Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor mealybug » 05 dec 2014 20:03

Spreeuw schreef:Wellicht is hij niet onder censuur, toch waren er ook HHK-predikanten die duidelijk afstand deden van zijn uitspraken over Els Borst.


En logisch, zelfs de engelen lieten het aan God over wat betreft het lichaam van Mozes en ook wij mogen niet oordelen over een ander.
Dat komt alleen Hem toe.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2014 20:10

Memmem schreef:Is dat zo of denk je dat?


Hij preekt op dit moment niet in Montfoort, dat is zo.
Of het zo is dat ze hem vanuit hhg Montfoort liever zien vertrekken, weet ik niet precies, maar het lijkt er op van wel. Als het zo is weet ik niet van wie het initiatief uitgaat, het zou of van hhg Montfoort of van Van Andel kunnen zijn, of beiden. Nu ik lees dat het beroep van Korendijk een toezegging van beroep is, zou het voorstel goed van Van Andel kunnen komen om van hhg Montfoort weg te gaan, maar het kan ook of van hhg Montfoort, of van beiden zijn.

Samanthi

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Samanthi » 06 dec 2014 15:12

Ik heb de laatste pagina's van deze topic doorgelezen en hou er niet van om iemand te bekritiseren, maar dit onderwerp is wel iets wat mij erg raakt, ik heb een telefoongesprek met ds van andel gehoord,waarin hij zij dat er iemand, een kind van God, gezegd had, deze vrouw zal nooit een natuurlijke dood sterven.
Zelf ben ik opgevoed met meerder van dit soort profetieën en was er als kind heel erg bang van.
vervolging, de russen de islam, want ja we zullen allen buigen voor het beeld om de olie, ook een profetie dat er nooit een koning meer op de Nederlandse troon zal zitten. Tja... oordelen uitspreken en vooral over andere dat is erg makkelijk, de oordelen komen en zelf zit je met droge voeten thuis achter de kachel.

Toch vind ik wel dat een sprake van het sterven van mevr. Borst uitging.
Maar dat is bij elk sterfgeval.
Dat had ik ook sterk toen onze koningin moeder Juliana begraven werd.
En bij prins Claus en prins Bernhard.
Een mens gaat naar zijn eeuwig huis en daarna? Hoe heb je geleefd? of je nu Koningin was of een arme sloeber. Allen gaan de zelfde weg hoe belangrijk is het dan om tegen jezelf te zeggen ken ik de Heere Jezus.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 08 dec 2014 14:42

Samanthi schreef:Ik heb de laatste pagina's van deze topic doorgelezen en hou er niet van om iemand te bekritiseren, maar dit onderwerp is wel iets wat mij erg raakt, ik heb een telefoongesprek met ds van andel gehoord,waarin hij zij dat er iemand, een kind van God, gezegd had, deze vrouw zal nooit een natuurlijke dood sterven.

Ik ben nog altijd bang dat een reformatorisch georiënteerd persoon deze "profetie" zelf maar is gaan laten uitkomen.
En de verwijzingen van Van Andel waarin hij Borst en Mengele op één lijn zet: sorry, maar daar kan ik niet bij.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Calvinist » 08 dec 2014 16:21

Laten we niet de discussie gaan voeren of het wel een terechte uitspraak is van Ds. A.T. van Andel of dat hij beter had kunnen zwijgen. Hier zijn de meningen nu over verdeeld. Neem mezelf maar als voorbeeld: aan de ene kant vind ik het een "goede" uitspraak, althans ik begrijp hem en snap niet waarom er zoveel ophef over is. Achteraf gezien zou ik zeggen beter van niet. Niet dat we moeten zwijgen als christenen en je mag gerust je mond ook eens opentrekken. Maar heeft het veel goeds gebracht? Nee toch? Ook voor deze predikant en zijn gemeente niet.
Dus of het verstandig was van Ds. Van Andel is hier terecht de vraag.

Ik hoop dat zijn weg naar een andere gemeente mag gaan, hetzij Terneuzen of hetzij Korendijk, en dat hij daar een nieuwe start kan maken. Dit voorval zal meenemen en er van zal leren in zijn ambtelijke bediening.

Bambi

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Bambi » 08 dec 2014 16:32

Ik denk dat de dominee het belang van de natuurlijke dood teveel voorop gesteld heeft.
Want het gaat er niet om hoe je leven op aarde beëindigd wordt, maar hoe je eeuwige leven begonnen wordt.
Waar je naar toe gaat na dit leven.
En de mens daar voor waarschuwen en op voorbereiden, daar ligt het werkterrein van een dominee.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor StillAwake » 09 dec 2014 09:34

Calvinist schreef:Laten we niet de discussie gaan voeren of het wel een terechte uitspraak is van Ds. A.T. van Andel of dat hij beter had kunnen zwijgen. Hier zijn de meningen nu over verdeeld. Neem mezelf maar als voorbeeld: aan de ene kant vind ik het een "goede" uitspraak, althans ik begrijp hem en snap niet waarom er zoveel ophef over is. Achteraf gezien zou ik zeggen beter van niet. Niet dat we moeten zwijgen als christenen en je mag gerust je mond ook eens opentrekken. Maar heeft het veel goeds gebracht? Nee toch? Ook voor deze predikant en zijn gemeente niet.
Dus of het verstandig was van Ds. Van Andel is hier terecht de vraag.

Ik hoop dat zijn weg naar een andere gemeente mag gaan, hetzij Terneuzen of hetzij Korendijk, en dat hij daar een nieuwe start kan maken. Dit voorval zal meenemen en er van zal leren in zijn ambtelijke bediening.

Toch is dit hele topic opgestart om te discussieren over de juisheid van zijn opmerking.
En hoewel ik het gevoelsmatig met hem eens ben (net als jij blijkbaar) gaat het veel te ver.
De verwijzing naar de "engel des doods" heeft bij mij (familieleden zijn slachtoffer geworden van de waanzin van Joseph Mengele) altijd nog een erg wrange nasmaak.
Daarnaast meet Van Andel zich een oordeel aan wat hem niet toekomt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Fernando
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:49
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Fernando » 27 dec 2014 12:03

Spreeuw schreef:Is dat zo of denk je dat?


Hij preekt op dit moment niet in Montfoort, dat is zo.
Of het zo is dat ze hem vanuit hhg Montfoort liever zien vertrekken, weet ik niet precies, maar het lijkt er op van wel. Als het zo is weet ik niet van wie het initiatief uitgaat, het zou of van hhg Montfoort of van Van Andel kunnen zijn, of beiden. Nu ik lees dat het beroep van Korendijk een toezegging van beroep is, zou het voorstel goed van Van Andel kunnen komen om van hhg Montfoort weg te gaan, maar het kan ook of van hhg Montfoort, of van beiden zijn.


Onzin, een beroep of een toezegging van beroep kan alleen uitgaan van de beroepende kerkenraad of gemeente. In dit geval dus Korendijk.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Spreeuw » 02 jan 2015 14:07

Fernando schreef:Onzin, een beroep of een toezegging van beroep kan alleen uitgaan van de beroepende kerkenraad of gemeente. In dit geval dus Korendijk.


Het beroep is inderdaad uitgebracht door Korendijk, maar een predikant kan toch ook aan een kerkenraad vragen of hij door een specifieke gemeente beroepen mag worden? Wat is het verschil tussen een beroep en een toezegging van beroep?

Waarschijnlijk zat Van Andel niet te wachten op de twee beroepen die hij zojuist ontving. Hij heeft voor beide beroepen bedankt. Montfoort zit dus nog steeds met Van Andel "opgescheept".

Fernando
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:49
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Fernando » 11 jan 2015 20:51

Spreeuw schreef:
Het beroep is inderdaad uitgebracht door Korendijk, maar een predikant kan toch ook aan een kerkenraad vragen of hij door een specifieke gemeente beroepen mag worden? Wat is het verschil tussen een beroep en een toezegging van beroep?

Waarschijnlijk zat Van Andel niet te wachten op de twee beroepen die hij zojuist ontving. Hij heeft voor beide beroepen bedankt. Montfoort zit dus nog steeds met Van Andel "opgescheept".


Nee, de kerkenraad van een predikant gaat niet over de beroepen die worden uitgebracht op hun predikant. De roepende gemeente overhandigt het beroep aan de predikant. Het initiatief kan dan ook alleen bij Korendijk gelegen hebben.
Een toezegging van beroep bestaat kerkordelijk helemaal niet maar wordt in de praktijk nog wel eens gebruikt. Het betekent niets meer dan het woord zegt. Een kerkenraad spreekt uit dat men van plan is hem te beroepen. Juridisch heeft het geen enkele waarde. In een gemeente als Korendijk heeft men minder dan 200 belijdende leden en daarom moet de gemeente stemmen over het beroep. Zij kunnen het afstemmen. In zo'n geval is het ook beter om geen toezegging van beroep te doen maar hoogstens aan te geven dat betrokkene aan de gemeente wordt voorgedragen.

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor elephant60 » 03 okt 2015 12:16

Ik denk dat dominee van Andel gelijk heeft. God heeft toegelaten dat iemand besloten heeft op Els Borst zelf "actieve euthanasie" toe te passen. Dat wil niet zeggen dat God de daad van deze moordenaar zelf goedkeurt. Maar de Bijbel zegt ook heel duidelijk" Wat je zaait, zul je oogsten". Als je ervoor kiest het werk van de satan op deze aarde te promoten, moet je er niet vreemd van opkijken als de satan dan ook in jouw leven zijn tol opeist.

Ik geloof dat Els Borst een eerlijke kans heeft gehad om zich te bekeren, en ik hoop dat dat in haar leven ook gebeurd is. Bekering houdt echter niet volautomatisch in dat je de gevolgen van je zonde ontloopt, anders zou dat iets te gemakkelijk zijn. Een sprekend voorbeeld is de bekeerde moordenaar naast het kruis van Jezus. Hij had zich bekeerd en gaf toe die hij de kruisdood zelf had verdiend. De moordenaar ontliep de kruisdood niet, maar mocht er wel zeker van zijn dat hij daarna met Jezus in het Paradijs zou zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor rotterdam » 03 okt 2015 16:34

elephant60 schreef:Ik denk dat dominee van Andel gelijk heeft. God heeft toegelaten dat iemand besloten heeft op Els Borst zelf "actieve euthanasie" toe te passen. Dat wil niet zeggen dat God de daad van deze moordenaar zelf goedkeurt. Maar de Bijbel zegt ook heel duidelijk" Wat je zaait, zul je oogsten". Als je ervoor kiest het werk van de satan op deze aarde te promoten, moet je er niet vreemd van opkijken als de satan dan ook in jouw leven zijn tol opeist.

Ik geloof dat Els Borst een eerlijke kans heeft gehad om zich te bekeren, en ik hoop dat dat in haar leven ook gebeurd is. Bekering houdt echter niet volautomatisch in dat je de gevolgen van je zonde ontloopt, anders zou dat iets te gemakkelijk zijn. Een sprekend voorbeeld is de bekeerde moordenaar naast het kruis van Jezus. Hij had zich bekeerd en gaf toe die hij de kruisdood zelf had verdiend. De moordenaar ontliep de kruisdood niet, maar mocht er wel zeker van zijn dat hij daarna met Jezus in het Paradijs zou zijn.


Je vijfde berichtje - wat dacht je "laat ik er maar gelijk vol ingaan" ?

Een moord, gepleegd door een psychopaat d.m.v. tientallen messteken vergelijken met euthanasie is zo idioot dat ik er verder geen woorden aan vuil maak.

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor elephant60 » 03 okt 2015 22:33

@Henkie: "Oef, ds. van Kooten (docent HHK-predikantenopleiding) in het ND: "Dat je dit durft uit te spreken. Alsof je op de stoel van God gaat zitten. Van Andel doet net of hij een speciale telefoonlijn naar boven heeft en een verklaring van dingen krijgt. Dit past ons niet." ".

Hoe je het ook draait of keert, er zijn mensen die een telefoonlijn naar boven hebben. Lees maar wat de Bijbel zegt over de gaven van de Geest. De Heilige Geest kan aan sommige mensen die ervoor hebben gekozen om volkomen recht voor God te willen staan bepaalde dingen aangaande Gods wil openbaren, tot heil voor hen die uit vrije wil God willen dienen, en tot onheil voor hen die ervoor kiezen aan God ongehoorzaam te zijn.

Ik denk dat ds. van Andel gelijk heeft. Goed lezen van wat hij ons te zeggen heeft is ook een kunst.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor gravo » 04 okt 2015 08:41

Ik zou graag zien dat dit topic op slot gaat om redenen die elk normaal mens zal kunnen begrijpen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Samanthi

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Samanthi » 04 okt 2015 08:58

elephant60 schreef:@Henkie: "Oef, ds. van Kooten (docent HHK-predikantenopleiding) in het ND: "Dat je dit durft uit te spreken. Alsof je op de stoel van God gaat zitten. Van Andel doet net of hij een speciale telefoonlijn naar boven heeft en een verklaring van dingen krijgt. Dit past ons niet." ".

Hoe je het ook draait of keert, er zijn mensen die een telefoonlijn naar boven hebben. Lees maar wat de Bijbel zegt over de gaven van de Geest. De Heilige Geest kan aan sommige mensen die ervoor hebben gekozen om volkomen recht voor God te willen staan bepaalde dingen aangaande Gods wil openbaren, tot heil voor hen die uit vrije wil God willen dienen, en tot onheil voor hen die ervoor kiezen aan God ongehoorzaam te zijn.

Ik denk dat ds. van Andel gelijk heeft. Goed lezen van wat hij ons te zeggen heeft is ook een kunst.


Ja als dat waar is wat zal ons dat overkomen? Ben ik of ds van Andel beter dan Els Borst? misschien nog wel veel slechter, wij zondigen met de Bijbel open tegen beter weten in. Els Borst heeft het in haar onwetendheid gedaan...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten