Het vieren van Sinterklaas

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Lidia » 04 dec 2014 13:55

Pcrtje schreef:Ik snap het allemaal niet zo goed. Wat is nou het probleem met het vieren van oeroude tradities waarvan dier ontstaansgeschiedenissen en oorspronkelijke betekenissen al lang op de achtergrond geraakt of zelfs vergeten zijn? Het is heidens? Tja... Wij zijn hier waarschijnlijk allemaal Germanen: heidenen in vlees en bloed. Waarom mogen we die afkomst niet een klein beetje hoog houden?

Arco, Mealybug en Lidia,
  • Waarom spreken jullie geen Hebreeuws (of Efriet)? Nederlands is hartstikke een heidense taal!
  • Waarom gebruiken jullie gewoon de benamingen voor de dagen van de week? Zondag, maandag... Allemaal heidense oorsprong!
  • Aardappels eten we hier allemaal. Toch hebben hebben de katholieken het van de heidenen meegenomen naar Europa. Ook een heidense oorsprong dus. Waarom eten jullie dan aardappels?
  • Koffie heeft een oorsprong van slavenhandel. Bovendien wordt koffie nog steeds voornamelijk gewonnen door heidenen en katholieken. Waarom drinken jullie dan koffie?
  • Waarom rijden jullie in auto's met brandstoffen die nota bene op zondag vervaardigd worden, door heidenen?
  • Computers, waar jij Refoweb op bezoekt, zijn ontworpen en bedacht door atheïsten. Heidenen dus. Computers hebben dus een heidense oorsprong. Waarom gebruiken jullie computers?

Al met al behoorlijk hypocriet. Een échte christen die geen sinterklaasfeest wil vieren wegens de vermeende heidense oorsprong heeft geen enkel recht van spreken als hij aan bovenstaande punten niet voldoet.

Gewoon lekker Sinterklaas vieren dus. Ik ben benieuwd wat ik morgen van de goedheiligman mag ontvangen ! <:)


Het is appels met peren vergelijken, maar goed, ik zal er maar op reageren:
Volgens mij kun je prima zonder Sinterklaas. Van sommige dingen die je opnoemt wordt het toch lastig, als je daar je eigen lijn in trekt... (dagen van de week, andere taal, enz. enz.). Ik zeg ook niet dat mensen die wel aan Sinterklaas doen, bij voorbaat niet gelovig kunnen zijn, of heidenen zijn (in de zin hoe jij heidens opvat). Dus even goede vrienden als mensen wel Sinterklaas vieren, maar wij doen het niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2014 14:21

Dat is prima. Niemand verplicht je. Laten we elkaar niet veroordelen, zeker niet om dit soort randzaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Arco » 04 dec 2014 16:51

Niemand verplicht je, dat is waar.

Alleen of het een randzaak is, dat is te betwijfelen. Sinterklaas, waar dit topic over gaat, heeft niet zomaar een heidense achtergrond, het heeft voornamelijk een afgodische achtergrond. Alleen al in de Tien Woorden wordt de afgodendienst verworpen, laat staan elders, zoals Deut. 12.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Katlheen » 04 dec 2014 16:58

En wat is dan de argumentatie achter het afgodendienst gebeuren?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2014 16:58

Wij doen Sinterklaas dit jaar vandaag, omdat de dochter des huizes morgen naar haar vader is. Omringd door nederlands snoepgoed en allerlei leuke cadeautjes door familie opgestuurd. Echt geweldig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Pcrtje » 04 dec 2014 17:05

Arco schreef:Alleen of het een randzaak is, dat is te betwijfelen. Sinterklaas, waar dit topic over gaat, heeft niet zomaar een heidense achtergrond, het heeft voornamelijk een afgodische achtergrond. Alleen al in de Tien Woorden wordt de afgodendienst verworpen, laat staan elders, zoals Deut. 12.
Naast het heidense aspect zie ik ook het afgodische aspect niet zo goed. Men aanbid Sinterklaas niet, men beeldt Sinterklaas gewoon af, niemand ontkent dat Sinterklaas ook fouten maakt, enzovoorts, enzovoorts. Niets wat ook maar doet vermoeden dat Sinterklaas als zijnde een god wordt neergezet.

De teksten over afgoderij in de Bijbel gaan altijd over de goden die andere volkeren aanbaden. Men verwachtte bijvoorbeeld een goede oogst, een gunstige veldslag of het verdwijnen van een ziekte van de godheid. In Nederland en België aanbidt men Sinterklaas niet en wij verwachten ook niet dat Sinterklaas onze oogsten doet gelukken, oorlogen naar onze handen zet of ziektes doet verdwijnen. Ik zie nergens een overeenkomst tussen Sinterklaas zoals wij dat nu vieren en de definitie van afgoderij zoals die in de Bijbel gebruikt wordt.

Lidia schreef:Het is appels met peren vergelijken
Precies, Sinterklaas heeft niets met heidense oorsprong te maken. ;) Het feest is in de eeuwen dat het bestaat al zodanig veranderd dat het helemaal niet meer ingaat op de oorspronkelijke heidense noch Roomse betekenis.

Lidia schreef:Dus even goede vrienden als mensen wel Sinterklaas vieren, maar wij doen het niet.
Van mijn kant zijn mensen die niet aan Sinterklaas doen ook echt niet mindere vrienden, maar ik vind mensen die niet aan Sinterklaas doen om de door jullie opgenoemde redenen wel hypocriet. Wees dan consequent als je een hoop roept over heidense oorsprong.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Arco » 04 dec 2014 17:12

Een aardig filmpje over de herkomst van sinterklaas:
https://www.youtube.com/watch?v=y0ZW_stSUeM
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Pcrtje » 04 dec 2014 17:41

Arco schreef:Een aardig filmpje over de herkomst van sinterklaas:
https://www.youtube.com/watch?v=y0ZW_stSUeM
Tja, het is maar de vraag of die overeenkomsten allemaal doelbewust zijn of toevallig. Maar stel dat alle informatie uit het filmpje klopt, dan vraag ik me alsnog af of het ten eerste erg is dat al die verwijzingen er zijn; ten tweede of die verwijzingen nu nog überhaupt betekenis hebben en ten derde of het wel nuttig is om moeilijk te doen over oeroude tradities. Zoals ik al zei: de dagen van de week zijn ook heidens en verwijzen naar goden. Daar doet geen christen moeilijk over maar toch verwijzen we dagelijks naar de afgoden van onze voorouders.

In de Bijbel wordt continu gewaarschuwd over afgoden van andere volkeren omdat God of een profeet niet wilde dat het volk achter die andere goden aan zouden gaan lopen. Tegenwoordig is er niemand meer die serieus in Wodan gelooft dus ik denk ook niet dat wij bang hoeven te zijn dat onze kinderen plotseling de Germaanse goden gaan aanbidden. Wij beschouwen dat godenarsenaal als mythes en sprookjes. Daar kunnen we van en over leren, maar er is niemand die daar meer in gelooft. Niets om bang voor te zijn. Een beetje nuchterheid kan best, toch?

Overigens zijn al die overeenkomsten met 'afgoden' ook te vinden bij Jezus. Kijk maar:

Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Arco » 05 dec 2014 08:46

Nuchter, ja. Maar, Pcrtje, dat is geen vrijbrief om gewoon die oude afgoden te gedenken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Pcrtje » 05 dec 2014 09:25

Arco schreef:Nuchter, ja. Maar, Pcrtje, dat is geen vrijbrief om gewoon die oude afgoden te gedenken.
Zit jij met je hoofd bij Wodan als je Sinterklaas zou vieren? En ben jij bang dat je de Germaanse goden gaat aanbidden als je elk jaar Sinterklaas zou vieren? Ik hoop het niet, toch...

Sinterklaas is een feest van gezelligheid, tijd steken in je naasten, grappen maken en lachen. Het heeft echt niets meer van doen met (af)goden. Nogmaals, een beetje nuchterheid mag dan best.
"Een libelle zweeft over het water..."

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor naamloos » 05 dec 2014 09:44

Arco schreef:Nuchter, ja. Maar, Pcrtje, dat is geen vrijbrief om gewoon die oude afgoden te gedenken.
Eens met Pcrtje. Je kunt het trouwens ook nog omdraaien. Wat heeft 'gristelijk' uiterlijk vertoon, (eigen) regels uit de bijbel, vanuit een onvernieuwd hart met echte Godsdienst te maken? Dat stelt niks voor en is eerder anti-reclame.
Nou, die oude afgoden stellen ook niets voor bij ons uiterlijk gedrag van een gezellig feestje waar niks mis mee is.
Dat is dus geen afgodendienst. Echte Godsdienst of afgodendienst zijn daden die vanuit je hart voortkomen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2014 11:56

Arco schreef:Niemand verplicht je, dat is waar.

Alleen of het een randzaak is, dat is te betwijfelen. Sinterklaas, waar dit topic over gaat, heeft niet zomaar een heidense achtergrond, het heeft voornamelijk een afgodische achtergrond. Alleen al in de Tien Woorden wordt de afgodendienst verworpen, laat staan elders, zoals Deut. 12.


Zolang mensen hun heil niet van Sinterklaas verwachten, voor Hem knielen en zich neerbuigen maar het gewoon als een traditioneel kinderfeest vieren, zie ik geen link met afgoderij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor gravo » 05 dec 2014 15:45

Omdat het heerlijk avondje aanstaande is, verstout ik mij jullie het volgende Sinterklaasversje toe te voegen. Het kan gezongen worden op een bekende wijze van het Geneefs Psalter:

De Sint komt aan het land en wij
staan stout en stilletjes terzij;
wat zou die goede Sint wel denken?
Hij neemt zijn boek, hij neemt zijn roe,
straks slaat de Sint verwoestend toe
en houdt hij zelf al zijn geschenken.

Maar nee, de Sint is Sint en lief,
hij houdt zelfs van de snoepjesdief;
hoewel zijn knecht dreigt op de kade
stapt hij aan wal en zwaait ons toe,
er dreigt geen boek, er dreigt geen roe,
wij krijgen snoep en chocolade.


gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Johan100 » 05 dec 2016 20:44

Vreemd artikel.

Eerst de titel waarin sinterklaas genoemd wordt en vergeleken met Jezus Christus.

Dan een op zich wel interessant verhaal over Sint Nicolaas etc. en een stukje geschiedenis.

En dan op het eind wordt de link gelegd met het sinterklaasfeest: ''We houden van Sinterklaas omdat we stiekem zoveel van Jezus in hem herkennen. In een snel ontkerstenend land blijft in de onverwoestbare Sint nog iets hangen van de verering die vroeger allerwege in ons land aan Jezus Christus werd toegebracht''.

Apart.




http://www.cip.nl/dagelijks-leven/decem ... LHFGFLEHIL
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Prisma23 » 05 dec 2016 21:05

Johan100 schreef:Vreemd artikel.

Eerst de titel waarin sinterklaas genoemd wordt en vergeleken met Jezus Christus.



Inderdaad zeer vreemd. Zou het serieus bedoeld zijn?

Deze in ieder geval niet

https://www.facebook.com/notes/willemijn-de-jong/een-predikatie-over-sinterklaas/1061435533890413/


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten