Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Eerder al gevraagd in andere forums, maar nooit een helder antwoord gekregen (waarschijnlijk, omdat er geen helder antwoord te formuleren is, omdat het ongerijmd is): Hoe komt het, dat we van de OT-wetten, o.a. in Leviticus er heel veel niet meer van toepassing vinden in deze tijd, maar die wetten die over seksualiteit gaan, wel? Incest is niet goed, maar dat vinden ook de meeste culturen die niet religieus zijn, maar verder? Paulus dan? Maar het is toch niet vreemd, dat velen Paulus NIET zien als gebodengever als je vindt, dat God en Jezus onze gebodengevers zijn? Ik heb zelf wel een begin van een antwoord, maar dat houd ik nog even voor me.
jaapo schreef:Eerder al gevraagd in andere forums, maar nooit een helder antwoord gekregen (waarschijnlijk, omdat er geen helder antwoord te formuleren is, omdat het ongerijmd is): Hoe komt het, dat we van de OT-wetten, o.a. in Leviticus er heel veel niet meer van toepassing vinden in deze tijd, maar die wetten die over seksualiteit gaan, wel? Incest is niet goed, maar dat vinden ook de meeste culturen die niet religieus zijn, maar verder? Paulus dan? Maar het is toch niet vreemd, dat velen Paulus NIET zien als gebodengever als je vindt, dat God en Jezus onze gebodengevers zijn? Ik heb zelf wel een begin van een antwoord, maar dat houd ik nog even voor me.
jaapo schreef:Eerder al gevraagd in andere forums, maar nooit een helder antwoord gekregen (waarschijnlijk, omdat er geen helder antwoord te formuleren is, omdat het ongerijmd is): Hoe komt het, dat we van de OT-wetten, o.a. in Leviticus er heel veel niet meer van toepassing vinden in deze tijd, maar die wetten die over seksualiteit gaan, wel? Incest is niet goed, maar dat vinden ook de meeste culturen die niet religieus zijn, maar verder? Paulus dan? Maar het is toch niet vreemd, dat velen Paulus NIET zien als gebodengever als je vindt, dat God en Jezus onze gebodengevers zijn? Ik heb zelf wel een begin van een antwoord, maar dat houd ik nog even voor me.
Er zal geen jota of titel van de wet voorbij gaan, betekent dat niet dat er niets aan de wet zal worden toegevoegd of afgedaan?Arco schreef:Over de wetten in Leviticus wordt al snel gepraat over de vraag of de wet nog van toepassing is en of de wet voor ons van toepassing is. Allerlei bochten wringt men om maar niet te hoeven voldoen aan de wet. Zoals: "de wet is niet aan ons (heidenen) gegeven", "de wet is voor Israël" en "Christus heeft de wet vervuld". Al deze weerwoorden gaan volledig voorbij aan wat Jezus zelf gezegd heeft in Mat. 5:17-19: "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen."
Op grond van deze woorden van Christus zelf stel ik vast dat de wet van toepassing is, niet alleen voor Israël, maar ook voor alle andere volgelingen van Christus.
Arco schreef:Beste Jaapo,
Ik weet niet of mijn reactie in dit topic voldoet aan je verwachtingen, maar ik wil wel een paar zaken hierover zeggen.
Over de wetten in Leviticus wordt al snel gepraat over de vraag of de wet nog van toepassing is en of de wet voor ons van toepassing is. Allerlei bochten wringt men om maar niet te hoeven voldoen aan de wet. Zoals: "de wet is niet aan ons (heidenen) gegeven", "de wet is voor Israël" en "Christus heeft de wet vervuld". Al deze weerwoorden gaan volledig voorbij aan wat Jezus zelf gezegd heeft in Mat. 5:17-19: "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen."
Op grond van deze woorden van Christus zelf stel ik vast dat de wet van toepassing is, niet alleen voor Israël, maar ook voor alle andere volgelingen van Christus.
Volgens Joodse bronnen staan er in de Torah 613 ge- en verboden: https://nl.wikipedia.org/wiki/613_mitswot
Laten zien dat jij het zelf bent die zich in allerlei bochten wringt om gelovigen uit de heidenen onder de Thora te willen stellen.Arco schreef:En wat wil je nu bereiken met je reactie?
De bijbel onderscheid drie groepen mensen: Joden, de Gemeente en Grieken (= ongelovigen) 1 Korinthe 10:32Arco schreef:Dus jij zou willen stellen dat Israël, naar geboorte, zich wel moet blijven houden aan Torah, ook als zij in Jezus als hun Messias geloven. En dat heidenen die in Jezus als hun Messias geloven dan niet aan de Torah hoeven te houden? Is dit niet de tweedeling, waarvoor geen basis is in de BIjbel?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten