hypotheek vragen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 12:23

Wat een prachtige verandering in je denken zie ik hierin Chaya
Stel dat je nu 2500 Euro aflost op je hypotheek, bespaart je per maand 10 Euro

Kun je voor een 10-tje dit boek kopen

en dat veranderd je "hypotheekleven"

http://www.bol.com/nl/p/hypotheekvrij/9200000036078768/

motto: hypotheek klein of groot, het is en blijft een schuld...... je leent geld, je betaald rente (= extra onnodig geld wat je kwijt ben). Geen Hyptheek = geen schuld = geen slaaf van de bank = vrijheid.
Dit zal geen 1 adviseur je op deze manier vertellen, terwijl het de enigste waarheid is.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2015 12:32

MoesTuin schreef:
Kun je voor een 10-tje dit boek kopen

Bedankt voor de tip MoesTuin, is het zwaar genoeg om de adviseur mee om zijn oren te meppen? :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2015 12:38

zeker, dat boek heeft mijn "ogen geopend"
en verlicht de schuldenlast
en je adviseur / bank krijgt het zwaarder, want die verdiend minder aan je.....(en dat is nu juist wat ze niet willen)

http://www.volkskrant.nl/opinie/trek-ee ... ~a3261146/
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor juffiejuf » 03 jul 2015 15:24

@chaya; die beste man die dat boek heeft geschreven heeft hier heel wat artikels over geschreven in het RD. Die man is ook anders gaan nadenken.

Wel grappig dat dit topic je denken zo heeft veranderd =D>

Kan ik dan de conclusie trekken na alles gelezen te hebben dat het eigen woningforfait vervalt zodra je huis hypotheekvrij is?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Katlheen » 03 jul 2015 20:01

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigenwoningforfait/geen_of_een_kleine_eigenwoningschuld/

Geen schuld is natuurlijk altijd beter. Maar hoe denk je dan een huis te kopen? Of beter, wanneer? Als je 50 bent?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2015 14:41

Boanerges schreef:
De door jou geraadpleegde "deskundige" is volgens mij niet zo deskundig als hij of zij doet voorkomen.

En daarom heb ik een second opinion gevraagd bij een onafhankelijk adviseur en guess what?
Het is wel een juist advies geweest, echter, op onze persoonlijke situatie en vanwege het feit dat wij een hypotheek hebben die nu niet meer in deze vorm bestaat. De hypotheek loopt als het ware gewoon door en is dus geen zgn. 2e of nieuwe aflossingsvrije hypotheek.
Het lijkt me goed om dit hier even te vermelden.

De "deskundigen" blompje en Boanerges hebben dus wel gelijk, maar niet w.b. mijn situatie. :D
Ook is mijn situatie niet te vergelijken met die van de jonge huizenkopers.
De voorwaarden zijn inmiddels behoorlijk veranderd en strenger geworden.
In sommige gevallen terecht, want er werden soms hele foute hypotheken (te hoog, deels op aandelen) aangesmeerd.
juffiejuf schreef:Wel grappig dat dit topic je denken zo heeft veranderd

Ik denk nog steeds hetzelfde hoor. :wink:

Maar het is en blijft "hogere wiskunde", laat je altijd goed voorlichten en ga niet over één nacht ijs.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Arco » 06 jul 2015 09:47

MoesTuin schreef:Kun je voor een 10-tje dit boek kopen

en dat veranderd je "hypotheekleven"

http://www.bol.com/nl/p/hypotheekvrij/9200000036078768/


Dank voor deze post. Binnenkort ben ik jarig, dus dan kan ik dit boekje vragen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Boanerges » 06 jul 2015 10:48

Chaya schreef:
En daarom heb ik een second opinion gevraagd bij een onafhankelijk adviseur en guess what?
Het is wel een juist advies geweest, echter, op onze persoonlijke situatie en vanwege het feit dat wij een hypotheek hebben die nu niet meer in deze vorm bestaat. De hypotheek loopt als het ware gewoon door en is dus geen zgn. 2e of nieuwe aflossingsvrije hypotheek.
Het lijkt me goed om dit hier even te vermelden.


Boanerges schreef:Wanneer je een afgelost huis hebt dan zit je spaargeld in je stenen. Om die eruit te krijgen kun je weer een hypotheek nemen. Dat doe je dan om met dat geld iets anders te doen. Je oude dag bekostigen bijvoorbeeld. En daar is natuurlijk helemaal niks mis mee! Het is echter inderdaad een mythe dat het béter zou zijn om een hypotheekschuld over te houden. Dát is namelijk alleen beter voor de verstrekker.


Ik bestrijd ook zeker niet dat er goede redenen zouden zijn om tóch je hypotheek te verlengen of een tweede te nemen. Als jullie die hebben bekeken en wanneer dit de beste oplossing was dan geloof ik dat natuurlijk direct. Het moet altijd een afgewogen keuze zijn wat mij betreft. Wanneer je alleen maar afgaat op het advies "Je hebt een hypotheek nodig omdat je anders niet van de renteaftrek kunt profiteren" dan gaat er echt iets mis.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor ben db bd » 06 jul 2015 12:12

weet je, ieder mens is anders en stelt dus andere prioriteiten. Zelf heb ik altijd hoge prioriteit gegeven aan mijn woonsituatie, omdat daar zoveel (vrije) tijd in gaat zitten. (70%) Daartegenover reed ik op een goedkope motor of in een 'ouwe barrel' van een auto. Daar houd je bijna een huis op over.
Dit vertel ik omdat een mens bewuste keuzen moet maken. Indertijd rekende men +/- 1/5 van je inkomen als gemiddelde voor wonen, maar wij kozen voor 1/3 van het netto inkomen met eerst annuïteitenhypotheek, maar zodra als het kon rechtlijnig. (weg er mee!) Het gevolg is dat ik nu op m'n ouwe dag een leuke woonsituatie heb, zonder AMRO op ons huis. Dat komt dan weer de kinderen ten goede, welke het niet allemaal even gemakkelijk hebben.

Natuurlijk heb ik ooit weinig haast gemaakt met aflossen, omdat de belasting dat afstrafte, maar dat is nu wel voorbij en nu behoeven we niet eens (zo lang, maar uiteraard meer kort als dat duurt) zelfs geen inkomstenbelasting over het woningforfait te betalen, tot de politiek weer €€ tekens in de ogen krijgt.
Onze woonsituatie in de polder beleven we ook eigenlijk wel als met vakantie, wat weer een hoop vakantieavontuur en -kosten elders (meestal ellende dus ;-) uitspaart.
Zelf gezellig bouwen spaart ook een halve hypotheek uit en financieel niet zwaar zitten is best een prettig gevoel hoor.
Van verplicht altijd zuinig aan moeten doen, heb ik nooit spijt gehad en als je daaraan gewend bent wordt dat ook een goede levenshouding als christen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2015 13:02

Boanerges schreef:Wanneer je alleen maar afgaat op het advies "Je hebt een hypotheek nodig omdat je anders niet van de renteaftrek kunt profiteren" dan gaat er echt iets mis.

Goed dat je dit nog nuanceert, waardevolle aanvulling!
Hier heb ik het volstrekt mee eens (geworden). :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor MoesTuin » 08 jul 2015 18:39

ben db bd schreef:en financieel niet zwaar zitten is best een prettig gevoel hoor.
Van verplicht altijd zuinig aan moeten doen, heb ik nooit spijt gehad en als je daaraan gewend bent wordt dat ook een goede levenshouding als christen.

Dat is alleen al een goed punt en overweging om zo'n levenshouding aan te nemen.....
Ik denk ook regelmatig, en dat is ook goed om bij stil te staan zo nu en dan, of bij een afweging...
Alles, maar dan ook alles, zal eenmaal vergaan.
De belangrijkste levensvraag is dan ook of Christus ook uw Borg en Middelaar is, of u bent Gekocht en Betaald door Christus.

1 Petrus 1:18,19: "....wetende, dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijgekocht van uw ijdelen wandel, die van de vaderen overgeleverd is, maar met het kostbare bloed van Christus"

1 Corinthiers 7:23. "Gij zijt verlost, maar het kostte ontzaggelijk veel"

We zijn op weg, reizend naar die Stad, naar Thuis, hét Huis, Het Vaderhuis

https://www.youtube.com/watch?v=oRsdEryLK4g

Alles in gereed in het Vaderhuis,
in het Vaderhuis, in het Vaderhuis.
Alles in gereed in het Vaderhuis,
daar is vreugd´, vreugd´, vreugd´.

Jezus is de weg naar het Vaderhuis,
Naar het Vaderhuis, naar het Vaderhuis.
Jezus is de weg naar het Vaderhuis,
daar is vreugd´, vreugd´, vreugd´.

Kom en ga met mij naar het Vaderhuis,
Naar het Vaderhuis, naar het Vaderhuis.
Kom en ga met mij naar het Vaderhuis,
daar is vreugd´, vreugd´, vreugd´.

Zal ik jou daar zien in het Vaderhuis,
Naar het Vaderhuis, naar het Vaderhuis.
Zal ik jou daar zien in het Vaderhuis,
daar is vreugd´, vreugd´, vreugd´.

Ja, ik zal daar zijn in het Vaderhuis,
Naar het Vaderhuis, naar het Vaderhuis.
Ja, ik zal daar zijn in het Vaderhuis,
daar is vreugd´, vreugd´, vreugd´.



Zal ik u / Zal ik jou daar zien in hét Vaderhuis?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor ahuibers » 21 jul 2015 13:26

Wij hebben binnen 10 jaar een groter huis kunnen kopen, en dan vraag je je soms af waarom anderen die evenveel verdienen dit niet kunnen.
Wij hebben veel afgelost, maar het is echt afhankelijk van hoe je wilt leven. Er is een groot verschil in uitgavenpatronen te ontdekken bij iedereen.
Voor de 1 is dit belangrijk en voor de ander dat. Je kunt het beste een planning maken, en rekening houden met je eigen patroon.

Wel of geen dure vakantie, steek je het vakantiegeld / 13e maand / teruggaven van Belastingdienst bijvoorbeeld grotendeels in aflossing?
Heb je een auto van Max 4 a 5000 euro of een auto van 20.000 euro?
Heb je een telefoonabonnement van 35 euro per maand? (2 x) of heb je prepaid met max 20 euro per jaar?
Wat kost je ontspanning per maand?
Abonnementen op kranten / tijdschriften?
Moet je echt de duurste en dikste internetverbinding hebben? of vind je het niet erg om even te moeten wachten met downloaden?
Ben je van wieg tot graf verzekerd? Of minimaal, of zelfs helemaal niet?
Koop je alleen A-merken? (kleding, eten, luxe artikelen?)

Dit zijn allemaal keuzes. Ik heb via de online Tool van Rabobank met een aantal klikken overzicht in inkomsten en uitgaven gekregen. Dit ging vrijwel automatisch, en geef je een heel goed beeld van je uitgavenpatroon. Dan kan je tot in detail uitrekenen hoeveel er over zou kunnen blijven.
En houd wat achter de hand. Het is fijn om per maand zeker 200 euro reserve te hebben zodat je extra kunt aflossen, maar ook dat je een kapotte CV kunt vervangen.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor LeChat » 21 jul 2015 16:09

Je kunt je ook afvragen of je persé in een groter huis moet willen wonen als je daardoor/daarvoor (in de voorafgaande periode omdat je extra aan het aflossen bent) niet op vakantie kunt, een goedkope tweedehands auto moet kopen in plaats van een nieuwe terwijl je liever nieuw rijdt om hoge onderhoudskosten en het risico van stilstaan langs de weg wilt vermijden, je dagelijks ergert omdat je internet zo traag is, je graag ff met je vriendin aan de andere kant v/h land wilt bellen - maar ja, prepaid kaart is op, je niet kunt genieten van een lekker avondje uit (eten) terwijl je dat wel erg graag doet, et cetera.

Tja, het zijn keuzes. Ik zou in elk geval al die fijne dingen niet willen missen puur omdat ik dan (eerder) een groter huis zou kunnen kopen. Moet je om andere redenen bezuinigen dan is het een ander verhaal.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Jess » 01 dec 2015 12:01

het gaat ons op jaarbasis 64 euro netto schelen als ik 5000 euro aflos =D> =D> =D>

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Sabra » 01 dec 2015 12:23

Wat wil je hiermee zeggen? Dat je toch maar niet gaat aflossen dan?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten