingsleer' uitkomen.

Ik weet de achtergrond van het ontstaan van de Dl, de hervormingen hadden volgens mij verder moeten gaan. Maar ik zie heus ook wel goede dingen in de DL. Dààr ageer ik ook niet tegen, wèl tegen het gezag dat ze hebben in protestante kerken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 13:46

Nina schreef:Ik zal een onderwerp noemen waar ik mijn vragen bij heb: als in het hele OT de Joden de 'uitverkorenen' worden genoemd, waarom zou dat in het NT opeens anders zijn? Waarom kom ik deze uitverkiezing van het Joodse volk niet tegen in de Dordtse Leerregels?
Als men dat zou doen, zou men ook op een andere 'uitverkiezingsleer' uitkomen.
.

Opmerkelijk genoeg (misschien) beginnen de D.L. niet met de leer van de uitverkiezing, nee, ze beginnen met het evangelie.
Als je in Handelingen 13 dit leest:
Want alzo heeft ons de Heere geboden, zeggende: Ik heb u gesteld tot een licht der heidenen, opdat gij zoudt zijn tot zaligheid, tot aan het uiterste der aarde.
Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
En het Woord des Heeren werd door het gehele land uitgebreid.
Maar de Joden maakten op de godsdienstige en eerlijke vrouwen, en de voornaamsten van de stad, en verwekten vervolging tegen Paulus en Barnabas, en wierpen ze uit hun landpalen.


Hoe staat dan de uitverkiezing van het Joodse volk - apart - volgens jou?
Volgens Paulus komen de joden niet tot geloof omdat zij niet uitverkoren zijn, maar omdat zij zich veroordelen.

En waarom komen heidenen wel tot het geloof? Omdat de Heere Zelf zijn eeuwig besluit zal volvoeren. Als God Zelf mensen niet zou roepen, zou niemand tot geloof komen. En dan wordt het een eeuwig Wonder, omdat het God vergunde naar een dode zondaar - die hij van nature is - om te zien.

Ik denk dat er een hardnekkig misverstand is over de leer van de uitverkiezing, of dat hij soms op verkeerde wijze wordt gepredikt.

Waarom vind jij de uitverkiezingsleer zo belangrijk, dat je het apart noemt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Nina » 09 dec 2015 14:01

Chaya schreef:
Hoe staat dan de uitverkiezing van het Joodse volk - apart - volgens jou?
Volgens Paulus komen de joden niet tot geloof omdat zij niet uitverkoren zijn, maar omdat zij zich veroordelen.

Lees bijv. 1 Kron.17:16-27 (vooral vers 21,22) over de verkiezing van Israel.
Een verkiezing waarbij het volk als geheel werd apart gezet, maar waarbij niet perse iedere individuele Jood voor eeuwig behouden is.
Misschien kan je (elders, want anders vervuilen we dit draadje) toelichten want je bedoelt met de 2e zin.

En waarom komen heidenen wel tot het geloof? Omdat de Heere Zelf zijn eeuwig besluit zal volvoeren. Als God Zelf mensen niet zou roepen, zou niemand tot geloof komen. En dan wordt het een eeuwig Wonder, omdat het God vergunde naar een dode zondaar - die hij van nature is - om te zien.

Ik denk dat er een hardnekkig misverstand is over de leer van de uitverkiezing, of dat hij soms op verkeerde wijze wordt gepredikt.

Waarom vind jij de uitverkiezingsleer zo belangrijk, dat je het apart noemt?
We zullen niet moe worden van het wachten op God, als we bedenken hoe lang en genadig Hij op ons gewacht heeft.


Weet je dat het woord 'Israel' op de 2e plaats staat van de meest voorkomende woorden in de Bijbel? dat vind ik in de DL - die een bekopte weergave zouden zijn van de Bijbel - niet terug.

Wat ik terug vind in de kerkleer, is een uitverkiezingsleer waarbij het gaat om het zielsbehoud/verloren gaan. Het woord (uit)verkiezing wordt met meerdere betekenissen in de Bijbel gebruikt.
In de Dl vind ik de verkiezing van het volk Israel, en dit nader uitgelegd wat dit betekent e.d., niet terug.

Men roept altijd: maar de uitverkiezingsleer wordt wel geleerd in de Bijbel. Dat is waar, maar ik tref 'em niet aan met de betekenis die de protestante kerken daar aan geven.

Overigens, je stelt het zo alsof Joden niet tot geloof in Jezus komen, en heidenen wel. Dat vind ik ook niet terug in mijn Bijbel.
Er werden enkele takken weggebroken uit de edele olijf, maar God is altijd doorgegaan met een rest.

Je vraagt waarom ik de uitverkiezingsleer zo belangrijk vind dat ik hem noem. Tja, als ik een ander onderwerp had genomen had je wederom kunnen vragen waarom ik dat noemde. Ik pikte er gewoon een uit. Overigens kleurt de invulling van 'de leer van de uitverkiezing' je kijk op veel zaken. Ik vind het daarom wel een belangrijk onderwerp.

Ik laat het verder hierbij, tenzij er interesse is voor een nieuw draadje hierover.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 14:05

Nina, ik heb een topic gevonden over de DL, ik hoef er dus niet eentje te openen. Ik nodig je uit. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Te groot verschil

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2015 15:00

Chaya schreef:Het antwoord verbaast mij meer: Het wonderlijke fenomeen doet zich echter voor dat er relatief weinig refo’s de discussie op het forum aangaan. En dat is vreemd, zeker als je beseft dat onze site 100.000 unieke bezoekers per maand trekt. Misschien hebben refo-jongeren minder tijd (over) voor discussie, voelen ze zich al snel aangevallen, zijn ze niet zeker (genoeg) van hun argumenten, zijn ze niet gewend in discussie te gaan met andersdenkenden. :?

Ik denk dat de redactie zich beter kan afvragen waarom refo's uiteindelijk weg gaan blijven van het forum, als er op denigrerende wijze over ambtsdragers en refo's gesproken mag worden.


Het antwoord verbaast zeer zeker mij niet.
Het is inderdaad het te grote verschil.
In die zin dat sommige kerken zulke hoge muren hebben, dat de wereld letterlijk en figuurlijk en ook geestelijk gezien buiten de deur wordt gehouden. Een eigen mening tav zaken kan niet gevormd worden oprecht,
Dit is beslist niet bijbels, want de Heilige Geest is wars van opgetrokken muren en gaat met je om je de Weg te wijzen.
De Heere werkt het geloof in je hart en het wordt je overtuiging in je leven, niet op zondag maar elke dag, en ook in je denken en mening wortelt het en je wordt weerbaarder ook tov andersdenkenden
Het verschil is
=> Geloven naar de letter alleen
=> Geloven geleidt door Hem, Zijn Geest en open staan voor alle mensen
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Mortlach » 09 dec 2015 15:13

Is dat niet net het hele probleem? De theorie en de praktijk botsen nu eenmaal altijd in meer of mindere mate. Maar de praktijk is onstuitbaar, dus zal de theorie zich moeten aanpassen (wederom, zonder de kern geweld aan te doen) om relevant te blijven. Als je dat echt niet wilt, zul je inderdaad muren moeten optrekken om de veranderende praktijk buiten de deur te houden. Alleen, in dat geval zullen de theorie en de buitenmuurse praktijk steeds verder uit elkaar gaan lopen totdat de theorie alleen nog maar relevant is voor mensen die nooit buiten die muren komen. Ik geloof niet dat een systeem zo'n isolatie lang overleeft.

Stel je eens voor dat men het geloof op een willekeurig moment in de geschiedenis zo had behandeld. Dan had het nu niet meer bestaan. Hoewel, vroeger had de theorie in dit geval natuurlijk veel meer macht om de praktijk te vormen. Nu die machtsbalans is verschoven, werken de oude systemen een stuk minder goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 15:22

MoesTuin schreef:
Het antwoord verbaast zeer zeker mij niet.
Het is inderdaad het te grote verschil.
In die zin dat sommige kerken zulke hoge muren hebben, dat de wereld letterlijk en figuurlijk en ook geestelijk gezien buiten de deur wordt gehouden.

Kun jij mij één kerk aanwijzen waar jij of iemand niet naar binnen zou mogen, omdat hij te hoge muren heeft?
En waarom moet die goddeloze wereld naar binnen gehaald worden, als het paard van Troje?
Ofwel, een beetje van God en een beetje van de wereld moet kunnen.

Kijk eens wat er staat in Nahum:
Een ijverig God en een wreker is de Heere, een wreker is de Heere, en zeer grimmig; een wreker is de Heere aan Zijn wederpartijders, en Hij behoudt den toorn Zijn vijanden.
De Heere is lankmoedig, doch van grote kracht.

Kun jij daar uit opmaken dat we gerust een stukje van de wereld mogen binnenhalen?
MoesTuin schreef:Een eigen mening tav zaken kan niet gevormd worden oprecht,

Het gaat niet om onze eigen mening, maar wat is Bijbels.
MoesTuin schreef:De Heere werkt het geloof in je hart en het wordt je overtuiging in je leven, niet op zondag maar elke dag, en ook in je denken en mening wortelt het en je wordt weerbaarder ook tov andersdenkenden

Juist! En dus kun je staande blijven in al die tegenheden en vernieuwingen die afgevuurd worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Te groot verschil

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2015 15:25

Chaya, lees de reactie boven jou reactie van Mortlach eens.
Het zou ook mijn antwoord kunnen zijn, op hetgeen waarmee je nu allemaal aan komt draven.
Niet om de hete brei heen draaien, het is gewoon zoals het is
Je wilt het (in)zien, of je wilt het niet (in) zien

Dat is ook een groot verschil :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 15:33

MoesTuin schreef:Chaya, lees de reactie boven jou reactie van Mortlach eens.
Het zou ook mijn antwoord kunnen zijn, op hetgeen waarmee je nu allemaal aan komt draven.
Niet om de hete brei heen draaien, het is gewoon zoals het is
Je wilt het (in)zien, of je wilt het niet (in) zien

Dat is ook een groot verschil :wink:

Als het antwoord van Mortlach ook jouw antwoord had kunnen zijn, dan begrijp ik er helemaal niks meer van.
Hoe kan een atheïst (zijn eigen woorden) nu hetzelfde denken als een kerkmens, over geloof en kerkelijk leven?
Man man, weet je wel wat je zegt, ik schrik hier zo van.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Te groot verschil

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2015 15:45

Chaya schreef:Als het antwoord van Mortlach ook jouw antwoord had kunnen zijn, dan begrijp ik er helemaal niks meer van.
Hoe kan een atheïst (zijn eigen woorden) nu hetzelfde denken als een kerkmens, over geloof en kerkelijk leven?
Man man, weet je wel wat je zegt, ik schrik hier zo van.

Dat verbaast me niks, want je schrikt overal van!
Is het nodig om Mortlach en zijn reactie zo weg te zetten als zijnde..... psssst pas op, hij is een atheist?
Juist de signalen die Mortlach aangeeft in zijn bijdrage zijn van zo 'n waarde op dit forum.

Vandaar de te grote verschillen die ook zullen blijven bij zulke reacties (je zet jezelf tegenover de ander met je reactie)
Daar zou je van behoren te schrikken.

De Heere Jezus sprak met de tollenaars en de farizeers spraken er schande van.
Dat lezen we in de bijbel terug.
en als reactie zegt de Heere Jezus "Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te zoeken, maar zondaars"
Veelzeggend bij het onderwerp van dit topic.

Mensen, maak de kloof niet groter, hij is er (ook als je het niet wilt zien) blijf in gesprek met elkaar met respect.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 15:52

MoesTuin schreef:Dat verbaast me niks, want je schrikt overal van!
Is het nodig om Mortlach en zijn reactie zo weg te zetten als zijnde..... psssst pas op, hij is een atheist?
Juist de signalen die Mortlach aangeeft in zijn bijdrage zijn van zo 'n waarde op dit forum.

Doe jij wel eens aan teruglezen?
Zo ja, dan had je kunnen zien dat ik precies een dag geleden dit tegen hem gezegd heb, in DIT topic:
Op een enkele clash na, is het ondanks onze verschillen altijd best fijn om met je van gedachten te wisselen. Dan mag het best wel eens spetteren, als het daarna maar weer goed wordt en je niet rancuneus dingen nadraagt.
Het houdt me scherp, jij toont aan hoe er van de buitenkant naar binnen wordt gekeken.
Tja en ik blijf toch denken en hopen dat er een reden is dat jij hier bent en blijft. Ik zou het je zo gunnen!


Ik schrik van jouw reacties, niet van de zijne!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Te groot verschil

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2015 16:00

En dan nog blijft mijn eerdere reactie staan. :wink:
en jou schrik, ik kijk er niet van op.
Het is of je het wilt begrijpen of het niet wilt begrijpen, of je het in wilt zien of niet in wilt zien
Misschien kun je het ook wel niet.
Maar het is de kern waar het in DIT topic om draait.
Daar doet het niks van af
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Te groot verschil

Berichtdoor rotterdam » 09 dec 2015 16:09

Chaya schreef:Alle eeuwen door zijn er vragen geweest rondom de triniteit van God. De geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius helpen ons nog steeds om dwalingen op dit gebied te weerleggen.

Dat zullen heel veel christenen met Dr. Baars eens zijn. Ik ook, helemaal en volmondig daar kunnen we "samen" mee verder.
Meer dan 1500 jaar geleden op papier gezet (1000 jaar voor de reformatie)


Is de Rooms-Katholieke Kerk in de afgelopen 500 jaar veranderd?

De vraag stellen is hem beantwoorden, uiteraard is de R.K.K. veranderd. Het grootste bezwaar van Luther was de handel in aflaten.
Trouwens niet alleen de R.K.K. is veranderd, ook onze vaderlandse protestante kerk is dat.
Jij b.v. bent een duidelijke vertegenwoordigster van de nadere reformatie. De leer van de vertegenwoordigers van deze modaliteit " Willem Teellinck, Gisbertus Voetius, Wilhelmus à Brakel en Jodocus van Lodenstein hebben wel degelijk het protestante landschap in Nederland veranderd. Ze werden sterk beïnvloed door de Engelse Puriteinen en de Duitse Piëtisten. Heel veel predikanten in de Nederduits Gereformeerde kerk moesten hier "niets van hebben" waardoor in de loop van de achttiende eeuw zij zich vaak ontwikkelden tot een kerkje naast de kerk.



Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Te groot verschil

Berichtdoor Chaya » 09 dec 2015 16:12

MoesTuin schreef:En dan nog blijft mijn eerdere reactie staan. :wink:
en jou schrik, ik kijk er niet van op.
Het is of je het wilt begrijpen of het niet wilt begrijpen, of je het in wilt zien of niet in wilt zien
Misschien kun je het ook wel niet.
Maar het is de kern waar het in DIT topic om draait.
Daar doet het niks van af

Nee MoesTuin, de kern van dit topic waar het om draait is, dat er TE WEINIG refo's meedoen.
Heb je de vraag wel gelezen, waarin deze zin staat?

Ik denk dat de meeste mensen er wel mee instemmen dat de forumdeelnemers en moderatoren op een andere golflengte zitten dan de panelleden en grotendeels ook de vragenstellers.

DAT is de kern van het probleem MoesTuin en tot die kern behoor jij helaas dus ook, dat bewijst jouw tegengesputter en ondergraving van het probleem.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten