Nederlands Gereformeerde Kerken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2015 20:36

rotterdam schreef:Interessant maar 1 NG en 1 samenwerkingsgemeente in een stad met 625.000 inwoners.
Dan moeten er toch wel heel dringende redenen zijn om niet samen te smelten met andere kerk(en).


In Overschie is geen CGK meer, en hier is geen GKV. Dus voor de NGK Rotterdam-Overschie is het moeilijk om dichtbij een goede samenwerking met een andere gemeente aan te gaan. Logischerwijs ga je niet veel kerken voorbij om een samenwerkingsgemeente te beginnen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor rotterdam » 06 dec 2015 09:59

Spreeuw schreef: Logischerwijs ga je niet veel kerken voorbij om een samenwerkingsgemeente te beginnen.


14 kilometer en (ruwe gok) 20 kerken :D

Yoshi

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Yoshi » 06 dec 2015 10:28

rotterdam schreef:14 kilometer en (ruwe gok) 20 kerken :D

In de stad waar ik naast woon hebben de CGK, GKV en NGK samen de diensten. Momenteel in een scholengemeenschap maar ze staan op het punt om een leegstaande kerk te kopen samen. Schijnbaar kan het dus wel. Alhoewel het (volgens een van de woordvoerders in de krant jaren geleden) ook noodgedwongen is, alle drie hebben ze zelfstandig niet echt een bestaansrecht hier in de regio.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 07 dec 2015 14:36

Yoshi schreef:In de stad waar ik naast woon hebben de CGK, GKV en NGK samen de diensten. Momenteel in een scholengemeenschap maar ze staan op het punt om een leegstaande kerk te kopen samen. Schijnbaar kan het dus wel. Alhoewel het (volgens een van de woordvoerders in de krant jaren geleden) ook noodgedwongen is, alle drie hebben ze zelfstandig niet echt een bestaansrecht hier in de regio.

Als onze gemeente (CGK) een samenwerkingsverband met GKv of NGK zou aangaan, stapte ik acuut op.
Ik heb onlangs een doopdienst bijgewoond in de laatste, en ik zou daar niet graag elke week bij zitten.
Nu begreep ik dat het vooral plaatselijk kan zijn dat een gemeente moderniseert, het was hier altijd redelijk behouden. Mensen uit de hervormde kerk gingen er destijds heen omdat hun kerk bij de PKN aansloot.
Maar het is zo vrijzinnig geworden, hier, dat het echt niets toevoegt en ze net zo goed gewoon gereformeerd kunnen worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2015 16:07

Tja, misschien moet jij dan samen met de HHK in jouw plaats. Overigens vind ik je credo wel bot. Net zoals als wanneer ik of mensen uit jouw gemeente zou roepen: Als we hier samen zouden gaan met de HHK zou ik gelijk mijn kerk de rug toe keren. Tjonge, waar draait het nou om in het kerk zijn? Om wat wij leuk en fijn vinden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 07 dec 2015 16:16

Marnix schreef:Tja, misschien moet jij dan samen met de HHK in jouw plaats.

Graag!
Maar is helaas niet mogelijk.
Marnix schreef: Net zoals als wanneer ik of mensen uit jouw gemeente zou roepen: Als we hier samen zouden gaan met de HHK zou ik gelijk mijn kerk de rug toe keren. Tjonge, waar draait het nou om in het kerk zijn? Om wat wij leuk en fijn vinden?

Juist niet!
Het gaat niet om wat ik leuk vind, integendeel. Maar als er een "poppenkast" gevoerd wordt, wat die doopplechtigheid was in dit geval, laat ik mijn ziel niet verwoesten.
Sorry Marnix, maar het was een armzalige bedoening. Heel heel veel uiterlijk, maar hol, inhoudsloos.
Ik ben geen kerkmuurbehouder, ik kom overal, zal me nooit laten weerhouden door een naambordje.
Ik kreeg elders het verwijt dat ik met vooringenome houding zou gaan luisteren, ook dat is niet zo.
Maar ik hoor wat ik hoor en zie wat ik zie.
Wat ik zei, de GKv hier was enorm behoudend, meer dan onze eigen gemeente, maar door de komst van een andere predikant is dat helemaal veranderd, dat zeggen oud-leden zelf ook. Die hielden het er ook niet meer uit.
Dat is toch erg?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor rotterdam » 07 dec 2015 16:29

Chaya schreef: Maar als er een "poppenkast" gevoerd wordt,


Wat is dat "poppenkast" tijdens een (doop) kerkdienst ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2015 17:26

[quote="Chaya]Juist niet!
Het gaat niet om wat ik leuk vind, integendeel. Maar als er een "poppenkast" gevoerd wordt, wat die doopplechtigheid was in dit geval, laat ik mijn ziel niet verwoesten.
Sorry Marnix, maar het was een armzalige bedoening. Heel heel veel uiterlijk, maar hol, inhoudsloos.
Ik ben geen kerkmuurbehouder, ik kom overal, zal me nooit laten weerhouden door een naambordje.
Ik kreeg elders het verwijt dat ik met vooringenome houding zou gaan luisteren, ook dat is niet zo.
Maar ik hoor wat ik hoor en zie wat ik zie.
Wat ik zei, de GKv hier was enorm behoudend, meer dan onze eigen gemeente, maar door de komst van een andere predikant is dat helemaal veranderd, dat zeggen oud-leden zelf ook. Die hielden het er ook niet meer uit.
Dat is toch erg?[/quote]

Dat weet ik zo net nog niet. Ik heb ook meegemaakt dat een GKV een slag naar links maakte en ik vond het eerlijk gezegd een goede verandering. Heel Bijbels ook. Dat is het probleem, jij hebt het idee dat behoudend zijn / blijven Bijbels is en ik denk dat te behoudend zijn helemaal niet Bijbels is. Vandaar dat ik in de linkerflank van de CGK zit en samenwerking met de GKV bijvoorbeeld van harte toejuich terwijl jij het blijkbaar juist niet wil. En natuurlijk kan ik de inhoud van die dienst niet beoordelen, ik was er niet bij. Ik weet niet of ik het met je eens zou zijn dat die inhoudsloos was, misschien wel, misschien niet. Dat kan ik niet beoordelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Chaya » 07 dec 2015 20:35

Marnix schreef:Dat weet ik zo net nog niet. Ik heb ook meegemaakt dat een GKV een slag naar links maakte en ik vond het eerlijk gezegd een goede verandering. Heel Bijbels ook. Dat is het probleem, jij hebt het idee dat behoudend zijn / blijven Bijbels is en ik denk dat te behoudend zijn helemaal niet Bijbels is. Vandaar dat ik in de linkerflank van de CGK zit en samenwerking met de GKV bijvoorbeeld van harte toejuich terwijl jij het blijkbaar juist niet wil. En natuurlijk kan ik de inhoud van die dienst niet beoordelen, ik was er niet bij. Ik weet niet of ik het met je eens zou zijn dat die inhoudsloos was, misschien wel, misschien niet. Dat kan ik niet beoordelen.

Als ik in een protestantse dienst zit en ik heb het gevoel in een roomse te zijn beland, is er ergens iets niet goed gegaan in het proces.
Als leden dan weglopen die zich na de fusie bewust bij een behoudende kerk hebben aangemeld, is dat een teken aan de wand toch?
Maar praat jij het maar weer recht. Het zal wel aan aan al die weglopende leden liggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor Yoshi » 07 dec 2015 20:54

Wat voor katholieke viering? Een gebedsviering? Of een Mis en wat voor Mis dan, een NOM of een Tridentijnse of een andere viering? Vrij veel verschillende vieringen mogelijk in de katholieke Kerk.

Overigens heb ik inmiddels wel begrepen dat binnen het protestantisme er altijd wel veel mensen een reden vinden om af te scheuren. Vandaar ook het erg verdeelde landschap om het maar wat zacht uit te drukken. :)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor rotterdam » 08 dec 2015 07:14

Chaya schreef:Als ik in een protestantse dienst zit en ik heb het gevoel in een roomse te zijn beland


"Het gevoel" - jij hebt een gevoel en dat is voldoende om een iets andere kerkdienst dan jij gewend bent als "poppenkast" te betitelen ?
Lekker respectvol. Je hebt trouwens nog niet uitgelegd wat die "poppenkast" inhield.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor StillAwake » 08 dec 2015 09:28

Chaya schreef:Als ik in een protestantse dienst zit en ik heb het gevoel in een roomse te zijn beland, is er ergens iets niet goed gegaan in het proces.
Als leden dan weglopen die zich na de fusie bewust bij een behoudende kerk hebben aangemeld, is dat een teken aan de wand toch?
Maar praat jij het maar weer recht. Het zal wel aan aan al die weglopende leden liggen.

Besef je dat je hiermee de overgrote meerderheid van het Christendom ("Gods Volk" zoals jij datzelf graag noemt) wegzet als mensen van wie de ziel verwoest wordt?
Ga je schamen.
Als een ander in heel wat vriendelijker bewoordingen kritiek uit op een stroming die jou wel ligt schiet je zo extreme in de verdediging, en dan kraam je hier dit sort onzin uit?
Hypocrisie ten top.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2015 09:46

Je ziel wordt alleen verwoest als je Jezus niet aanneemt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor StillAwake » 08 dec 2015 09:51

naamloos schreef:Je ziel wordt alleen verwoest als je Jezus niet aanneemt.

Klopt, maar zelfs dan gaan jij en ik daar nog steeds niet over.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Nederlands Gereformeerde Kerken

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2015 11:33

StillAwake schreef:Klopt, maar zelfs dan gaan jij en ik daar nog steeds niet over.
... en Chaya niet e.a. :mrgreen: Wie zijn ziel verwoest is daar zelf verantwoordelijk voor.
Trouwens ook met poppenkast kunnen mensen tot de Heer geleid worden, zie het werk van Matthijs van Vlaardingerbroek ....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten