hypotheek vragen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Sabra » 01 jul 2015 15:59

Boanerges schreef:
Dat mag wel hoor, of het handig is is vraag twee. Een bankspaarproduct moet onder andere aan de volgende eisen voldoen: 1. De looptijd is minimaal 20 jaar en er MOET elk jaar worden ingelegd (dus niet een groot startbedrag dat door rente-op-rente naar het doelkapitaal werkt) 2. Het opgebouwde kapitaal MOET aangewend worden om de hypotheekschuld af te lossen. 3. De hoogste storting mag niet hoger zijn dan 1000% van de laagste storting.


Het lijkt mij sterk. Bij extra inleg, dus bovenop de verplichte maandelijkse inleg, moet de hypotheekverstrekker een hoger bedrag uitkeren dan de schuld en dat is voor hen verliesgevend.


Dat geldt alléén voor spaargeld. Dat valt in BOX III. De spaarpot van het bankspaarproduct of van de ouderwetse spaarhypotheek valt in BOX I en wordt dus niet belast met de vermogenrendementsheffing.


Dat laatste beweerde ik dan ook niet. Sprak niet voor niets over spaargeld en beleggingen.


Nog een goede tip!


Ik zit vol met tips.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Katlheen » 01 jul 2015 16:07

Het lijkt mij sterk. Bij extra inleg, dus bovenop de verplichte maandelijkse inleg, moet de hypotheekverstrekker een hoger bedrag uitkeren dan de schuld en dat is voor hen verliesgevend.


Nee, volgens mij kunnen ze nooit meer uitkeren dan het schuldbedrag. Als je dus meer inlegt, heb je 2 smaken: lagere maandlasten, of eerder het doelbedrag bereiken.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2015 16:10

Sabra schreef:Het lijkt mij sterk. Bij extra inleg, dus bovenop de verplichte maandelijkse inleg, moet de hypotheekverstrekker een hoger bedrag uitkeren dan de schuld en dat is voor hen verliesgevend.


Toch mag het, ik heb er bij aanvang van mijn bankspaar-avontuur expliciet naar gevraagd. Ik overweeg trouwens om het te doen.

Sabra schreef:Dat laatste beweerde ik dan ook niet. Sprak niet voor niets over spaargeld en beleggingen.


Ik weet dat je dat bedoelde....ik wilde het nog even duidelijk stellen (vergeef mij mijn eigenwijze karakter :lol: )

Sabra schreef:Ik zit vol met tips.


Ik heb het in de gaten! :D

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2015 16:15

Katlheen schreef:Nee, volgens mij kunnen ze nooit meer uitkeren dan het schuldbedrag. Als je dus meer inlegt, heb je 2 smaken: lagere maandlasten, of eerder het doelbedrag bereiken.


Kijk, hier houdt mijn deskundigheid dan duidelijk op. Zoals ik net al stelde weet ik het zeker omdat ik er naar gevraagd heb. Het is echter wel zo dat wij een "schandalig duur" :oops: huis hebben waardoor wij voor de aflossing niet genoeg hebben aan de optelling van beide (naar de toekomst doorgerekende) vrijstellingen. Er blijft dus nog een stukje aflossingvrije hypotheek over. Wellicht is dat de reden.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Katlheen » 01 jul 2015 16:39

Tenslotte: Het moet mij toch even van het hart.... Ik kan het niet zo makkelijk onder woorden brengen.... Je hele reactie ademt een bepaalde compassie met het systeem. Minder betalen, maximaal fiscaal voordeel, vrijheid hebben met je geld, erven en belastingvrije schenkingen, rechten op verschillende toeslagen enzo. Ik ben ervan overtuigt dat je het vast niet zo bedoelt. Geld/Hebzucht is niet alleen de wortel van alle kwaad het kan je ook een schijnzekerheid bieden. Laten we daar als Christenen vooral op blijven letten. Weet wie wij dienen zullen: De Heer of de Mammon.


Minder betalen, maximaal fiscaal voordeel. Inderdaad ja. Dat heet slim zijn. Daarnaast, de belastingdruk is al bijzonder hoog in Nederland, dus je betaalt niet heel veel, maar nog steeds veel.
Het erven van geld, wordt vrolijk belast. Beetje zuur nietwaar? Er is doorgaans belasting over betaald, maar wanneer de spaarpot overgaat op de erfgenaam, mag die nog een keer aftikken bij de fiscus. Dat noem ik sterftaks.
Toeslagen: menig werkend burger heeft een toeslag, dus waarom geen gebruik daarvan maken? Ik gaf het voorbeeld van toeslagen, omdat je bij mindere rente rekening moet houden dat je verzamelinkomen hoger is, en dus lagere toeslagen. Wanneer je een keuze wilt maken moet je natuurlijk wel alle informatie bestuderen.

Als je vindt dat rentederivaten etc ingewikkeld zijn, dan denk ik dat je daar überhaupt niet mee in zee moet gaan. Ik mag hopen dat je je goed laat voorlichten en zelf ook kritisch bent en dus ook kritische vragen stelt alvorens ergens voor te tekenen. Dat wil niet zeggen dat de aanbiedende partij je met een kluitje het riet in mag sturen. En voor jouw info, en voor wat het waard is, medewerkers van banken hebben onlangs een eed moeten afleggen. Spreek ze daar maar gerust op aan als je vindt dat ze hun werk niet integer doen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Katlheen » 01 jul 2015 16:51

Het kan zijn dat je het huis niet kon kopen op een volledig aflossingshypotheek. Dan gaat men puzzelen hoe het wel kan. Dat heeft te maken met wat je per maand aan hypotheekbedrag kunt uitgeven. Hoe hoger de rente, hoe lager het leenbedrag. En dat is logisch, als jij maar netto 500 euro per maand aan je hypotheek kunt uitgeven, en 400 euro daarvan is rente, dan heb je nog 100 euro over om af te lossen.
Daar zijn overigens allerlei regels voor, waarmee een bank moet rekenen om te bepalen wat de maximale hypotheek is. En een bank maakt verder ook nog de eigen afweging of ze jou wel een lening willen geven. De eerste regel voor een bank is namelijk: krijg ik het uitgeleende geld wel terug.

Ik heb in 2013 mijn oude hypotheek uit 2010 laten doorlopen bij de aankoop van mijn huis. De reden? Het nieuwe regime.
Mijn hypotheek uit 2010 viel nog onder het oude regime, waarbij ik dus de rente over de aflossingsvrije hypotheek nog mag aftrekken. Dat mag onder het nieuwe regime niet meer! Dan mag je alleen maar rente aftrekken wanneer het een annuïtaire of lineaire aflossing is, waarbij de volledige hypotheekschuld in 30 jaar is afgelost. Mijn nieuwe hypotheek was wel hoger. Ik heb dus een deel aflossingsvrij staan, een deel bankspaarhypotheek en dan nog een stuk annuïtair. Overigens, je mag een nieuwe hypotheek ook nog steeds op bijvoorbeeld banksparen doen, maar dan is de betaalde rente niet meer aftrekbaar. En dan wordt het een duur grapje, en overigens ook volstrekt overbodig. Het hele idee van banksparen was juist het fiscale voordeel. Nu kan je net zo goed aflossen. En op zich is daar niets mis mee, het huis "komt iedere maand naar je toe" zullen we maar zeggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2015 12:37

Boanerges schreef:Beste Chaya,
In dat geval heb je je volgens mij toch echt wat op de mouw laten spelden. Vanaf de eerste dag dat je een huis hebt gekocht beschouwt de belastingdienst dit namelijk als jouw bezit. Dit is niet afhankelijk van de mate waarin je dit bezit hebt afbetaald. Vanwege dit bezit betaal je ieder jaar het “Eigenwoningforfait” Deze toeslag wordt berekend aan de hand van de WOZ-waarde van de woning en geldt dus als een soort eigendomsbelasting. Het is een soort “drempelbedrag” dat van de belastingteruggave wordt afgetrokken.
Het merendeel van de woningen wordt op basis van de WOZ-waarde belast met een percentage van 0,75%. Wanneer je dus een woning bezit die volgens de WOZ-aanslag € 200.000,-- waard is dan betaal je daarover 0,75% = € 1.500,-- belasting. Dit bedrag wordt verrekend met de belastingteruggave die je krijgt vanwege de betaalde hypotheekrente.

Heb je bijvoorbeeld € 200.000,-- geleend tegen een rentetarief van 5% dan heb je in totaal € 10.000,-- aan rente betaald. Wanneer je daarvan 42% belasting terug krijgt dan is dat een bedrag van € 4.200,--. Daar wordt dan ook nog het eigenwoningforfait vanaf getrokken. In dat geval blijft er aan belastingteruggave dus een bedrag over van € 10.000,-- x 42% = € 4.200,-- minus € 1.500,-- = € 2.700,--

Wanneer je een hypotheek overhoud, ook al is het een kleine, dan betaal je daarover altijd rente. Van deze rente krijg je maar een bepaald percentage terug. In dit voorbeeld krijg je van elke betaalde euro dus maar € 0,27 terug. De andere € 0,73 betaal je echt zelf! Wanneer je het huis hebt afbetaald dan blijft het eigenwoningforfait (noem het eigendomsbelasting) wel gewoon bestaan. In dit voorbeeld (€ 200.000,-- geleend tegen 5%) vervalt de kostenpost betaalde rente à € 10.000,-- (dit is netto geld!) Je loopt daarmee het belastingvoordeel van € 2.700,-- mis, dat is waar. Het kost je echter ook niet je eigen inleg van € 7.300,--. Je krijgt alleen een aanslag van € 1.500,-- eigenwoningforfait. Daarmee houd je dus flink veel geld in je zak.

De adviseur heeft je waarschijnlijk lekker gemaakt met de mogelijkheid om nog langer rente af te trekken. (dit is namelijk na 2001 beperkt tot 30 jaar) Dit komt echter alleen maar ten gunste van de hypotheekverstrekker. Dat is echt de enige partij die er beter van wordt. Het feit dat er een aflossingvrij product is geadviseerd laat zien dat de verstrekker er alleen maar op uit is om geld aan je te verdienen! Zij lenen geld uit tegen een bepaald tarief en krijgen aan het einde van de looptijd ook nog eens het gehele bedrag terug. In de tussentijd moet jij maar zien hoe je dat bedrag aan het einde van de looptijd weer gaat ophoesten. Geen spaarvorm, helemaal niks. Je zegt: ik hoef tussentijds niks af te lossen maar reken erop dat dat aan het einde van de looptijd wél moet!

Nogmaals: de goedkoopste hypotheek = géén hypotheek

Jouw verhaal is niet kompleet, ik heb het voorgelegd aan de "deskundige".

- Op 200.000 hypotheek, afgelost, betaal je 1,2% vermogensbelasting = 2.400 euro per jaar.

- Je hebt geen/weinig spaartegoed als je zoveel aflost. Dat betekent: geen of te kleine buffer

- Hoe zit het dan met het onbelastbare vermogen ong. 21.000,-?

- Het eigen woningforfait vervalt als de woning je eigendom is, te betalen volgens bovengenoemd voorbeeld 1.888,-

Verder is ook: het inkomen van belang, heb je een vaste betaalde baan, ben je ZZPer, heb je een uitkering, welke hypotheekvorm heb je, ben je met pensioen/AOWer?
Ik ken mensen die hun huis afgelost hebben en toen een 2e huis, dat ze een gedeelte van het jaar verhuren, gekocht hebben als geldbelegging en het levert ook een rendement op.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2015 12:46

De Bijbel is duidelijk over schulden. Zodra je bij iemand in het krijt staat, ben je zijn slaaf.
mijn uitgangspunt is altijd, eerst sparen, dan kopen.
Nu heb ik daar een uitzondering op, en laat dat nu precies het onderwerp van dit topic zijn.
De Hypotheek.

tip: lees eens het boek van Gerhard Hormann "Hypotheekvrij" en je bent om

http://www.bol.com/nl/p/hypotheekvrij/9200000036078768/

Vandaag de dag is een koophuis (afhankelijk van je omstandigheden uiteraard) veelal het verstandigste (gezien de alsmaar hoger wordende huurprijzen van huizen.

Maar er liggen veel gevaren op de loer, 1 ervan is zeker de aflossingsvrije hypotheek
dat is gewoon puur een ordinaire schuld, en je betaald hier niets automatisch van terug.
Veel goedgelovige mensen zijn hierin getuimeld en hebben hun adviseur op goed vertrouwen geloofd.
Allereerst is het zaak om je situatie te overzien en die aflossingsvrije hypotheek eerst aan te pakken.

Gelukkig bezitten wij deze niet en hebben een gangbare hypotheek, waar kan lossen we extra af, extra aflossen brengt meer op dan sparen en je maandlasten verlagen.
Hoe je het ook wendt of keert, ook de hypotheek, het blijft een schuld, dus waar kan en mogelijk zal ik er voor zorgen, dat deze schuld sneller slinken zal, dan vanzelf al met de hypotheekvorm die we hebben afgelost wordt.

Als je genoemde boek leest, je bent om! aflossen maar (indien er de mogelijkheden voor zijn)

Een eigen huis, een plekje waar je gelukkig kan zijn (zonder dat het een blok aan je been kan worden / slaaf zijn van de bank)
Naar mijn mening ben ik liever ooit schuldenvrij, dan dat ik nogeens onnodig een 2e hypotheek neem en daarmee automatisch slaaf van de bank ben / blijf.

https://www.youtube.com/watch?v=EstXeHNJD7c

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Boanerges » 02 jul 2015 16:28

Chaya schreef:Jouw verhaal is niet kompleet, ik heb het voorgelegd aan de "deskundige".


De door jou geraadpleegde "deskundige" is volgens mij niet zo deskundig als hij of zij doet voorkomen.
Voor wat betreft het eigenwoningforfait moet ik je echter gelijk geven. :D

Chaya schreef:Het eigen woningforfait vervalt als de woning je eigendom is, te betalen volgens bovengenoemd voorbeeld 1.888,-.

Rente.nl schreef:Hypotheek afgelost – Eigenwoningforfait

Jaarlijks betaal je in box 1 het eigenwoningforfait. Deze bedraagt voor de meeste huizen 0,6 procent van de woningwaarde. Voor een woning ter waarde van 250.000 euro betaal je dus 1.500 euro per jaar. De Belastingdienst verrekent deze belasting met de hypotheekrenteaftrek waar je recht op hebt. Na het aflossen van de hypotheek vervalt het eigenwoningforfait, net als de hypotheekrenteaftrek.


Het is gedateerde info m.b.t. het percentage. Op de site van de belastingdienst heeft men het over 0,75% Hoewel ik de som (€ 1.888,--) niet begrijp klopt het inderdaad dat het forfait komt te vervallen.

Voor wat betreft de vermogensbelasting die jij noemt heeft de "deskundige" het volgens mij mis.

Chaya schreef:Op 200.000 hypotheek, afgelost, betaal je 1,2% vermogensbelasting = 2.400 euro per jaar.


Dat is dus blijkbaar niet waar.

Rente.nl schreef:Huis afgelost – Overige belastingen

Een afgeloste hypotheek blijft in box 1 vallen, maar dit heeft geen gevolgen meer voor de belasting. Je betaalt geen eigenwoningforfait meer en je recht op hypotheekrenteaftrek vervalt. Maar zolang je in de woning blijft wonen, valt de woning nog steeds in box 1. Soms vrezen woningbezitters dat de woning na het aflossen verplaatst naar box 3, en dat zij dus vermogensrendementsheffing over de woning moeten betalen. Maar dat klopt niet.
Wel blijft je de onroerendezaakbelasting (OZB) die je aan de gemeente betaalt van kracht.


Chaya schreef:Je hebt geen/weinig spaartegoed als je zoveel aflost. Dat betekent: geen of te kleine buffer.


Dat klopt inderdaad. Het is dus een keuze die je maakt. Voor de grootte van een "gezonde spaarpot" kun je op de site van het Nibud kijken waar je vanuit moet gaan.

Chaya schreef:Hoe zit het dan met het onbelastbare vermogen ong. 21.000,-?.


Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt. Spaargeld zit in BOX III en wordt onder het door jou genoemde bedrag niet belast met een vermogenrendementsheffing. Wanneer je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt dan mag je dit bedrag verdubbelen. Ook het aantal inwonende kinderen onder de 18 jaar zijn goed voor ene vrijstelling van ongeveer € 5.000,-- Wanneer je dus getrouwd ben en 3 kinderen hebt dan is de aanslagvrije voet € 42.000,-- + € 15.000,-- ongeveer. Het bedrag dat je daarboven hebt aan spaargeld wordt belast met 1,2% vermogenrendementsheffing.

Chaya schreef:Verder is ook: het inkomen van belang, heb je een vaste betaalde baan, ben je ZZPer, heb je een uitkering, welke hypotheekvorm heb je, ben je met pensioen/AOWer?.


Dat begrijp ik natuurlijk. Bij het maken van financiële keuzes moet je inderdaad alle kanten belichten. Dat heeft op zich niks te maken met mijn stellig dat de beste hypotheek géén hypotheek is. Als ik het goed begrijp dan hebben jullie de waarde die in je woning zit/zat voor een gedeelte verzilverd om daarmee een stap te zetten die je anders financieel niet had kunnen doen. Prima toch?

Chaya schreef:Ik ken mensen die hun huis afgelost hebben en toen een 2e huis, dat ze een gedeelte van het jaar verhuren, gekocht hebben als geldbelegging en het levert ook een rendement op.


Ook dat is natuurlijk prima. Een tweede hypotheek mag echter niet meer van de belasting worden afgetrokken.

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor blompje » 02 jul 2015 20:40

Ook al is je woning volledig hypotheekvrij, deze blijft in box 1. Deze zal dus niet belast worden met de vermogensheffing van 1,2%.
Met betrekking tot het eigenwoningforfait wat je betaald is er een regeling dat deze nihil wordt als er geen aftrek is van een hypotheek, dus per saldo hoef je niet te betalen.
De vrijstelling in box 3 voor kinderen bestaat niet meer. Hij is dus voor een stel maximaal rond de 42.000.

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor blompje » 02 jul 2015 20:41

ik zou dus niet teveel op die deskundige vertrouwen want die geeft echt info die onjuist is!!

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Katlheen » 02 jul 2015 20:53

Wanneer de woning de hoofdwoning is (dus waar je woont) valt het in Box 1. Betaalde rente mag je dus in box 1 aftrekken. Forfait vervalt wanneer je helemaal geen rente meer aftrekt. (Het forfait zou er zijn omdat je een voordeel hebt uit een eigen huis, maar wanneer je geen rente meer aftrekt heb je blijkbaar geen voordeel meer, waarmee het dus niets anders is dan een verkapte verlaging van de hypotheekrente aftrek).
Een tweede huis valt wel in box 3 en moet je dus opgeven als zijnde bezitting. Mocht je daar nog een hypotheek op hebben, dan mag je die weer opgeven als schuld in box 3. De rente op die hypotheek is niet aftrekbaar.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2015 08:50

blompje schreef:Ook al is je woning volledig hypotheekvrij, deze blijft in box 1. Deze zal dus niet belast worden met de vermogensheffing van 1,2%.
Met betrekking tot het eigenwoningforfait wat je betaald is er een regeling dat deze nihil wordt als er geen aftrek is van een hypotheek, dus per saldo hoef je niet te betalen.
De vrijstelling in box 3 voor kinderen bestaat niet meer. Hij is dus voor een stel maximaal rond de 42.000.

@Boanerges&Blompje:
Inmiddels ben ik zelf aan het speuren geweest op diverse sites en het blijkt inderdaad dat het behouden van een kleine hypotheek gewoon een mythe is.
En die is dan blijkbaar enorm hardnekkig, want ik hoor nooit van iemand dat het wel lekker is, zo'n afbetaald huis. Nee, ze gaan daarna allemaal hun huis verbouwen of ze gaan verhuizen, om toch een kleine hypotheek te behouden.
Ik ga uiteraard de financieel adviseur hierover aanspreken, want ik vind dit behoorlijk ernstig.
Wij moesten niet persé, maar omdat het verstandig zou zijn, zijn wij een verbouwing hiermee aangegaan.
Over die beslissing heb ik geen spijt, absoluut niet.
Het komt natuurlijk ook door het gegeven dat sparen niet meer loont, met deze lage rentestand, en veel mensen durven het niet aan om te gaan beleggen en daardoor ontstaat wellicht een bepaalde krampachtigheid of misschien wel angst, doe ik wel genoeg met mijn geld?

Wat ons persoonlijk betreft, kan het dus zijn dat wij het bedrag dan toch in één keer gaan aflossen, want ik heb geen zin om voor de kat zn viool elke maand rente te moeten betalen.

Met dank voor jullie adviezen en sorry als ik eerst een beetje tegendraads was. :wink: Maar het heeft echt mijn ogen geopend.
Maar ook hierin ga ik niet meer over één nacht ijs.
Ik ga eerst maar eens een mail opstellen naar de adviseur, en hem om uitleg vragen.
Het is en blijft voor een gemiddeld mens echt heel ingewikkeld met al die voors en tegens.
Wij hebben in het verleden diverse (bekende ketens) hypotheekadviseurs bezocht, gewoon zomaar, en ons laten voorlichten.
Ze vertelden alle 3 iets anders, dat maakt het ook heel verwarrend.
Het was nog in de tijd van de hoogconjunctuur, we konden een hypotheek krijgen ter hoogte van 6 maal het jaarsalaris.
Ik vond dat echt absurd en ver over de top en dat heb ik wel goed aangevoeld dus.
Want ik denk dat ik dan nu mijn weekpakketje eten bij de voedselbank moest halen.

Ik wilde eerst verder gaan per pb, want het wordt best persoonlijk zo, maar heb besloten om het toch maar op het forum te zetten, als informatie voor een ieder die in een soortgelijke situatie zit of binnenkort komt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Boanerges » 03 jul 2015 10:54

Chaya schreef: Met dank voor jullie adviezen en sorry als ik eerst een beetje tegendraads was. :wink:


Ach joh, zo kennen we je nu eenmaal :lol: en dat waarderen we juist in je!

Wanneer je een afgelost huis hebt dan zit je spaargeld in je stenen. Om die eruit te krijgen kun je weer een hypotheek nemen. Dat doe je dan om met dat geld iets anders te doen. Je oude dag bekostigen bijvoorbeeld. En daar is natuurlijk helemaal niks mis mee! Het is echter inderdaad een mythe dat het béter zou zijn om een hypotheekschuld over te houden. Dát is namelijk alleen beter voor de verstrekker.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: hypotheek vragen

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2015 11:53

Boanerges schreef:Ach joh, zo kennen we je nu eenmaal :lol: en dat waarderen we juist in je!

:-({|=
Boanerges schreef:Je oude dag bekostigen bijvoorbeeld.

Dat is gelukkig nog niet aan de orde. :(old
Als ik me goed herinner, mag je het geld alleen gebruiken voor verbetering aan het huis.
Of heb ik me dat ook al op de mouw laten spelden? :-k
Ik voel me opeens heel naief :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten