Protestantse Kerk in Nederland

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 28 nov 2015 17:00

rotterdam schreef: Waarom citeer je Matt. 12-30a ?
en niet Marcus 9 ; 40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
De kerken hebben de Apostolische geloofsbelijdenis - waarom is dat onvoldoende ?


Daar staat inhoudelijk toch hetzelfde? Alleen in Matteüs 12:30a is het sterker uitgedrukt.

Dies

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Dies » 29 nov 2015 14:20

Spreeuw schreef:"Bepaalde mate van verscheidenheid" is erg relatief. Want wanneer is iets wel acceptabel en wanneer niet? Zelf vind ik dat dr. Plaisier te ver gaat als hij stelt dat "'alles bespreekbaar' is en dat er binnen de PKN-familie ruimte is voor 'meerdere identiteiten'". Het is niet de opdracht van Christus dat 'alles bespreekbaar' is en ruimte is voor 'meerdere identiteiten' in de kerk. Want: wie niet met Jezus is, die is tegen Hem (zie Matteüs 12:30a).

Spreeuw, Ik weet niet wat ik moet met je argument: "wie niet met Jezus is, die is tegen Hem". Zijn dan diegenen in de kerk, die met Jezus zijn, alleen de mensen die het eens zijn met jouw opvattingen over de Bijbel? Dat ligt denk ik toch wat ingewikkelder in de praktijk. Geen kerk is er ooit beter van geworden als ketters eruit worden gejaagd of monddood gemaakt.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 29 nov 2015 15:11

Dies schreef:Spreeuw, Ik weet niet wat ik moet met je argument: "wie niet met Jezus is, die is tegen Hem". Zijn dan diegenen in de kerk, die met Jezus zijn, alleen de mensen die het eens zijn met jouw opvattingen over de Bijbel? Dat ligt denk ik toch wat ingewikkelder in de praktijk. Geen kerk is er ooit beter van geworden als ketters eruit worden gejaagd of monddood gemaakt.


Nee, maar ik reageerde op dr. Plaisier, de scriba van de PKN, die stelt dat "alles bespreekbaar" is, zonder hier ook maar een enkele voorwaarde aan te verbinden. En ketters die tegen Jezus zijn, moeten toch de kerk uitgejaagd worden.

Yoshi

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Yoshi » 29 nov 2015 15:20

Spreeuw schreef:Nee, maar ik reageerde op dr. Plaisier, de scriba van de PKN, die stelt dat "alles bespreekbaar" is, zonder hier ook maar een enkele voorwaarde aan te verbinden. En ketters die tegen Jezus zijn, moeten toch de kerk uitgejaagd worden.

Dr. Plaiser bedoeld dat natuurlijk binnen de christelijke context. Dat lijkt mij zo'n geweldige grote open deur dat het niet benoemd hoeft te worden.
Of had hij er ook bij moeten vermelden dat predikanten niet elke zondag in carnevalskostuum mogen preken, kerkgangers niet naakt mogen lopen en dat de muziek niet begeleid wordt met een indianen regendans? Om maar drie willekeurige voorbeelden te noemen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 29 nov 2015 15:21

Yoshi schreef:Dr. Plaiser bedoeld dat natuurlijk binnen de christelijke context. Dat lijkt mij zo'n geweldige grote open deur dat het niet benoemd hoeft te worden.
Of had hij er ook bij moeten vermelden dat predikanten niet elke zondag in carnevalskostuum mogen preken, kerkgangers niet naakt mogen lopen en dat de muziek niet begeleid wordt met een indianen regendans? Om maar drie willekeurige voorbeelden te noemen.


Nee, natuurlijk niet. Maar als je iets wel benoemt, moet je volledig zijn...

Yoshi

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Yoshi » 29 nov 2015 15:27

Onmogelijk, dan moet je namelijk alles benoemen wat je kan verzinnen en dan vervolgens hopen dat anderen niet nog creatiever zijn en er nog weer andere dingen bij verzinnen die je zelf niet aangehaald hebt.
Mensen zeggen bepaalde dingen in een bepaalde context zoals Plaiser deed. Als je dan kwaad wil dan kan je er alles en nog wat uithalen. De welwillende zal het gewoon verstaan.
Zo is het met alle uitspraken en toespraken.

Dies

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Dies » 29 nov 2015 15:46

Spreeuw schreef:Nee, maar ik reageerde op dr. Plaisier, de scriba van de PKN, die stelt dat "alles bespreekbaar" is, zonder hier ook maar een enkele voorwaarde aan te verbinden. En ketters die tegen Jezus zijn, moeten toch de kerk uitgejaagd worden.

Er uit jagen is altijd een zwaktebod. En wat denk je daarmee te bereiken. Ds. Hendrikse is er destijds - terecht - ook niet uit gezet. Achteraf is dat een heel sterk punt geweest. Zo'n dominee heeft ook aanhang binnen de kerk en geniet veel publiciteit. Dan is het veel vruchtbaarder om het debat aan te gaan.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor GDK » 29 nov 2015 17:43

Wat mij telkens verbaast, hoe de affaire ds. Hendrikse door diverse rechtse kerken is uitgemolken. Waarom toch? Wees er blij om, denk ik heel stiekum wel eens, het geeft je eigen kerk immers bestaansrecht. De oproep tot eenheid kun je nu weer met een vroom gezicht bij de voordeur zonder mankeren wegsturen. Maar is ondertussen het bestaan van zoveel kerken met de 3formulieren van eenheid ook geen belijdenis dat God niet bestaat?
Vooruit met de geit!

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 29 nov 2015 18:53

Spreeuw schreef:
Marcus 9 ; 40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

Daar staat inhoudelijk toch hetzelfde?

Alleen in Matteüs 12:30a ( Want: wie niet met Jezus is, die is tegen Hem (zie Matteüs 12:30a).) is het sterker uitgedrukt.


Zie je het verschil echt niet ? :shock:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 29 nov 2015 21:53

Dies schreef:Er uit jagen is altijd een zwaktebod. En wat denk je daarmee te bereiken. Ds. Hendrikse is er destijds - terecht - ook niet uit gezet. Achteraf is dat een heel sterk punt geweest. Zo'n dominee heeft ook aanhang binnen de kerk en geniet veel publiciteit. Dan is het veel vruchtbaarder om het debat aan te gaan.


Een debat aangaan met een overtuigde atheïst? Dat heeft doorgaans weinig nut. Je kunt beter getuigen dat de Heere goed en groot is. En predikanten die atheïst zijn, is al helemaal een absurd fenomeen. Gelukkig nam dr. Plaisier afstand van het atheïsme van ds. Hendrikse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2015 14:15

Een debat aangaan met iemand die niet gelooft is altijd goed. Ik denk dat je in dit geval zo iemand uit zijn functie moet ontheffen maar absoluut niet uit de kerk moet zetten. Een dominee is een dienaar van de Heer. Als je niet in die Heer gelooft heeft het weinig zin om als baan "dienaar van Hem" te zijn. Maar zo iemand heeft het evangelie heel hard nodig en moet je met open armen in de kerk ontvangen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2015 20:16

Marnix schreef:Een debat aangaan met iemand die niet gelooft is altijd goed. Ik denk dat je in dit geval zo iemand uit zijn functie moet ontheffen maar absoluut niet uit de kerk moet zetten. Een dominee is een dienaar van de Heer. Als je niet in die Heer gelooft heeft het weinig zin om als baan "dienaar van Hem" te zijn. Maar zo iemand heeft het evangelie heel hard nodig en moet je met open armen in de kerk ontvangen.


Het kan en mag natuurlijk, maar ik denk dat het beter is om te getuigen van de goedheid van de Here God. Anders is het toch vaak een welles-nietes. Wij hoeven mensen niet te overtuigen van de ware godsdienst. De bekering is het werk van God. En Hij kan hierin mensen als middel gebruiken en dat doet Hij gelukkig ook vaak. En ik zou atheïsten niet met open armen in de kerk willen ontvangen. In de kerk horen geen ongelovigen thuis. Buiten de kerk ook niet, laat staan binnen de kerk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2015 09:17

Nee. We hebben liever geen atheisten in de kerk of buiten de kerk. We willen dat iedereen Jezus leert kennen. En dan kan je ze beter welkom heten in de kerk dan buitensluiten. We hebben toch het doel om het evangelie door te geven? Jezus zocht toch zondaren op? Hoe kun je dan beweren dat er geen ongelovigen thuishoren in de kerk? Dat horen ze wel, en het doel is dat ze dan niet ongelovig blijven maar gaan geloven.

ps. waarom zijn er zoveel kerken waar het normaal is dat maar een klein gedeelte van de leden aan het avondmaal deelneemt en hoe kan je dat rijmen met je statement dat er in de kerk geen ongelovigen thuishoren?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 21 nov 2016 21:15

Marnix schreef:Nee. We hebben liever geen atheisten in de kerk of buiten de kerk. We willen dat iedereen Jezus leert kennen. En dan kan je ze beter welkom heten in de kerk dan buitensluiten. We hebben toch het doel om het evangelie door te geven? Jezus zocht toch zondaren op? Hoe kun je dan beweren dat er geen ongelovigen thuishoren in de kerk? Dat horen ze wel, en het doel is dat ze dan niet ongelovig blijven maar gaan geloven.

ps. waarom zijn er zoveel kerken waar het normaal is dat maar een klein gedeelte van de leden aan het avondmaal deelneemt en hoe kan je dat rijmen met je statement dat er in de kerk geen ongelovigen thuishoren?


Marnix, niemand heeft het recht om ongelovig te blijven, laat staan de leden van een kerk. Dat zeg jij toch ook: het doel is dat ongelovigen niet ongelovig blijven. M.a.w.: het is niet goed dat er ongelovigen in de kerk zijn. En Jezus zocht zondaren op, maar wel zondaren die zichzelf als zondaar beschouwden en daarom in hun hart de genade van God zo broodnodig kregen in hun leven.

Avondmaalsgang is een andere kwestie. Het is gevaarlijk om te zeggen dat niet-avondmaalgangers per definitie ongelovig zijn. Iemand die gelooft dat Jezus Christus de eniggeboren Zoon van God is, kan heel veel schroom hebben om aan het Avondmaal deel te nemen (vanwege zijn onwaardigheid), ook al is de avondmaalsmijding in dezen niet goed. Het is wel goed om tegen zo iemand te zeggen dat avondmaalsmijding ten allen tijde gelijk staat aan het verwerpen van de Heere Jezus. Maar ook gelovigen kunnen nog weleens in zonde vallen (denk aan David, Petrus etc.) (ook al is dit niet goed!), dus het is te simpel om te zeggen dat alle niet-avondmaalsgangers ongelovig zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Protestantse Kerk in Nederland

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2016 08:57

Ik vraag me af of wat je zegt klopt. Dat Jezus zondaren opzoekt die zichzelf als zondaar beschouwden. Die dus zelf al wat voorwerk hadden gedaan zodat ze goed genoeg waren om Jezus te ontvangen waar anderen dan niet zijn. Als je bijvoorbeeld naar Mattheus kijkt is er helemaal geen berouw, zichzelf als zondaar zien etc. Ze ontdekken hun schaduwzijde in het licht van Jezus Christus. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Daarom zouden atheisten ook welkom moeten zijn in de kerk. Niet als leden van de gemeente maar als gasten. Het zou goed zijn als mensen vaker hun buurtgenote, vrienden, kennissen zouden uitnodigen om mee te gaan, en de kerk dan ook een warme, fijne plek voor hen is, waar ze warm en gastvrij worden ontvangen. En daar kunnen ze ook leren van de liefde van Jezus Christus die we als het goed is ook weer aan elkaar doorgeven.

(wat het avondmaal betreft, dat is een ander onderwerp. Maar als mensen vanwege hun onwaardigheid niet aan durven te gaan is er toch iets mis. Het avondmaal gaat er juist over dat we uit onszelf onwaardig zijn maar door Jezus Christus toch waardig worden geacht. Misschien zit er toch een overeenkomst met het eerste verhaal. Je moet niet eerst je leven beteren voordat je naar Hem toe mag gaan. Je moet eerst naar Hem toegaan en dan wordt je leven anders, beter. Dan ga je veranderen. En atheisten moeten zich niet eerst bekeren en dan naar de kerk komen. Want waar horen ze waarom ze zich moeten bekeren? Waar kunnen ze ontdekken dat het de moeite waard is om Hem te volgen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten